Kommer Amoled att ta över efter ledskärmar?

Permalänk
Medlem

Kommer Amoled att ta över efter ledskärmar?

Amoled ska ju vara den bästa tekniken vad gäller bild för tv och datorskärmar men den är fortfarande väldigt dyr. Kommer Amoled att ta över datormonitorer den närmsta framtiden och kommer isåfall led och ccfl att försvinna för gott?

http://www.comptalks.com/oled-a-bright-future-for-monitors/

Permalänk
Medlem

Kort svar: Helt klart!

Vi kommer nog få se OLED-tvs med "överkomlig" prislapp inom 5år iallafall. Det som är så speciellt med OLED är ju att varje pixel hanteras individuellt och ger därför oslagbar svärta/färg/betraktningsvinklar.
Min telefon, HTC Legend, har OLED-skärm och den piskar lätt iPhone 4s eller liknande skärm i ovan nämnda egenskaper. LCD/TFT kan dra nånstans

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Alltså enligt denna artikel så är de bästa crt monitorerna fortfarande överlägsna alla lcd paneler.

Citat: Some of the best CRT monitors offer some of the contrast advantages of VA, similar or superior colour reproduction to IPS/PLS and better responsiveness than 120Hz TN panel monitors.

http://www.comptalks.com/oled-a-bright-future-for-monitors/

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att inom tio år säljer de inga fler "LED"-tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att oled kommer att explodera inom kort vad gäller både tv och monitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alltså enligt denna artikel så är de bästa crt monitorerna fortfarande överlägsna alla lcd paneler.

Citat: Some of the best CRT monitors offer some of the contrast advantages of VA, similar or superior colour reproduction to IPS/PLS and better responsiveness than 120Hz TN panel monitors.

http://www.comptalks.com/oled-a-bright-future-for-monitors/

crt monitorer är bättre än alla lcd skärmar på mer eller mindre alla sätt förutom ett stort och vi vet alla vad det är, storleken och vikten. jag böt för inte så länge sen från en stor 21 tums crt monitor till min dell lcd. det jag först slogs av var input lagget från helvetet och den dåliga svärtan. men som med allt så vänjer man sig. sen måste jag köra på full HD annars ser det mesta suddigt ut en crt hanterar alla upplösningar.

finns en annan teknik än just OLED vilket bygger på att en liten grupp pixlar(kanske 10st) ska ha en jon kanon precis som en crt men tror den tekniken är slopad i förmån för oled

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vill bara tilllägga att det aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas en LED-panel. LED är bara bakgrundsbelysningen, alla skärmar som marknadsförs som LED är egentligen bara LCD med LED belysning.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vill bara tilllägga att det aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas en LED-panel. LED är bara bakgrundsbelysningen, alla skärmar som marknadsförs som LED är egentligen bara LCD med LED belysning.

Nej, men Led-TV finns. Ingen har sagt något om någon Led-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vill bara tilllägga att det aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas en LED-panel. LED är bara bakgrundsbelysningen, alla skärmar som marknadsförs som LED är egentligen bara LCD med LED belysning.

Är det?
http://www.eurodisplay.com/led-screens.asp

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

crt monitorer är bättre än alla lcd skärmar på mer eller mindre alla sätt förutom ett stort och vi vet alla vad det är, storleken och vikten. jag böt för inte så länge sen från en stor 21 tums crt monitor till min dell lcd. det jag först slogs av var input lagget från helvetet och den dåliga svärtan. men som med allt så vänjer man sig. sen måste jag köra på full HD annars ser det mesta suddigt ut en crt hanterar alla upplösningar.

finns en annan teknik än just OLED vilket bygger på att en liten grupp pixlar(kanske 10st) ska ha en jon kanon precis som en crt men tror den tekniken är slopad i förmån för oled

Kan du länka till en crt monitor som har bättre färger än en IPS/PLS panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

finns en annan teknik än just OLED vilket bygger på att en liten grupp pixlar(kanske 10st) ska ha en jon kanon precis som en crt men tror den tekniken är slopad i förmån för oled

Den teknik du beskriver heter med ett samlingsnamn FED (Field Emission Display) och är mycket riktigt nerlagd. Cannon/Toshiba arbetade på vad dom kallade SED men det projektet lades ner för några år sedan då dom fortfarande inte hade någon lösning på hur man kostnadseffektivt skulle tillverka dessa samtidigt som LCD och PDP ständigt sjönk i pris och blev tekniskt bättre vilket gjorde SED's potensiella fördelar mindre och mindre. ett annat företag som arbetade på FEDs var SONY-avknoppningen FET (Field Emission technologies) som lades ner ungerfär samtidigt efter att ha misslyckats med att skaffa kapital för att köpa Pioneers nerlagda Plasma fabrik som dom tänkte använda för att tillverka proffs monitorer baserade på FED.

