Firaxis ger: Nytt turbaserat Xcom-spel - XCOM: Enemy Unknown

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Using certain soldier names in XCOM: Enemy Unknown will activate XCOM Heroes - pre-designed super soldiers such as Sid Meier and Ken Levine. Before activating a Hero, a pop-up will warn you that they're too damn amazing HAHAHA riktigt roligt:) to allow you to continue the game with achievements turned on, and you cannot modify a Hero character after summoning it. If you decide to use one, do avoid killing him with some bull-headed tactical screw-up -- we'd kind of like BioShock Infinite to be finished.

The currently known XCOM Heroes are below

Sid Meier
Ken Levine
Joe Kelly
Otto Zander

Måste testas:)

Nästan en hel grupp, självklart ska detta testas, får köra Ironläget(kommer inte på vad det kallades) tycker om när de lägger ner tid på sådant

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Bara lekt lite efter tutorial. Rätt svårt om man kör på "Classic", lätt att förlora soldater (även om man spelar bra, så finns crittar, turträffar och överraskningar).

Permalänk

Nu har jag också köpt spelet, ska bli spännande att testa. Verkar vara första gången på länge det släpps ett spel med lite djup i (ja det finns ju alla tunga rts men detta verkar ändå lite annorlunda).

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har spelat det i 6 h nu. Jag gillar det. Jag hade önskat att man inte måste fånga aliens levande, eller att man fått tillgång till stun granater och stun bomber. Jag har ännu inte tagit någon alien levande...

Edit:
Stunnade nyligen min första alien, en "thin man" ...

Permalänk
Medlem

Ska köpa det på måndag för då jag kommer få tid att spela, det verkar som att det är classic ironman som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JMicke:

Har spelat det i 6 h nu. Jag gillar det. Jag hade önskat att man inte måste fånga aliens levande, eller att man fått tillgång till stun granater och stun bomber. Jag har ännu inte tagit någon alien levande...

Edit:
Stunnade nyligen min första alien, en "thin man" ...

Det som brukar funka (om man fegsparar först som jag gör) är att skjuta så att sitt offer blir skadat, helst till sista hälsopinnen, o därefter helt enkelt springa fram och stunna o hoppas på det bästa.

Permalänk

Någon som får SLI att fungera? Så fort jag aktivierar SLI så kapas min FPS till 30 och allt hackar så inåt helvete.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det som brukar funka (om man fegsparar först som jag gör) är att skjuta så att sitt offer blir skadat, helst till sista hälsopinnen, o därefter helt enkelt springa fram och stunna o hoppas på det bästa.

När man byggt ett Foundry kan man också forska fram en effektivare Arc Thrower.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Det som brukar funka (om man fegsparar först som jag gör) är att skjuta så att sitt offer blir skadat, helst till sista hälsopinnen, o därefter helt enkelt springa fram och stunna o hoppas på det bästa.

Jag gillar att spelet inte är lätt ens på easy. Om man inte är duktig kommer man förlora soldater, punkt. Ett felsteg och man har två aliens som flankar den felplacerade soldaten och dödar den.
Det enda som jag stört mig lite på är att spelet laggar i vissa sekvenser, t.ex. när man flyger tillbaka från ett uppdrag. Det kan våra så att min dator inte klarar allt den gör samtidigt, men det vore trevligt att veta om fler drabbas av liknande "problem".

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Någon som får SLI att fungera? Så fort jag aktivierar SLI så kapas min FPS till 30 och allt hackar så inåt helvete.

Tyvärr inte SLI, men crossfire med två HD6870. När jag kollade snabbt i afterburner såg det ut som om spelet cappar vid 60 fps. Så om du inte har ett kort med adaptive v-sync och du har v-sync på kommer det gå ner till 30 fps för varje drop under 60 fps.

