Apple gör Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

128gb 16 495:-
256gb 19 495:-
VAD I ....

Apple och SSD priser är en spännande historia....världens dyraste Samsung 830 (eller Toshiba).
Vi får hoppas på att något företag börjar tillverka SSD med Apples nya kontakt så folk kan expandera SSD lite billigare.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför nöja sig med 8gig i en dator för över 15000kr när 16gig kostar 570kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250537
Även om du inte har nytta av det så får du tänka på att det finns folk som använder datorn på annat sätt än dig, och även framtida behov. Hade jag haft 8gig hade jag enkelt fyllt det om jag velat. Nu får jag sitta o stänga ner flikar i webläsaren osv (sitter med 4gig just nu)

Har du sett hur tunn den är? Såg du strömmen och bilden de visade på hur den såg ut inne?

Tyvärr är det fasta minneskapslar på denna, precis som den andra. Apple varit coolare av Apple att ta fram en ny minnestandard med minnestillverkarna för Ultrabooks så man kunde byta minne på deras retina-datorer och andra Ultraboks som har denna lösning....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Apple och SSD priser är en spännande historia....världens dyraste Samsung 830 (eller Toshiba).
Vi får hoppas på att något företag börjar tillverka SSD med Apples nya kontakt så folk kan expandera SSD lite billigare.

Tror inte det är SSD ens. På apple store så står det att man kan välja SSD-hårddisk på de gamla macbook pros, men på den nya retina mbp så står det benämnt som flashminne. Min gissning är att minnet är fastlött direkt på kretskortet. Det står även en notis att om man vill ha mer lagring så måste man välja det från början när man köper datorn, vilket stärker min teori...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163538-asus_ux31a-c40... funkar väl minst lika bra? är 1080p-skärm inte imponerande längre på 13" då? annars kan man ju köpa http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156357-apple_macbook_...

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Har du sett hur tunn den är? Såg du strömmen och bilden de visade på hur den såg ut inne?

Tyvärr är det fasta minneskapslar på denna, precis som den andra. Apple varit coolare av Apple att ta fram en ny minnestandard med minnestillverkarna för Ultrabooks så man kunde byta minne på deras retina-datorer och andra Ultraboks som har denna lösning....

Sen vet vi alla att apple inte är så duktiga på att komma på något själva så det som skulle kunna hända är att de tar någons ide, fifflar lite med den, tar patent o stämmer de som först skapat den

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av cider123:

Hela poängen är ju att man inte ska kunna urskilja pixlar, inte att man ska ha allting extremt smått?

Ja det är det Apple är ute efter, men många här verkar tro att man får massiv skärmupplösning och pyttesmå detaljer.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför nöja sig med 8gig i en dator för över 15000kr när 16gig kostar 570kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250537
Även om du inte har nytta av det så får du tänka på att det finns folk som använder datorn på annat sätt än dig, och även framtida behov. Hade jag haft 8gig hade jag enkelt fyllt det om jag velat. Nu får jag sitta o stänga ner flikar i webläsaren osv (sitter med 4gig just nu)

Instämmer. Kör man tex bilddatabasprogram så tar de massor med minne för att göra arbetet snabbt och smidigt. Skulle jag ha 8GB skulle jag klara mig bättre än idag då jag får minnesbrist allt för ofta. Men hur länge räcker 8GB?
Lägg på lite videoredigering på det så är det kört. På 99mac sade någon att man bör ha 16 GB för att Apples nya videoredigeringsprogram skall flyta på bra då man nyttjar effekter mm. Troligtvis duger 8 GB för gemene man även här. Men kallar man en dator "pro" tycker jag man skall kunna förvänta sig mer.

Permalänk
Medlem

Hmm... Dual-Core i7 på 2.9GHz? Vad är detta för mystisk processor? En specialare för Apple?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Hmm... Dual-Core i7 på 2.9GHz? Vad är detta för mystisk processor? En specialare för Apple?

i7-3520M
http://ark.intel.com/products/64893/Intel-Core-i7-3520M-Proce...)

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se andra tillverkare släppa laptops med högupplösta skärmar.

Samsung äger väl skärmfabriken, varför släpper inte de en laptop med högupplöst skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skulle vilja se andra tillverkare släppa laptops med högupplösta skärmar.

Samsung äger väl skärmfabriken, varför släpper inte de en laptop med högupplöst skärm?

Håll utkik efter Samsung SERIES 9. Ska ha en upplösning på 2560 X 1440

Edit:
http://www.engadget.com/2012/08/31/samsung-Series%209-WQHD-Ul...

Permalänk
Skrivet av rektor:

Skulle vilja se andra tillverkare släppa laptops med högupplösta skärmar.

Samsung äger väl skärmfabriken, varför släpper inte de en laptop med högupplöst skärm?

Det de flesta andra tillverkare missar är att ha utgångar för externa skärmar med högre upplösning än full HD. De nöjer sig med att sätta dit en HDMI begränsad till full HD (HDMI klarar mer). Mac har display port på alla sina datorer, med stöd för åtminstone 2500x1400.

