Permalänk

Nybyggd dator startar inte

Fractal Design Core 3000 chassi med Asus P8Z77-V LX moderkort.

Inget händer när man försöker starta. Det lyster en diod på moderkortet som indikerar standby power viket gör att jag inte tror att det är fel på PSU och strömkablar sitter som dom ska. När jag läste felsökningsgude på komplett.se (http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=trouble...)
så är allt ok utom möjligtvis punkt 4: "Kontrollera stickkontakterna (frontkablaget) mellan moderkort och chassi är korrekt anslutna.(POWER Switch, HDD LED etc.) Se moderkortsmanualen för hur du ansluter kontakterna."

Manualen är inte exakt på dessa kontakter och text på kortet är lite otydlig. Dock är stickorna för power-on väl märkt och den matchande kontakten har jag dragit ut och vänt på utan att det gjorde någon skillnad. Eftersom moderkortet får ström och grafikkortet inte kan sättas fel så tror jag att det är något mellan frontpanel och moderkortet som är problemet. Komplett skriver även i sin guide för hur man bygger dator:

"Notera att du kan montera kontakterna för lysdioder ("LED"), strömbrytare och resetknapp åt olika håll utan att något tar skada men att det kanske inte fungerar. För att undvika onödigt huvudbry så benämns de färgade kablarna till varje kontakt som "+" i manualen för moderkortet och när man vet detta så bör det göra monteringen enklare."

Men det funkade ju inte när jag vände på kontakten till power-on. Ska jag behöva chansändra alla kontakter med en slags matematisk formel över hur många olika kombinationer man kan fästa dessa kontakter från frontpanelen? Gör folk så? Finns det någon som har kortet som vet hur man fäster? Verkar jag vara på spåret eller tror ni något annat? Eller vad ska jag göra?

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis tittat i manualen och precis som med alla Asus är den väldigt tydlig och exakt, inget att ta fel på. Inklusive bilden hur frontkontakterna ska kopplas. Ta och titta igen. Hade kunnat lägga upp ett urklipp om jag suttit vid datorn, men det får vänta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ta bort alla kablar som går från chassit (frontpanelen) till moderkortet. Den enda du behöver är den som startar datorn men även den kan tas bort helt. För att testa om nån av dom suttit på fel plats eller gått sönder så använder du istället en skruvmejsel för att starta datorn genom att röra (kortsluta, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Egentligen kan man kasta chassit i förrådet tills man hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen den kom i.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Moderkort har 2 kontakter på olika ställen som behöver kablar från nätagget.
Grafikkort kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkort, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej vara helt nedtryckt.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Så länge som datorn är död (fläktarna står still/ inte snurrar normal) så är det ingen iden att blanda in grafikkort, tangentbord, mus, SATA/IDE/USB/Chassi kablar mm för även såna struntsaker är kända för att kunna blockera starten på olika sätt.

Permalänk

Tack panpo98, det var nyttig info som kan komma behövas om inte allt reder upp sig genom att byta plats på dessa småkontakter. Jag skulle vilja veta helt säkert först hur de ska placeras (om jag får tag på sån info) och testa det först.

Skrivet av MultiMan:

Jag har precis tittat i manualen och precis som med alla Asus är den väldigt tydlig och exakt, inget att ta fel på. Inklusive bilden hur frontkontakterna ska kopplas. Ta och titta igen. Hade kunnat lägga upp ett urklipp om jag suttit vid datorn, men det får vänta.

Gör gärna det om/när du får tillfälle. I min manual är allt jag hittar om dessa pinnar under "Motherboard overview" där en pil ringar in allihop med sammanfattningen "System panel connector". Sen får man själv läsa på själva moderkortet och det gjorde inte saken självklar alls. Och nu när allt är monterat så är det för svårt att se den lilla texten.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte direkt vad jag kallar otydligt.

Sida 2-24.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Edit: ^ Var ännu enklare att se på.

Här har du en en stor bild på ditt moderkort.
Enligt den ska din PWR Switch sitta på den undra raden, har du kopplat den så?

Permalänk

Ok så pwrsw ska sitta horisontellt? Så har inte jag gjort... :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av somvanligt:

Ok så pwrsw ska sitta horisontellt? Så har inte jag gjort... :S

Just nu är jag mer intresserad av om bilden finns i din instruktionsbok eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Just nu är jag mer intresserad av om bilden finns i din instruktionsbok eller inte.

Ja... den fanns.... Vad skämmigt. Jag tror kanske efter timmar av kollande i manualer och på nätet gjorde mig blind.

Jag ska prova göra om imorgon. Hoppas.

Permalänk

Ha! Nu funkar det!

Stort tack till ni tre som skrev i tråden.

Jag har en fråga till, inte lika viktig men en undran ändå. Jag har två hdd, en ssd som OS ska på och en lagringsdisk. BIOS förelslog boot-ordning 1)DVD, 2)SSD vilket är korrekt. Sen när jag ska installera windows så listar windows SSD som disk 1 och den mekaniska disken som disk 0. Kan det bli stök av det eller är det bara att köra på genom att välja SSDn som rätt disk för OS att ligga på?

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör enbart ha SSD installerad vid OS-installation. Annars riskerar du att vissa startfiler hamnar på den andra disken med stora problem som följd vid diskbyten.

DVD bör vara först eftersom du vill kunna starta först från en skiva om det behövs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du bör enbart ha SSD installerad vid OS-installation. Annars riskerar du att vissa startfiler hamnar på den andra disken med stora problem som följd vid diskbyten.

DVD bör vara först eftersom du vill kunna starta först från en skiva om det behövs.

Tack för snabbt svar. Då rycker jag ur den mekaniska hårddisken och bootar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av somvanligt:

Tack för snabbt svar. Då rycker jag ur den mekaniska hårddisken och bootar om.

Koppla ur strömkabeln eller sata kabeln räcker.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Koppla ur strömkabeln eller sata kabeln räcker.

Ja precis, det var det jag menade. Jag drog ur sata kabeln ur moderkortet. Men man vet ju aldrig med newbies, de kan ju göra allt möjligt konstigt