Explosionsartad försäljningsökning av SSD-enheter under 2012

Permalänk
Inaktiv

Att priserna sjunkit så pass som de gjort har ju helt klart underlättat. Själv har jag köpt två Crucial M4 256GB under året (en till min vanliga dator och en till min laptop). Större vore förvisso trevligt men dessa klarar jag mig rätt bra på ett bra tag framåt troligen, det går ju till och med att klämma in ett par spel på dessa i den här storleken.

Permalänk
Medlem

Slog till på en 256gb xtz vertex 4 i veckan, verkar tyvärr komma fram efter helgen

Och det till en c2d e8400 med SATA2 ! xD
(Resten av burken ska uppgraderas den med, men börjar här)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Betalade över 2000kr för en 80GB Intel x25-M en gång i tiden och sen över 2000kr för en 120GB Intel 510 ca ett år senare, då rätt missnöjd på att jag inte kunde hitta en bra 160GBare för samma pris.. Men nu har priserna lossnat lite mer känns det som, och man verkar slippa betala så mycket mer bara för att slippa skräpmärken.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Att priset sjunker är bl.a. tack vare alla vi som köpt SSD och är villiga att köpa fler, så ut och köp så sjunker priset ännu mer

Sedan de som "klagar" på att de behöver flera Tb utrymme och därför inte vill ha SSD, men hallå, SSD kör du som primär och den stora datalagringen kör du på mekaniska. Behöver ju inte 400Mb/s överföring när man tittar på film. Editerar man någon film så kan man temporärt flytta den till SSD (vilket jag gör) för max prestanda och sedan flytta tillbaka när den är klar, alternativs se till att editeringsprogrammet cashar på SSDn.

Permalänk
Medlem

Nja lite mer får dom allt sjunka, jag väntar hellre lite extra i laddskärmen så man kan springa och hämta en ny cola i kylen, eller pissa, sånt lyx hinner man ju inte med en SSD.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Haha, kanske är min dåliga humor men kunde inte hålla mig för skratt. Svaret på varför SSD försäljningen ökat

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Att priset sjunker är bl.a. tack vare alla vi som köpt SSD och är villiga att köpa fler, så ut och köp så sjunker priset ännu mer

Sedan de som "klagar" på att de behöver flera Tb utrymme och därför inte vill ha SSD, men hallå, SSD kör du som primär och den stora datalagringen kör du på mekaniska. Behöver ju inte 400Mb/s överföring när man tittar på film. Editerar man någon film så kan man temporärt flytta den till SSD (vilket jag gör) för max prestanda och sedan flytta tillbaka när den är klar, alternativs se till att editeringsprogrammet cashar på SSDn.

Men priserna stiger väl om efterfrågan ökar? Bättre att låta bli att köpa så blir det överskottslager som de måste sälja ut billigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men priserna stiger väl om efterfrågan ökar? Bättre att låta bli att köpa så blir det överskottslager som de måste sälja ut billigt...

Så länge det finns så många aktörer på SSD marknaden så ska priset inte stagnera eller stiga, i och med att konkurransen är så hög. Om dem dock börjar köpa upp varandra som har hänt på Hårddisk-marknaden så börjar priserna stiga eller stagnera... Så dra ut o köp mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men priserna stiger väl om efterfrågan ökar? Bättre att låta bli att köpa så blir det överskottslager som de måste sälja ut billigt...

Så länge efterfrågan är stor så kommer fler aktörer, fler modeller och storlekar att komma in, vilket sänker priserna och ökar kvaliteten. Det finns då även grund till vidareutveckling av tekniken, då producenterna ser att det går att tjäna pengar på dem. Detta leder till mer och billigare för alla.

Permalänk
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

För egen del beror det på att man får för lite utrymmer för pengarna. Många 128GB och mindre är nu i en rimlig prisklass, men jag vet att jag skulle bli galen med en systemdisk som var mindre än 256GB, och jag betalar verkligen inte över tusen kronor för så lite lagringsutrymme. Särskilt nu när jag kör endast Windows 8 känner jag att jag kan vänta ett tag till, för jag upplever det som rejält mycket snabbare än Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Nästa år får man nog 480-512GB för under 1 500 kr.