För att gå tillbaka OnT: Vad gäller TV aparater så är best case scenario att vi får 55" modeller till ganska rimliga priser (över 20000:-, kanske närmare det dubbla) år 2014. Håll koll på Samsung och LG's bås på CES i början av Jan (år 2014) där nya TV modeller presenteras. Det ska som sagt ses som best case scenario och det skulle knappast vara första gången OLED försenades om den tidtabellen inte håller. Vad gäller datorskärmar så finns det väldigt liten anledning till optimism, för trots att det är lättare rent tekniskt att tillverka mindre paneler så är efterfrågan på högkalitativa datorskärmar för konsumentbruk i princip obefintlig. Usla TN- eller i bästa fall halvtaskiga eIPS-paneler dominerar som bekant marknaden. Ingen paneltillverkare har så vitt jag vet offentliggjort några konkreta planer på OLED skärmar men med tanke på att OLED spås bli billigare än LCD (LG's senaste prognos är 2017 för 55" paneler) så kommer det antagligen OLED skärmar förr eller senare.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ang. OLED så är det väl fortfarande problem med livslängden på dem, framför allt att det är olika livslängd på de olika färgerna, vilket innebär att det ganska snabbt blir obalans i den återgivna färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ang. OLED så är det väl fortfarande problem med livslängden på dem, framför allt att det är olika livslängd på de olika färgerna, vilket innebär att det ganska snabbt blir obalans i den återgivna färgen.

Vad jag har läst så har man löst det problemet.

Permalänk
Medlem

Lösningen var enkel, enbart vita OLED med färgfilter framför.
Inte säkert att alla tillverkarna väljer den vägen, men LG har gjort det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Lösningen var enkel, enbart vita OLED med färgfilter framför.
Inte säkert att alla tillverkarna väljer den vägen, men LG har gjort det.

Det lär bli så ja. Billigast och håller bäst.

En annan sak. Det finns inga led-tv. Led är ngt som används till gigantiska jumbotrons och konserter. Till tv är det LCD paneler.

Permalänk
Medlem

Sen när är livslängden på panelen i en platt tv ett problem?
De flesta hamnar väl på tippen mycket snabbare nu än vad CRT apparaterna gjorde, detta på grund av alla nya grejer man bara "måste" ha i de nya versionerna. Sen är det väl knappast någon som köper en begagnad platt-TV idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sen när är livslängden på panelen i en platt tv ett problem?
De flesta hamnar väl på tippen mycket snabbare nu än vad CRT apparaterna gjorde, detta på grund av alla nya grejer man bara "måste" ha i de nya versionerna. Sen är det väl knappast någon som köper en begagnad platt-TV idag...

Om platt-TVn är av typen OLED som tappar halva blå ljusstyrkan efter 1500 timmar så är du nog bekymrad, livslängden ska nu vara uppe i över 10000 timmar.

Dock tycker jag att halva ljusstyrkan är alldeles för mycket att ange. Jag förmodar att när blått börjar tappa synbart och man kompenserar genom att vrida upp blått kommer man ju bara bränna ut resterande blått desto snabbare, så panelen är utsliten långt innan uppgiven tid.
Jag skulle gärna se hur lång tid det tar för en RGB OLED-panel att tappa 10% av den blåa färgen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kan du länka till en crt monitor som har bättre färger än en IPS/PLS panel?

De flesta crt kan visa korrekta färger till skillnad från en lcd panel. Kan du länka till en IPS/PLS panel med bättre svärta än en CRT

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Lösningen var enkel, enbart vita OLED med färgfilter framför.
Inte säkert att alla tillverkarna väljer den vägen, men LG har gjort det.

Det är inte vita OLED utan R, G och B staplade ovanpå varandra vilket ger vitt ljus. Livslängden förbättras ändå med denna metod då färgfiltret gör att man kan använda en "mindre blå" blå OLED som har längre livslängd. LG anger livslängden på denna till 30000h (till halv ljusstyrka), att gämföra med moderna Plasma paneler som är specificerade till 100000h.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Skärmarna kommer ju att bli lika tunna som ett papper, snacka om företag vinner på det när det gäller lager och transport, dessutom kommer de nya datorskärmarna vara väldigt vackra i hemmet.

