Permalänk
Skrivet av Phunky:

90mbit är väldigt bra på netgearmodemet som bara kör 2,4ghz-bandet. Du behöver en egen router bakom modemet som klarar 5ghz för att nå högre. Dessutom behöver såklart nätverkskortet stödja detta också.

Köpte en Asus USB-N53 trådlöst nätverkskort och tillsammans med min Asus N65U och Netgear modemet bryggat så får jag 130-140 Mbit/s trådlöst med 5ghz bandet så jag börjar bli riktigt nöjd nu, kanske kan kräma ut ännu mer kvällstid.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Tele2
Skrivet av Squallie:

Tack för svaren. Är ju egentligen bara svarstider med kabel som är något att gå på egentligen men kan va kul att veta med båda.

Kan ju säkert vara så att det är stabilare ping vissa tider, men om det inte är bra hela tiden så är det inte tillräckligt. Provade själv idag mitt på dagen och det var rätt stor andel som låg på 7-9ms men det hoppade upp till runt 20 då och då och ibland högre än så med tyvärr.

Var ju främst ute efter tips om det går att påverka pingen något med någon inställning eller så, men ingen som vet det? Annars vet jag ju precis hur pingen beter sig i just vårat hus...

Hej,

Svarstiden påverkas av hur du är uppkopplad (trådlöst eller med kabel) men också på vilken typ av program som är igång och som tar upp nätverkstrafik. Testa därför gärna med kabel direkt mellan modem och dator.

Det du alltid kan göra i felsökningssyfte, och som många här har skrivit om tidigare i andra sammanhang, är att stänga av NAT i modemet.
För att göra detta går du in på modemets gränssnitt, 192.168.0.1, användarnamn är ”admin” och lösenordet är ”password” såvida du inte ändrat detta själv.
Längst ner till vänster så finns alternativet NAT, välj det och bocka sedan ur ”Turn NAT On”.

Maria Johansson
Kundservice
Com Hem AB

Permalänk
Skrivet av Trådlös...:

Mitt CG3100 har fungerat perfekt (ingen automatisk återställning) i flera års tid men nyligen (i samband med senaste firmware) måste jag starta om en gång per dag för att få mina 100Mbit. Gör jag inte det ligger jag på 35-42Mbit efter ett dygn.
Jag använder det som brygga och har en airport extreme som router.
Är det ens värt att ringa support eller har någon här råkat ut för samma sak?

Svarar på mitt eget inlägg...
Idag var tekniker från Comhem här och bytte uttaget i väggen, han fick väldigt konstiga värden på sin mätutrustning.
Hastigheten ville ändå inte öka från 45Mbit, han testade även med sin egen dator. Han ringer upp någon form av support och får till svar att sätta NAT till på, tydligen nya instruktioner att Netgearen fungerar bättre med NAT på. Nu gick hastigheten upp till 95Mbit, bra.
Men... jag vill ju inte ha NAT på, jag har ju köpt en extern router för Comhems suger på det trådlösa (och trådbundna...), när teknikern åkt slog jag av NAT igen och nu är jag tillbaka på mina 114Mbit som tidigare.

Nu fungerar det, återstår att se hur det fungerar om 1-3dagar.

Permalänk
Medlem

Skaffade ett 50-100/10 uppgradering idag från ett billigare Comhem abonnemang. Installation av modem och allting gick utan några som helst problem. Det första man gör naturligtvis är att speedtesta det nya hastigheten. Jag bor i Sthlm. Det finns minst 2 speed-test servrar i Stockholm. Latency är inga som helst problem med andra ord - vilket inte borde spela någon större roll om man nu är bosatt någonstans i norden överhuvudtaget.

