Permalänk
Medlem

Irql_not_less_or_equal ???

Vid bluescreen händer det...

Vad menar skitburken med detta då???

Ett tips man får är: "avaktivera cashing el, shadowing för BIOS:en" - kan inte ens finna den valmöjligheten...

Någon som har tips på vad göra eller vad som skiter sig?!?

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk

Det är när du klockar processorn för mycket i XP , händer så då

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jag kör otrimmat för tillfället... både cpu o minnen

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk

Kan vara fel på minnena (inte tvunget), men det är en sak som kan orsaka Irql_not_less_or_equal.

Permalänk

Installera via-4in1 och dra ner PCI timern testa även flytta runt pci korten

Permalänk
Medlem

eh, irq problem, dra ut alla pcikort och testa om det funkar bättre.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara drivrutiner som slaskar, till grafikkortet t.ex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Kan vara ACPI som krånglar. Tror VIA's chipset är har lite kass ACPI implementation, om det är ett sådan du har på ditt moderkort. Kan också vara, som sagt, något/några av dina expansionskort o dyl. som inte gillar att dela IRQ med varandra. Kan vara dåliga drivrutiner.

Men i vilket fall brukar det vara relaterat till ACPI. ACPI är funktionen i chipsetet som bland annat gör att alla dina kort etc, kan dela IRQ.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Re: Irql_not_less_or_equal ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
Vid bluescreen händer det...

Vad menar skitburken med detta då???

Ett tips man får är: "avaktivera cashing el, shadowing för BIOS:en" - kan inte ens finna den valmöjligheten...

Någon som har tips på vad göra eller vad som skiter sig?!?

Om du kör winXP så är det där en bug i XP, kör du windows Update så kommer du se att en av fixarna nämner just det där felmeddelandet.

alltså, om du inte gjort det tidigare, kör windows Update.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag fick mycket irql not less or equal fel efter att jag installerat det senaste nvidia drivrutinerna , men alla fel löstes efter jag installerat directx 9 betan. Så ta och pröva det . . .

Permalänk
Medlem

skumt
samma problem som jag fick på den gamla burken när den vart för varm

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
skumt
samma problem som jag fick på den gamla burken när den vart för varm

Typ samma, när jag klockade min 1400 till 1621 så blev den varm och jag fick det meddelandet i XP sen bytade jag till win2k och då funkade det mycket bättre gick sedan ner i hastighet för mer rimliga temperaturer

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jag fick detta fel på en dator nyss under installation av win XP, visade sig vara minnet som var helt kasst, hittade flera hundra tusen fel på minnet med memtest86.. Skumma var att minnet funka bra, men visst kommit på andra tankar..

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma fel när jag använde alla tre minnesplatser på mitt mobo. Rättade till det genom att ändra en inställning i bios som hette nått i stil med "DIMM Interleave" till disabled...

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk

Kolla kylningen på processorn, hade samma problem med mitt Koolance system. Tempproben stack upp lite och gjorde att det blev en glipa mellan prollen och mobot. Tog GANSKA lång tid innan jag förstod att det va här skon klämde .]

Permalänk
Medlem

Jag har också fått ett sånt meddelande, och de beror ju på att det är något fel med någon drivrutin, testa och formatera om, de gjorde jag och då funka de!

Permalänk
Medlem

De meddelandet visar på minnes problem. Kör inte så aggressiva timings så kommer det att lösa sig. Det kan även hända om du kör minne från olika tillverkare och/eller minne av olika hastigheter i samma maskin. Blanda exempelvis inte pc2700 med pc3000... helst inte ens från samma tillverkare. Det beror på att minnena har olika interna timings och då kan det uppstå otroligt störiga bluescreens eller ofrivilliga reboots

/Leffe.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes