HDMIproblem - Bild men ej ljud - Stationär funkar ej - Laptop funkar

Permalänk
Medlem

HDMIproblem - Bild men ej ljud - Stationär funkar ej - Laptop funkar

Hejsan, vet att det är ett vanligt problem, men kan säga att jag lagt ca 2 timmar på google etc så detta är ingen randomslötråd.

Nu till problemet, som rubriken hänvisar så försöker jag koppla in min platt TV till datorn för att se film etc.

Tvn: LG platt tv med en HDMI ingång, ca 2-3 år gammal.
Datorn: Radeon 5850 med en HDMI port (+2 dvi, 1 displayport etc)
Laptop: Acer av nyare modell

I alla fall, genom laptopen till Tvn så funkar allt utmärkt, bara plug and play.
När det kommer till stationära får jag upp att HDMIn är ansluten och jag kan se den på sound devices, Jag får Bild, men inget ljud trotts ändrade inställningar fram och tillbaka. Har ändrat till HDMI ljudet via Sound i kontrollpanelen men får inte ens utslag att det kommer nått ljud. När jag högerklickar och tar "test" för att se om den kan spela ett provljud så får jag "Failed to play test tone".
*Har provat olika HDMI kablar
*Har kollat inställningar på TV (finns inga som skulle påverka)
*Det fungerar med laptopen, plug and play.

Någon som kan ha en aning om vad frågan är?

Tack på förhand

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

Var fick du adaptern från?

EXAKT hur har du kopplat?
DVI->HDMI kabel
eller
DVI->HDMI adapter -> HDMI-> HDMI kabel

Permalänk
Medlem

En HDMI Kabel som går melllan två HDMI anslutningar (inget konstigt m.a.o). Alltså inga adaptrar eller liknande. Skrev endast de andra uttagen som fanns på grafikkortet om någon undra så slapp de fråga.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

Har din TV flera HDMI portar?
Har du läst i TV manualen om hur man kopplar till datorn och om det finns några särskilda vilkor för HDMI porten?

På vissa TV som har flera HDMI så är det bara en av dom som är tänkt att kopplas till datorn. Vissa äldre platta TV går det inte att koppla till datorn via HDMI enligt TV manualen.

Testa lägga in nya drivrutiner som du laddar ned från tillverkarnas hemsidor efter att du tagit bort de gamla. De man får från CD/DVD, Win 7 och Win Uppdate kan vara gamla eller fattas inställningar man förväntar sig. I värsta fall får du testa att ta bort och installera om hela Windows osv.

Permalänk
Medlem

Yes, får börja med att söka efter TV modellen, manual till den är nog kört, men kanske finns via Google. Finns endast en HDMI port i Tvn.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

TV tillverkarnas hemsidor bruka ha manualer att ladda ned.

Permalänk
Medlem

Hittat manual för TVn här. Står att den ska kunna ta emot både ljud och bild från dator.

http://www.lg.com/se/support/product/support-product-profile....

Kan det vara fel på mitt grafikkort då? (Utan och göra det enkelt för sig och bara säga att det är så) eller kan det vara någonting mer?'

MVH

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

Har kollat med lite folk och det verkar som att mitt grafikkort ska stödja HDMI signalen direkt.

XFX Radeon 5850 OC edition

Läste nått om nått som kallas för SpDiff, vad nu det är.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk

Kolla så att du inte måste välja HDMI ljudenheten som "standard enhet" i kontrollpanelen. Minns att jag var tvungen att göra det med mitt gamla 5870.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

spdiff eller hur det stavas är väl optiskt ljud om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem

Kolla om Grafikkortet supportat audio ut, dvs ljudkrets på kortet, så att den kombinerar ljud och bild i HDMI, annars funkar det inte. När du sedan har den inkopplat, växla mellan de olika ljud-ut enheter, en kan ha samma namn som din TV, dvs LG, välj den så kommer det förmodligen att funka (så har jag hemma).

Permalänk

Kontrollera så du har HDMI ljud aktiverat under ljudinställningar och inte använder ljudkortet.. Enjoy

Permalänk
Medlem

installerat rätt driver till grafikkortet så att du har en HDMI-enhet i enhetshanteraren

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du har dom senaste grafikkortsdrivrutinerna från AMD för där följer även drivrutinerna för HDMI-ljud med. I enhetshanteraren under ljud ska du ha en enhet som heter ATI HDMI Audio eller liknande kolla så att den fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Kolla så att du inte måste välja HDMI ljudenheten som "standard enhet" i kontrollpanelen. Minns att jag var tvungen att göra det med mitt gamla 5870.