Det resultat man får är att det verkar vara medvetet cappat vid 50 då hastigheten vägrade gå högre upp. Ytterst intressant tyckte jag. Men men, skall vänta i ett par dagar och se om detta kommer att förändras.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med ett gammalt modem härom året, ringde till comhem och de skickade en Cisco epc2425, men ville så klart förlänga abonnemanget. Whatever, blev ju billigare och jag hade bindningstidförlängning på tv redan. IAF, frågan. Ciscon verkar funka helt ok, men började pilla med en Samsung bd spelare den här veckan, som jag nu kom ihåg hade ethernet. Så kopplade den till Cisco routern/modemet och nu kunde man streama grejer från datorn, vilket är nice. Problemet är bara att routern eller jag vet inte vad, klipper av kontakten med bd spelaren då och då, men kontakten med datorn rullar på. Den är annars kopplad till två datorer, har fyra kontakter. Gillar den inte tre? Är kabeln kass? Bd boxen klagar på dhcp tror jag, men allt ska väl vara inställt? Eller är det Samsung som man ska klaga på?

EDIT: Käjs, problemet verkade ha varit bluray spelaren som updaterade firmwaren innan allt blev knas. Det enda som behövdes var att dra ur kontakten ett tag och starta om så cachen flushades eller nåt. Nu funkar allt. Tills vidare...

Permalänk
Tele2
Skrivet av Skyrage:

Skaffade ett 50-100/10 uppgradering idag från ett billigare Comhem abonnemang. Installation av modem och allting gick utan några som helst problem. Det första man gör naturligtvis är att speedtesta det nya hastigheten. Jag bor i Sthlm. Det finns minst 2 speed-test servrar i Stockholm. Latency är inga som helst problem med andra ord - vilket inte borde spela någon större roll om man nu är bosatt någonstans i norden överhuvudtaget.

Det resultat man får är att det verkar vara medvetet cappat vid 50 då hastigheten vägrade gå högre upp. Ytterst intressant tyckte jag. Men men, skall vänta i ett par dagar och se om detta kommer att förändras.

Hej,
Det finns ingen medveten begränsning på bredbandshastigheten, men problemet som du beskriver kan bero på flera olika faktorer. Är du uppkopplad trådlöst eller med kabel när du gör mätningarna? Vi skulle rekommendera att du tar kontakt med kundservice via telefon om hastigheten inte blir bättre än 50Mbit/s när du är kopplad med kabel till modemet.

Med vänlig hälsning
Maria Johansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyrage:

Skaffade ett 50-100/10 uppgradering idag från ett billigare Comhem abonnemang. Installation av modem och allting gick utan några som helst problem. Det första man gör naturligtvis är att speedtesta det nya hastigheten. Jag bor i Sthlm. Det finns minst 2 speed-test servrar i Stockholm. Latency är inga som helst problem med andra ord - vilket inte borde spela någon större roll om man nu är bosatt någonstans i norden överhuvudtaget.

Det resultat man får är att det verkar vara medvetet cappat vid 50 då hastigheten vägrade gå högre upp. Ytterst intressant tyckte jag. Men men, skall vänta i ett par dagar och se om detta kommer att förändras.

Dum fråga kanske, men är du säker på att din router eller nätverkskortet i din dator inte är problemet? Jag hade ett snabbare paket några år sen och undrade varför jag aldrig kom upp i högre hastigheter, och märkte sen att den lilla routern jag hade bara klarade av 10/10.

Permalänk
Medlem

Nah, har datorn (Gigiabit Ethernet) direkt uppkopplat till modemet. Och nu är jag inte så pass teknisk labil att jag inte själv kan hitta uppenbara flaskhalsar heller.

Och dessutom bekräftade jag imorse att det inte var några som helst problem med att få ut 100 ner vare sig med kabel eller Wifi, men det varade endast ett par timmar innan det blev throttlad tillbaka till exakt 50 igen. Så nej, det finns inga faktorer på mitt ände som gör att hastigheten får för sig att gå ner till 50 igen.

Jag undrar nästan om det inte skulle vara roande att skaffa ett 100-200 bara för att se om jag får 100.

Permalänk
Avstängd

Vad i helvete är det för fel på Comhem? Jag betalar för 100/10 och detta får jag ut:

Detta resultatet fick jag för en månad sedan:

Båda testen är med kabel.

