Problem med Telenor
Problemet är löst! Allting står i 1a inlägget, tack till alla som svarat och gett mig råd och bra tips!
Har nu lagt in alla mail i 1a inlägget, och kommer göra det hädanefter också! Mailen ligger i kronologisk ordning givetvis.
Hej!
I augusti beställde jag något som kallas "Bredband Mellan" från Telenor. Fick då fel bredband av dom, ett "Bredband Stor".
Ringde upp dom så fort jag märkte detta (ungefär efter 2 dagar när jag läste papper om grejer de skickade med).
Killen i support sa att det är inga problem utan han skickar en returpåse så jag kan lämna tillbaka det, samtidigt undrade han om jag ville ha "Bredband Mellan" och de ville jag ju såklart så tecknar ett nytt abonnemang som han sa att man måste göra då det gamla kommer strykas när dom får in returpaketet.
Han sa även att det går bra att använda "Bredband Stor" tills jag får det jag ska ha.
Efter ca: 1 vecka kommer returpåsen och mitt "Bredband Mellan" ännu en vecka efter. Då skickar jag tillbaka "Bredband Stor", ringer dom och säger jag har gjort det. Får då svaret är att dom inte stryker abonnemanget innan dom fått in paketet och sett att allt är i sin ordning (inte trasigt/fattas saker). Visst tänkte jag varför inte, låter rimligt så tackade för hitills mycket bra support och tänkte att allt var ur världen.
Idag när det är dax för första räkningen så kommer det 2st. En för "Bredband Stor" och en för "Bredband Mellan". Tänkte självklart att något bara blivit fel hos dom så ringde och frågade varför jag får räkning för "Bredband Stor".
Svaret jag får är att mitt returpaket inte har kommit in. Då frågar jag om det verkligen är möjligt, för de första är det trån ett Telecom bolag och posten sköter väll deras försändelser exemplariskt antar jag? För det andra så kan det inte vara så att det inte hunnit komma fram eftersom det sändes för lite mer än 1 månad sedan.
Förklarar för tjejen jag pratar med att det från början har varit fel och jag inte vill ha något att göra med deras "Bredband Stor". Då säger hon att det inte finns något man kan göra än att betala räkningen och om man vill "köpa ut" det modemet som jag skickat tillbaka till dom (som de säkert fått men är för inkompententa att markera rätt och hitta) för att få bort abonnemanget. Jag frågade om hon inte har någon möjlighet alls att se om paketet ändå inte är hos dom eller uppackat o.s.v. Då undrar hon om jag har kollinr på det, men det har jag ju såklart inte. Hon säger att hon inte kan kolla vart paketer är då, Jag frågar om dom inte kan se kollinr på den returpåse som de skickat till mig (alltså kollinr mig ---> dom), men det kan hon tydligen inte heller.
Frågan är ju om det är Telenor eller posten som är inkompetenta. Jag gissar själv på Telenor då jag aldrig har haft problem med posten och har skickat och tagit emot paket senaste 7 åren utan något problem alls (ca: 15paket/år).
Det jag egentligen undrar, hur får jag rätt mot en ja jag kallar det faktiskt scam från Telenors sida? Finns ju inget nerskrivet utan allt är på tfn.
Och jag har ingen som helst lust att betala för något jag inte har, som dessutom är deras fel från början att denna situationen finns.
Tack på förhand! (=
Och STORT STORT tack till alla som tar sig tiden att läsa allting och dra slutsatser.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mailandet:
Jag
Hej!
I slutet av augusti beställde jag ett "Mobilt bredband för hemmet Mellan" av er. Jag fick då fel bredband "Mobilt bredband för hemmet Stor", märkte detta efter 2 dagar och ringde till er.
Pratade med en trevlig och tillmötesgående kille som sa att vi ska lösa det. Han sa att han skulle skicka en returpåse till mitt "Mobilt bredband för hemmet Stor" eftersom han såg i erat system att jag fått fel (även tfn inspeling).
Han undrade även om jag ville ha "Mobilt bredband för hemmet Mellan" fortfarande och ja det ville jag ju såklart. Han sa att jag måste teckna ett nytt abonnemang med "Mobilt bredband för hemmet Mellan" (fast jag redan gjort det och fått fel) då det gamla kommer strykas när ni får in det jag skickade alltså "Mobilt bredband för hemmet Stor".
Killen sa även att det går bra att använda "Mobilt bredband för hemmet Stor" tills jag får det jag faktiskt tecknat abonnemang för utan extra kostnad.
Efter ca: 1 vecka kommer returpåsen och efter ännu en vecka det efterlängtade "Mobilt bredband för hemmet Mellan". Då skickar jag tillbaka "Mobilt bredband för hemmet Stor" och tror självklart att allt är ur världen och som det ska vara.
