Högre dpi = snabbare? [Gällande muspekare i Windows - mod]

Permalänk
Medlem

Högre dpi = snabbare? [Gällande muspekare i Windows - mod]

Om man har högre dpi är det samma som att musen i windows är snabbare?

Bättre rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Om man har högre dpi är det samma som att musen i windows är snabbare?

den rör sig snabbare desto högre dpi

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Högre DPI betyder att musen blir mer exakt. När den är mer exakt så kommer muspekaren röra sig längre vid den sträckan, för musen får in mer information under den den sträckan då.

Du kan ju höja DPIn och sänka mushastigheten i Windows, då så blir den mer exakt men ändå inte överdrivet snabb.

Permalänk
Medlem

Japp, att gå över 2K är något man sällan gör, det högsta man brukar använda är nog 1600. Över det går det allderles för fort för de flesta. Så leta upp en mus som passar handen bra och kör på den.

Men behåll kvittot om det skulle kännas fel, för det finns flera andra saker som kan spela in. Har själv bytt möss pga att läshöjden kändes fel.

Permalänk
Medlem

dpi (dots per inch) är avläsningar per tum (2,54 cm) du rör musen. Behåller du samma inställning i ex. Windows så kommer den röra sig lika mycket vid varje avläst förflyttning, mao. högre dpi = rör sig snabbare när du flyttar en cm än med låg dpi. (Man ska ha hög dpi men lågt för att få det optimalt sett till precision när du rör musen.)

(sv.wikipedia.org/wiki/Dpi)

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Så att ha typ 5000 är inget man som vanlig gamer egentligen behöver? Tänkt att spela spel som BF3

Permalänk
Medlem

De flesta som spelar på proffesionell nivå har mellan 400-1600dpi. Över 1600dpi börjar det bli löjligt i min mening. Bottom line är att du inte blir bättre på att spela FPS för att du har högre DPI på musen som många tillverkare försöker förmedla. Antar att dem måste ha något säljs argument på en ny produkt.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Min kompis tycker jag ska köpa en mus med 5000 medan jag själv tycker denna mus ser bra ut och ligger bekvämt i handen.

Han tycker också att han behöver en med högre dpi :/

Permalänk

jag har en naos 3200 jag kör i 3200 dpi och sänkt sensen överallt tills det passar mig

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Inaktiv

Antal DPI är som sagt hur många gånger musen läser per sträcka (punktläsningar per tum)

400 DPI är 400 läsningar per tum, (1 tum) / 400 = 0.00635 centimeters
Så har dina händer inte en känslighet på 64 mikrometer så kommer du inte märka någon skillnad om du går uppåt i känslighet.

I perspektiv så är en bakterie ungefär 20 mikrometer stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Min kompis tycker jag ska köpa en mus med 5000 medan jag själv tycker denna mus ser bra ut och ligger bekvämt i handen.

Han tycker också att han behöver en med högre dpi :/

köp INTE någon annan om du tycker G400 känns bra!

Logitech's G400-500 och MX518 är kanon.

Jag körde med en MX518 tidigare i flera år, när den blev sliten köpte jag en Razer Imperator 4G 2012 för att jag ville köpa en "bra/dyr" muss.
Nu har jag dock vant mig vid denna mus men funderar på att köpa en G500 eftersom de är sköna och har allt man behöver.

DPI behöver du inte högre än 400 - 1800. Det kan väll tjänas bra att veta att mussen klarar av mer, men du lär inte använda det.
Som tex BF3 som du tydligen ska ha den till. personligen kör jag på 1800 och därefter sänkt en aning i BF3. Över 1800 så kommer den bara flyga runt..

Jag rekommenderar STARKT att du väljer en G400 (400–3600 dpi) eller G500 (400-5700 dpi) om du tycker att den designen är skön.
Skit i alla ljus och små funktioner. Det viktigaste är att den ska kännas bra

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

Högre DPI betyder att musen blir mer exakt. När den är mer exakt så kommer muspekaren röra sig längre vid den sträckan, för musen får in mer information under den den sträckan då.

