Skumt ljud när jag stänger av datorn

Permalänk
Medlem

Skumt ljud när jag stänger av datorn

Mina högtalare spelar en väldigt "vacker" melodi varje gång jag stänger av min dator.
Här är en mp3 på hur det låter http://andsv.se/stuff/ljud.mp3
Ni kanske får höja en del för att höra, men det låter iallafall mycket högre på riktigt.

Ljudkortet är m-audio 2492, förstärkaren Pioneer A-509R och högtalarna Dynavoice Magic F-6 EX.
Detta är kopplat med vanliga RCA (röd/vit) mellan dator och förstärkare.

Det lustiga är att jag har använt systemet i över ett år utan problem och jag kan inte minnas att jag ändrat eller pillat på något.

Det händer alltså bara när jag stänger av datorn.

Någon som vet vad det är för ljud?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Haha, what the actual fuck.
Har någon ändrat Windows avstängningsljud för dig eller kommer det när datorn verkligen slocknar?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr är det ingen som pillat på mitt avstängningsljud

Det kommer precis efter att strömmen brutits. Om jag är snabb och bryter strömmen med en grendosa så uteblir ljudet. Jag kan framkalla ljudet en gång till genom att stänga av nätagget med knappen och sen trycka på datorns på/av-knapp (som man brukar göra för att ladda ur den ström som kan finnas kvar i systemet).

Mycket lustigt är det iallafall.. och jag kommer inte ihåg vad jag gjorde för att det skulle börja låta
Kan tänka mig att jag installerade Windows 8 Consumer Preview vid den tiden, men tycker inte det ska ha med saken att göra då det börjar låta precis efter att strömmen har brutits.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Rekordmedlem

Det är självsvängningar pga att nån kondensator laddar ur sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Personligen stänger jag alltid av ljudet innan datorn för att undvika att det blir något tok. Men det är bara jag det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är självsvängningar pga att nån kondensator laddar ur sig.

Kan höras ur flera olika apparater. Ur ett par gamla högtalare jag har till en av datorerna. En gammal bilstereo som vi bytte ut.
TS. Det är dags för nya prylar..eller i alla fall en översyn utav hårdvaran

Skruva isär förstärkaren och titta in, ska tydligen se ut så här:

Ser något dåligt ut, beställ ny del och löd dit den.
Titta på ljudkortet, prova köra utan det dedikerade kortet om du har ett integrerat på moderkortet. Högtalarna verkar vara passiva så jag tror inte att de är boven.

Skrivet av Tarasus:

Personligen stänger jag alltid av ljudet innan datorn för att undvika att det blir något tok. Men det är bara jag det

Det är att rekommendera för att inte råka få spikar och smällar i högtalarna

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag får felsöka både dator och förstärkare så får vi se! Tippar på datorn eftersom det är bara den som verkar framkalla det där ljudet.

Annars får jag helt enkelt komma ihåg att stänga av ljudet först.. men ibland glömmer man det... mitt i natten

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soulnut:

Tack för alla svar! Jag får felsöka både dator och förstärkare så får vi se! Tippar på datorn eftersom det är bara den som verkar framkalla det där ljudet.

Annars får jag helt enkelt komma ihåg att stänga av ljudet först.. men ibland glömmer man det... mitt i natten

Ljudet i sig behöver inte betyda att nått är trasigt, det är en av anledningarna till att man stänger av utgångarna på många apparater tills de har stabiliserat sig, reläeer eller liknande är vanligt, de bryter omedelbart när man slår av och de ger en tidsfördröjning på några sekunder när man startar så att allt hinner ladda upp sig så det blir stabilt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.