Explosionsartad försäljningsökning av SSD-enheter under 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och folk påstår fortfarande att de inte är prisvärda, HAHA. The future is here!

En överväldigande majoritet av världens befolkning är inte datorentusiaster, så att betala ca 700 kr för 120 GB är inte lika prisvärt som samma pris för en 1 TB HDD. Det finns en ganska stor klick människor även här på Sweclockers med samma resonemang. Jag förstår dem.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att man slutar köpa mekaniska diskar bara för att man har SSD. Jag har väl köpt 3 stycken SSD-diskar i år men 6 stycken mekaniska hårddiskar. Man måste ju fortfarande ha plats för sina filer. SSD som systemdisk och mekanisk för lagring gäller nog några år till. Mest skillnad gjorde det faktiskt i våran netbook när vi bytte ut den lilla 5400rpm laptopdisken mot en samsung 830. Den blev som ny! I och för sig ökade vi från 1GB till 2 GB RAM också men jag tror största skillnaden kom av SSD-disken.

Att försäljningen ökar är väl inte konstigt när priserna går ner. Många tycker det är rimligt att lägga uppemot 1000 kr för en bra systemdisk och där är vi ju nu. Själv slog jag till med min första SSD när priset gick under 1500 kr för 120 GB. Egentligen skulle jag klara mig med 40 GB utrymmesmässigt på systemdisken (linux tar inte så stor plats) men de större diskarna har bättre prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

Mmm, och alla man hjälper som har problem med sina datorer - och inte använder SSD - det gör ont i kroppen att sitta med en dator där man inte kan göra 7-8 saker samtidigt utan att systemet ska börja sega sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en 256gb för 1550kr för spel igår. Priserna har verkligen sjunkit kraftigt. Jag köpte min intel g2 80gb för 2000kr för 2,5 år sen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

ojoj, köpte 3st 60gb corsair force för 1950kr st, körde raid0 på min förra dator, sen sålde jag en disk och sedan dator, blev ett ihoppmeck av gammla datordelar, till den köptes det en corsair force 3 120gb för 1700kr, använder fortfarande den disken i min nya dator, dock har jag inhandlat ett antal olika 60-64gb av olika modeller och märken till bärbara och te.x htpc'n. sist köpte jag en 256gb som spellagringsdisk, förstår inte hur man kan köra utan ssd. 6 sekunders boottime från att jag trycker på startknappen tills att jag kan leka inne i windows. 14 sekunder för en omstart.

Permalänk
Medlem

Hoppar på SSD tåget när 256gb ligger runt 1k i pris :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loweb_:

Frågan är hur folk fortfarande inte kan ha en SSD, ett jävla mysterium.

Kanske för att man behöver enorma mängder lagringsutrymme, istället för ett supersnabbt system och lagrar du som jag dessutom stora mängder film, musik och spel, så bör du veta hur kärvt det är med just detta.. :annoyed:

Permalänk
Medlem

Låter nog priserna sjunka ännu mer innan jag ska tycka det är lönsamt faktiskt

Kan lika gärna köpa en mekanisk hårdisk på 3TB för cirika 1000:-

Märks ändå ingen skillnad när jag provat. förutom att datorn startas snabbare men tror man kan leva med dom extra sekunder det tar enligt mig i:)

Permalänk
Medlem

MM!
Har tre burkar - En flip-flop, en spelburk och en server, alla har SDDs. Hade inte klarat mig en dag utan dessa SDDer, blir totalstressad när jag jobbar med datorer utan SDDer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Och folk påstår fortfarande att de inte är prisvärda, HAHA. The future is here!

Beror helt på hur du ser det, för att använda som lagring är de inte säkra eller prisvärda, inte för att använda för att snabba upp uppstarten av systemet med några sekunder heller, så prisvärda är det ju inte egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Låter nog priserna sjunka ännu mer innan jag ska tycka det är lönsamt faktiskt

Kan lika gärna köpa en mekanisk hårdisk på 3TB för cirika 1000:-

Märks ändå ingen skillnad när jag provat. förutom att datorn startas snabbare men tror man kan leva med dom extra sekunder det tar enligt mig i:)

Alla är vi olika. Jag köpte dock min Intel 510 120GB för 2000kr, och även vid det priset så känner jag fortfarande 1 år efteråt att det var det bästa hårdvarurelaterade köpet jag någonsin gjort. Skillnaden är verkligen som natt och dag.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Säker på att du koppat in den på SATA 6,0 Gbit ?

Yep. Jag har rätt hastigheter, och den får 7,9 i windows experience (det säger ju inget, men den får nog inte det på sata2 iaf)
Visst, det är gött att kunna starta datorn på 10s, men när det gäller att surfa eller gå runt i utforskaren, eller vad som helst annat, så märker jag ingen skillnad. Brorsan har en 500gb WB caviar blue 7200rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Kanske för att man behöver enorma mängder lagringsutrymme, istället för ett supersnabbt system och lagrar du som jag dessutom stora mängder film, musik och spel, så bör du veta hur kärvt det är med just detta.. :annoyed:

Fast man förvandlar ju sin tidigare HDD till en lagringsdisk och har alla program på SSDn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Och folk påstår fortfarande att de inte är prisvärda, HAHA. The future is here!