Redan kollat, som jag skrev i mitt första inlägg så kommer det inget ljud även fast den är som standard.

Skrivet av bamse82:

spdiff eller hur det stavas är väl optiskt ljud om jag inte minns fel

Stämmer, men då det bara är en HDMI utgång så ska det fungera med bara den, dock något som jag snappade upp när jag googlade lite

Skrivet av subsurface:

Kontrollera så du har HDMI ljud aktiverat under ljudinställningar och inte använder ljudkortet.. Enjoy

Vart hittar jag dessa inställningar? Har som tidigare nämnt valt HDMI/TVn via ljudenheterna. Men får inget utslag på ljud där heller.

Skrivet av Mr_Lazy:

installerat rätt driver till grafikkortet så att du har en HDMI-enhet i enhetshanteraren

Kollade upp mina grafikkortsdrivisar och de är upp to date. Och ja, jag hittar en HDMI enhet bland ljudfliken i kontrollpanelen, om det är det du menar.

Skrivet av Gunmoses:

Kontrollera att du har dom senaste grafikkortsdrivrutinerna från AMD för där följer även drivrutinerna för HDMI-ljud med. I enhetshanteraren under ljud ska du ha en enhet som heter ATI HDMI Audio eller liknande kolla så att den fungerar korrekt.

Jag har ATI HDMI audio som jag får fram, men som tidigare sagt, inget ljud kommer ut, inget utslag i soundbaren och när jag högerklickar och tar "test" för att se om den kan spela ett provljud så får jag "Failed to play test tone".

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem

SPDIF är digitalt ljud, dvs ljud via fiber optik eller coaxial. alla kort i 5xxx serien ska ha stöd för ljud ut via HDMI så jag har väl inget jättebra att tillföra på den fronten, jag hade en TV som jag inte fick ljud från varken min eller morsans win burk, däremot min mac gick det bra på och typ min xbox360 och tv-boxen funkade också fint, bytte TV och fick ljud från alla enheter. inget bra svar på varför.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

spdiff eller hur det stavas är väl optiskt ljud om jag inte minns fel

S/PDIF kan vara både optiskt och via coaxial-kabel http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

I vissa fall kan det vara så att du behöver uppdatera drivrutinen från AMD, samt drivrutin för ditt inbyggda ljudkort.

EDIT: Vissa kombinationer av grafikkort och TV-apparater stenvägrar att fungera, kan vara så att just de modellerna inte gillar varandra.
Har själv problem med ett Zotac E-350 kort med inbyggd grafik, som stenvägrar att känna av att jag har en TV inkopplad på HDMI, remotar jag maskinen så säger den att VGA-interfacet är igång (finns inte VGA-på kortet) Dock är detta ett vanligt fel på denna modellen om man Googlar.
Kör jag Displayport->HDMI-adapter->HDMIkabel->TV (eller reciever) fungerar allt som det ska, får tom ut DTS-HD-ljud bitstreamat.

Har du möjlighet att testa mot någon annan TV eller reciever/förstärkare med HDMI ?

Permalänk
Medlem

Ok, då kan jag utesluta SPDIF i alla fall tills vidare. Då jag redan har kollat AMD drivisarna. Är det RealTek jag ska gå via för att uppdatera mitt interna ljudkort då? (De finns som alternativ inne på ljudenheterna för mina vanliga högtalare). De måste vara min leverantör för ljudet.

Tack på förhand för bra svar!

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

...

Jag har ATI HDMI audio som jag får fram, men som tidigare sagt, inget ljud kommer ut, inget utslag i soundbaren och när jag högerklickar och tar "test" för att se om den kan spela ett provljud så får jag "Failed to play test tone".

Har du ställt in ett utformat på ljudet som hanteras av TVn? 44,1/48 Khz 16 bitar stereo.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tror inte det, hur gör jag det, mer praktiskt?

Mvh

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan även behöva välja önskad utgång i spelarprogrammet om man tex har ställt in nått annat än att använda winstandard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.