Strul med nyinköpt Western digital 2 tb

Permalänk
Medlem

Strul med nyinköpt Western digital 2 tb

Köpte en ny western digital 2 tb - aldrig haft problem tidigare, men detta problem först idag

Gör som jag brukar göra. Med en 2 tb delar jag in den i 6 partioner

När jag ska formatera den andra partionen blir det fel? Men inte när jag snabbformaterar?

Ska jag scanna blocken lär det ju ta ett par timmar?

Hur kräsna är butiker om man lämnar in den med kvitto?

När jag prövade den andra partionen nyss tex - kring 37% tog den tid det gjorde - men sen ökade den farten snabbt på några minuter till 100% Sen fick jag ingen kontakt?

När jag kör snabbformatering på diskhanteraren i XP är det inga problem? När jag kör vanlig det är då den protesterar?

Jag har även provat att ta bort alla 6 partioner, skapa en enda partion och formatera, samma sak där den stannar vid en viss %?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad innebär reklamation när det gäller hdd's? Måste tillverkaren själv pröva hddn innan jag eventuellt får en ny?

1. Jag kan skapa partioner utan några som helst problem.

2. Men när jag ska pröva formatera partion nr 2 av 6 innan jag lägger på data får jag problem?

3. Efter jag prövat formatera - får felmeddelande - kan jag inte koppla ur HDD på säkert läge

4. Gul skylt "en fördröjning skrivning misslyckades" dyker upp

Verkar väldigt ostabil?

Permalänk
Hedersmedlem

jookeer har redan gett en utmärkt rekommendation om vad som bör göras, så mitt förslag är att du gör det. Inget fel där, inget fel på disken utan något annat. Glöm inte att köra långa testet eftersom det är det enda som testar hela disken, inklusive alla sektorer.

Givetvis måste tillverkaren eller annan utsedd part konstatera att disken är defekt innan utbyte, ganska självklart.

Bästa förfarandet vid fel är att bifoga en utskrift av felrapporten från testprogrammet och skicka in det tillsammans med disken till butiken där inköpet skett, efter godkänd RMA såklart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo jag vet - den processen tar bara typ 18 timmar

Har ingen möjlighet att printa ut testet - vet inte om bild med mobil duger?

Har noterat att efter jag prövat formatera en partion - får felmeddelande formateringen inte är genomförbar, inte kan koppla ur i säkert läge.

Partionen visar då RAW. Efter att dragit ut sladdarna och satt i dom igen och kollar enheten då ser jag storleken på disken? DVS den ser "normal" ut?

Permalänk
Medlem

Formatering av stora nya moderna diskar med XP kan ge felaktig partition alignment - du får Googla på det! Finns annars verktyg för XP på WD's hemsida, tror den heter nåt med WD ALIGNMENT. Partitionera med Win7 så slipper du detta problem.

Kan du inte skriva ut diagnosrapporten skall det räcka att skriva upp koderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jo jag vet - den processen tar bara typ 18 timmar

Har ingen möjlighet att printa ut testet - vet inte om bild med mobil duger?

Har noterat att efter jag prövat formatera en partion - får felmeddelande formateringen inte är genomförbar, inte kan koppla ur i säkert läge.

Partionen visar då RAW. Efter att dragit ut sladdarna och satt i dom igen och kollar enheten då ser jag storleken på disken? DVS den ser "normal" ut?

Se då till att starta testen så snart som möjligt.
Det kan vara lämpligt att radera samtliga partitioner först.
Jag tror att testet kommer avslutas i förtid om allvarligt fel hittas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre jag låter de 6 partionerna vara? För det är ju enklare se var felen kan vara med partioner fördelat på 300 gb än en enda partion på gb?

Tex Partion 1 verkar fungera att formatera i Diskhanteraren på XP men inte partion 2 och 3 håller på och formaterar partion 4 nu som nått 88%

Permalänk
Medlem

Partition heter det - inget annat.