Det vore intressant om du får det att flyta för jag tror att den physX som körs i CPU är roten till min lagg. Det borde inte du ha med nVidia.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Borde vara väldigt lite PhysX-fysik i spelet, det är nog mest för att det är inkluderat i UE3 som de använder det av praktiska skäl.

Efter att ha spelat ett tag nu i helgen så kan jag säga att jag överlag är väldigt nöjd. Det känns dock som det inte är riktigt toppbetyg ändå, finns några grejer som drar ner lite grann. Gillar inte UI:t helt, t.ex. sikta med granater och raketgevär är rätt så irriterande. Ibland är det väldigt svårt att hitta rätt moveruta. Sen känns det som aliens inte är "levande" utan bara står och väntar i en klunga på att man ska öppna en dörr så de kan reagera. Ibland blir det lite löjligt när man aktiverar en grupp men gruppen som stod precis brevid står kvar och väntar på att ses.

Men grundkänslan finns där, basbyggande och forskande, samt turbaserade strider som är riktigt skoj. Hoppas det går bra för dem, så vi kan få se lite patchar och expansion också. Har bara kört på Normal än, ska prova Classic också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Någon som får SLI att fungera? Så fort jag aktivierar SLI så kapas min FPS till 30 och allt hackar så inåt helvete.

Har inga problem alls med SLI. Kör med 306.23 WHQL drivers.

Edit: Som det uppmärksammades nedan. 306.23 har inga SLI-profiler så kör utan. Sorry för det

Skrivet av JMicke:

Har spelat det i 6 h nu. Jag gillar det. Jag hade önskat att man inte måste fånga aliens levande, eller att man fått tillgång till stun granater och stun bomber. Jag har ännu inte tagit någon alien levande...

Edit:
Stunnade nyligen min första alien, en "thin man" ...

De har redan tagit bort så otroligt mycket från orginal spelet så det bara är ett tomt skal kvar, så visst hade väl nästan kvittat om de hade tagit bort det momentet också. Och de som sa att deras nyverison skulle vara lika djup som orginalet.

Ok och hyffsat kul som ett turnbaserat action spel, men inget direkt mer. Strategin är ju helt bortblåst.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Har inga problem alls med SLI. Kör med 306.23 WHQL drivers.

Det kan vara för den bara anväder ett kort, när jag kör med 306.23 funkar det bra pga att det inte finns någon SLI-profil, så det är bara ett kort som används. I 306.97 däremot, används båda kortet och det hackar som satan.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Det kan vara för den bara anväder ett kort, när jag kör med 306.23 funkar det bra pga att det inte finns någon SLI-profil, så det är bara ett kort som används. I 306.97 däremot, används båda kortet och det hackar som satan.

Korrekt, har inte brytt mig om att kolla innan, men det du säger stämmer. Ytterst lite kort 2 används enligt afterburner, förmodligen endast till physx.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Det har varit en bra spelhelg det här. Både Dishonored och Xcom.

Xcom var faktiskt riktigt trevligt, man får tänka taktiskt och måste hela tiden flytta sina soldater för att motverka fiendens försök till flanka. Jag gillar även att ens soldater har betydelse och att man verkligen inte vill förlora dem, inte som i många andra strategispel där man skickar gubbar på självmordsuppdrag då och då.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart save:arna hamnar? Spelar ibland på laptopen och vill ta med mig save:n från stationära. Mina dåliga googleskills ger bara svar på gamla x-com saves...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Har inga problem alls med SLI. Kör med 306.23 WHQL drivers.

Edit: Som det uppmärksammades nedan. 306.23 har inga SLI-profiler så kör utan. Sorry för det

De har redan tagit bort så otroligt mycket från orginal spelet så det bara är ett tomt skal kvar, så visst hade väl nästan kvittat om de hade tagit bort det momentet också. Och de som sa att deras nyverison skulle vara lika djup som orginalet.

Ok och hyffsat kul som ett turnbaserat action spel, men inget direkt mer. Strategin är ju helt bortblåst.

