Permalänk
Medlem

Märkligt fel med... ja vad?

Hejsan, jag lider som rubriken beskrev av ett udda datorproblem. Jag har köpt och satt ihop en egen dator bara för några veckor sedan (äkta windows 7. delarna HÄR: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2451314/2012-10-23) och allting funkar bara bra tills för ca en vecka sedan. Felet som uppkom var att musen började hacka typ när som helst, kunde vara när jag spelat bf3 i tre timmar och kunde vara när jag precis startat datorn. när det hackat ett tag, ca 5 min, så börjar det hacka mer och mer och tillslut så blir både tangentbordet och musen svarta (slutar lysa och funka) men datorn går som vanligt i övrigt, skype funkar, de andra ser mig på bf3 osv. men jag får ingen kontroll över datorn så att det slutar med att jag måste stänga av den mha strömbrytaren... jag letade efter drivrutiner till mus och tangentbord (Razer naga och Razer arctosa) samt till moderkortet. Då inbillade jag mig iallafall att det funkade i några dagar men sen var det samma veva igen så att jag gjorde en total ominstallation och formatering av datorn. sen har det fortsatt att hacka ibland. Temperaturer i load lyder; processor MAX 64, GPU MAX 59. moderkortet varierar starkt men aldrig över 60 grader.

så... antingen är det fel på musen (?) men det verkar konstigt att tangentbordet skulle dö också isåfall. vad är sannolikheten är fel på både mus och tangentbord liksom?

eller så är det fel på moderkoertet (?) alltså att usb portarna är glappa eller liknande..

Kom GÄRNA med hjälp för att jag själv är ganska dålig på datorer, då även ganska utförliga instruktioner och bra länkar. behandla mig som jag vore totalt efterbliven bara för att förenkla....

TACK på förhand !!

Permalänk
Medlem

Antingen ett defekt moderkort eller något slags virus skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

Virus överlever väl inte total omformatering och ominstallation av OS? Ja det verkar luta åt att det är mkortet det är fel på tycker jag...

Permalänk
Medlem

pröva andra USB portar, pröva de som kopplas till frontpanelen. Så kanske man kan utesluta något:)
Möjlighet att pröva annan krigsutrustning ett tag?

Uppdatera bios annars till senaste? Kan ju vara något inkompatibelt fel.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att det inte ær något jordningsfel?

Permalänk
Medlem

glömde skriva att jag testat samtliga usb portar, fronpanelens, moderkortets samt ett par jag satt dit själv på baksidan. bios har jag även uppdaterat till senaste.. jag har testat en annan liten trådlös mus och den verkade funka ett tag men sen så började det hacka efter ett tag igen.

Hur kontrollerar man om det är jordningsfel? som sagt, dålig på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Har du kontrollerat så att det inte ær något jordningsfel?

Det här vill jag höra mer om, berätta gärna mer!

OnT: Inte glömt distanserna till moderkortet va?

Permalänk
Medlem

nej distanserna är på plats. Nu har jag laddat ner nyaste razer programmen och detta kommer upp https://anonfiles.com/file/2d9b53775fc0eb43e5240b6026b7ab29
vilket jag tycker är mycket märkligt?

Permalänk
Medlem

Ytterligare en observation: när jag håller musen uppochner så slocknar den och det låter "didumm" som när man drar ut en usb. Då måste det vara musen det är fel på eller? Typ kortsluten eller glapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja det verkar vara musen det e fel på testa att köra med annat tbord och mus och se om det funkar bättre

Permalänk
Medlem

Allt får ström från ett nätagg och sådant har du inte något... i alla fall inte angivit något.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Allt får ström från ett nätagg och sådant har du inte något... i alla fall inte angivit något.

Att han har ett nätagg är i sammanhanget väldigt uppenbart... som andra nämnt om du har möjlighet testa annan mus+tangentbord.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Att han har ett nätagg är i sammanhanget väldigt uppenbart... som andra nämnt om du har möjlighet testa annan mus+tangentbord.

Visst, väldigt uppenbart, men att TS hoppar över att nämna denna mycket väsentliga komponent för en dators funktion, men samtidigt skriver ut äkta win7, det fick mig att reagera.

Inte lönt att börja leta fel utan att veta om det finns en nätdel som kan leverera tillräckligt med ström. USB-anslutna enheter börjar hacka, för att sedan bokstavligen slockna. Möjligen dålig 5V från nätdelen. Annan mus är prövad utan skillnad. Kanske lät TS Razer-musen kvar i sitt USB-uttag och den fortsatte att orsaka problem under detta test...

