Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk

Fjärrkontroll

Finns det någon RIKTIGT JÄVLA BRA fjärrkontroll till Xmbc?

Jag överväger om jag ska köpa en HTPC till föräldrarna, då måste den vara lika enkel att styra som en TV-box, men samtidigt är det givetvis bra om det finns ett tangentbord så att man även HAR MÖJLIGHET att pilla mer detaljerat om det skulle behövas.

Tanken är att köra htpc:n med XMBC som startup vid default och att man ska slippa tänka på att den kör Windows i botten, utan man ska endast styra via mediacentret. MEN jag gissar att det är bra om fjärrkontrollen även har lite windowsknappar, för det lär ju oundvikligen strula ibland och då är det bra att tex ha en windowsknapp för att få upp startmenyn...
Ska inte behöva styra med tangentbord och mus (annat än i absoluta nödfall )

Permalänk

@flygande dadeln Det beror nog på hur höga krav man har på funktionalitet, man klarar sig långt på de vanliga mediarelaterade knapparna (play, stop, ff, volym, info und so weiter) samt riktnings- och OK-tangent faktiskt och de finns ju på de flesta kontroller, det kluriga är väl att hitta en som föräldrarna är bekväm med rent praktiskt (utformning, tyngd och tydlighet t ex). Enklast är väl att satsa på något många andra också använder så fungerar det definitivt smidigt och så finns det gott om tips och guider för hur man kan lägga upp det. Kör personligen med MCE-fjärren med ett gäng omprogramerade knappar som mest används för att lägga till nya källor sånt ("högerklick", TAB som fungerar i princip som esc och en för subtitles) och är i princip nöjd, speciellt för priset. Det enda stora som egentligen saknas är väl att kunna märka om knappar och sånt men det går ju å andra sidan att bara inaktivera de man inte vill ska göra något (testa att fråga föräldrarna vad alla knappar på deras vanliga tv-fjärr gör!).

Vill man göra det snittsigare finns det ju gott om multifjärrar, Logitech har ju ett par som brukar vara populära men då får man ju lägga ut lite mer också. Skulle någon sitta på några bra tips på någon/några som förutom trevliga funktioner inte heller är så dyr är även jag intresserad. Till föräldrar tror jag dock på att hålla det så enkelt som möjligt, lätt att projicera sina egna krav på projektet och det blir sällan bra.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk

Vet inte om det står i tråden,men tänkte få ett snabbt svar, men går det att ställa in så att xbmc startar vid windows uppstart/ några sekunder efter?

Permalänk

Jepp.

Inte för att vara den som är den men...första resultatet med en sökning på "xbmc windows startup": HOW-TO:Make Windows boot directly to XBMC (as a shell)

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Skrivet av Korkenzieher:

Jepp.

Inte för att vara den som är den men...första resultatet med en sökning på "xbmc windows startup": HOW-TO:Make Windows boot directly to XBMC (as a shell)

Det roliga var att jag sökte på typ 5 olika "termer" utan resultat(eller så var jag helt enkelt blind). Kom bara upp ubuntu hela tiden. Tack i alla fall

Permalänk

Dags att slipa på din google-fu alltså.

FYI: Det officiella forumet och wikin är alltid bra resurser att kolla.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Skrivet av Korkenzieher:

Dags att slipa på din google-fu alltså.

FYI: Det officiella forumet och wikin är alltid bra resurser att kolla.

Gick in i windows schema läggaren istället och la till en ny aktivitet som startar 10 sekunder efter inlogg

Permalänk

Whichever way works, på en så generell fråga finns det förstås många svar, bra att det löste sig.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Finns det någon RIKTIGT JÄVLA BRA fjärrkontroll till Xmbc?

Jag överväger om jag ska köpa en HTPC till föräldrarna, då måste den vara lika enkel att styra som en TV-box, men samtidigt är det givetvis bra om det finns ett tangentbord så att man även HAR MÖJLIGHET att pilla mer detaljerat om det skulle behövas.

Tanken är att köra htpc:n med XMBC som startup vid default och att man ska slippa tänka på att den kör Windows i botten, utan man ska endast styra via mediacentret. MEN jag gissar att det är bra om fjärrkontrollen även har lite windowsknappar, för det lär ju oundvikligen strula ibland och då är det bra att tex ha en windowsknapp för att få upp startmenyn...
Ska inte behöva styra med tangentbord och mus (annat än i absoluta nödfall )

Om päronen sitter på en Andriod/iOS plattform (telefon/pad) så finns det ju en officiell remote för XBMC.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Varför visas bara 200st av mina 245 filmer under Movies?
Jag har kört update på library at startup flera gånger, men lyckas inte få XBMC att plocka med alla filmer som finns i mappen.

Nån Ide???

Permalänk
Medlem
Skrivet av walste:

Varför visas bara 200st av mina 245 filmer under Movies?
Jag har kört update på library at startup flera gånger, men lyckas inte få XBMC att plocka med alla filmer som finns i mappen.

Nån Ide???

Är det 45 flimer i rad, dvs. t.ex. dina 45 sista filmer i alfabetisk ordning, eller är det 45 filmer "spridda skurar", för ibland hittar ju inte XBMC alla filmer.

Kolla under Files för att se om de ligger med där, och gör de det kan det kanske vara bra att köra filmbiblioteket genom Ember Media Manager så du får rätt på alla namn osv.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Ja under files så stämmer det precis.
Hur kör jag det där Ember Media grejen då? är det nått jag gör i XBMC, och lär jag göra det varje gång jag lägger till en film nu då?

tack för svar

Permalänk
Medlem

Guide:
http://www.howtogeek.com/61976/how-to-use-ember-media-manager...

