Permalänk

Vilken HP Dator?

Hej!
Jag behöver lite köpråd angående 2 olika datorer och eftersom att jag är ganska ny inom gaming får ni gärna länka någon annan dator om ni tycker den passar och är i samma prisklass helst.
Så den första datorn är en: http://www.billigteknik.se/sv/speldator/7380-hp-p6-2064sc-int...
Och den andra är en: http://www.billigteknik.se/sv/speldator/6935-hp-elite-h8-1111...
Nackdelen med den första som jag tror är att maximala RAM minneskapaciteten är endast 8gb, eller räcker 8gb även om man tänker framåt när spelen blir tyngre
och mer krävande. Om man behöver mer kan man då byta ut något för att öka maximala minneskapaciteten och är det dyrt. Men den första är ju 500 kronor billigare en den andra.
På den andra är det 16gb i maximala minneskapacitet och det var olika processorer i dom också vilken som är bäst vet jag inte. Samt var hårdisken mindre på den andra men det tror jag inte spelar så stor roll för mig.
Så skriv gärna vad ni tycker så vore det grymt schysts.
Samt om någon vet någon bra skärm som inte är allt för dyr får ni gärna tipsa om det med.
// Fredrik

Permalänk
Medlem

8 GB räcker mycket långt.
Det är lätt att kolla hur mycket minne man använder. Det är bara att se på staplarna i TaskManager. Själv har jag endast 2GB men jag använder sällan mer än hälften. Det är en vanlig missuppfattning att man måste köpa 16 GB. När redan 8 GB är för mycket.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Skrivet av halojoy:

8 GB räcker mycket långt.
Det är lätt att kolla hur mycket minne man använder. Det är bara att se på staplarna i TaskManager. Själv har jag endast 2GB men jag använder sällan mer än hälften. Det är en vanlig missuppfattning att man måste köpa 16 GB. När redan 8 GB är för mycket.

Oj jag var visst helt ute och cyklar, tack så mycket för svaret

Permalänk
Medlem

Det var inga grejer att hänga i granen precis. Grafikortet är ett gt och inte gtx, de grafikkorten är inte specade för spel. Det fungerar väl, men du blir nog lite besviken.
Jag har åtta gig i min gamla maskin, använder nu 2,30GB. Det räcker om du spelar.
Hur stor skärm hade du tänkt att det passar dig?

Permalänk
Skrivet av R00t:

Det var inga grejer att hänga i granen precis. Grafikortet är ett gt och inte gtx, de grafikkorten är inte specade för spel. Det fungerar väl, men du blir nog lite besviken.
Jag har åtta gig i min gamla maskin, använder nu 2,30GB. Det räcker om du spelar.
Hur stor skärm hade du tänkt att det passar dig?

Okej tack för svar:)
Men har du något att annat att rekommendera i dator väg?
Skärmens storlek tror jag passar bäst runt 22- 25 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfreak98:

Okej tack för svar:)
Men har du något att annat att rekommendera i dator väg?
Skärmens storlek tror jag passar bäst runt 22- 25 tum.

Ett par billiga är väl
NEC MULTISYNC EA232WMI 23" WIDE TFT LED BLACK


DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK

Kan du tänka dig att häva fram en tusenlapp till ur plånboken är den här fantastisk
SAMSUNG SYNCMASTER S24A850DW 24" WIDE TFT LED BLACK

Permalänk
Skrivet av R00t:

Ett par billiga är väl
NEC MULTISYNC EA232WMI 23" WIDE TFT LED BLACK


DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK

Kan du tänka dig att häva fram en tusenlapp till ur plånboken är den här fantastisk
SAMSUNG SYNCMASTER S24A850DW 24" WIDE TFT LED BLACK

Okej tack för tipset nu gäller det bara att hitta en dator till detta
Kom gärna med förslag om dator:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfreak98:

Okej tack för tipset nu gäller det bara att hitta en dator till detta
Kom gärna med förslag om dator:)

Bäst prestanda för pengarna får du nog om du köper
LENOVO THINKCENTRE EDGE 72 MT CI5 2.9 4GB/500 W7P
Och sedan köper ett separat grafikkort.

