Permalänk

Transportera LCD tv?

Så här är läget: Jag ska till Dreamhack senare i år. Jag har troligtvis fixat väska till datorn, men då jag är synskadad så funderar jag på att ta med min 32" LCD TV.

Jag läste på forumet i en tråd från 2009 att man kan lägga LCD TV'n ner om man inte har för hårt tryck på vissa punkter på skärmen. Detta fick mig att fundera i de här banorna: Packa dator + tillbehör längst ner, linda in TV'n och lägg den överst.

Har någon av er packat ner en TV till Dreamhack? Det känns ju lite överdrivet att skaffa en till skärm speciellt som jag bara kommer använda den i 4 dagar typ.

Permalänk
Medlem

Du klarar dej fint om du har två tjocka lager kartongbitar på framsidan(de ska röra ramen och inte själva skärmen/panelen) sen någon handuk för att inte repa tv:n
Funkade fint på en 42tummare

Hur ser väskan ut? För jag brukade ha min 24"are i en ryggsäck när jag lanade och datorn bar jag med händerna

Permalänk

Där har vi problemet. Jag har inte sett den väska som brorsan har i åtanke, men har hört det är en hockey trunk modell större.

Permalänk
Medlem

Får en 32" verkligen plats på DH? Du har väldigt begränsad plats, så om du inte sitter på hörnet på din rad (där man har typ 40cm extra utrymme). Så kommer du mest troligen få ha datorn på bordet för o få plats med väskan under bordet. Bara en tanke.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Exakt tänkte samma sak får verkligen en 32" plats på DH?

Sen ska ALDRIG en platt tv LCD som Plasma transporteras liggande!!!
Detta för att en skiva (glas,plast,plåt,trä,etc det spelar ingen roll vilket material det handlar om) klara inte så mycket kraft för att börja röra sig,spricka,gå sönder,etc på ett håll men är mångfalt mycket starkare på det andra hållet.

Prova själv ta en glas,trä,plåt,plast skiva och läg den på ett par block i varje ände och tryck i mitten det behövs då inte alls mycket för att röra,gå sönder,etc MEN ställer du samma skiva upp på samma klossar och återigen trycker i mitten (dvs mitten på den smala änden) så får du trycka VÄLDIGT hårt innan det händer nåt (om du ens orkar så mycket).

Då kommer ni ju säga att jamen så länge skivan (glas,plast,etc) håller så gör det väl inget att den rör sig lite och ja på en vanlig glas,trä,etc,etc skiva så gör det inget.
MEN i en tv (och datorskärm) som har många lager av plast,glas skivor så kan denna rörelse ställa till med problem som att glaset (utan att gå sönder) tex krossar LCD kristallerna i en av panelerna bakom.

Och till bananen som sa "Du klarar dej fint om du har två tjocka lager kartongbitar på framsidan(de ska röra ramen och inte själva skärmen/panelen) sen någon handuk för att inte repa tv:n
Funkade fint på en 42tummare"
Visst det kan funka fint för många att transportera en tv liggandes men vad händer om du skulle missa att se ett stort hål i vägen (heller att nån tappat nåt som du kör över) när du håller 120blås på motorvägen skulle den ha hållt då?

Och JA det kan hända har själv kommit i 120blås på en motorväg i sverige där det helt plötsligt var ett ställe över hela vägen som hade sjunkit med ca 2-3dm och längden på denna "sänka" var ca 2m (måtten uppskattade) jag kan säga att jag flög en bra bit (och fick byta spoiler fram) som tur var han jag aldrig bromsa (då hade nog kylare och kanske oljetråg rykt med).
Hade i alla fall tur att jag åkte "rakt" i sänkan och flög därför rakt och ladningen var ganska odramatisk så kunde fortsätta eftar att jag ryckt bort lite plast där fram.

Och kartongbitarna gör inte ett skit för problemet att "skivorna" rör sig pga av tyngdlagen och vägbanan och hade dom rört sig så pass att dom kommer ända ut till kartongen så är det mesta i panelen förstört för länge sedan för att det rört sig för mycket.

Men visst man ska ju givetvis använda kartong för att skydda mot repor och eventuelle saker som kan förstara panelen utifrån och detta oavsett om tv'n ligger heller står.

Så snälla ni är det värt att få köpa en helt ny tv för att ni inte orkar,har råd att transportera dom som dom ska?
Enligt mig så är det ju billigare att hyra,låna en bil,kärra,lastbil,etc som har plats med tv'n stående för att flytta skiten vilket kostar allt från gratis till ett par hundra istället för att riskera att få handla en ny tv för 4-15papp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Förstår din synpunkt. Dock har jag inte lyxen att åka egen bil ner. Annars hade jag ställt den upp rakt av utan några problem. Jag ska trängas på Dreamhack's inhyrda buss av Swebus. Därför frågar jag.

Permalänk
Medlem

Eh,lcd kan transporteras liggandes men inte plasma

Permalänk
Medlem

NEJ en lcd ska EJ transporteras liggandes!
Visst en plasma panel KAN vara lite känsligare (beror helt på material,tjockleckar på dom olika panelerna,etc) och klarar därav inte lika mycket som en lcd gör (vilket då gör att en lcd tål lite mer när den ligger ner än en plasma).
MEN bara för att nåt klara något lite bättre så är det ju LÅNGT ifrån säkert att denna (i detta fall lcd) är lämpad för detta.
Man kan ju dra en parallel med att många kör rattfulla och i majoriteten av alla fall så händer inget alls men är det då lämpligt att göra det för risken är ganska liten?
(ja jag vet ingen bra parallel men kom inte på någon annan just nu men den har ju i alla fall lite gemensamt)

Det är samma sak med fönster,dörrar med glas i och lösa glasskivor dessa ska inte transporteras liggandes för risken att nåt går sönder är för stor.

Och återigen till johanbrodd och alla andra visst kan det gå alldeles utmärkt att transportera en tv liggandes MEN den ÄR INTE gjord för det och risken att något händer med den är mycket större än om den transporteras stående.
Sen att tänka på är att en buss oftas är lite mer hård i stötdämpningen än vad en bil är redan för pasagerarna (som sitter i mjuka säten) medans en tv för nöja sig med att sitta på ett hårt golv i transportutrymme.

Men är du bered på att få handla en ny tv när du kommer til DH (heller hem) för att den gått sönder så prova.

Men måste återigen fråga om en 32" får plats på DH? Det verkar ju inte som några här vet svaret så varför inte kontakta DH och fråga INNAN du kanske tar med en tv (som kan gå sönder på vägen) som du inte kan,får använda för den är för stor.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!