Välja operativsystem när man startar datorn

Permalänk

Välja operativsystem när man startar datorn

Har fått ett litet problem, jag installerade Windows 8 release preview på en av mina hårddiskar vilket gjorde att jag fick välja vilket operativsystem jag skulle starta upp när jag startade datorn (Windows 7 eller Windows 8 RP).

Jag bestämde mig sen för att formatera hårddisken jag hade W8 på vilket jag gjorde ifrån Windows 7.
Nu har jag skaffat mig Windows 8 Pro och formaterat partitionen jag hade Windows 7 på och ersatt den med Windows 8 Pro men problemet är att när jag startar datorn så frågar den fortfarande vilket operativ jag vill starta med Windows 8 Pro eller Windows 8 RP hur får jag bort detta

Måste jag formatera den partitionen på 100 mb som är reserverad av systemet också för det känns ju som att det är den som har en del inställningar som måste tas bort?
Har även problem med att komma åt en mapp på E: hårddisken eftersom att jag tydligen saknar rättigheter?

https://skydrive.live.com/redir?resid=64B077FB6E72CE1B!552&au...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Kör MSCONFIG, där kan du radera bootalternativ.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Kör MSCONFIG, där kan du radera bootalternativ.

Tack det löste det problemet.

Men hur löser man problemet med att jag inte kommer åt en mapp på hårddiks E: några av mapparna gick det bra att godkänna och få rättigheter till men en funkar inte detta utan det står "Du nekas rättigheter till att använda den här mappen".
Dessa mappar delades ut i nätverket när jag hade Windows 7 installerat så jag antar att det har något med det att göra?.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Är mappen skapad från en annan dator kan du bli utestängd från den.

Egenskaper på mappen > säkerhet > avancerat > ägare > ändra.
Sätt dig själv till ägare, och kryssa i ersätt ägare på undermappar och föremål.

(fritt översatt från engelska så översättningen kanske inte stämmer överens helt med svensk version)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Är mappen skapad från en annan dator kan du bli utestängd från den.

Egenskaper på mappen > säkerhet > avancerat > ägare > ändra.
Sätt dig själv till ägare, och kryssa i ersätt ägare på undermappar och föremål.

(fritt översatt från engelska så översättningen kanske inte stämmer överens helt med svensk version)

Ja tack det fixande sig ja la till mitt outlook konto så fick jag rättigheterna till det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11