Är Oled bättre vad gäller bildkvalitet jämfört med dem bästa crt monitorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Det är inte vita OLED utan R, G och B staplade ovanpå varandra vilket ger vitt ljus. Livslängden förbättras ändå med denna metod då färgfiltret gör att man kan använda en "mindre blå" blå OLED som har längre livslängd. LG anger livslängden på denna till 30000h (till halv ljusstyrka), att gämföra med moderna Plasma paneler som är specificerade till 100000h.

Det är inte så jag uppfattat det http://www.oled-info.com/oled-tv

Citat:

The basic OLED TV design uses 3 color OLED sub-pixels (RGB: Red, Green and Blue) to create each 'pixel'. This is referred to as a direct emission OLED, and is the design Samsung uses in their small displays and in their upcoming Super OLED TVs. Some companies are using a different archicture, called WOLED-CF which uses four white OLED subpixels with color filters on top (RBG and W). This is also called a RGBW design.

The WOLED-CF technology was developed by Kodak (and the IP is now owned by LG Display), and it should make the OLED panel easier to make. However it will also be less efficient. LG Display's OLED TVs which will be released in 2012 will be based on this design.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alltså enligt denna artikel så är de bästa crt monitorerna fortfarande överlägsna alla lcd paneler.

Citat: Some of the best CRT monitors offer some of the contrast advantages of VA, similar or superior colour reproduction to IPS/PLS and better responsiveness than 120Hz TN panel monitors.

http://www.comptalks.com/oled-a-bright-future-for-monitors/

Ja det är ju just detta jag brukar spamma alla skärmtrådar med har fortfarande inte sett en plattskärm som jag skulle vilja byta min CRT mot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är inte så jag uppfattat det http://www.oled-info.com/oled-tv

Precis, WOLED benämns i princip alltid som vita OLEDs vilket är delvis korrekt då det kommer vitt ljus och det rent tekniskt är en enda diod men det krävs 3 olika material (ett per färg) för att skapa vitt ljus och det är dessa material som slits ut olika fort. Det var inte helt lätt att hitta en källa men här är i alla fall en suddig mobilbild från en pp presentation:

Källa: http://www.oled-info.com/udc-updates-and-booth-visit-sid-2012

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Kommer oled att ha 120 hz uppdatering som standard tror ni? Oled ska ju vara mycket snabbare än befintliga lcd skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Nej, men Led-TV finns. Ingen har sagt något om någon Led-panel.

Led-tv = LCD-LED

Permalänk

Om 10år kommer det heta smart super mega hardcore hexa quadro extra led crt hd-display, eller förkortat: SMHHQELCH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Led-tv = LCD-LED

Led-TV = Led-TV, det är så de benämns. Att det sedan sitter en LCD-panel framför lysdioderna bör vara allmän kännedom vid det här laget.

Eller menar du att du inte kan skilja en Led-Tv från en LED-matris?

Led-TV?

LED-matris? Lika som bär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kommer oled att ha 120 hz uppdatering som standard tror ni? Oled ska ju vara mycket snabbare än befintliga lcd skärmar.

Nej. Behovet är för litet. För Tv finns det inget behov alls av 120Hz heller då alla videokällor idag är max 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Led-TV = Led-TV, det är så de benämns. Att det sedan sitter en LCD-panel framför lysdioderna bör vara allmän kännedom vid det här laget.

Eller menar du att du inte kan skilja en Led-Tv från en LED-matris?

Så det benämns enligt marknadsförarna, men Samsung har fått bakläxa i England och blivit förbjudna att kalla LCD för LED då det fortfarande är LCD istället för LED som de vill få folk att tro.
Varför ska man byta namn när produkten i själva verket är densamma som innan?
Att hitta på ett nytt namn för samma sak är något som är förknippat med att en produkt fått så dåligt rykte att det inte går att reparera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej. Behovet är för litet. För Tv finns det inget behov alls av 120Hz heller då alla videokällor idag är max 60Hz.

Jag tror det motsatta. Kostnaden är för liten för att inte ta med 120+Hz till OLED. Videokällor må vara en sak, men varenda TV med cirkapris över 5-6000kr har idag minst 100Hz med tillhörande interpolering. Kretsar och algoritmer är m.a.o. redan färdiga, och det vore stendumt att slänga så mycket FoU på tippen.

Att du gillar oflyt betyder inte att alla gör det.