Program:
http://ember.purplepig.net/attachments/download/52/Ember_1.3....

Det är ett separat program som scannar genom den mapp du väljer (förslagsvis där du har dina filmer), sen följer du bara guiden.

Jag fick på ett par filmer upp att den inte hittar posters/fanart, men det går att tanka separat och ladda in via Ember Media Manager.

Lycka till.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk

@walste: Du ser inget mönster i vilka filmer som hittas och inte? Betydligt lättare att komma med förslag om frågan inte är helt öppen (á la "hur långt är ett snöre"), t ex har det något med bokstavsordningen, i någon speciell mapp eller källa, filmer tillagda efter ett visst datum, bara obskyra dokumentärer/svenska filmer som inte hittas etc?

Absolut vanligaste orsakerna till att saker inte hittas är att mappstrukturen eller filnamnen inte följer konventionerna som "scrapern" använder: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Adding_videos_to_the_lib...

Utöver det finns det en del alternativa scrapers för film, IMDB t ex. Ger inte riktigt lika mycket metainfo men är hyfsat okej, laddas enklast ner inifrån XBMC (System -> Settings -> Add-ons ->Get add-ons -> Movie information).

Annars går det att göra med EMM eller manuellt också med NFO-filer vilket beskrivs här men det blir förstås lite meckigt i längden. Ibland beror det på att info saknas på TVdb eller TMDb, har du kollat så att filmerna finns med där? Det händer förvånadsvärt sällan men ju ovanligare grejer desto större risk. Skulle det vara så, bidra själv vetja! Inte speciellt mycket jobb och så har du förutom dig själv hjälpt någon annan i bara förbifarten.

Tillägg
Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Ska snart köpa en ipad2 tänkte jag... och tänkte kolla om nån här kör spotify på ipad, och sen streamar till XBMC? Funkar det bra?

Permalänk

Är det nån fler som har problem med SVT play plugin med XBMC? Funkade ju tidigare för mig men nu får jag ett felmeddelande. Har testat att ta bort och lägga till det igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ska snart köpa en ipad2 tänkte jag... och tänkte kolla om nån här kör spotify på ipad, och sen streamar till XBMC? Funkar det bra?

Jag kör med appen Remoteless från min Iphone istället funkar utmärkt, dock kräver den ju Spotify installerat i datorn.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer komma eller finns något add-on för netflix i Sverige till XBMC?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men kollar verkligen xbmc bara på opensubtitles.org efter svenska undertexter? Kan man på något sätt få den att leta på fler ställen, för det finns inte så många nya på den sidan..

Vilket skal är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men kollar verkligen xbmc bara på opensubtitles.org efter svenska undertexter? Kan man på något sätt få den att leta på fler ställen, för det finns inte så många nya på den sidan..

Vilket skal är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Transparency

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men kollar verkligen xbmc bara på opensubtitles.org efter svenska undertexter? Kan man på något sätt få den att leta på fler ställen, för det finns inte så många nya på den sidan..

Vilket skal är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej ställ in den att söka på swesub.org och undertexter.nu också. Där söker min iaf

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ska snart köpa en ipad2 tänkte jag... och tänkte kolla om nån här kör spotify på ipad, och sen streamar till XBMC? Funkar det bra?

Fungerar ypperligt ifrån en iPad 1 iallafall. Kör XBMC på en Linux-installation, men har testat mot XBMC/Windows och även det fungerade.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Nej ställ in den att söka på swesub.org och undertexter.nu också. Där söker min iaf

Ok, det låter lysande, vet du om det finns någon bra guide på hur man löser det? För just nu så kan jag bara välja opensubtitles i listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Ok, det låter lysande, vet du om det finns någon bra guide på hur man löser det? För just nu så kan jag bara välja opensubtitles i listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm dom fanns att välja på per automatik när man valt xbmc subtitles pluginnen.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men kollar verkligen xbmc bara på opensubtitles.org efter svenska undertexter? Kan man på något sätt få den att leta på fler ställen, för det finns inte så många nya på den sidan..

Vilket skal är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

AEON MQ4 tycker jag absolut är bäst. Finns i en full version och en skinners cut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Hmm dom fanns att välja på per automatik när man valt xbmc subtitles pluginnen.

Hittade inställningarna så nu funkar det bättre.

Jag har ett annat problem med xbmc nu, bilden och ljudet synkar inte riktigt. Filerna jag spelar upp ligger på min stationära, kör gb nät, htpc har en i3 3225 så problemet bör ligga någon annan stans. Finns det någon inställning som jag missat? Spelar visserligen upp rarade filer, men det bör ju funka tycker man.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett riktigt jobbigt i-lands problem, som jag hade tänkte någon sweclockare kunde lösa åt mig..
Det är så att XBMC Subtitles hittar inte någon undertext till mina filmer alls, förut när jag hade det på andra datorn så funkade allt som det ska.
Jag vettefan hur jag ska lösa detta, har haft två jobbiga nätter i rad nu.
Kan det vara för att jag kör
AMD?
Eller vad tusan är det... Rycker det lilla hår jag har kvar på skallen snart..

MVH

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk

Någon som vet hur jag kan dela upp mitt film bibliotek i flera (minst två) delar? T.ex. en "Filmer" och en "Barnfilmer".

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har installerat XBMC Subtitles och det fungerar hur bra som helst, men det står längst ner "lokal undertext finns" Men hur väljer jag lokal undertext? Alltså den undertext som finns på filmfilen?

Permalänk
Medlem

Någon som gått över till Frodobetan ännu?