Men om man köper en mekanisk hårddisk så får man 10 gånger mer utrymme för samma pris...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det beror väl på vad man har för behov? för en vanlig svensson så är de inte prisvärda förräns det kostar 50öre/GB...

Du mäter i fel enhet. Mät i kr/upplevd snabbhet.

Jag tror att många svenssons hellre vill ha snabbare uppstart på datorn än den där lite snabbare processorn.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Men om man köper en mekanisk hårddisk så får man 10 gånger mer utrymme för samma pris...

Och är SÅ mycket slöare. Är man smart köper man en SSD + HDD som lagring.

Det blir stor märkbar skillnad för mig. Jag har Spotify, Steam, Air mouse, Air display, Logitech SetPoint, Naos 5000 Conf, Avast antivirus och ts3 server som autostart. Med en SSD ljuger jag inte när jag säger att allt laddat klart på 4 sekunder (alla program). För min HDD skulle det ta kanske 20-30 sekunder (SP F3).

Startar jag firefox går det så mycket fortare från att jag klickade på ikonen tills det är fulladdat än med en HDD. Eller måste jag skriva allt? Det går helt enkelt BRA mycket snabbare.

Sitter du på en 3770K, 16GB ram, och en HDD så går det inte i närheten av så fort som för min dator med 955 BE, 4GB och SSD. Absolut den bästa "uppgraderingen" jag någonsin gjort. Att sitta och veta att något program väntar på hårddisken tål jag inte!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Men om man köper en mekanisk hårddisk så får man 10 gånger mer utrymme för samma pris...

Har man tillräckligt många datorer tjänar man mycket prestanda och lite pengar på att använda en NAS för lagring och sätta SSD i alla datorer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

Skrivet av Hymer:

Jag jobbar med dator försäljning och majoriteten av iaf unga gamers kör wd green som primär disk i datorn.

jag är inte alls skyldig

vill man kräma ut så mycket "prestanda" som möjligt ur datorn när man köpte den så blir det så

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Fungerar det bra med en SSD till Windows XP?
Har inte nyare Windows speciella funktioner som skall passa bättre till SSD diskar.

Kör en ssd för en databas under win2000 server, så borde funka kanon i xp med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

Svaret är tyvärr att det för den genomsnittlige datorköparen ("faster Agda") låter mycket bättre med "1000 GB HÅRDDISK!!!" än "120 GB SSD!"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

För att folk 1. Inte vill riskera att data går förlorad vid en krash och 2. Inte har så bråttom när de startar upp datorn att de inte kan vänta ytterligare 10 sekunder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Explosionsartad försäljningsökning av SSD-enheter under 2012

Glad to be part of it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Startar jag firefox går det så mycket fortare från att jag klickade på ikonen tills det är fulladdat än med en HDD. Eller måste jag skriva allt? Det går helt enkelt BRA mycket snabbare.

Jo, jag har en SSD själv, men jag märker dock inte så mycket skillnad, eftersom det är en ny dator. Jag tycker nya datorer är alltid så snabba ändå, men sen brukar de bli lite segare med tiden. Den största skillnaden jag märker är hur snabbt datorn startar.

På laddningstiden i spel skulle det bli en stor skillnad också, men SSDs är så satans små att det går bara installera ett par spel på dom så är dom fulla.

Det kan kännas som att man sparar tid om man har en SSD, men faktum är att de kostar 10 gånger mer, så man måste jobba en dag extra, vilket gör att man förlorar 8 timmar, vilket är en tid som kommer ta 40 år att tjäna in på SSDn, när man startar datorn, webbläsare, tjänar 5 sekunder här och där osv

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men priserna stiger väl om efterfrågan ökar? Bättre att låta bli att köpa så blir det överskottslager som de måste sälja ut billigt...

Absolut inte. Då efterfrågan ökar som förväntat så följer utbudet efter ifall det är möjligt att öka produktionen i samma takt; ingenting talar för att utbudet av SSDer är konstant och därmed påverkar detta ej priset.