Blir så trött på att det alltid är något med Comhem som ska krångla.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har fram tilll idag varit en tämligen nöjd ComHem kund, men på senaste tiden har min uppkoppling blivit allt mer och mer instabil och numera dör min uppkoppling väldigt regelbundet under användning, vare sig det rör sig om spelande, nerladdning eller bara ett enkelt Skype-samtal.

Min uppkoppling har fungerat tämligen smärtfritt och utan några större frustrationer fram tills den senaste 2-3 veckorna. Visst kan uppkopplingar strula ibland, men aldrig så här illa. Jag vet inte dock vart jag ska börja med min eventuella felsökning, inga hårdvaruförändringar har gjorts någonstans i mitt system sen jag införskaffade tjänsten, router och PCs är detsamma som de alltid varit, 360n och PS3:an likaså.

Spelar ingen roll vad det är som använder nätverket, efter 40min - 1h utav aktivt användande så dör det bara och nu har det blivit oerhört frustrerande för mig.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vart jag ska börja leta fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naaium:

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vart jag ska börja leta fel?

När det bryter. Gå och kontrollera om modemet håller på att synka om.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

ja har Medium 10/1 Mbit/s

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

När det bryter. Gå och kontrollera om modemet håller på att synka om.

Ja, det är modemet ifrån ComHem som regelbundet "blackar ut" och syncar om. Är det modemet som behöver bytas ut?

Permalänk
Skrivet av Naaium:

Ja, det är modemet ifrån ComHem som regelbundet "blackar ut" och syncar om. Är det modemet som behöver bytas ut?

ja körde med comhems modem DPC 2425 förut men blev trött då den buggar så förbannat ! problemet är att det är svårt att hitta ett nytt modem som har Coaxial kontakt så man kan koppla in den i antenn-dosan
använd den som brygga/slave och köp en router som fått bra betyg i tester sen kopplar du in den nya routern mellan skit-modemet & datorn ja har 3gånger snabbare internet än vad ja betalar för

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara

Hej,

Vi har påbörjat utrullningen av en ny mjukvara (version 33) till Netgear CG3100. Det finns inga nya funktioner för dig som slutkund i denna mjukvara, men vi vill ändå informera så att du inte tror att den nya mjukvara förändrar några funktion i modemet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi har påbörjat utrullningen av en ny mjukvara (version 33) till Netgear CG3100. Det finns inga nya funktioner för dig som slutkund i denna mjukvara, men vi vill ändå informera så att du inte tror att den nya mjukvara förändrar några funktion i modemet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Lyckad uppdatering Michael... Påtvingad när man ej ville ha den. Dessutom så har våran 200/10 mbit sunkat ned sig till 90/10 efter uppdatering ikväll.
Skan vi behöva bli påtvingade uppdateringar mitt i ett spel elr bankärende??

Permalänk
Medlem

Hoppar nu mellan allt ifrån 40-70. Mestadels runt 50 som vanligt.

Ovanpå det så har man dom evigt förbaskade resets på modemet som man hoppades skulle ha försvunnit efter uppgraderingen. Nästan varenda jäkla dag i flera veckor nu. Fattar verkligen att Comhem inte står högt i kurs hos folk.