Permalänk
Medlem

Det enda som gör mig ointresserad av denna produkt är det faktum att det är en apple-produkt och begränsningarna slm det ger..

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Vad ska man med retinaskärm till när grafikkortet inte orkar med?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

Det enda som gör mig ointresserad av denna produkt är det faktum att det är en apple-produkt och begränsningarna slm det ger..

Och vad är det för begränsningar menar du?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Har du sett hur tunn den är? Såg du strömmen och bilden de visade på hur den såg ut inne?

Tyvärr är det fasta minneskapslar på denna, precis som den andra. Apple varit coolare av Apple att ta fram en ny minnestandard med minnestillverkarna för Ultrabooks så man kunde byta minne på deras retina-datorer och andra Ultraboks som har denna lösning....

varför de nu skulle vilja göra det när de redan krånglar till det för att så få som möjligt ska göra det när det är möjligt.

Skrivet av dentaku21:

Det de flesta andra tillverkare missar är att ha utgångar för externa skärmar med högre upplösning än full HD. De nöjer sig med att sätta dit en HDMI begränsad till full HD (HDMI klarar mer). Mac har display port på alla sina datorer, med stöd för åtminstone 2500x1400.

ja, HDMI klarar datamängden för högre upplösning, men då det ingen standard finns för över 1080 ännu så då kan man ju inte bara köra på nån egen bastardvariant. särskilt inte ett så stort och erkänt företag som Apple.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag har 8GB RAM i min Mac Mini på jobbet, räcker gott och väl!

Sålänge man inte gör RAM-discs dvs, vilket knappast vanliga svennson gör!

Blir troligtvis köpa 15" Retina, fortfarande mest prisvärda Macen som finns

"Vanliga svenssons" köper väl inte dator för över 16000? Pro-serien är ju till för andra än dom.

Skrivet av Robles:

Men, folk ser ju bara produkten och läser fakta. Vi vet inte vad det har kostat i forskning och utveckling att ta fram dessa high-end produkter. Apple har väl inte sedan Steve kom tillbaka velat göra något halvdant och kvalité kostar. Ta t.ex. en BMW, jag vet inte om man kommer så mycket längre i en M5:a än man gör i en Kia Cee'd, men resan dit kanske är både bekvämare och trevligare, men kostar också då mer.

Eller, ta läkemedelsföretaget som utvecklar AIDS-medicin, att tillverka pillret kanske kostrar 10 öre, men att utveckla det kanske gick på 500 miljoner kronor och därför kostar varje piller 20 kr/st.

Jag undrar också, den hårdvara Apple använder sig av känns inte direkt dålig, visst, dom kanske kunde spara lite pengar på att använda en annan minneskrets, men då får du som slutkund också en sämre produkt.

Läkemedelsföretag behöver bekosta hela utvecklingen och alla tester. Apple, likt andra liknande företag, behöver bara sätta ihop lite delar från andra tillverkare (skärm från samsung, processor från intel m.m.).

Permalänk
Skrivet av Robles:

Va? Snacka om att runda uppåt, 16.495 kr kostar den billigaste 13" MacBook Pro med Retina Display och 8 GB RAM.

Men, folk ser ju bara produkten och läser fakta. Vi vet inte vad det har kostat i forskning och utveckling att ta fram dessa high-end produkter. Apple har väl inte sedan Steve kom tillbaka velat göra något halvdant och kvalité kostar. Ta t.ex. en BMW, jag vet inte om man kommer så mycket längre i en M5:a än man gör i en Kia Cee'd, men resan dit kanske är både bekvämare och trevligare, men kostar också då mer.

Eller, ta läkemedelsföretaget som utvecklar AIDS-medicin, att tillverka pillret kanske kostrar 10 öre, men att utveckla det kanske gick på 500 miljoner kronor och därför kostar varje piller 20 kr/st.

Jag undrar också, den hårdvara Apple använder sig av känns inte direkt dålig, visst, dom kanske kunde spara lite pengar på att använda en annan minneskrets, men då får du som slutkund också en sämre produkt.

Jag rundade uppåt från 19450, för att själv skulle jag i alla fall aldrig klara mig på 120gb, inte ens på en surfdator.

Ja, tydligen så kostar det mycket mer för apple att utveckla sina MPS's som har sett ganska lika ut i några år, än det kostar för ASUS, Acer eller någon annan att utveckla sina ultrabooks. Sen tror jag inte heller att det kostar 3k för dem att sätta i en 120gb större SSD.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

ja, HDMI klarar datamängden för högre upplösning, men då det ingen standard finns för över 1080 ännu så då kan man ju inte bara köra på nån egen bastardvariant. särskilt inte ett så stort och erkänt företag som Apple.

Nu förstår jag inte riktigt. HDMI ägs ju av en grupp företag och de har definierat olika versioner av HDMI. Redan 1.3 (kom 2006) stödjer 2560x1600, 1.4 skall klara 4096×2160 (kom 2009). I slutet av 2012 skall 2.0 släppas för ännu högre upplösningar. Det måste vara något annat som brister då jag inte hittat en enda dator som klarar högre än full HD på HDMI utgången, vad?

