OCZ i trångmål efter oreda i bokföringen – aktien störtdyker på börsen

Permalänk
Melding Plague

OCZ i trångmål efter oreda i bokföringen – aktien störtdyker på börsen

Marknaden reagerar med bestörtning sedan det framkommit att OCZ överdrivit prognoser och missat att redovisa utgifter, vilket nu får aktien att störtdyka på börsen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Aldrig gillat OCZ.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Fan va klantigt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

OCZ har aldrig fallit mig i smaken, köpte Intel när jag behövde SSD. Idag hade jag valt Samsung.
Ser ingen anledning för mig att välja OCZ framför de andra tillverkarna, deras produkter är oftast långt ifrån felfria.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan nästintill ingenting om börsen och aktier, men hur påverkar detta priserna på OCZs produkter (funderar främst på deras SSDer)?? Jag vet att deras aktier sjunkit pga en miss OCZ gjort men kan detta tvinga dom att höja priserna på sina produkter??
Har för mig att när ett företags aktie och/eller börsvärde sjunker så höjer dom priserna på sina produkter, tjänster mm.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

aktiekursen påverkar inte vinsten, däremot är de avslöjade uppgifterna VÄLDIGT allvarliga för företaget.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Låter som det är skit bakom spakarna!

Permalänk
Medlem

Känns som om de driver företaget på samma sätt dom de gör firmware!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Kört med OCZ nätagg i mina två senaste datorer, bra märke då det kommer till nätagg iallfall

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

OCZ hade väl högst RMA av alla märkena och Intel hade lägst?

Svar på raderat citat borttaget
Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Har inget direkt övers för bolaget. Deras SSD:er är bland de sämsta som finns.

Fransk RMA statistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Jag kan nästintill ingenting om börsen och aktier, men hur påverkar detta priserna på OCZs produkter (funderar främst på deras SSDer)?? Jag vet att deras aktier sjunkit pga en miss OCZ gjort men kan detta tvinga dom att höja priserna på sina produkter??
Har för mig att när ett företags aktie och/eller börsvärde sjunker så höjer dom priserna på sina produkter, tjänster mm.

Handel med den egna aktien till andra företag blir mycket sämre då hela företaget värderas mindre. En till sak är att konkurrerande företag kan mycket billigare köpa andelar i företaget.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Jag kan nästintill ingenting om börsen och aktier, men hur påverkar detta priserna på OCZs produkter (funderar främst på deras SSDer)?? Jag vet att deras aktier sjunkit pga en miss OCZ gjort men kan detta tvinga dom att höja priserna på sina produkter??
Har för mig att när ett företags aktie och/eller börsvärde sjunker så höjer dom priserna på sina produkter, tjänster mm.

Kommer troligen inte ha någon inverkan alls, dessutom är komponentmarknaden redan så prispressad så att det troligen inte finns några som helst alternativ och höja priserna.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Avnotering känns inte helt avlägset - NASDAQ kan inte vara speciellt förtjust i detta beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har inget direkt övers för bolaget. Deras SSD:er är bland de sämsta som finns.

Fransk RMA statistik
http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/French-Websi...

man får dock se till helheten tycker jag. ska inte höja eller sänka OCZ här men, men 3,5% är normal statistik för elektronik. jag skulle nog inte kalla Sony en dålig TV tillverkare om 3,5% av deras apparater gick i RMA. 3,5% låter t.om lågt när det gäller OCZ SSD'r, läser man foruminlägg låter som att jorden går under och 140% av deras diskar gör sönder

Permalänk
Medlem

Jaha ja.. Deras börsvärde är visst lika instabilt som deras SSD's... Inte ett dugg förvånad att de gör skit-SSD's om företaget sköts på det här sättet, men som någon skrev så lyckas de i alla fall med nätagg. Nu har jag visserligen Seasonic men jag känner flera som har OCZ-nätagg som aldrig haft problem med dem. Deras SSD's däremot är nästan lika tragiska som deras "Statistik säger inget för min SSD har funkat felfritt och det är jag som är normen för alla"-fanboys.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cirap:

man får dock se till helheten tycker jag. ska inte höja eller sänka OCZ här men, men 3,5% är normal statistik för elektronik. jag skulle nog inte kalla Sony en dålig TV tillverkare om 3,5% av deras apparater gick i RMA. 3,5% låter t.om lågt när det gäller OCZ SSD'r, läser man foruminlägg låter som att jorden går under och 140% av deras diskar gör sönder

Har runt 480x OCZ Diskar på jobbet alla i RAID 0 på alla workstations och det är inte många som det är fel på.

Jag har 8x vertex 3 i min dator alldrig krånglat.

OCZ Revodrive disk har jag också dom är sjukt bra.

Jag har börjat använda samsung diskar och tycker dom är stabilare.

Vertex 2 va helt sämst det kan jag hålla med om dom va helt sjukt RMA på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Konstigt att Deras ssd:er är samst av alla. Vi säljer rätt mycket av dem o inte fått en enda i Rma samt att dom alltid hör till dom snabbaste.

Permalänk
Medlem

Vertex 2 var bäl deras lågvatten märke det kan jag hålla med om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik/Out:

Låter som det är skit bakom spakarna!

Är väl ingen hemlighet när det gäller OCZ överlag, är inte mycket de gör själva heller, mestadels sitter de och klistrar på sin logga på komponenter andra gjort, som på deras RAM och nätagg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Gillar OCZ, bra support, bra produkter över lag helt enkelt. Hoppas det löser sig och blir bra

Permalänk
Medlem

Efter OCZ Vertex LE (Första generationen SandForce) så kan jag hålla med om att vissa anser att OCZ kunder är beta testare utan att veta om det.

