Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk

Kollektiv bestraffning.
Det är det enda rätta.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk

Storebror ser dig 1984... känns lite som att ha blivit blåst av nån telefonförsäljare i nåt köpcentrum & där det visar sig att den jäveln är uthyrd av staten bara för att lura hela EU på en avgift ...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ah, rättsrötan fortsätter...

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Copyswede - Ett legitimt mål för Anonymous.
Dom har chansen att återupprätta lite av sin image efter senaste tidens fjanterier mot svenska myndigheter.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Detta borde väl gå rätt lätt att kringgå dock.
Ett svenskt företag kan starta ett utländskt dotterbolag (t.ex. Norskt/Danskt om de nu inte har såna här "avgifter"), det bolaget står för all försäljning av denna typen av lagringsmedia och köper leverens och lagerhållning som en tjänst av sitt svenska moderbolag men äger själva lagret. Den enda skillnaden för kunden blir att du får separat faktura på lagringsmedia i din beställning.

Om det inte löser sig så är det ju bara köpa från andra nordiska/europeiska näthandlare, svårare än så är det ju inte. Organisationen missar ju helt att det inte längre är någon svårighet att handla med företag i andra länder. Men de verkar ju inte riktigt förstå hur internet och IT fungerar så det kanske inte är så konstigt.

Permalänk
Medlem

Vem lagrar saker på USB-minnen? Det enda jag använder dessa till är olika operativsystem eller typ drivrutiner.

Någon?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Avgiftsavgift finns redan. Kolla på nästa bunte räkningar som dyker in i pörtet, någon av dem lär det stå nåt i stil med "faktureringsavgift: 25 kr" på. Löjligt fräckt egentligen att specifiera det, som om det vore nåt jäkla privilegium att få pröjsa

Nu är ju 25kr i lite överkant men räkna på vad papper, porto, brevpapper och övriga kostnader som arbetstid etc så är man inte speciellt långt ifrån. Detta är en faktisk kostnad för företag och du som kund betalar kostnaden vare sig den är specificerad eller inte. När jag fakturerar mina kunder och speciellt där marginalerna är små så måste jag ta hänsyn vad fakturan kostar, vad frakten kostar osv osv för att jag ska med vinst på jobbet som fakturan avser, annars är det helt värdelöst. Inte för jag specificerar faktureringsavgift, det justerar jag i utpriset.

Copyswede är något heeelt annat.

Permalänk

Avgiften tas ut i fel skede i kedjan

En sak som jag började tänka på är ifall avgiften skall tas ut för förluster som uppstår när man privatkopierar, borde inte meravgiften läggas på produkten i sig som privatkopieras. Avgiften är ju till för att just ersätta för den evt. förlust som privatkopieringen ger upphov till. Dvs, straffavgiften på 1kr/GB borde sättas på dvd/vlur-ray vilket skulle ge 4kr dyrare dvd:er samt nånstans kring 30kr/BR. Ha i åtanke att privatkopiering handlar om trots allt privatkopiering till några enstaka vänner. Långt ifrån alla inköpta filmer blir kopierade och således skulle den här straffavgiften träffa mer rätt än att avgiftsbelägga lagringsmedia i sig.

Ps. Ursäkta ifall detta har tagits upp tidigare i tråden, har skummat igenom det mesta men såg inget om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firechild:

En sak som jag började tänka på är ifall avgiften skall tas ut för förluster som uppstår när man privatkopierar, borde inte meravgiften läggas på produkten i sig som privatkopieras. Avgiften är ju till för att just ersätta för den evt. förlust som privatkopieringen ger upphov till. Dvs, straffavgiften på 1kr/GB borde sättas på dvd/vlur-ray vilket skulle ge 4kr dyrare dvd:er samt nånstans kring 30kr/BR. Ha i åtanke att privatkopiering handlar om trots allt privatkopiering till några enstaka vänner. Långt ifrån alla inköpta filmer blir kopierade och således skulle den här straffavgiften träffa mer rätt än att avgiftsbelägga lagringsmedia i sig.

Ps. Ursäkta ifall detta har tagits upp tidigare i tråden, har skummat igenom det mesta men såg inget om det.

Riktigt bra poäng dock ger det antagligen inte tillräkligt mycket pengar så copyswede kan ta ut sina miljon arvoden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Intressant också att organisationer för funktionshindrade slipper privatkopieringsavgiften, räknar de med att funktionhindrade inte kan köpa musik och lagra på sina hårddiskar? Tror att ett flertal av de som håller på med tex www.rullstolsdans.se använder usbminnen, mp3spelare, externa hårddiskar osv. bla till privatkopiering

Då tycker jag att organisationer och föreningar för barn och ungdomar borde slippa avgiften också...

Permalänk
Medlem

Jag kommer från en musikalisk familj och både mor och syster har släppt album. Dom har dock aldrig fått några pengar av Copysweden. Stim har dom fått ifrån därimot, när deras låtar spelas på radio etc. Fattar inte ens varför copysweden får härjja fritt, detta maffia företag borde sitta bakom lås och bom.

Permalänk

Hade det inte varit bättre om anonymos hade valt att blanda i sig denna affär istället för att attackera riksbanken som inte direkt ledde till något?

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna säga det att om dom tar ut en avgift på all lagrings media så måste då tankning vara lagligt, varför ska industrin ha mer inkomst än produktion och försäljning kan åstakomma.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Per Gessle bygger en våning till på Hotell Tylösand.