Permalänk
Musikälskare

Apple ligger i täten igen hehe

Många roliga nyheter, skoj att SweC ser över dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av mudde:

Läkemedelsföretag behöver bekosta hela utvecklingen och alla tester. Apple, likt andra liknande företag, behöver bara sätta ihop lite delar från andra tillverkare (skärm från samsung, processor från intel m.m.).

Jasså? Är det så? Många av dom delar som Apple använder har dom själv eller i samarbete med andra företag utvecklat så att det motsvarar den standard som Apple vill ha, att det sedan är t.ex. LG som tillverkar skärmpanelen betyder ju inte att det är LG som utvecklat den utan tillverkar den på uppdrag av Apple.

T.ex. är det ju Apple själva som utvecklat (eller i alla fall bekostar) och förfinat Unibody-konceptet, i många fall måste även nya maskiner som kan tillverka Apples produkter tas fram då det inte funnits maskiner som kunnat göra jobbet.

Visst kan Apple också köpa det mesta off the shelf, men det är inte så Apple jobbar och det borde även du vet idag.

Sedan, när man kollar på en liknande dator med samma prestanda från en konkurrent så är den inte så mycket billigare (om den ens är det). Dock har den oftast inte alls samma byggkvalité. Dessutom ligger dom mer än ofta lång efter på många delar, t.ex. skärmen eller trackpaden.

Ultrabook-konceptet är ett steg i rätt riktning, men kollar man då på och jämför pris och prestanda hos ledande Ultrabook-tillverkare ligger dom i samma prisklass på MacBook Air, och oftast lite dyrare faktiskt.

Your argument is flawed!

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag rundade uppåt från 19450, för att själv skulle jag i alla fall aldrig klara mig på 120gb, inte ens på en surfdator.

Ja, tydligen så kostar det mycket mer för apple att utveckla sina MPS's som har sett ganska lika ut i några år, än det kostar för ASUS, Acer eller någon annan att utveckla sina ultrabooks. Sen tror jag inte heller att det kostar 3k för dem att sätta i en 120gb större SSD.

Okej. Men du kan ju inte jämföra en MacBook Pro med en Ultrabook, den måste du jämföra med MacBook Air. T.ex. Dell tar 14990 kr för sin XPS 14, Apple tar 14795 kr för sin dyraste Air (båda datorerna i grundutförande), visst Dell har 8 GB RAM i sin, men ingen SSD, det för där emot Air:en som har en 256 GB SSD.

Hitta en PC-laptop med SAMMA byggkvalité, skärmpanel, vikt, känsla och prestanda och kolla vad den kostar. Fast, det går ju inte då den inte finns!

Permalänk

Låter som vi har macheads in da house... Fanboys är alltid roliga att läsa, dom upphör aldrig att inte förvåna en...

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

klarar Intel hd4000 av att köra så hög upplösning utan lagg?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför nöja sig med 8gig i en dator för över 15000kr när 16gig kostar 570kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250537
Även om du inte har nytta av det så får du tänka på att det finns folk som använder datorn på annat sätt än dig, och även framtida behov. Hade jag haft 8gig hade jag enkelt fyllt det om jag velat. Nu får jag sitta o stänga ner flikar i webläsaren osv (sitter med 4gig just nu)

Men två sådana moduler får du ju inte in i en MacBook Pro med Retina Display.

Sedan, du behöver alltså öka minnesmängden i din dator med 400% för att den ska fungera korrekt? Låter inte som det är minnet som är problemet då.

Jag undrar också om du haft en Mac nån gång, mina erfarenheter av Mac OS X är att det sällan är RAM-minnet som är flaskhalsen i prestandajagandet. 8 GB kommer med stor sannolikhet räcka gott och väl till säkert 95% av den kundkrets Apple vänder sig till, du är ju uppenbarligen inte en av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

klarar Intel hd4000 av att köra så hög upplösning utan lagg?

Hur menar du nu..? Varför skulle det "lagga" i den upplösningen? :S

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Låter som vi har macheads in da house... Fanboys är alltid roliga att läsa, dom upphör aldrig att inte förvåna en...

Nyhet om Mac och folk som tycker om Mac skriver i tråden, dafuq ja det är konstigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Memeinlägg borttaget per policy.

Synpunkter på moderering ska tas via korrekta kanaler enligt §11 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

MBA kostade mycket när den kom också, och hade dessutom usel prestanda.
Apple brukar visserligen sällan sänka sina priser, men jag gissar de kommer gå samma väg med retina-modellerna som de gjorde med MBA.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

klarar Intel hd4000 av att köra så hög upplösning utan lagg?

Mja jo för allt utom spel borde det hålla, men SSAA-lägena (som i alla fall rMBP 15" har) får man ju undra på om den klarar av.

Tråkig produkt. Varken dedikerad grafik eller fyrkärnig ivy bridge. Är verkligen en air men med en bättre display och ett tjockare batteri för att kompensera. Fast du får mindre arbetsyta (1280x800 effektivt) jämfört med Air (1440x900)...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980