Hjälp och råd angående första köp av högtalare

Permalänk
Medlem

Hjälp och råd angående första köp av högtalare

Hej!

Har nu blivit ganska less på mina gamla 300kronors united högtalare och har bestämt mig för att inhandla ett par nya. Problemet är bara att jag inte är jätteinsatt i det här med ljud, så lite hjälp och råd skulle uppskattas.

Efter att ha kollat runt lite har jag hittat tre lösningar som verkar intressanta.

1. M-audio BX-5 D2 http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=26970&artno=274249 och M-Audio SBX10 http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1205064&artno=238704

2. M-Audio BX8 D2 http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1204287&artno=274250

3. Edifier S730 http://www.inet.se/produkt/6307206/edifier-s730-gaming-2-1

Högtalarna nästan enbart användas till musik och rummet är ca 4x4m.

Har varit och provlyssnat både bx5 och bx8 och gillade dom. Kanske skulle vilja ha lite mer bas och killen i butiken sa då att man kunde köpa till en sub också. Att köpa bx8 och sbx10 blir lite dyrt för mig som student, men det borde väll ändå räcka med ett par bx5 eftersom det ändå är subben som kommer ta hand om dom låga frekvenserna?

Sen var jag också lite inne på att köpa att komplett system som Edifier. Men nackdelen med det är att jag inte har möjlighet att provlyssna dom, och att dom kanske är väldigt basiga? Har lyssnat på ett Logitech z906 och där känns det som man har lagt all krut på basen och struntat i det övriga systemet, inte bra. Många recensioner säger också att Edifier systemet lämpar sig bättre till film och spel.

Jag har aldrig använt studiomonitorer förut men som jag fattade det så ska man sitta nära dom och lyssna. Försökte hitta lite riktlinjer utan resultat. Själva tanken är väll att sitta ca 2m ifrån dom, skulle det funka?

Ge gärna andra förslag. Budgeten ligger på ca 5000kr.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Som vanligt gäller det att provlyssna som du förstår.
Här är mitt förslag.
http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm
Edifier vette fasen om du ska köpa om man har 5000kr i budget dessutom diggar jag inte små satelliter med stor subwoofer,blir inte bra ljudmässigt.
Japp studiomonitorer är för närfältslyssning,om det funkar med 2m kan bara du själv svara på.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Som vanligt gäller det att provlyssna som du förstår.
Här är mitt förslag.
http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm
Edifier vette fasen om du ska köpa om man har 5000kr i budget dessutom diggar jag inte små satelliter med stor subwoofer,blir inte bra ljudmässigt.
Japp studiomonitorer är för närfältslyssning,om det funkar med 2m kan bara du själv svara på.

Tja!

Köpte dessa för ca 2 månader sen och är otroligt nöjd. Bra bas, låter mycket bra när man spelar upp olika instrument som piano, cello, fioler. Det låter som ett instrument ska! Spelar mycket högt och låter inte "plastigt" eller dåligt på något viss. Snärt i basen och med program kan du höjs basen om du gillar det! Leveransen från Thomann gick snabbt och smidigt, bra service från deras sida med snabba svar på mail.

Tips: Ladda ner något program där du kan kontrollera diskant, bas. När jag höjer basen i programmet blir det otrolig skillnad om jag inte hade haft det! Rekommenderar http://www.equalify.me/ till Spotify om du använder det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:
Skrivet av Johan Holm:

Tack för era svar! Såg att lokala musikaffären sålde dessa så får åka och provlyssna dom nästa vecka.

Har nu bestämt mig för att det blir ett par studiomonitorer i alla fall, men hur kopplar jag in dessa till min dator på bästa sätt?

Har inget separat ljudkort utan får nöja mig med det inbyggda på moderkortet. Har både digitala och vanliga analog 3,5mm uttag på moderkortet.
Sen undrar jag också vad balanserad/obalanserad betyder. Killen i butiken förklarade detta för mig men har självklart lyckats glömma bort det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tack för era svar! Såg att lokala musikaffären sålde dessa så får åka och provlyssna dom nästa vecka.

Har nu bestämt mig för att det blir ett par studiomonitorer i alla fall, men hur kopplar jag in dessa till min dator på bästa sätt?

Har inget separat ljudkort utan får nöja mig med det inbyggda på moderkortet. Har både digitala och vanliga analog 3,5mm uttag på moderkortet.
Sen undrar jag också vad balanserad/obalanserad betyder. Killen i butiken förklarade detta för mig men har självklart lyckats glömma bort det..

Balanserat är mer för proffisionella sammanhang,ger skydd mot yttre störningar och använder högre nominell signalnivå än obalanserat,ljudmässigt är det knappt nån skillnad
Ett tips är att du skaffar en separat volymkontroll,mycker bättre än att använda windows inbyggda.
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Hur det ska kopplas märker du när du får hem högtalarna men vanligtvis är det 3.5mm stereoplugg från datorn och sen varsin XLR/tele-plugg till var högtalare,använd med fördel XLR,de har inte tendens att börja glappa som telekontakten.

