Acer släpper multi touch-skärmar för Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper multi touch-skärmar för Windows 8

Med två veckor kvar till Windows 8 introducerar Acer två passande skärmar med glasbeklädd skärmpanel och kapacitiv multi touch, för upp till tio fingrar samtidigt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Touch är bra för mobiler och plattor men suger för desktop och laptops.
Det här kommer resultera i axel-, arm- och led- skador.

Hemskt ur ergonomi aspekt.

Permalänk
Avstängd

Ser rätt nice ut. Blir lite sugen. Synd att de var så dyra bara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bortsett allt touch relaterat så kan man väll i alla fall ge designen godkänt. Än bättre om Acer loggan hade varit mer diskret.

Permalänk
Avstängd

Denna är väl den mest lyckade produkt med touch-panel hittills, tack vare foten.

Permalänk

Undrar vem som använder touch på vanliga datorskärmar när det finns mus och tangentbord som både är lättare och snabbare att använda.

Permalänk
Avstängd

Hade varit intresserad av 27" om det inte varit för den dåliga upplösningen.

Permalänk
Avstängd

why????

varför finns denna produkt?

själv blir jag vansinnig om nån kladdar på skärmen med flottiga fingrar... så återigen.. why why why?????

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joejjeman:

why????

varför finns denna produkt?

själv blir jag vansinnig om nån kladdar på skärmen med flottiga fingrar... så återigen.. why why why?????

Ja, det kommer bli en vacker syn i chipsätande familjer. Miljöpåverkan från alla rengöringsmedel kommer öka lavinartat. Nästa miljöhot.

Metro, metro, vad har du gjort?

Ska det bli ergonomiskt riktigt måste skärmen försänkas i bordsytan. Är betraktningsvinklarna tillräckligt bra för det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mycket hype nu..
Sådana här skärmar passar för vissa saker, presentation på företag, till en köksdator där man arbetar stående, och likande uppgifter.

Kommer bli en mindre nichemarknad för detta när hypen lagt sig och folk kommit på att på skrivbordet passar dom inte till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lite dyr finns billigare alternativ

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Snusfri

Varför tror folk att förslitningsskador osv kommer att öka?
Tänk efter lite INNAN ni skriver tack.

Touchskärmarna ersätter INTE mus/tangentbord utan KOMPLEMENTERAR dem.
Alltså, folk kommer inte att sitta och peta på skärmarna konstant utan touchfunktionen kommer att användas för att tex starta program i Modern UI läget, man kan scrolla lite snabbt osv.

Sedan så används inte alla skärmar hemma på pojkrummet heller, utan dessa skärmar kan användas t.ex för inloggning, stämpla in/ut på företag osv.

Allt kretsar inte kring 1337GAMERZ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Lite dyr finns billigare alternativ

Vilka då? Är själv lite inne att ha en i köket

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer bli en mindre nichemarknad för detta när hypen lagt sig och folk kommit på att på skrivbordet passar dom inte till.

Problemet vad jag tror kommer bli är att tillverkare kommer se den första vågen av att folk köper de, sluta tillverka skärmar utan touch och sedan när folk inser att det bara är en gimmick som knappt kan användas p.g.a. ergonomi så har de inget val längre att köpa en skärm utan.

Permalänk
Medlem

6000kr? HAH

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Jag kan föreställa mig en bunt stående användningsområden för en touchskärm av den här kalibern, men det som "pajjar" det hela, är att den inte har något VESA-fäste (Vad jag kan se. Korrigera mig om jag har fel)

När det kommer en touch-skärm, med VESA-fäste och högre upplösning än 1080p, så nappar jag på direkten med en duktig bunt skärmar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

vart kommer de finnas? på inloggningscentralen på verkstan? behövs de en superskärm då?? mer??

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Entusiast

Jovisst, touchskärm som TV, genialiskt!

Någon hade otur är dom tänkte i samband med skapandet av reklamvideon

Permalänk
Medlem

Oj, äntligen ett bra skäl till att köpa Win8.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Var ett jäkla klagande varenda gång det här kommer på tapeten. Är väl knappt så dessa skärmar kommer vara riktade till hemkonsumenter. Dom kommer däremot göra sig riktigt bra i t ex en lobby på ett hotell och liknande. Skulle kunna tänka mig att ha en sittande på vägen och styra funktioner med hemma också iofs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joejjeman:

vart kommer de finnas? på inloggningscentralen på verkstan? behövs de en superskärm då?? mer??