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi har påbörjat utrullningen av en ny mjukvara (version 33) till Netgear CG3100. Det finns inga nya funktioner för dig som slutkund i denna mjukvara, men vi vill ändå informera så att du inte tror att den nya mjukvara förändrar några funktion i modemet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Jag startade om i morse och modemet gick från version 31 direkt till version 33 (3.9.21.11.mp11.V0033).
Eftersom jag startat om flera gånger under september och oktober drar jag slutsatsen att version 32 aldrig släpptes.
Av någon anledning fick jag denna gång starta om modemet flera gånger innan det blev någon uppdatering - några gånger stod modemet bara och blinkade utan att något verkade hända. Internetuppkopplingen kom inte tillbaka som den brukar.
Första gången lät jag det hållas en halvtimme vilket är betydligt längre än de 8-10 minuter som en mjukvaruuppdatering brukar ta.
Hur som helst, det verkar fungera nu och hastigheten ned och upp är som förut så det har inte blivit sämre i alla fall.
Trådat med Asus RT-N66U ligger jag på drygt 200 Mbit/s ned och 11 Mbit/s upp så jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Någon mer i Kristianstads-trakten som upplever pingdrops, höga svarstider, ping mot sunet.se mellan 14-1000ms?
Senast igår hade jag 600-700 konstant i ms mot sunet.se samt google.se.
Jag har varit i kontakt med Com Hem om detta säkert i ett år, nu har de äntligen funnit problemet. Det är en NOD som blir överbelastad enligt en first line tekniker på comhem, så de måste gräva om och expandera hela nätverket in till nätverksstationen i Kristianstad för att detta skall fungera.
Preliminärt klardatum 6 december 2012 - kommer säkert inte bli av förens julen 2014...

//robin

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem

Vilka delar av landet har nya mjukvaran kommit till netgear modemet? Behöver jag koppla ur min egna router för att ta imot updateringen eller behöver jag bara starta om netgear modemet utan att dra ur min egna router?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Flash01:

Vilka delar av landet har nya mjukvaran kommit till netgear modemet? Behöver jag koppla ur min egna router för att ta imot updateringen eller behöver jag bara starta om netgear modemet utan att dra ur min egna router?

Hej,

Vi börjar i Stockholm, dock ej hela Stockholm på en och samma gång. Du behöver inte koppla bort din router. Vanligtvis räcker det med en omstart av modemet för att man ska få den nya mjukvaran, när modemet uppgraderas så får modemet 80/8 som maxhastighet, när uppgraderingen är färdig så startar modemet om automatiskt och får åter rätt hastighet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Zav:

Lyckad uppdatering Michael... Påtvingad när man ej ville ha den. Dessutom så har våran 200/10 mbit sunkat ned sig till 90/10 efter uppdatering ikväll.
Skan vi behöva bli påtvingade uppdateringar mitt i ett spel elr bankärende??

Själv får man 30/5 ganska ofta. Känns väldigt dåligt när man betalar för 200/10. Mestadels ligger de runt 70-120 men det är fortfarande dåligt. Jag har varit i kontakt med ComHems kundtjänst både över mail, facebook och telefon men de har inte kunnat hitta något. Inte det nya modem de skickade hjälpte heller. Tråkigt att de inte kan hålla vad de lovar...
De säger att de mäter 180mbit hos mig men på mina datorer står det alltid 30-120mbit och datorerna startade i felsäkert läge för att inget annat ska dra internet.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Corsair 2x4GB 1333MHz
Asus P8H67-M PRO B3, H67 Socket 1155, mATX

Permalänk
Skrivet av BillyBonka:

Själv får man 30/5 ganska ofta. Känns väldigt dåligt när man betalar för 200/10. Mestadels ligger de runt 70-120 men det är fortfarande dåligt. Jag har varit i kontakt med ComHems kundtjänst både över mail, facebook och telefon men de har inte kunnat hitta något. Inte det nya modem de skickade hjälpte heller. Tråkigt att de inte kan hålla vad de lovar...
De säger att de mäter 180mbit hos mig men på mina datorer står det alltid 30-120mbit och datorerna startade i felsäkert läge för att inget annat ska dra internet.