Håller med, det är ett kul spel, men det känns lite som UFO light. Jag saknar också de olika skottyperna, snap shot, aimed shot osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Nån som vet vart save:arna hamnar? Spelar ibland på laptopen och vill ta med mig save:n från stationära. Mina dåliga googleskills ger bara svar på gamla x-com saves...

Utan att veta riktigt själv, men sparas dom inte på steam's servrar?
Xcom använder väl steam som DRM?
Så när du installerar det på bärbara så synkas dom dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

Utan att veta riktigt själv, men sparas dom inte på steam's servrar?
Xcom använder väl steam som DRM?
Så när du installerar det på bärbara så synkas dom dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar inte vara så. Kan iofs dubbelkolla nu när jag har vettig uppkoppling på laptopen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Det verkar inte vara så. Kan iofs dubbelkolla nu när jag har vettig uppkoppling på laptopen.

De hamnar under "Documents\My Games\XCOM - Enemy Unknown\XComGame\SaveData".

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DustPuppy:

Håller med, det är ett kul spel, men det känns lite som UFO light. Jag saknar också de olika skottyperna, snap shot, aimed shot osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör ett utlåtande när ni spela igenom spelet.

Lite för många som dömer spelet utan att spelet igenom det. Visst det är inte UFO: Defense remake. Då kan ni ge er på Xenonauts istället. Detta är ett nytt spel a la 2012 och tyvärr ser spelen ut så här 2012. Jag tycker de har lyckats riktigt bra och jag är en mycket hardcore XCOM spelare. Vill jag spela gamla XCOM så spelar jag gamla XCOM. Vad är meningen med samma spel i ny kostym?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Själv minns jag så lite från första så jag drar inga direkta jämförelser så. Spelar normal och tycker spelet är lagomt utmanande och som SP-spel ligger det bra till hos mig. Känslan när man råkar ta nått steg för långt och upptäcka två mutongrupper är grym "åhhh shit!".

Man lär sig gilla sina små soldater...

Skrivet av Kleiner:

De hamnar under "Documents\My Games\XCOM - Enemy Unknown\XComGame\SaveData".

Tackar! Har för mig jag var där inne och letade, men då var jag stressad så måste ha missat nån folder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Testade att döpa en gubbe till Sid Meier, popup rutan kom men om man ville köra med "supergubbar" så skulle samtliga achievements stängas av. Lite synd, gick aldrig igenom, vill köra igenom utan "fusk". Får köra en easy genomspelning med dessa gubbar senare...

Efter att ha kört vad Steam anser är ca 16 timmar så kan man bara säga att jag är fast, hittar småbuggar som inte förstör men som är lite irriterande.

Kampanjrelaterad spoiler, läses på eget bevåg

Har fått ett flashigt rymdskepp som fighter som spöar allt i UFO väg, lyckades sänka ett stort as till UFO och i den så var det en enorm mech som gick på två ben, löjligt stark gubbe tålde två missiler utan problem. Förlorade många bra soldater tack vare den...

Dold text
Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Gör ett utlåtande när ni spela igenom spelet.

Lite för många som dömer spelet utan att spelet igenom det. Visst det är inte UFO: Defense remake. Då kan ni ge er på Xenonauts istället. Detta är ett nytt spel a la 2012 och tyvärr ser spelen ut så här 2012. Jag tycker de har lyckats riktigt bra och jag är en mycket hardcore XCOM spelare. Vill jag spela gamla XCOM så spelar jag gamla XCOM. Vad är meningen med samma spel i ny kostym?

Till att börja med, tack för att du tilltalar mig med Ni, men det behövs inte.

