Återanvända gammal Windowslicens - Går det?

Permalänk
Medlem

Återanvända gammal Windowslicens - Går det?

Jag håller på att bygga ihop en dator åt far min och har kommit till val av operativsystem. Genom skolan kan jag få en W7-Professional key gratis, vilket är alldeles fantastiskt trevligt tycker jag. Dock vill jag ju gärna ha den nyckeln själv, då jag bara kör W7 Home Edition på min burk. Min burk är i behov av en ominstallation så jag funderar på följande:

Om jag installerar Professional på min burk, kan jag då överlåta min Home-key till datorn jag ska bygga? Jag har skiva och nyckel i bokhyllan bakom mig så det borde väl bara vara att installera precis som vanligt? Frågan är om det kommer bli krångel i och med att den redan varit aktiverad en gång.

Någon som vet något om detta?

Tack på förhand.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hjälpsam

En förinstallerad Windows eller en så kallad OEM licens (samma sak) är bunden till hårdvaran den först är aktiverad på. Man får enligt reglerna inte flyta den licensen till en annan dator.

Om du sedan tidigare har en Windows 7 Home Premium Fullversion (Retail) är den däremot bunden till dig som person och den får du flytta som du vill mellan datorer, så länge den endast är på en dator åt gången.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

det finns ju programs som tar fram din key,
sp om du kan avaktivera windows på din bur så ska det vara ok
(men hur du gör för att få över licensen kommer jag int ihåg :C)
men jag vet att det går, så ceep on searching

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

En förinstallerad Windows eller en så kallad OEM licens (samma sak) är bunden till hårdvaran den först är aktiverad på. Man får enligt reglerna inte flyta den licensen till en annan dator.

Om du sedan tidigare har en Windows 7 Home Premium Fullversion (Retail) är den däremot bunden till dig som person och den får du flytta som du vill mellan datorer, så länge den endast är på en dator åt gången.

Hm.. Min dator är köpt, byggd och installerad av Inet. Jag har en skiva och keyn är klistrad på datorn och på fodralet står det följande: "Den här OEM-programvaran....", antar att det innebär min key är bunden till min dator..

Aja, det är väl inte värre än att farsgubben får roa sig med Professional-versionen!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Hm.. Min dator är köpt, byggd och installerad av Inet. Jag har en skiva och keyn är klistrad på datorn och på fodralet står det följande: "Den här OEM-programvaran....", antar att det innebär min key är bunden till min dator..

Aja, det är väl inte värre än att farsgubben får roa sig med Professional-versionen!

Det är bara flytta över, gjorde väldigt liknande dig när jag uppgraderade från windows 7 Home till Pro, installerade Home på en annan dator och fick gå igenom windows automatiska telefon system för aktivering av licensen, sen var det bara tt köra.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Det är bara flytta över, gjorde väldigt liknande dig när jag uppgraderade från windows 7 Home till Pro, installerade Home på en annan dator och fick gå igenom windows automatiska telefon system för aktivering av licensen, sen var det bara tt köra.

Nice. Två frågor bara:
1. Måste jag avaktivera licensen innan jag installerar den på den nya datorn?
2. Jag stoppar i skivan i den nya burken, installerar allt enligt anvisningarna och ringer sedan Windows? (Eller?)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Funkar inte om det är OEM om du nu inte skulle ha exakt samma moderkort och processor (eller kanske t.o.m går med bara samma moderkort). Annars så är ju inte Home Premium (det är väl det du har va?) så himla dåligt, och om jag inte har fel så kräver det lite mindre med, men inte helt säker på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Nice. Två frågor bara:
1. Måste jag avaktivera licensen innan jag installerar den på den nya datorn?
2. Jag stoppar i skivan i den nya burken, installerar allt enligt anvisningarna och ringer sedan Windows? (Eller?)

1. Det går inte att avaktivera en licens.
2. Installera som vanligt. Om onlineaktivering misslyckas följ instruktionerna på skärmen för telefonaktivering.

Skrivet av Waowt:

Funkar inte om det är OEM om du nu inte skulle ha exakt samma moderkort och processor (eller kanske t.o.m går med bara samma moderkort). Annars så är ju inte Home Premium (det är väl det du har va?) så himla dåligt, och om jag inte har fel så kräver det lite mindre med, men inte helt säker på den punkten.

Funkar alldeles utomordentligt bra att flytta OEM-licens, fast Microsoft vill förstås hellre sälja en ny licens.
Märkligt nog är det sällan man hör från Microsoft att det inte skulle gå. Istället är det folk som tror sig veta som fortsätter att upprepa denna felaktighet

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Min fråga är mest dock, behöver du verkligen prof? Kan med 99.9% säkerhet garantera att du inte kommer använda de extra funktionerna i prof.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/compare

För övrigt som svar på din fråga så är enda kravet att du installerar samma version av w7 på din fars dator som det var på din dator, med det menas rätt version av sp tex. Hade lite problem med det då jag inte fick med en skiva till laptopen och glömde bränna ut en recovery.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Min fråga är mest dock, behöver du verkligen prof? Kan med 99.9% säkerhet garantera att du inte kommer använda de extra funktionerna i prof.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/compare

För övrigt som svar på din fråga så är enda kravet att du installerar samma version av w7 på din fars dator som det var på din dator, med det menas rätt version av sp tex. Hade lite problem med det då jag inte fick med en skiva till laptopen och glömde bränna ut en recovery.

Du har nog rätt. Det kanske inte är värt krånglet ändå!

Jag tackar hur som haver alla så mycket för hjälpen! Grymt tacksam för snabba svar! Om någon har lust att hjälpa mig med komponenter till datorn så får ni gärna PMa, har några små frågetecken att reda ut där med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fluf:

En förinstallerad Windows eller en så kallad OEM licens (samma sak) är bunden till hårdvaran den först är aktiverad på. Man får enligt reglerna inte flyta den licensen till en annan dator.

Om du sedan tidigare har en Windows 7 Home Premium Fullversion (Retail) är den däremot bunden till dig som person och den får du flytta som du vill mellan datorer, så länge den endast är på en dator åt gången.

En förinstallerad licens från tillverkaren kallas OEMSLP (System Locked Preinstallation)
Den är inte riktigt bunden till hårdvaran utan en markör i bios (SLIC) ett certifikat med viss info om denna markör, tillverkare samt själva nyckeln:)

Det andra du skriver stämmer, lite svårt och flytta den helt lagligt till andra datorere men varje tillverkare har ju en sådan nyckel så sålängen kriterierna möts ska det gå bra.