Idag var det tid för första räkningen på mitt "Mobilt bredband för hemmet Mellan", men till min förvåning så får jag 2st räkningar en för tidigare nämda och en för "Mobilt bredband för hemmet Stor".
Försöker ringa er under dagen men det något fel/störningar låter det som så väntar till kvällen.
Nu när jag ringde på kvällen så kommer jag fram och undrar då varför jag fått en räkning för "Mobilt bredband för hemmet Stor".
Tjejen jag pratar med säger att jag fortfarande har abonnemanget fastän jag för ca: 1 månad sedan skickat in det för det första fel utskickade "Mobilt bredband för hemmet Stor". Jag undrar såklart då varför och får svaret att ni inte fått in paketet.
Då undrar jag om det inte går att kolla vart det är i sådana fall. Svaret jag får är att hon vill ha kollinr som stod på "returpåsen", detta har jag såklart inte. Då säger hon att det inte finns något som går att göra utom att jag får lösa ut "Mobilt bredband för hemmet Stor" med andra ord betala för något jag inte ska ha och ni skickat fel.
Jag tycker det är väldigt dålig stil att ge kunden detta bemötande när:
1. Jag har fått fel produkt från början (Ni har bara inspelat när jag köper "Mobilt bredband för hemmet Mellan").
2. Ni tar inget som helst ansvar fastän det är ni och inte jag som har gjort fel.
3. Bemöter kunden på ett värdelöst sätt fastän ni har gjort fel och jag fortfarande har ett litet förtroende till företaget Telenor (Tjejen).
Jag har skickat in allt jag ska, som jag egentligen inte skulle skickat in om inte ni gjort fel från början. Jag vill inte ha något att göra med erat "Mobilt bredband för hemmet Stor", och ska inte betala något abonnemang jag inte har eller lösa ut något jag inte har och aldrig vart meningen jag skulle ha.
Jag hoppas verkligen att detta ärendet bara är ett enda stort missförstånd och att jag bara behöva betala för det jag tecknat abonnemang för, alltså inget "Mobilt bredband för hemmet Stor" utan "Mobilt bredband för hemmet Mellan".
Namn: David XXXXX
Pers nr: XXXXXX-XXX
Tfn: 073XXXXXX
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor
Hej David!
Tack för ditt e-mail!
Jag får börja med att be om ursäkt att det har blivit problematiskt i och med att du fått ut fel produkter.
Den första fakturan som har skickats ut till dig på 198 kronor har blivit krediterad av en kollega vid telefonkontakt med oss.
En förutsättning för att abonnemanget ska ångras och avslutas är att vi får tillbaka produkterna och som jag kan se så har det inte inkommit något bredband.
Det jag rekommenderar dig till att göra är att kontakta Posten du fick hjälp att skicka tillbaka produkterna av och be dem leta fram kollinumret på paketet. Genom kollinumret kan man söka upp vart paketet befinner sig.
Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på http://www.telenor.se/privat/kundservice/kontakta-oss/index.h...
Vi har öppet dygnet runt, året om.
Med vänlig hälsning
Sebastian Svensson
Telenor Sverige AB
Kundservice
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag
Hej igen!
Jag ska imorgon gå och se om man kan få ut kollinr hos det postombud där jag skickade, dock om det inte går, hur har ni tänkte att lösa problemet?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor
Hej David!
Tack för ditt e-mail!
Vi har då inte möjlighet att godkänna någon ånger om den inte inkommer till oss, det är ditt ansvar som kund att varorna skickas tillbaka till oss. Men en ånger kan ta sin tid att gå igenom så frågan är när exakt du skickade in varorna till oss?
Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på http://www.telenor.se/privat/kundservice/kontakta-oss/index.h...
Vi har öppet dygnet runt, året om.
Med vänlig hälsning
Axel Johansson
Telenor Sverige AB
Kundservice
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag
Hej!
Som jag i tidigare mail skrivit så skickade jag iväg "Mobilt bredband för hemmet Stor" så fort jag fick de varor jag faktiskt har ett avtal med er om. Har nu kunnat räkna på att returen skickades mellan den 17 - 23e september, veckan efter jag fick den faktiskt beställda varan.
Ni bör ha fått in paketet vid det här laget, som tidigare nämnt har jag inte heller nogot kollinr och postombudet bad mig komma tillbaka i veckan.