Jag har inte sågat spelet, jag skrev ju att det var kul. Jag saknar bara komplexiteten och strategin från UFO-spelen. Många spel nuför tiden känns nerdummade, jag tar gärna den extra komplexiteten. Spelet är dock fortfarande kul som sagt, men för mig hade det funkat utmärkt med ett gammalt spel i ny kostym!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med dustpuppy. Spelat 21 timmar nu och är nästan klar med kampanjen. Orginalet var nästan ett Sandbox spel men sina alla alternativ men det nya är mer on rails. Behöver inte vara negativt i sig och jag gillar verkligen spelet men på i princip alla punkter var orginalet ett bättre spel.

Om inte annat ger det här kanske tillräckligt med sug för att spela orginalt igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

men på i princip alla punkter var orginalet ett bättre spel.

Det finns flera grejer jag tycker är betydligt bättre i nya spelet. Sen att det finns saker som inte är så bra är en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det finns flera grejer jag tycker är betydligt bättre i nya spelet. Sen att det finns saker som inte är så bra är en annan sak.

Vad tycker du är bättre? Jag tycker att de gjort mycket bra, basbyggandet och sätten att få in pengar är schysst, jag hade gärna sett möjligheten att bygga en större, mer komplex bas så att man kunde göra den mer taktiskt utformad. AIn i striderna gillar jag, det kan bli rejält utmanande ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saker jag gärna hade sett:

- Flera olika banor
- Bättre interface/kontroller/styrning för kameran, särskilt i t.ex. flervåningshus mm.
- Fler valmöjligheter utöver abilities vid skytte/försvarsposition
- Mer info om soldaterna på minnesväggen, kanske som små minnen - hur de dog och mest spektakulära kills eller dylikt.
- Högre rank än Colonel (tycker det känns som att man gärna tar en med lägre rank om det inte är ett mycket mycket svårt uppdrag).

Men det är så mycket som är positivt i övrigt så jag är helt klart nöjd och det är värt varenda krona :). (Spelar hittills på Normal, så kanske Colonel-problemet inte finns om man kör svårare ).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Gör ett utlåtande när ni spela igenom spelet.

Lite för många som dömer spelet utan att spelet igenom det. Visst det är inte UFO: Defense remake. Då kan ni ge er på Xenonauts istället. Detta är ett nytt spel a la 2012 och tyvärr ser spelen ut så här 2012. Jag tycker de har lyckats riktigt bra och jag är en mycket hardcore XCOM spelare. Vill jag spela gamla XCOM så spelar jag gamla XCOM. Vad är meningen med samma spel i ny kostym?

Jag har spelat igenom spelet, och om du läser igen så tycker båda att spelet är helt ok. Dock är det väldigt nedskalat om man jämför med UFO: Enemy Unknown (EU) aka. X-Com: UFO Defence (US). Tycker man kan påpeka det då utvecklarna uttalat sig om att de skulle bibehålla djupet i spelet och endast göra nödvändiga ytliga ändringar.

Skrivet av Dinoman:

Vad är meningen med samma spel i ny kostym?

Vet inte hur du tänkte när du skrev raden ovan.

Vad är det som säger att man inte kan bibehålla djupet i ett spel och skapa en uppföljare? För mig är det knappast nytänk om man bara plockar bort funktioner från ett spel, och i vissa fall ersätter man dessa med förenklade funktioner. Varför inte utvecka det som finns till något bättre istället?

Nej alla spel ser faktist inte ut såhär år 2012, men alla spel som utvecklas till konsol i första hand och portas till PC gör tyvärr det.

Får hoppas att det inte blir samma sak med detta, men det tror jag ej http://www.robertsspaceindustries.com/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur man klarar av classic- ironman? Jag föddes när första xcom släpptes men har spelat en hel del RTS, normal var pissenkelt men alla random crits äger mig i classic :/

Har whipeat 2 games nu ska försöka en tredje, förhoppningsvis hjälper det att börja i Europa (billigare armor => högre chans att överleva)

Älskar spelet för övrigt, spelade massa turn based squad rts spel i webbrowsers men hade ingen aning att det fanns som seriös separat genre

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!