Vad du talar om är ett tillfälligt fenomen då efterfrågan sjunker men utbudet är konstant då de företag med större kapital vill använda detta för att låta de svagre gå under. Inget företag har dock oändligt med pengar så detta är verkligen ett högst tillfälligt fenomen.

Vad som är viktigare i det här fallet är stordriftsfördelar och R&D kostnaden per enhet samt den sammanlagda mängden pengar som kan spendras på teknologisk utveckling. Alla dessa faktorer gynnas bara av ökad efterfrågan och produktion.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Så länge det finns så många aktörer på SSD marknaden så ska priset inte stagnera eller stiga, i och med att konkurransen är så hög. Om dem dock börjar köpa upp varandra som har hänt på Hårddisk-marknaden så börjar priserna stiga eller stagnera... Så dra ut o köp mer

Ingen risk för det. Att tillverka hårddiskar är avancerat och kräver dyra investeringar. Att tillverka SSD är enkelt. I princip vem som helst kan börja bygga SSD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Dom som anser att ssd är inte värt det och drar enbart upp om att den gör bara att det går några sekunder snabbare att starta upp saker jämfört med en mekanisk hårddiskr glömmer bort de snabba överföringshastigheterna, att den drar mindre ström om än det kanske spelar mindre roll i en stationär dator, mindre varm, att den är mer stöttålig men främst av allt så är den knäpptyst.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Dom som anser att ssd är inte värt det och drar enbart upp om att den gör bara att det går några sekunder snabbare att starta upp saker jämfört med en mekanisk hårddiskr glömmer bort de snabba överföringshastigheterna, att den drar mindre ström om än det kanske spelar mindre roll i en stationär dator, mindre varm, att den är mer stöttålig men främst av allt så är den knäpptyst.

Mina WD RE4 för inte speciellt mycket väsen heller, men har dem iofs bara för lagring så de snurrar ju inte hela tiden, men Green-diskar är oxå rätt tysta för dem som har det, jag har dock en SSD endast för systemet, att de drar mindre ström eller inte blir varm spelar mindre roll, överföringshastigheten mellan den och mina RE4 är inte speciellt sölig, inte för att jag för över saker melan lagrings- & systemdisk speciellt ofta.
Jag köpte den för att snabba upp systemet, det startar visseligen snabbare och program startar oxå snabbare, men inte är det riktigt värt det de kostar för den lilla tid man "sparar"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Precis

Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

Håller med. Borde vara förbjudet att sälja datorer med HDD som systemdisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoleX:

Att inte ha SSD på nybyggda datorer borde vara straffbart

Köpte min första ssd 2009 och aldrig mer HDD till OS sen dess både när jag bygger till mig själv och nära o kära.

80GB för 2500kr, det var tider det...

Riktigt kul att se priserna sjunka 120gb under 500:- snart kanske då?

Samma här! Köpte min Intel 80gb G2 från Webhallen för runt 2200kr hösten 2009. Den har varit min älskling de senaste 3 åren och har aldrig svikit mig när det kommer till stabilitet och prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kommer fan aldrig gå tillbaka från att ha SSD!

Vanlig mekaniska hdds är den största flaskhalsen i 90% av alla datorerna som alla 0-45 sitter på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja jag skulle inte påstå att SSD-diskarna är prisvärda, speciellt inte när man kan köpa mekaniska diskar på 3TB för ca 1000kr.

EDIT: Jo jag har en SSD själv som jag köpte för 2500kr... men visst ångrar jag det.

nä just det.. jag tror inte jag ska köpa ett grafikkort.. för det verkar vara så jävla lite lagringsutrymme i det. Får nog fortsatt bli en hdd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m96:

nä just det.. jag tror inte jag ska köpa ett grafikkort.. för det verkar vara så jävla lite lagringsutrymme i det. Får nog fortsatt bli en hdd.

...och det har med saken att göra hur?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

För att folk som jag inte orkar installera om datorn om det inte är nödvändigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p