Vi har ett par står i vår entré där besökare får skriva in sig men de kan även stå och surfa medan de väntar. Vi hade tre men jag slaktade en nyligen för att använda skärmen i konferensrummet och det blev riktigt bra. Att kunna stå framme vid tavla och titta på de man pratar med och samtidigt kunna på ett enkelt sätt bläddra i presentationen, visa program, etc etc var riktigt bra. Tidigare vad man tvungen att böja sig ner till portan för att kunna se och sedan använda styrplattan.

Finns många användningsområden för detta typ av produkt bara man tänker till lite och som någon sade så är detta ingen ersättningsprodukt för skärman vid normal arbetsplats utan man får tänka till lite i vilka miljöer den kan passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

why????

varför finns denna produkt?

själv blir jag vansinnig om nån kladdar på skärmen med flottiga fingrar... så återigen.. why why why?????

Indeed, jag blir tokig nog på det på sin smartphone som jag går och torkar av hela tiden på grund av fingeravtryck och liknande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

And so it was written... "haters gonna hate".

Verkar cool, förstår inte designen att den ska stå upp dock, dom borde satsa på halvt liggande + anpassat skrivbord till så man kan göra allt med touch bekvämt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att den är jävligt fräsch ändå? Coola funktioner också! Gillar foten skarpt!
Dock så vet jag inte vad jag ska säga och tycka när de i videon visade skärmen på väggen där man brukar ha en tv...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Vad snyggt det kommer bli... Inte! Vem fan GILLAR fingeravtryck på skärmen? Och bakterier.... fy fan vad bakterier det kommer bli. Särskillt om flera skall använda samma skärm...

Hela grejen med touch för desktop får mig att må illa. Låt plattor och telefoner vara plattor och telefoner och låt desktop vara desktop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag får lust att bygga in en sån här lite fetare touchskärm i någon slags möbel. Typ ett soffbord med integrerad skärm. Hur coolt vore inte det?

Eller ett fläskigt hemmabio-rack med plats för förstärkare HTPC, NAS osv. med inbyggd skärm. Förmodligen mera ballt än praktiskt, men ändå.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om upplösningen om 1080 bara är en effekt av HD-hysterin, eller finns det begränsningar med touchtekniken som fördyrar?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag ska nog kränga en 27" till tösen rum, riktigt nice att köra W8 på en liten dator med XBMC så slipper jag tangentbord och mus. Ska dock kolla på en billigare än denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad snyggt det kommer bli... Inte! Vem fan GILLAR fingeravtryck på skärmen? Och bakterier.... fy fan vad bakterier det kommer bli. Särskillt om flera skall använda samma skärm...

Hela grejen med touch för desktop får mig att må illa. Låt plattor och telefoner vara plattor och telefoner och låt desktop vara desktop.

Gillar inte heller detta koncept. Men....bakterier? Du menar att det skulle vara mer bakterier på en skärm som folk rör på än på tangentbordet du använder? Exakt samma sak, dock tekniskt sätt värre med tangentbord "bakterie-mässigt" sätt på grund av objektets lutning och att smuts fastnar mellan tangenter etc.

Tycker dessa är mer intressanta ur ett konsument-perspektiv (All-in-ones med touch, om än dyrt):
http://www.engadget.com/2012/10/15/acer-aspire-5600u-7600u-to...

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Att ha den så där plant som i sista bilden och sen tangentbordet under skulle säkert vara najs, så kan man använda skärmen som en enkel ritplatta och sånt. Man kanske skulle kunna skippa musen om man inte kör fps.

Så länge man kan ha armbågen i bordet medan man pekar tror jag inte det är ett ergonomiskt problem.

Skrivet av Ozzed:

Vad snyggt det kommer bli... Inte! Vem fan GILLAR fingeravtryck på skärmen? Och bakterier.... fy fan vad bakterier det kommer bli. Särskillt om flera skall använda samma skärm...

Bakterier? Va? Haha. Så de kommer trivas mycket bättre på en skärm än på mus och tangentbord? En glasklädd skärm är nog en aning lättare att rengöra också. Sen har man immunförsvar, används tex på tunnelbana och andra platser man inte orkar sprita av innan man tar på.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W