Är usb ljudkort bättre än det inbyggda på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Är usb ljudkort bättre än det inbyggda på moderkortet?

Ja hej är usb ljudkort bättre än inbyggt?

Mvh Lucas

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med bättre och vad man har för inbyggt å vad man ska använda det till.

För vanlig gaming skulle jag vilja påstå kort NEJ du kommer förmodligen inte bli någon reell skillnad du inte kan trixa framm själv redan genom å mippla med inställningarna.

Är man musiker eller HIFI nörd kan frågan ha helt andra svar.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Beror på vad man menar med bättre och vad man har för inbyggt å vad man ska använda det till.

Det här moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759849
Och jag ska använda det till högtalarna och kanske headset.

Mvh Lucas

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk

Som ZOiDVOiD sa, det beror helt på användningsområde. Ska du bara spela så är det verkligen inte värt att lägga pengar på något externt ljudkort.
Ljudkortet på din mammabräda duger gott och väl så länge du inte är superkräsen med musik etc.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det ljudchippet är ganska standard .. funkar helt ok för vanligt bruk ...tycker du basen är för klen på det så höj sample rate från 44khz till 192 i ljudinställningarna.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Det ljudchippet är ganska standard .. funkar helt ok för vanligt bruk ...tycker du basen är för klen på det så höj sample rate från 44khz till 192 i ljudinställningarna.

Detta är andra gången jag ser dig snacka om samplingsfrekvens för att höja basen. Kan du ge en förklaring till varför det skulle påverka?
Basen svänger så långsamt så låga 44,1 kHz ger perfekt återgivning av frekvensgången. Jag skulle förstå om man gör det för att förbättra diskanten, men för basen kan jag inte se någon vinst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Detta är andra gången jag ser dig snacka om samplingsfrekvens för att höja basen. Kan du ge en förklaring till varför det skulle påverka?
Basen svänger så långsamt så låga 44,1 kHz ger perfekt återgivning av frekvensgången. Jag skulle förstå om man gör det för att förbättra diskanten, men för basen kan jag inte se någon vinst.

Behöver inte bli så detaljerat, en bas har i princip bara en funktion och det är att flytta mycket luft. När membranet jobbar i högre Hz flyttas mer luft och det upplevs som en starkare och 'snärtigare' bas.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Behöver inte bli så detaljerat, en bas har i princip bara en funktion och det är att flytta mycket luft. När membranet jobbar i högre Hz flyttas mer luft och det upplevs som en starkare och 'snärtigare' bas.

Oj här var det bullshit,när membranet jobbar i högre hz får man högre toner,dessa behöver inte flytta mycket luft jämfört med lägre.
Tror du kanske tänker på transientsvar,mycket viktigt om du ska ha en snärtig bas,det du babblar om är helt lost in space.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Behöver inte bli så detaljerat, en bas har i princip bara en funktion och det är att flytta mycket luft. När membranet jobbar i högre Hz flyttas mer luft och det upplevs som en starkare och 'snärtigare' bas.

(skulle vilja ha en smiley som tappar hakan eller slår sig för pannan)

Membranet jobbar i den takt som ljudet bestämmer. Samplingsfrekvens är något helt annat.
Om membranet får för sig att godtyckligt jobba i högre frekvens så är det distortion.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

(skulle vilja ha en smiley som tappar hakan eller slår sig för pannan)

Membranet jobbar i den takt som ljudet bestämmer. Samplingsfrekvens är något helt annat.
Om membranet får för sig att godtyckligt jobba i högre frekvens så är det distortion.

Skrivet av oyegie:

Oj här var det bullshit,när membranet jobbar i högre hz får man högre toner,dessa behöver inte flytta mycket luft jämfört med lägre.
Tror du kanske tänker på transientsvar,mycket viktigt om du ska ha en snärtig bas,det du babblar om är helt lost in space.

Ser nu hur oklar jag var, men det är vad jag fått lära mig och uppenbarligen är det fel. Kan inte ni beskriva det på ett bättre sätt istället?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Att höja sampleraten kommer INTE att öka basåtergivning.
Inte heller ett extern interface.

Jag är utbildad ljudtekniker, om det är relevant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Ser nu hur oklar jag var, men det är vad jag fått lära mig och uppenbarligen är det fel. Kan inte ni beskriva det på ett bättre sätt istället?

Lyssna på ljud mellan 20Hz till 16000 Hz är ett tipps

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)