Permalänk
Medlem

Har varit och provlyssnat igen men har fortfarande svårt att bestämma mig. Lyssnade på både bx8a, bx5a och b3031a, och visst alla låter helt klart bättre än skiten jag har nu, men har svårt att höra skillnad mellan dom. Det jag kan höra är att det är lite mer tryck i de lägre frekvenserna på bx8a och b3031a, vilket är logiskt eftersom elementen är större. Det hade ingen sbx10 hemma så var lite svårt att veta hur bx5a+sub skulle stå sig mot de andra.
Det här med att åka och provlyssna är också ganska nytt för mig. Den musiken jag har haft med mig hittills är det som ligger på telefonen(mest metal). Skulle uppskatta lite tips på musik att ta med. Kanske även kan vara bra att ta med en lite halvdåligt mixad låt eftersom, om jag har fattat det rätt, dessa kan låta lite sämre på just studiomonitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Har varit och provlyssnat igen men har fortfarande svårt att bestämma mig. Lyssnade på både bx8a, bx5a och b3031a, och visst alla låter helt klart bättre än skiten jag har nu, men har svårt att höra skillnad mellan dom. Det jag kan höra är att det är lite mer tryck i de lägre frekvenserna på bx8a och b3031a, vilket är logiskt eftersom elementen är större. Det hade ingen sbx10 hemma så var lite svårt att veta hur bx5a+sub skulle stå sig mot de andra.
Det här med att åka och provlyssna är också ganska nytt för mig. Den musiken jag har haft med mig hittills är det som ligger på telefonen(mest metal). Skulle uppskatta lite tips på musik att ta med. Kanske även kan vara bra att ta med en lite halvdåligt mixad låt eftersom, om jag har fattat det rätt, dessa kan låta lite sämre på just studiomonitorer.

Beror ju på vad du gillar men Chris Jones-Roadhouse and automobiles är bra,även Dire Straits-Brothers in arms (helst inte remastrad) funkar bra också,men du får såklart ta med den musik du själv känner dig bekväm med,ta med några skivor du lyssnar på ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Beror ju på vad du gillar men Chris Jones-Roadhouse and automobiles är bra,även Dire Straits-Brothers in arms (helst inte remastrad) funkar bra också,men du får såklart ta med den musik du själv känner dig bekväm med,ta med några skivor du lyssnar på ofta.

Okej får nog bli en till dag med provlyssning då. Tar ju lång tid men lika bra att det blir bra från början.

Tror du att ett sub är nödvändig för ett bra ljud? Har ju lite svårt att provlyssna en för att själv få en uppfattning, och du verkar vara kunnig inom ämnet så tänkte om du hade några erfarenheter att dela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Okej får nog bli en till dag med provlyssning då. Tar ju lång tid men lika bra att det blir bra från början.

Tror du att ett sub är nödvändig för ett bra ljud? Har ju lite svårt att provlyssna en för att själv få en uppfattning, och du verkar vara kunnig inom ämnet så tänkte om du hade några erfarenheter att dela?

Beror på är du extrem basnörd så är sub ett måste annars så bör man klara sig utan,tycker i alla fall du bör lägga pengar på ett par bra högtalare först och främst innan du köper nån sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Beror på är du extrem basnörd så är sub ett måste annars så bör man klara sig utan,tycker i alla fall du bör lägga pengar på ett par bra högtalare först och främst innan du köper nån sub.

Okej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

När du åker och provlyssnar högtalare som ta med musik som du är väl bekant med. Musik som du har hört många gånger förut och som du vet hur den brukar låta. Att höra musik du aldrig hört förut är ganska intetsägande. Ungefär som när man åker på hifimässor och dom bara spelar plinkplonkjazz och brasilianska djungelljud. Det låter oftast riktigt bra, men det är svårt att jämföra med annat eftersom man inte har någon riktig referens.

Om du har väldigt smal musiksmak så får du helt enkelt utöka den. Mitt hifi-intresse har lett till att jag lyssnar på i stort sett det mesta, förutom nyproducerad popmusik.

Om du har Spotify så kan du kolla in http://open.spotify.com/user/peraflax/playlist/3SCWgWmAWgak71...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

När du åker och provlyssnar högtalare som ta med musik som du är väl bekant med. Musik som du har hört många gånger förut och som du vet hur den brukar låta. Att höra musik du aldrig hört förut är ganska intetsägande. Ungefär som när man åker på hifimässor och dom bara spelar plinkplonkjazz och brasilianska djungelljud. Det låter oftast riktigt bra, men det är svårt att jämföra med annat eftersom man inte har någon riktig referens.

Om du har väldigt smal musiksmak så får du helt enkelt utöka den. Mitt hifi-intresse har lett till att jag lyssnar på i stort sett det mesta, förutom nyproducerad popmusik.

Om du har Spotify så kan du kolla in http://open.spotify.com/user/peraflax/playlist/3SCWgWmAWgak71...

Go spellista! Plockade ut några låtar, och får väll lägga lite tid på att leta ut lite låtar från olika generar att ta med nästa gång.