nybörjare i flash behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

nybörjare i flash behöver hjälp!

halloj, håller på med ett skolprojekt och har stött på ett problem i flash. Se : http://mistuf.se/skola/genero.html
Jag lade till koden

this.mouseEnabled = false; bild11.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OVER, b1RO); function b1RO(e:MouseEvent):void { setChildIndex(bild11,numChildren-1); } bild22.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OVER, b2RO); function b2RO(e:MouseEvent):void { setChildIndex(bild22,numChildren-1); }

för att galleribilderna skulle lägga sig överst när jag håller musen över dem, det fungerade men nu så stannar bilderna kvar även om jag går tillbaka till "hem".

Jag är totalnoob i flash och behöver verkligen hjälp!
Tackar på förhand

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

vad har du för kod för att gå till "hem" fliken? Lägg gärna koden inom [.CODE][./CODE] taggar så blir det lättare att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

vad har du för kod för att gå till "hem" fliken? Lägg gärna koden inom [.CODE][./CODE] taggar så blir det lättare att läsa.

Har sidan i frame 4 och hem knappen i fram 2 så den går helt enkelt bara till fram 2

gotohome.addEventListener(MouseEvent.CLICK, fl_ClickToGoToAndStopAtFrame_2); function fl_ClickToGoToAndStopAtFrame_2(event:MouseEvent):void { gotoAndStop(2); }

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Kan man inte på något sätt återställa bilden med roll out?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

Kan man inte på något sätt återställa bilden med roll out?

Du kan ju göra testa att göra tvärt om bara, dvs:

setChildIndex(bild22, 0);

Permalänk
Medlem

bild11.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OVER, b1RO); bild11.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OUT, b1RO1); function b1RO(e:MouseEvent):void { setChildIndex(bild11,numChildren-1); } function b1RO1(e:MouseEvent):void { setChildIndex(bild11, 0); }

provade detta men fungerade ej

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

bild11.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OVER, b1RO); bild11.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OUT, b1RO1); function b1RO(e:MouseEvent):void { setChildIndex(bild11,numChildren-1); } function b1RO1(e:MouseEvent):void { setChildIndex(bild11, 0); }

provade detta men fungerade ej

Okej,

Ligger alla bilder (bild11, bild12, bild...) bakom alla andra objekten på "scenen" eller ligger de inuti ett objekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Okej,

Ligger alla bilder (bild11, bild12, bild...) bakom alla andra objekten på "scenen" eller ligger de inuti ett objekt?

Inuti ett objekt, alla bilder är knappar.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

Inuti ett objekt, alla bilder är knappar.

Skulle vara lättare att lösa om du kan ladda upp fla filen. Tycker det är väldigt konstigt att bilderna ligger kvar även fast du byter frame

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Skulle vara lättare att lösa om du kan ladda upp fla filen. Tycker det är väldigt konstigt att bilderna ligger kvar även fast du byter frame

http://mistuf.se/skola/genero.fla

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Om du vill lära dig flash så skulle jag rekommendera att läsa på lite om klasser istället. Är det hemsidor du är intresserad av att göra så skulle jag kasta bort flash då det är på väg ut och lära dig html5, css, javascript, php och valfri cms istället.

Vill du bara bli klar med uppgiften och sen lägga flash på hyllan så kan du lägga alla bildobjekten i ett stort objekt som heter t.ex. "Bilder", sen lägger du till detta:

function fl_ClickToGoToAndStopAtFrame_2(event:MouseEvent):void { Bilder.visible = false; gotoAndStop(2); }

Och längst upp efter stop(); lägger du till Bilder.visible = true;
Sen får du lägga till Bilder.bildxx. på alla ställen istället för bara bildxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Om du vill lära dig flash så skulle jag rekommendera att läsa på lite om klasser istället. Är det hemsidor du är intresserad av att göra så skulle jag kasta bort flash då det är på väg ut och lära dig html5, css, javascript, php och valfri cms istället.

Vill du bara bli klar med uppgiften och sen lägga flash på hyllan så kan du lägga alla bildobjekten i ett stort objekt som heter t.ex. "Bilder", sen lägger du till detta:

function fl_ClickToGoToAndStopAtFrame_2(event:MouseEvent):void { Bilder.visible = false; gotoAndStop(2); }

Och längst upp efter stop(); lägger du till Bilder.visible = true;
Sen får du lägga till Bilder.bildxx. på alla ställen istället för bara bildxx.

"Det angivna DisplayObject måste vara underordnat det anropande objektet."

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

skit i flash, börja lära dig html5 istället...

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

"Det angivna DisplayObject måste vara underordnat det anropande objektet."

Vilken rad får du felet på? Elen dog precis så jag kan inte starta datorn och kolla vad som är fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Vilken rad får du felet på? Elen dog precis så jag kan inte starta datorn och kolla vad som är fel

Vet inte om det stod någon rad men du gav mig en annan ide, går det inte göra typ såhär: bild11,bild22.visible=true; eller något liknande för att ge flera filer samma funktion?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

bild11.visible=true; bild22.visible=true; bild33.visible=true; bild44.visible=true; bild55.visible=true; bild66.visible=true;

Fungerar men kan man korta ner det på något enkelt sätt?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

bild11.visible=true; bild22.visible=true; bild33.visible=true; bild44.visible=true; bild55.visible=true; bild66.visible=true;

Fungerar men kan man korta ner det på något enkelt sätt?

Det var därför jag ville att du skulle lägga alla bildxx i ett större objekt så du bara behövde göra det en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Det var därför jag ville att du skulle lägga alla bildxx i ett större objekt så du bara behövde göra det en gång

jaha okej, mja det verkade inte fungera, vet inte varför :S Men jag gör om o kollar igen

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

ArgumentError: Error #2025: Det angivna DisplayObject måste vara underordnat det anropande objektet. at flash.display::DisplayObjectContainer/setChildIndex() at genero_fla::MainTimeline/b1RO()

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

ArgumentError: Error #2025: Det angivna DisplayObject måste vara underordnat det anropande objektet. at flash.display::DisplayObjectContainer/setChildIndex() at genero_fla::MainTimeline/b1RO()

har du ändrat från setChildIndex(bildxx, numChildren-1); till setChildIndex(Bilder.bildxx, Bilder.numChildren-1); ?

EDIT: om du redan har gjort på det andra sättet så är det ingen vits att göra om

Permalänk
Medlem

Provade igen och det fungerade inte :/ Men kör på den andra (ville snyggat upp koden men det är inte hela världen)

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

nytt problem! Se här: http://mistuf.se/skola/genero.html http://mistuf.se/skola/skit.html <- som den senaste länken visar så försöker jag använda en preloader för sidan och den fungerar inte trots samma koder.. för att komma åt filerna, avsluta länken med .fla

Visa signatur

Ludacris@live.se