Jag har en som jag vann (corsair force 3 120gb), och jag kan säga nu i efterhand att jag aldrig hade lagt mer än 500. Datorn startar snabbare och bf3 laddar någon sekund snabbare, thats it. Jag har inte märkt av någon skillnad i vanligt användade. Vissa säger att det är som natt och dag bara när man ska öppna webläsaren eller något annat, men jag håller inte med. Brorsan har en liknande dator, fast utan SSD, och jag märker ingen skillnad när datorerna väl är på.

Permalänk
Medlem

helt otroligt vad priserna sjunker, köpte min samsung 830 128GB för kanske.. 3-4 månader sen för 1100, då hos billigaste, vettiga butiken, nu är den nere på 800! Svårt att inte köpa en till!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Bacontree:

Kommer iaf aldig ångra köpet av mina 2 samsung 830. Nu har ju även priset gått ner till rimliga nivåer, så förstår inte varför vissa inte har slagit till redan?

De kostar fortfarande för mycket pengar men när man kan köpa en SSD på 512GB för runt 1500kr så kanske jag slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

helt otroligt vad priserna sjunker, köpte min samsung 830 128GB för kanske.. 3-4 månader sen för 1100, då hos billigaste, vettiga butiken, nu är den nere på 800! Svårt att inte köpa en till!

Köpte min för 1600, jag håller med, man får hålla sigi skinnet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en Crucial m4 SSD - 256GB för 2118 kr
och nu ligger dom på runt 1500-1600 kronor så man kanske skulle ha väntat, men disken var värd det.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

helt otroligt vad priserna sjunker, köpte min samsung 830 128GB för kanske.. 3-4 månader sen för 1100, då hos billigaste, vettiga butiken, nu är den nere på 800! Svårt att inte köpa en till!

Hehe, köpte min i december från Inet. 1600 betalade jag för den då, nu kostar 256GB-varianten lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tycker faktiskt inte att det är så stor skillnad som alla säger. Jag vann en SSD på DH i somras, och det enda jag märker skillnad på är i princip när jag startar datorn. Att allting ska kännas mycket rappare osv har jag inte märkt av alls, och när jag använder brorsans dator, som har ungefär samma prestanda, fast ingen SSD, så märker jag ingen skillnad.

Skulle gärna vilja veta vad du använder din dator till och hur du har kopplat in din SSD-disk för ett byte från 7200 RPM till höghastighets SSD (500+ läs- & skrivhastighet) gör extremt stor skillnad i väldigt många fall, onekligen den bästa uppgraderingen av en dator du kan göra för det priset såvida du inte har någonting som flaskar ordentligt.

De som påstår att SSD-diskar inte är prisvärda ännu har absolut inget behov av att öka sin prestanda utan tänker endast på lagringsutrymmet (säkert någon som skrivit detta redan, men hann inte läsa igenom allt på jobbet ).

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Wow, när jag köpte min 80-gigare för några år sen låg priset på ca 30kr /GB, nu är SSD inte bara billigare per GB utan också ca dubbelt så snabba. Jag förundras varje gång av hur snabbt utvecklingen går framåt.

Permalänk
Medlem

fick hem min först ssd igår efter nästan 3 veckors väntan, nu ska det bli spännande att installera windows och få den efterlängtade snabbheten

(köpte en intel 320 160 gb:D)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av discodns:

Skulle gärna vilja veta vad du använder din dator till och hur du har kopplat in din SSD-disk för ett byte från 7200 RPM till höghastighets SSD (500+ läs- & skrivhastighet) gör extremt stor skillnad i väldigt många fall, onekligen den bästa uppgraderingen av en dator du kan göra för det priset såvida du inte har någonting som flaskar ordentligt.

De som påstår att SSD-diskar inte är prisvärda ännu har absolut inget behov av att öka sin prestanda utan tänker endast på lagringsutrymmet (säkert någon som skrivit detta redan, men hann inte läsa igenom allt på jobbet ).

Yup, den är kopplad rätt. Datorn startar på runt 10s, och jag får 7,9 i wei och runt 550mb/s.

Permalänk
Medlem

Enda orsaken till att jag inte har en SSD i dagsläget är att jag inte har någon lust att installera om Windows och alla andra program i datorn,

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av visenstam:

Säker på att du koppat in den på SATA 6,0 Gbit ?

Så stor skillnad märker du inte av vid användande, är mest vid uppstart du märker av skillnader, inte vid användande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Svar till fantomsmurfen:

Ghosta eller Clona den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Riktigt kul att se priserna sjunka 120gb under 500:- snart kanske då?

Får hoppas det, skulle bli en klockren julklapp!

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Enda orsaken till att jag inte har en SSD i dagsläget är att jag inte har någon lust att installera om Windows och alla andra program i datorn,

Skrivet av gashemi:

Svar till fantomsmurfen:

Ghosta eller Clona den då.

är ju lite jobb detta med men det tjänar man in i laddningstider sen

http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid+state-drive-without-reinstalling-windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

SSD har sina dagar räknade. Tekniken kommer bli ersatt av nanorör.

nej fönster

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

nej fönster

Nanotubes... låter som nåt påhitt från Star Trek: The Next Generation.