Du kan ju höja DPIn och sänka mushastigheten i Windows, då så blir den mer exakt men ändå inte överdrivet snabb.

Om du börjar kladda med windows sensen blir det allt annat än exakt, faktiskt extremt långt ifrån någon form av det.
Sämsta man kan göra.

G400 har marknadens bästa sensor, så om du tycker om formen finns det absolut inga tvivel.
Just formen som vissa inte tycker om, jag bland annat, har dock ändå G400,mx518 osv i bokhyllan ;>

Permalänk
Medlem

Jag använder över 4000 DPI, hade 5700 tidigare vilket är gränsen på min mus. Om du inte använder över 3000 DPI så behöver du inte köpa en mus som klarar 5000.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Så att ha typ 5000 är inget man som vanlig gamer egentligen behöver? Tänkt att spela spel som BF3

Stämmer. Det är fullständigt meningslöst.
Det handlar inte om att det bara är onödig precision, utan om att det faktiskt inte är någon skillnad överhuvudtaget, ens teoretiskt, jämfört med säg 3000 dpi.
Istället för att köra med så hög dpi kan du helt enkelt öka muskänsligheten i spelet och få exakt samma effekt (och som sagt, ändra aldrig sensen i windows musmeny. Den bör vara på default i mitten.).

För att så höga dpi tal, ens ska göra en teoretisk skillnad så behövs riktigt extrema situationer, typ för spelare som gillar superhög sens och samtidigt spela på en skärm med 10 gånger högre upplösning än allt annat som finns på marknaden.

Skrivet av RadeonHD:

Min kompis tycker jag ska köpa en mus med 5000 medan jag själv tycker denna mus ser bra ut och ligger bekvämt i handen.

Han tycker också att han behöver en med högre dpi :/

Måste säga att din kompis är så fel ute som han bara kan vara här.
Högre dpi än vad G400 har (3600) noll betydelse. Det är som sagt inte ens lite bättre, utan verkligen noll skillnad av att ha högre dpi.
Samtidigt har G400, som Nivity påpekar, den bästa sensorn på marknaden. Den har den mest felfria och stabila avläsningen av musmattan, utan positiv eller negativ musacceleration, och klarar samtidigt att läsa stabilt även när man rör musen i mycket höga hastigheter (där de flesta möss börjar bli opålitliga vid långt lägre hastigheter).
Dessutom kostar G400 en bråkdel av priset av de flesta andra spelmöss.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag kör min mus på 4000 dpi, å fyfan va najs det är!

Permalänk
Inaktiv

Jo, köp högre dpi. Ju högre dpi, desto bättre.

Själv har jag Xtreme H4Xxorz Pro Ranger Gaming Mouse på 30 biljoner dpi. Lirar COD i 120fps, maxar killstreaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag kör min mus på 4000 dpi, å fyfan va najs det är!

Jag kör min mus på 450 dpi, å fyfan va najs det är!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Så att ha typ 5000 är inget man som vanlig gamer egentligen behöver? Tänkt att spela spel som BF3

Jag kör min mus på max dpi (6400dpi) och nerdraget i Windows och BF3. Märkte en förbättrad precision och känsla i BF3 när jag ändrat detta.
Sen om det är placebo eller inte vet jag inte men det känns bättre.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Jag kör min mus på max dpi (6400dpi) och nerdraget i Windows och BF3. Märkte en förbättrad precision och känsla i BF3 när jag ändrat detta.
Sen om det är placebo eller inte vet jag inte men det känns bättre.

Det är placebo, för ifall man ändrar hastigheten i Windows (ska alltid ligga i mitten) så får man musacceleration oavsett om man vill eller inte. Därför ska man ändra hastigheten via DPIn istället för windows

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Jag kör min mus på max dpi (6400dpi) och nerdraget i Windows och BF3. Märkte en förbättrad precision och känsla i BF3 när jag ändrat detta.
Sen om det är placebo eller inte vet jag inte men det känns bättre.

