IDE-disk gör att jag inte kommer in i BIOS

Permalänk
Medlem

IDE-disk gör att jag inte kommer in i BIOS

Min gamla HTPC har stått hos föräldrarna något år, men slutade funka. Hittade ingen boot-disk.
Har nu testat 3 olika diskar, på båda IDE-kanalerna, med och utan DVDn, men så fort jag kopplar in en disk så hänger stannar datorn redan innan jag får chansen att komma in i BIOS, testat med olika IDE-kablar.

Har även testat 2 olika SATA-diskar som inte heller hittas, testat båda SATA-kontakterna och olika kablar. Hittar även inte några inställningar i BIOS om sata...

Några ideér, eller är det bara att slänga det? Är ju ingen ny historia det handlar om.

Permalänk
Medlem

Kanske dax för ett annat moderkort? Beroende på vad du har för andra delar och om du känner det är värt det kan du snurra fart på den genom att skaffa ett nytt, kanske någon kompis har liggandes, eller liknande.

Du kan testa nollställa bios genom att ta ut batteriet på moderkortet, sedan testa med en disk igen, glöm inte att dra ur sladden ur väggen innan du tar ur batteriet.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Har du även bytt kablar och kollat kontakterna om nån av pinnarna är böjd eller andra fel där?
Var nånstans i bios har du kollat efter sata enheterna?

Sata inställningarna är det i vissa gemensamma inställningar. Kolla där man ställer in datum tid om de syns där. Där finns det i vissa bios gömda sata inställningar för varje sata enhet som syns där.

Troligen har kretsarna som hanterar ide/sata gåt sönder med tanke på hur många ide diskar du testat med.