I varje fall så är det dessa uppgifter jag har om paket:
Skickat till serviceverkstad i Malmö
Paketet är specat till 1kg
Innehållet var komplett med sim-kort, instruktionsböcker, allting
Jag vill att ni tar en ordentlig titt på allt ni fått in till denhär serviceverkstad/plats i malmö vart man skickar returer och kollar på sim-kort nummer då ni har möjlighet att identifiera det jag skickat in med hjälp av det
(ja det finns andra sätt än kollinr). Det framgår här i era "Allmäna Villkor" att ni kan göra det:
"9.1 Telenor är personuppgiftsansvarig för behandlingen av Kundens person-, kundoch
trafikuppgifter Kunduppgifter som t ex namn, personnummer, adress, uppgifter om
använda kommunikationsnät och omfattningen därav, uppgifter om ingångna avtal och
Tjänster, samt om Kundens användning av dessa. I syfte att upprätthålla en god kund- och
registervård kan Telenor komma att komplettera personuppgifterna genom inhämtning från
Allmänna villkor
Allmänna villkor - Konsument - för Tjänster hos Telenor Sverige AB
Giltiga fr o m 2012-07-01
privata och offentliga register, t.ex. uppdatering av adressuppgifter med hjälp av statens
person- och adressregister, SPAR."
Om ni tar en extra titt i era system kommer ni också att se att jag inte använt "Mobilt bredband för hemmet Stor" på ca: 1 månad.
Jag vill inte ha ett svar där ni säger att ovanstående inte är möjligt att genomföra, för det är det. Det står i era "Allmäna Villkor", och ja, detta går både att göra elektroniskt och fyfiskt.
Sen så påstår ni helatiden att jag har ett avtal med er för "Mobilt bredband för hemmet Stor".
Jag vill gärna ta del av detta avtal i en av dessa former:
Min egenhändiga underskrift på papper (skriftligt avtal, kopia går bra)
Inspelning på telefon (muntligt avtal)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor
Hej!
Tack för ditt e-mail!
Vi kan dock inte finna någon inkommen retur ännu.
De kan ta upp till drygt 30dagar innan en retur går igenom och du får bekräftelse hemskickat på det när den gått igenom.
Om du skickade returen mellan den 17-23september så bör vi få in returen i vårat system om ca 1-2veckor.
Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på http://www.telenor.se/privat/kundservice/kontakta-oss/index.h...
Vi har öppet dygnet runt, året om.
Med vänlig hälsning
Jessica Andersson
Telenor Sverige AB
Kundservice
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag
Hej!
Jag har nu tagit reda på mitt kollinr och det är 69270671917SE. Detta är det enda paket som postats till er från "Eksjö Willys postombud" under den veckan jag kan ha gjort det.
Därför kan det bara vara "Mobilt bredband för hemmet Stor" som jag felaktigt fått från början.
Det är verkligen dålig stil att ljuga rätt upp i ansiktet nästan om att ni inte har fått in något eller kan se att ni fått in något. Om ni vid era datorer inte har möjlighet att se detta kan det inte vara så svårt att slå en signal till eran serviceverkstad för att dubbelkolla!
Jag kräver att mitt avtal för "Mobilt bredband för hemmet Stor" avslutas omedelbart! Och råka nu inte avsluta mitt "Mobilt bredband för hemmet Mellan" då det vill jag gärna ha kvar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor
Hej David!
Tack för ditt e-mail!
Returen lades in i systemet och abonnemanget blev hävt den 22 oktober och är nu avslutat.
De fakturor du fått hem har blivit makulerade.
Jag uppdaterar din adress på ditt Bredband Mellan-abonnemang.
Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på http://www.telenor.se/privat/kundservice/kontakta-oss/index.h...
Vi har öppet dygnet runt, året om.
Med vänlig hälsning
Annika Hankvist
Telenor Sverige AB
Kundservice
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kort och gott så hade dom fått in paketet redan den 25e september (1 månad sedan), men är så inkompetenta att de inte kan se det själva.
Enda anledningen till att jag har deras bredband är för att det är de enda mobila bredband ja kunde hitta utan begränsad data trafik, och är tvungen att ha mobilt bredband då jag förflyttar mig väldigt mkt (om någon nu undrar vf).
Jag kommer aldrig rekommendera telenor till någon om man inte har den situation som jag har, att det är ett måste.
Har engång i tiden vart i kontakt med telias support, visst den gick väldigt segt, men fungerade iaf.
Alla bör passa sig för Telenor! Scam företag på hög nivå, det den enda slutsats jag kan ta utifrån detta iaf.
Om jag skrivit otydligt så är det såhär att allting har löst sig.
Ett stort tack till alla som tagit sig tiden att läsa allting och rekommenderat bl.a "fairshopping". Tyvärr så va den sidan nere verkar de som i några dagar, för kunde inte komma åt den varken hemifrån eller från skolan, men ska verkligen användas nästa gång det blir något sådant problem (=
Questions are the beginnings of wisdom