Du kanske spelar bättre med sämre precision helt enkelt?
För bättre är den absolut inte rent tekniskt då du har acceleration direkt när du kladdar med windows slidern, även vissa spel förstör precisionen/sätter på acceleration när man kladdar med sens slidern, ex SC2.

Permalänk
Medlem

Att högre DPI automatiskt skulle vara bättre är bara försäljnings drabbel. Om man vill ha så exakta rörelser som möjligt så ska man sätta slidern i windows på 6 och inte ändra in game sens. då båda dom med mjukvara ändrar den feedback som din mus har registrerat. om du drar upp så hittar den på mer rörelse som inte finns och om du drar ner så tar den bort rörelse vilket till för en osäkerhet på om varje rörelse blir konsekvent i förhållande till hur mycket du rört musen.

Vad man istället ska göra är att ställa in sin DPI till en nivå då allt känns bra med allt annat orört. Själv kör jag med 840 DPI och allt annat orört det funkar bra för mig och min stora musmatta.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

jag har en naos 3200 jag kör i 3200 dpi och sänkt sensen överallt tills det passar mig

Det är lite som att köra en bil med gasen i botten och bromsa för att hålla sig inom hastighets begränsningar.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Att högre DPI automatiskt skulle vara bättre är bara försäljnings drabbel. Om man vill ha så exakta rörelser som möjligt så ska man sätta slidern i windows på 6 och inte ändra in game sens. då båda dom med mjukvara ändrar den feedback som din mus har registrerat. om du drar upp så hittar den på mer rörelse som inte finns och om du drar ner så tar den bort rörelse vilket till för en osäkerhet på om varje rörelse blir konsekvent i förhållande till hur mycket du rört musen.

Vad man istället ska göra är att ställa in sin DPI till en nivå då allt känns bra med allt annat orört. Själv kör jag med 840 DPI och allt annat orört det funkar bra för mig och min stora musmatta.

Håller helt med om vad du skriver om Windows sensen och försäljningstricket med högre och högre DPI.

En sak som jag dock är osäker på hur man bör ställa in "mushastigheten" (med vilket jag menar snabbheten i hur siktet rör sig i spelen) för att få "bäst" effekt.
Det finns (om vi räknar bort de direkt skadliga sätten som att ändra windows sensen) tre sätt att ändra denna hastighet :

1. Ändra sensitivity i spelets meny.
2. Ändra sensitivity i musens mjukvara.
3. Ändra DPI på musen.

Många möss har naturliga nivåer för DPI då den fungerar som bäst. För musen G400 som jag har lär det vara 800 och 3600 DPI.
Att välja något utanför dessa nivåer ger inte lika bra avläsning. Så att bara höja DPI för att höja mushastigheten är inte alltid att rekommendera.
Många möss som lider av musacceleration får också ett ökat problem med högre acceleration med högre DPI.

Så om man då ställt in musen på någon optimal DPI nivå, vad är då bäst att ändra sensen i spelet eller i musens mjukvara ?
Du skriver att man bör ha sensen i spelet på default, men jag har hört liknande sägas om sensen i musens menyer.

Då återstår inget sätt att ändra mushastigheten utan negativa effekter.
Så frågan är då, finns det något optimalt sätt att ändra mushastigheten rent teoretiskt som minimerar negativa bieffekter ?

Nu är dessa negativa effekter antagligen för det mesta kanske inte ens märkbara, men det vore intressant att känna till hur det ligger till rent teoretiskt.
Finns det någon riktig supernörd på möss här som är helt hundra på hur det ligger till ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Lång text

Det du säger stämmer men generellt så skulle jag gissa att default på musen i spel är "nollställd" sen om spelet har acceleration då så är det inget man kan göra nått åt i vilket fall egentligen. Jag har sett några nya shooters där man kan köra med "raw input" från musen och det borde egentligen vara det bästa tror jag. Sen det där om olika musacceleration från musen det har jag inte riktigt tänkt på men det är också ett problem. Det finns mycket mer att tänka när man köper möss än vad dom flesta antar.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |