köpt SSD, installation fungerar EJ!

Permalänk
Medlem

köpt SSD, installation fungerar EJ!

Köpte mig en samsung 830 series SSD disk som jag har problem med.

Windows installationsprogram har problem att hitta disken, efter ha tryckt på refresh x antal gånger och väntat några minuter så dyker den upp i listan där man kan välja vilken hdd man vill installera windows på.

Eftersom jag har kopplat ur mina andra diskar bara för att underlätta så väljer jag samsung 830 disken, installationen påbörjas och går fint ändå fram tills installationen vill starta om datorn första gången, datorn startar om men där den ska återuppta installationen blir den ståendes på en svart skärm där ett vitt sträck blinkar uppe i hörnet.

Försökt detta 15 gånger utan framgång, vart less och kopplade in min vanliga mekaniska disk och gjorde precis likadant och då fungerade det hur bra som helst.

Disken hittas i bios men absolut inte i windows, inte heller i diskhanteraren.

Prövade åtgärder:
Byta sataport.
Byta satakabel.
Byta strömkabel.
Byta bios inställningar.

Är disken trasig eller finns det någonting annat jag kan pröva?
Känns ju lite konstigt att windows installationsprogram har problem att hitta disken och att datorn inte verkar hitta den då installationsprogrammet rebootar för att fortsätta?

Mvh Smurfen

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Låter som du inte har disken inställd på att boota först.

Permalänk
Medlem

Som föregående. Växla bootenhet från USB/DVD till SSDn efter installationen så ska du se att allt är frid och fröjd

Permalänk
Medlem

Förlåt om det inte framgick tidigare, jag har valt att den ska boota!
Har även prövat att ställa den som andra boot, så då man struntar i att trycka på någon tagent då den vill starta installationsprogrammet så ska den gå på nästa boot i listan som är ssdn.

Inget av detta fungerar!

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware på disken?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Kanske den inte hittar din CD läsare istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Kanske den inte hittar din CD läsare istället?

Har prövat installera både från cd och usbminne!

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Har prövat installera både från cd och usbminne!

Har varit med om att datorn inte hittat ssd-diskar och har då varit tvungen att koppla ur och in eller byta sataport på disken så har det funkat, kan inte vara nåt sånt?

Edit: Prova formatera disken i windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Har prövat installera både från cd och usbminne!

Stöder ditt moderkort denna Samsung SSD? Har du slagit på ACHI (obvious newbie fråga men måste ju...) Kanske något kompatibilitets problem?

Permalänk
Medlem

Gör en biosuppdatering på moderkortet om det finns.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tror inte mitt moderkort har achi ens, kan det helt enkelt vara så att moderkortet ibte stödjer disken?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Avstängd

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Mellan jobben idag skruvade jag upp datorn och hittade texten Msi 7346 v 1.0 på moderkortet, men jag tycker inte det ser ut som produktnamnet på moderkortet, jag ska kolla upp det med någon mjukvara då jag slutar jobba imorgonbitti

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Moderkortet som sitter i datorn är enligt cpu-z ett MSI ms-7346, har även ett gigabyte p35-ds4 liggandes i förrådet (undrar om det fungerar måntro)..

Är det värt mödan att byta?
p35an har iallfall achi vad jag kunnat utläsa

Visa signatur

outdated.

Permalänk

SKulle definitivt köra P35'an över ditt NForce430/MCP51 baserade kort.
Nvidiachipset har nog medfört fler problem än de löst, samt dessutom bär en stor del av AMD's nedgång p.g.a. av halvdan implementation/drivers.
Föredrar t.o.m. VIA över Nvidia! ...eller kanske inte. Pest eller kolera!