Permalänk
Skrivet av Skogsmulletrance:

Dock så har det inte så mycket av intresse av att bråka om som vilka som ska betala, de vill bara ha sina pengar:

"Konsumenter använder lagringsmedier för privatkopiering i olika grad – en del sparar mycket film, tv och musik, medan andra kanske mest använder lagringsmedia till backup av egna fotografier och dokument. Det är emellertid inte praktiskt möjligt – eller önskvärt – att de ersättningsskyldiga företagen inför system för att ta reda på exakt vilken typ av kopiering varje enskild såld produkt kommer att användas för av konsumenten."

Hehe, det roliga är att de inte ens stannar upp för att fundera på vad de har för rätt att ta betalt per media som KAN användas till privatkopiering (media som de inte själva varken tillverkar eller saluför). Det enda riktiga är ju att ta mer betalt för produkten som kan privatkopieras (dvs produkten som är upphovsrättsskyddad), så att det är endast den som köper produkten och inte alla andra, som får betala för privilegiet att kunna privatkopiera produkten i fråga.

Dessutom är det märkligt att de får lov att ta ut privatkopieringsavgifter när branschen har lagt på kopieringsskydd på sina produkter för att omöjliggöra all form av kopiering (privat eller pirat). Att ta betalt för något som man har sett till inte kan eller får göras är i mitt tycke helt felaktigt, att dessutom ta indirekt betalt genom att lägga avgiften på mediat som man kan kopiera till och inte den produkt som man köpt är absurt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur mycket pengar CopySwede har delat ut till artisterna.
Då kanske man får veta att mesta del går in i det egna fickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

De säljer ju grejerna i Sverige lol

VPN

Permalänk

Herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Intressant också att organisationer för funktionshindrade slipper privatkopieringsavgiften, räknar de med att funktionhindrade inte kan köpa musik och lagra på sina hårddiskar? Tror att ett flertal av de som håller på med tex www.rullstolsdans.se använder usbminnen, mp3spelare, externa hårddiskar osv. bla till privatkopiering

Då tycker jag att organisationer och föreningar för barn och ungdomar borde slippa avgiften också...

Mottagningsmaskiner för taltidningar lagrade väl morgontidningen på kassettband en gång i tiden. Anses som hjälpmedel för synskadade. Det hänger nog kvar så man tänker sig man lagrar tidningen på externa hårddiskar, eller USB-minnen numera? Känns ganska rimligt att de inte ska betala för de som kopierar musik tycker jag. Å andra sidan är det nog inte lika relevant idag när de använder datorer med inbyggda hårddiskar. Men de kanske vill kunna spara undan sina gamla tidningar på externt lagringsmedia.

Permalänk

Jag vill gärna se forskningen/undersökningen som visar att så pass många svenskar använder dessa medium för att kopiera lagligt material att det är rimligt att ta ut en kollektiv avgift på mediumen. Men det lär vi aldrig få se.

Coptswedes affärsmodell är riktigt äcklig.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

USB-minnen 2012? Bitch please, it's all in the cloud ...

Jag vill se dig installera ett OS från "molnet", Bitch please..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Kollektiv bestraffning, det är så man vill spy! Fyfan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag skall stämma om för kollektiv bestraffning! Det är olagligt nu för för tiden! Det är heller inte rätt straffa oskyldiga personer.

Aja finns inte mycket att göra....
http://www.youtube.com/watch?v=z3UTuYjlLks&feature=youtu.be <--- Caramelldansen på Tyska

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Men snälla nån det är inte många kronor det kommer höjas!!!!
Är ni seriöst så snåla att ni inte kan ge 100kr extra för en hårddisk.. Troligtvis kommer affärerna att sänka sina priser så att dom kostar exakt lika mycket som innan...

Att betala 100kr extra gör mig inte så mycket, utan det är skälet till varför jag måste göra det jag stör mig på. Se övriga kommentarer angående ämnet om du inte förstår vad jag menar.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Nej för tusan, det är ingen statlig skatt. Copyswede låter inte som en myndighet. Rätta mig om jag har fel men det är en branschorganisation som ansvarar för kopieringsavgifter på medium. Intäkter går till sådana som förlorar på kopiering. Alltså film-,musik- och underhållningsbranschen.

Mmm, eller hur va? Jag har ingen källa på detta, men tror säkert att Copyswede passar på att ta ut lite feta löner på dessa intäkter.
I min mening är det troligt fult av Copyswede att ta 80kr betalt för att jag vill ha en hårddisk att spara semesterbilder på. Det är inte rätt nånstans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

USB-minnen 2012? Bitch please, it's all in the cloud ...

http://www.idg.se/2.1085/1.468522/eu-kommissionen-oppnar-for-...

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jag vill se dig installera ett OS från "molnet", Bitch please..

Jo men det finns ju virtuella maskiner i molnet man kan installera OS på?
Exempel: http://www.sweclockers.com/nyhet/16026-the-pirate-bay-flyttar...

Man kan göra nätverksinstallation. Funderar själv på att sätta upp en PXE bootserver hemma med all installationsmedia lagrat på servern. Då behövs inga USB-minnen längre för att installera OS.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att allt fler lyssnar på strömmad musik/ser på strömmad film blir tanken på kopieringsavgifter allt mer bisarr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Klippt från Copyswede "Din organisation kan sedan sälja vidare de ersättningsbefriade produkterna till sina funktionshindrade medlemmar."
Kan inte Swec bilda en förening? Visst måste vi nördar vara lite socialt funktionshindrade här på Swec?
"Föreningen för socialt handikappade/elektronikskadades förbund"?

Vart skriver jag under?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Som jag alltid sagt, lägg avgiften på verket som tilllåts privatkopieras, inte på mediet det kopieras till. Då gå pengarna till rätt ställe direkt utan att vi behöver copyswede, och vi andra behöver inte betala Per Gessle eller någon avdankad alkis från dramaten för att vi vill lagra våra semesterbilder.