OCZ -> Intel -> Samsung

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag är inte det minsta förvånad att det är just OCZ som detta "råkar" hända

Jag kommer att tänka på det Anand skrev om OCZ i recensionen av Octane om själva företaget och deras (historiskt) dåliga rykte...
http://www.anandtech.com/show/5147/the-ocz-octane-review-512g...

Citat:

I have to hand it to OCZ's CEO, Ryan Petersen, I never thought he'd turn the company around in the way that he did. When I first met Ryan around a decade ago, he wanted to know why I wouldn't allow him to advertise OCZ on AnandTech. The company at that time had an extremely bad reputation. It was among the worst I'd ever seen. It was so bad that not only would we not review their products (memory, at the time) but I wouldn't allow OCZ ads to run on the site. Although all advertising on AnandTech is handled through a third party, I still have the ultimate say on what ends up on the site. Back then, OCZ wasn't allowed.

Having just taken over the company, Ryan was eager to know what he had to change to fix OCZ's reputation. I gave him a long list of issues to address. Most of my suggestions were obvious, just to go above and beyond the call of duty in taking care of his customers and our readers. He agreed to do everything on the list, with one exception. I told him that if he really wanted to succeed, he needed to abandon the OCZ name and start fresh. He told me that he didn't believe it was necessary. We agreed to disagree.

Sen fortsätter utläggningen för de som är intresserade...

I remember leaving that meeting thinking that Ryan didn't stand a chance. Memory companies were a dime a dozen. Differentiation was bordering on impossible. Having to overcome a bad reputation on top of that didn't make things any easier.

Ryan is headstrong. He'll sow a bunch of seed with the hopes of seeing just one blade of grass grow. I consider myself an optimist, but he's a different breed of one. He's had his share of failures over the years. Remember the OCZ brain mouse? The foray into notebook PCs? No one ever succeeded without trying.

Since then OCZ has abandoned memory altogether. It focuses on two product lines: power supplies and SSDs, the latter making up the bulk of its revenue. And earlier this year, OCZ bought one of the first high-performance SSD controller manufacturers - Indilinx.

OCZ's strategy there didn't make sense to me. I knew Ryan wanted to buy SandForce, but SF was too expensive. I asked Ryan why bother with Indilinx if what he really wanted was SandForce? He told me that the best way to drive the price down on SF was to buy Indilinx. It didn't add up until now.

Ryan took a big risk on Indilinx. They had a promising controller in 2009 and he bought up the bulk of what they could make in exchange for exclusivity rights. OCZ made Indilinx, and Indilinx made OCZ. As Indilinx began courting more vendors, OCZ went after SandForce. As soon as a first generation controller was ready, OCZ began shifting its volume from Indilinx to SandForce. More partners stepped up to fill the gap left by OCZ, but by then no one wanted Indilinx - they wanted SandForce based drives.

Simultaneously (perhaps a result?) Indilinx's execution suffered, the stumble was irrecoverable. The value of Indilinx went down, and Ryan got the company for cheap.

I can only assume the strategy was to rinse and repeat. I had heard rumors of OCZ working on its own controller for the past two years. The Indilinx acquisition sped things up considerably. If the Indilinx solution was good enough, OCZ would shift its volume away from SandForce to its own controller. Starve SandForce and swoop back in later to buy them at a more reasonable price. Competition makes for competitive prices on both sides of the fence it seems.

Things of course didn't work out that way. OCZ took a while to get its own controller design done and it was still very dependent on SandForce. At the same time, SandForce had diversified its portfolio. Since the announcement of the Indilinx acquisition, SandForce brought on a number of new partners to sell its drives. Even Kingston signed up. Finally, LSI agreed to purchase SandForce at a number well in the range of what SF was looking to sell for.

The situation didn't play out exactly how Ryan had hoped, I'm sure. But the result actually isn't all that bad. LSI has no intentions of stopping its supply of SandForce controllers to OCZ (or other partners), and all of the work OCZ put into its own controller finally paid off. Personally, it's hard to believe that I'm writing about the company I once advised to completely abandon their brand. Furthermore, I'm not just writing about them, but I'm writing about their first in-house SSD controller. This is the Indilinx Everest:

Dold text

(Och sen visade ju det sig nånstans på vägen att Indilinx Everest egentligen var en modifiering av Marvells controller...)

Men att man "missat" det här i bokföringen är faktiskt helt obegripligt...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Min OCZ Vertex 2 har då fungerat felfritt sedan jag köpte den. Men man hoppas ju att de skärper sig. Man har ju läst så mycket tråkigt om dem på senare tid.

Funderar på en större SSD och då lär det bli en Samsung 840 Pro men jag väntar in rapporter på den först för att försöka få en bild på stabiliteten men deras 830-serie har ju fått väldans bra på den punkten så jag hoppas 840-serien håller minst lika bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag köpte min OCZ Agility 3 i Januari i år, och sedan jag uppdaterat firmware (vilken fanns ute när jag köpte disken) har jag inte haft ett enda problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrDuke:

Tack för påpekandet. Jag har rättat rubriken. Någon måste ha sluntit på tangentbordet. Hur som helst, det är bäst om du i fortsättningen nöjer dig med att använda rättelsefunktionen, så att diskussionerna i kommentarstråden inte störs.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Har inget direkt övers för bolaget. Deras SSD:er är bland de sämsta som finns.

Fransk RMA statistik
http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/French-Websi...

Säger varken bra eller anus om OCZ men den där statistiken är ju över 1 år gammal. Känns knappast relavant längre.

Permalänk
Medlem

Öhm jag vill inte vara den som är den men är det inte extremt köpläge nu? Den lär ju gå upp imorrn.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]