Vi skall hjälpa honom att finna felet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som många andra nämner i tråden så blir det svårt att hjälpa när vi inte vet vad han har för PC.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

ursäkta jag glömde att lägga till nätagget! HÄR: http://www.inet.se/produkt/6909696/cooler-master-silent-pro-m...

att jag lät razer musen sitta i när jag testade med den gamla musen stämmer nog, så jag testade med den gamla med razernagan urdragen, samma skit efter ca 20 min spelande. (men mycket sämre score skämt åsido!)

@Waste : vilka andra delar har jag missat att redovisa för?

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en grej. På bilden har jag ringat in en kontakt. I den har jag inte fyllt alla 8 platser utan bara 4, fick inte till det på något annat vis. Kan det bidra till felet?

https://anonfiles.com/file/c7554f3712c9dcd118f514b3ab621a2d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghallden:

Nu kom jag på en grej. På bilden har jag ringat in en kontakt. I den har jag inte fyllt alla 8 platser utan bara 4, fick inte till det på något annat vis. Kan det bidra till felet?
https://cdn.anonfiles.com/1351109679335.jpg

https://anonfiles.com/file/c7554f3712c9dcd118f514b3ab621a2d

Enligt infon om dit nätagg har den 1st, 4+4pin som ska kopplas där du har en av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghallden:

Virus överlever väl inte total omformatering och ominstallation av OS? Ja det verkar luta åt att det är mkortet det är fel på tycker jag...

Ett virus kan överleva ompartionering.

Får du ett rootkit som placerar i första sectorn på hdd'n så är det bara att börja leta efter ett program som kan döda det eller lämna in disken för att få bort den, med lågnivå formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghallden:

Virus överlever väl inte total omformatering och ominstallation av OS? Ja det verkar luta åt att det är mkortet det är fel på tycker jag...

om de lägger sig i root samt liknande så kan de faktiskt överleva i princip vad som helst, tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av eviltrix:

Enligt infon om dit nätagg har den 1st, 4+4pin som ska kopplas där du har en av dom.

Menar du att jag har gjort rätt eller fel? 4 är nu ikopplade, de fyra tror jag men inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

om de lägger sig i root samt liknande så kan de faktiskt överleva i princip vad som helst, tyvärr

aj då, men hur vet man om man har ett sånt då?

Permalänk
Medlem

moderkortet får inte tillräckligt med ström
koppla i båda 4 pin's kontakterna

du bör ha en 4+4 pins på nätagget

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av ghallden:

Menar du att jag har gjort rätt eller fel? 4 är nu ikopplade, de fyra tror jag men inte säker.

alla 8 ska vara inkopplade . det är dom som levererar ström till m-kortet > usb portarna

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av eviltrix:

Ett virus kan överleva ompartionering.

Får du ett rootkit som placerar i första sectorn på hdd'n så är det bara att börja leta efter ett program som kan döda det eller lämna in disken för att få bort den, med lågnivå formatering.

OM man kan
*läsa instruktioner
*starta en annan dator
*sätta in HDD i kabinett/dockningsstation
*installera/starta program
*välja rätt hårddisk
*klicka på start
så kan/har man möjlighet att göra det själv

Low level format finns det gratisprogram för.. lämnar man in det så får man betala ett antal hundra kr för nånting som man gör själv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En bump och ett tramsinlägg raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

moderkortet får inte tillräckligt med ström
koppla i båda 4 pin's kontakterna

du bör ha en 4+4 pins på nätagget

Skrivet av jonatan80:

alla 8 ska vara inkopplade . det är dom som levererar ström till m-kortet > usb portarna

Ok då kollar jag upp det direkt. har för mig att det inte gick att få dit alla pins då de var fel form på dem. återkommer när jag undersökt

Permalänk
Skrivet av ghallden:

Ok då kollar jag upp det direkt. har för mig att det inte gick att få dit alla pins då de var fel form på dem. återkommer när jag undersökt

den e lite som 12v molex går bara in på ett sätt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in den, fattar inte vad jag tänkte på när jag monterade ihop datorn.. Skyller å att det var mitt i natten
Hursomhelst så hackade musen fortfarande så jag slängde nagan i marken så den gick i tusen bitar och nu kör jag med min gamla trådlösa mus från claes ohlsson och den hackar inte det minsta nu längre. Så jag ska köpa en ny gameingmus och utesluta att något mer är fel...

Permalänk
Medlem

såååååååå, för att vackert avsluta tråden:
Jag kopplade in strömkablarna som jag av någon anledning missat att koppla in men musen hackade fortfarande. Musen åkte i soptunnan och jag beställde hem en Logitech G600 MMO mouse som jag nu har haft i några dagar och är VÄLDIGT nöjd med. Hacket i musen har försvunnit och jag är återigen en lycklig BF3 gamer med en stundom olycklig flickvän som trodde att jag skulle sluta spela när musen inte funkade skämt åsido.
Tack för er hjälp sweclockare. Jag har startat en ny tråd om internetuppkoppling som jag skulle behöva hjlp med också
Ciao