Jag har också Bredband 200.
Jag får max 203 Mbit/s men bara trådat med NAT av och via extern router Asus RT-N66U.
Kopplar jag trådat direkt till Netgear CG3100 med routerfunktionen där påslagen får jag aldrig över 100 Mbit/s nedladdningshastighet.
Samma dator, samma nätverkskort så det är helt enkelt routern i CG3100 som gör skillnaden.
Den som vill utnyttja Bredband 200 maximalt för WiFi måste enligt vad som nämnts här tidigare använda 5 GHz-bandet och alltså ha en router som klarar det.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Jag har också Bredband 200.
Jag får max 203 Mbit/s men bara trådat med NAT av och via extern router Asus RT-N66U.
Kopplar jag trådat direkt till Netgear CG3100 med routerfunktionen där påslagen får jag aldrig över 100 Mbit/s nedladdningshastighet.
Samma dator, samma nätverkskort så det är helt enkelt routern i CG3100 som gör skillnaden.
Den som vill utnyttja Bredband 200 maximalt för WiFi måste enligt vad som nämnts här tidigare använda 5 GHz-bandet och alltså ha en router som klarar det.

Men det är ju absurt. Hur kan de säga att man ska få 200mbit när deras modem inte klarar av det? Det står ju inte precis någonstans att man måste köpa ett eget modem om man vill komma upp i 200mbit...

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Corsair 2x4GB 1333MHz
Asus P8H67-M PRO B3, H67 Socket 1155, mATX

Permalänk
Medlem

Min CG3100 återställdes helt (för 2 dagar 20 timmar sedan) utan förvarning och tömde alla Port Forwards, LAN-reservationer och gjorde bara IT-livet till en allmänt helvete när NAS, Boxeebox, skrivare, datorer och ytterligare router bytte IP. Antar det var i samband med mjukvaruuppdatering och uppskattas verkligen inte. Ville bara dela med mig av det!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av BillyBonka:

Men det är ju absurt. Hur kan de säga att man ska få 200mbit när deras modem inte klarar av det? Det står ju inte precis någonstans att man måste köpa ett eget modem om man vill komma upp i 200mbit...

Som modem fungerar Netgear CG3100 bra i bryggat läge dvs tillsammans med annan router.
Det är uppenbarligen routerfunktionen i CG3100 som inte klarar av högre hastigheter. Även WiFi har ju många klagat på.
Det var därför jag skaffade en Asus RT-N66U, bl a efter att ha läst vad som skrivits här på detta forum.
Skulle f ö vara intressant att höra om någon lyckas få upp till 200 Mbit/s hastighet direkt från Netgear CG3100 dvs med NAT aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Som modem fungerar Netgear CG3100 bra i bryggat läge dvs tillsammans med annan router.
Det är uppenbarligen routerfunktionen i CG3100 som inte klarar av högre hastigheter. Även WiFi har ju många klagat på.
Det var därför jag skaffade en Asus RT-N66U, bl a efter att ha läst vad som skrivits här på detta forum.
Skulle f ö vara intressant att höra om någon lyckas få upp till 200 Mbit/s hastighet direkt från Netgear CG3100 dvs med NAT aktiverat.

Kan inte svära på att jag sett någon få ut exakt 200 men 150-160 har jag klart sett personer få med cg3100 och NAT påslaget.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Mjukvaran till Netgear CG3100

Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi har påbörjat utrullningen av en ny mjukvara (version 33) till Netgear CG3100. Det finns inga nya funktioner för dig som slutkund i denna mjukvara, men vi vill ändå informera så att du inte tror att den nya mjukvara förändrar några funktion i modemet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Vi har stött på problem med den nya mjukvaran i samband med att vi började skicka ut den till våra kunder. Mjukvaran kommer nu att rullas tillbaka till version 31.

Vi återkommer med information när vi börjar köra ut ny mjukvara igen.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk

Jag får ner 203 Mbit/s trådat och runt 140 Mbit/s trådlöst med 5 Ghz bandet och runt 80-90 Mbit/s med 2.4 Ghz bandet med netgear modemet bryggat till min Asus RT-N65U och comhem 200. Hyfsat nöjd.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av BillyBonka:

Men det är ju absurt. Hur kan de säga att man ska få 200mbit när deras modem inte klarar av det? Det står ju inte precis någonstans att man måste köpa ett eget modem om man vill komma upp i 200mbit...

samma sak köpte ett TP-link router och hastigheten gick upp 250% epc2425 cisco modemet får agera *slave*

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644