1. Man skall ALDRIG använda en disk som uppträder på det sätt du beskriver.
2. Har du fysiska fel på disken, skall den bytas på garantin.
3. För att fixa det kräver troligen tillverkan du kan bevisa det med koden från diagnosen.
4. Du har fått tips hur du kan komma vidare men ignorerar dessa.
VAD är PROBLEMET?

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Detta är ett forum, man har rätt att fråga? Du behöver inte svara om du inte vill?

Jag har nu formaterat 6 partitioner fördelat på 300 gb vardera på en 2 tb wd på windows xp med den långsamma formationen. När jag prövade den snabba gick alla igenom

Partiiton 1-4 -6 verkar OK

Partition 2-3-5 verkar inte Ok

Jag har prövat partition nr 2 ett par ggr och det blir samma visa vid 33%

Det jag tycker är konstigt. Om jag inte kan formatera. Varför kan jag då ens skapa partiionen?

Kör nu wd diagnosis under natten och få se vad som händer där

Permalänk
Medlem

Nu har WD diagnosis snart passerat hälften av 2 TB

Konstidgt den inte identifierat fel för partition 2 och 3 än?

Om jag kör 2 tb som hel partition klarar den inte av formatera ens vid hälften?

Permalänk
Medlem

Kan vara XP eller ditt moderkort som inte gillar disken. Testa formatera den med en Linux Live CD

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Kan vara XP eller ditt moderkort som inte gillar disken. Testa formatera den med en Linux Live CD

Ok jag gick in i enhetshanteraren på windows XP

Den indikerar gul utropstecken på en punkt. Det är alltså något knas med moderkortet då?

Hela rasket måste då alltså bytas ut?

http://oi49.tinypic.com/2hdwsk7.jpg

När jag drar ur alla sladdar från USB försvinner den gula ikonen?

Permalänk

Antar att den är en extern disk? Prova i så fall på en annan dator. Somliga USB portar ger för lite ström. Om du har både INTEL usb portar och Marwell så prova den typ av port som du inte har provat med tidigare.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Antar att den är en extern disk? Prova i så fall på en annan dator. Somliga USB portar ger för lite ström. Om du har både INTEL usb portar och Marwell så prova den typ av port som du inte har provat med tidigare.

Jag drog ur alla sladdar då försvann ikonen som sagt, sen prövade jag samma sladd i alla usb portar och kollade enhetshanteraren, inget dök upp? Kan USB varit hårt belastat på något sätt?

Har prövat mina 2 USB sladdar för extern hdd i alla 8 usb portar efter jag såg gula ikonen nu ser jag den inte?

Men ska byta ut de 2 gamla USB sladdarna och pröva 2 helt nya

Permalänk
Medlem

Underlättar vår hjälp om vi vet exakt vilken modell det är... i första posten framgick inte om det var extern eller intern.
Drivs disken från USB-porten, eller har den separat AC-adapter?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju bero på usb eller minnet eller annat, kan du inte direktkoppla disken istället om du ska testa den?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om det är en USB3 disk och du bara har USB2 portar så kan det var det som är problemet. Är ganska säker på att USB3 kan ge mer ström än USB2. Det här hjälper nog i så fall. Enheten får ström från två portar:
http://www.inet.se/produkt/8906201/usb-2-0-stromkabel-2xa-ha-1x-a-ho-0-3m

Har en äldre WD USB2 disk (320gb) som inte alltid ville starta. I det fallet visade sig att det var glapp dess låda på något sett. Jag öppnade den och pillade lite. Sedan dess har den fungerat utmärkt. Garantin försvinner dock om du öppnar den.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det jag tycker är konstigt. Om jag inte kan formatera. Varför kan jag då ens skapa partiionen?

Partitionstabellen upptar en sektor på disken. Att skapa en partition innebär bara att du ändrar på värden i den sektorn, det har inget med resten av diskens yta att göra.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Om det är en USB3 disk och du bara har USB2 portar så kan det var det som är problemet. Är ganska säker på att USB3 kan ge mer ström än USB2. Det här hjälper nog i så fall. Enheten får ström från två portar:
http://www.inet.se/produkt/8906201/usb-2-0-stromkabel-2xa-ha-1x-a-ho-0-3m

Har en äldre WD USB2 disk (320gb) som inte alltid ville starta. I det fallet visade sig att det var glapp dess låda på något sett. Jag öppnade den och pillade lite. Sedan dess har den fungerat utmärkt. Garantin försvinner dock om du öppnar den.