Kollade in datorn, du behöver nog ett starkare nätaggregat för att dra igång grafikkortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1368081

Mina två tips om en bra dator:
Dator:

Citat:

LENOVO THINKCENTRE EDGE 72 MT CI5 2.9 4GB/500 W7P
Grafikkort:
GIGABYTE GEFORCE GTX 660 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP
Nätaggregat:
CORSAIR CX 600W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
Det är lätt utbytt, går på en fem minuter.

Då har du överskridit summan utav http://www.billigteknik.se/sv/speldator/6935-hp-elite-h8-1111...
med 734kr men får en dator som du kan kan starta och ha en sjukt mycket snabbare dator.

Vill du spara pengar kan du gå ned till

Citat:

Dator:
LENOVO THINKCENTRE EDGE 72 MT CI5 2.9 4GB/500 W7P
Grafikkort:
MSI GEFORCE GTX 650 PE OC 1GB PCI-E DVI/HDMI
Nätaggregat:
CORSAIR CX 600W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
Det är lätt utbytt, går på en fem minuter.
Då har du överskridit summan utav http://www.billigteknik.se/sv/speldator/6935-hp-elite-h8-1111...
med 343kr men har fortfarande en snabbare dator än båda de du länkade i första inlägget och du kan starta datorn och ha ett dugligt nätaggregat.

Vill du köpa till minnen kostar de så lite som 3-400kr paret för 8GB.

Permalänk
Skrivet av R00t:

Bäst prestanda för pengarna får du nog om du köper
LENOVO THINKCENTRE EDGE 72 MT CI5 2.9 4GB/500 W7P
Och sedan köper ett separat grafikkort.

Kollade in datorn, du behöver nog ett starkare nätaggregat för att dra igång grafikkortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1368081

Mina två tips om en bra dator:
Dator:

Vill du spara pengar kan du gå ned till

Vill du köpa till minnen kostar de så lite som 3-400kr paret för 8GB.

Tack så hemskt mycket verkar som en riktigt bra ide:)
Men om man skall själv sätta in ett nytt grafikkort och nätagregat behöver man några speciella verktyg eller liknande?
Det jag vet är att man ska ha ett speciellt armband, behöver man det eller funkar det utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfreak98:

Tack så hemskt mycket verkar som en riktigt bra ide:)
Men om man skall själv sätta in ett nytt grafikkort och nätagregat behöver man några speciella verktyg eller liknande?
Det jag vet är att man ska ha ett speciellt armband, behöver man det eller funkar det utan?

Enda verktyget du behöver är.

Du kan strunta i armband (iaf om du bara ska byta grafikkort och nätagg) mitt tips är att peta lite på jorden i ett vägguttag medan du håller i chassit innan du börjar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Enda verktyget du behöver är.
http://81.209.9.135/skolor/skolbilder/filer/1d356482f3f4246a9...

Du kan strunta i armband (iaf om du bara ska byta grafikkort och nätagg) mitt tips är att peta lite på jorden i ett vägguttag medan du håller i chassit innan du börjar.

Aha vad bra
Tack för svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfreak98:

Aha vad bra
Tack för svar:)

Använd Esd armband. Kostar inte mycket men skyddar dig mot onödiga eventuella skador på komponenterna.
Att röra en jordpunkt är inte direkt optimalt.
Ett tips är att ha armbandet runt en fotled istället för handled så blir det mindre ivägen.
Visst riskerna är inte skyhöga men kan man undvika risker för 39kr så bör man göra det, annars är man bara lat eller dumsnål. Med tanke på att grafikkort ibland kostar 5000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Använd Esd armband. Kostar inte mycket men skyddar dig mot onödiga eventuella skador på komponenterna.
Att röra en jordpunkt är inte direkt optimalt.
Ett tips är att ha armbandet runt en fotled istället för handled så blir det mindre ivägen.
Visst riskerna är inte skyhöga men kan man undvika risker för 39kr så bör man göra det, annars är man bara lat eller dumsnål. Med tanke på att grafikkort ibland kostar 5000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

A det kanske är säkrare ja, tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfreak98:

A det kanske är säkrare ja, tack:)

Ja köp Esd armband alltid bra att ha och stoppa inte skruvmejseln i eluttaget!