Permalänk
Medlem

Felsök av nybygge.

Hej! Har hela dagen och halva natten suttit o byggt ihop ny dator. Jag fick ihop hårdvaran och så småningom även Windows 7. Allt fungerade klockrent. Bildskärmen inkopplad i moderkortets dvi. Har satt i ett separat grafikkort, gigabyte radeon 7850. När jag sen installerar Windows updates (90 st) och drivtutinrrna till grafikkortet från medföljande cd vill så Windows starta om för att slutföra installationer. Jag gör så men får därefter ingen signal varken från moderkortets dvi eller grafikkortets. Datorn i övrigt verkar funka. Hdd- och lanlampor blinkar som brukligt. Hjälp mig! Jag sliter mitt hår! Med vänlig hälsning.

Permalänk

Installera Windows uppdateringar först, starta om, sedan grafikkortsdrivisar o omstart igen. Fungerar det ej då så vet jag inte.

Lycka till!

Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Prova följande:
1. Ta ur grafikkortet
2. Koppla skärmen till moderkortets DVI-port
3. Starta datorn och gå in i BIOS/UEFI och avaktivera den inbyggda grafiken
4. Montera grafikkortet
5. Koppla skärmen till grafikkortets DVI-port
6. Starta datorn och håll tummarna

(Glöm heller inte eventuell 6/8-pins extra strömförsörjning till grafikkortet.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Men jag får ju ingen bild från något av korten plötsligt, då vet jag ju inte vad jag gör. Kan installationen av drivrutiner till grafikkortet ha gjort så att dvi ut på moderkortet blivit avaktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Prova följande:
1. Ta ur grafikkortet
2. Koppla skärmen till moderkortets DVI-port
3. Starta datorn och gå in i BIOS/UEFI och avaktivera den inbyggda grafiken
4. Montera grafikkortet
5. Koppla skärmen till grafikkortets DVI-port
6. Starta datorn och håll tummarna

(Glöm heller inte eventuell 6/8-pins extra strömförsörjning till grafikkortet.)

Tack, ska försöka. Hur avaktiverar jag den inbyggda grafiken?

Permalänk
Medlem

prova installera drivrutinerna från tillverkarens hemsida istället för cd skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sindeed:

Tack, ska försöka. Hur avaktiverar jag den inbyggda grafiken?

Ändrar från 'enbaled' till 'disabled' i bios. Läs mer i manualen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ändrar från 'enbaled' till 'disabled' i bios. Läs mer i manualen.

Idag fickjag plötsligt signal från moderkortet igen. Vet dock inte hur jag gör för att aktivera grafikkortet (gigabyte radeon 7850). Har installerat medföljande drivrutiner. Dvi från moderkortet är dvi-i och från grafikkortet är det dvi-d. Gör det nån skillnad? Mvh. Tack för all hjälp hörni.

Permalänk
Medlem

Om du avaktiverar den inbyggda grafiken så bör grafikkortet aktiveras.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om du avaktiverar den inbyggda grafiken så bör grafikkortet aktiveras.

Går in i bios. Där står det att pci express är vald som primär grafikboot. De enda inställningar jag kan göra där är att enabla/disabla pci express-enheten. Jag är helt clueless vad jag ska göra nu. Kortet är sprillans nytt, det sitter i som det ska och båda fläktar går. Kan jag på nåt sätt se om datorn ens har hittat kortet?
Supertacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort (tillverkare & modell)?

(Det låter ju som att du helt enkelt skall sätta "enabled" på inställningen du hittat...men jag gissar att det inte hjälpte eftersom du skrivit här igen.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vad har du för moderkort (tillverkare & modell)?

(Det låter ju som att du helt enkelt skall sätta "enabled" på inställningen du hittat...men jag gissar att det inte hjälpte eftersom du skrivit här igen.)

Asrock h77m-itx. Kortet är ett gigabyte radeon hd 7850. Bör man inte kunna se i windows om datorn ens har hittat kortet?
Både dvi- och hdmi-porten är helt döda...

Permalänk
Medlem

Går det att på nåt sätt se om datorn har hittat grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Någon gigabyte radeon kommer inte upp i enhetshanteraren under bildskärmskort, borde det inte göra det?

Permalänk
Medlem

Antar att inställningen du hittat i UEFI är den under "Advanced->North Bridge Configuration->Primary Graphics adapter"? Om du sätter den till "PCI Express", sparar ändringen, flyttar DVI-kabeln till grafikkortets DVI-port, och sedan startar datorn, vad händer då? Får du någon bild alls under startprocessen (t.ex. text som säger något typ "Press <DEL> to enter UEFI setup") eller är det svart hela tiden?

Angående att det inte syns i enhetshantararen: Kanske är så att grafikkortet är "avstängt" när du kör den inbyggda grafiken som primär grafik. Isf finns det inget för Windows att hitta. Det är dock bara spekulation från min sida.

Se även till att eventuell 6/8-pins strömförsörjning är ordentligt ansluten till kortet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa, fungerar ej. MEN när jag ändrar på valet under angående pci anslutningens hastighet från auto till gen 1, då får jag bild från grafikkortet. DOCK endast i mkt sämre upplösning än den jag får via moderkortets grafik. Har laddat ned catalyst tre ggr, men får inte ordning i hur jag kan öppna upp det för att däri göra inställningar? Någon som vet? Stort tack PeCe iaf.

Permalänk
Medlem

Nu har jag i bios ändrat "pcie1 speed link" från auto till gen1. Jag får bild via dvi till skärmen, och kunde nu ställa om upplösningen till 1680x1050. Dock får jag ingen kontakt med tvn när jag stoppar in den via hdmi-uttaget och när windows gör ett test av systemet får jag 7,6 på allt utom grafiken där jag får 1. När jag högerklickar på desktop och väljer skärmupplösning och därefter egenskaper för bildskärmen står det att mitt bildskärmskort är av standard vga-typ och har 16mb tillgängligt grafikminne. Nåt är alltså väldigt fel, men vad kan det vara? Mvh.

Permalänk
Medlem

Drivrutin är inte installerad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fick fart i grafikkortet efter mkt om och men, och det har fungerat skitbra. Kortet, radeon 7850, syns i enhetshanteraren. Skärmupplösningen har hela tiden stått på ca 1900x1080 nånting och Guild Wars 2 har flutit på hur fint som helst. Men nu plötsligt har maximal skärmupplösning halkat ner på 1680x1050 och det hackar jättemkt när jag spelar. Vad tror ni kan ha hänt?
Mvh.