Jaha... ska man vara tvungen hålla reda på sånt nu? Så mycket för "bakåt kompatibelt"

Jag har köpt WD 2TB tidigare i år och då har det inte varit några problem?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/109611-western_digita...

Här står det klart och tydligt den ska vara USB 2.0 i alla fall och denna har jag köpt tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Nu har WD diagnosis snart passerat hälften av 2 TB

Konstidgt den inte identifierat fel för partition 2 och 3 än?

Om jag kör 2 tb som hel partition klarar den inte av formatera ens vid hälften?

Skrivet av Ozeroun:

Ok jag gick in i enhetshanteraren på windows XP

Den indikerar gul utropstecken på en punkt. Det är alltså något knas med moderkortet då?

Hela rasket måste då alltså bytas ut?

http://oi49.tinypic.com/2hdwsk7.jpg

När jag drar ur alla sladdar från USB försvinner den gula ikonen?

Om jag förstått det hela rätt så avbröt du diskkontrollen?

Påbörjade igår kväll, på morgonen halvvägs, och 2 timmar senare skriver du att du observerat varning på en USB-enhet som försvinner om USB-sladdarna dras ur. Två timmar för sista halvan av disken låter osannolikt, därav min misstanke att du avbröt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Den enhet som du hänvisar till har en extern strömförsörjning via en 220v ac adapter. Då är inte strömförbrukningen problemet. Ska inte vara något problem med USB2 eller USB3 i så fall. Kan inte ge några bra förslag i övrigt.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Ok fick upp dessa meddelande

http://oi49.tinypic.com/2aj96p5.jpg

http://oi47.tinypic.com/vi1lzd.jpg

Utöver det fick jag upp 2 andra meddelande, bla gul skylt om usb och en röd skylt från wd programmet. Haft samma dator i 4 år och aldrig haft dessa problem tidigare? Inte med någon PC på 20 år för den delen?

Får göra en ny scanning så jag får screen posta dessa med

Jag har en bild där jag har serial numret med, borde det kunna täcka upp beviset då?

http://oi46.tinypic.com/bj62b5.jpg

Permalänk
Medlem

Bara att felanmäla, ange felkod 08 i DLG, too many bad sectors detected.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kör tillverkarens diagnosprogg - visar den på felkod -> reklamera så får du ny

Där satt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bara att felanmäla, ange felkod 08 i DLG, too many bad sectors detected.

Reklamerade den i dag, räckte med att visa dom bilden på WD diagnosis

Har formaterat den nya som först 2 TB med långsam formatering på xp och den gick igenom utan problem. Så det var helt klart fel på den gamla

Ska även köra WD diagnosis under natten på den nya för säkra sidan. Jag backar ändå bara upp mina externa och stackar upp dom för att sedan knappt använda dom ändå.

Så det man gör nu blir ju bara ändå en engångs process

Lite drygt allt tar sån tid med 2tb - Tar väl ca 2-3 dagar med formatera, diagnos, kryptera, kopiera

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

jookeer har redan gett en utmärkt rekommendation om vad som bör göras, så mitt förslag är att du gör det. Inget fel där, inget fel på disken utan något annat. Glöm inte att köra långa testet eftersom det är det enda som testar hela disken, inklusive alla sektorer.
.

vad är det för test ni talar om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim2:

vad är det för test ni talar om ?

WD diagnosis

Den förra fick bootsektor fel men den nya klarade det utan problem, samt den långsamma formateringen

Permalänk
Medlem

Lånar tråd tvärt...... Hur lång tid ska det ta att formatera en 2TB WD Green Caviar? Kör en Quick Format i Computer Management.
Det står "Formatting" på status. Har stått så i nu 30min kanske.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Rekordmedlem

En snabbformatering borde inte ta mer än 30 sekunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.