Använda Linksys E1000 som nätverksswitch??

Permalänk
Medlem

Använda Linksys E1000 som nätverksswitch??

Behöver en nätverksswitch och har en gammal linksys E1000 liggande.
Min fundering nu var om den går att konfigurera som switch ist för att behöva köpa en!?
I så fall ska den kopplas med kabel till en D-Link DWR-923 4g-router från Telenor och kablat till 2 datorer.

Är detta möjligt? Och om så är fallet, hur??

Om detta inte är möjligt, vilken switch rekommenderas isf. Gärna bra pris och gigabit.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av DHCP-servern och koppla bara i LAN-portarna så är du hemma!

Permalänk
Medlem

Så enkelt som så?!
Googlade lite och hittade detta:

"Configure the IP address of the secondary router to be in the same subnet as the primary router, but out of the range of the DHCP server in the primary router. For instance DHCP server addresses 192.168.0.2 through 192.168.0.100, I'd assign the secondary router 192.168.0.254 as it's IP address."

Det var därför jag frågade. Orkar inte försöka mig på en massa konfigurationer :/

Då blir det till att testa om den räcker till då den bara har 10/100 portar och D-linken Gigabit. Men om inte får det väl bli antingen en:
Netgear GS 105 http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/net...
eller en:
D-Link DGS-1005D http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/d-l...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har då aldrig behövt sätta manuell IP eller subnät när jag har kört router som switch. Testa att bara stänga av DHCP så ska det funka finfint. Glöm bara inte att WAN-porten inte kan användas till något när du kör den som switch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag har då aldrig behövt sätta manuell IP eller subnät när jag har kört router som switch. Testa att bara stänga av DHCP så ska det funka finfint. Glöm bara inte att WAN-porten inte kan användas till något när du kör den som switch!

Inte så bra om den har samma ip som hans nuvarande router.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniak:

Inte så bra om den har samma ip som hans nuvarande router.

Helt sant. Jag har kanske haft tur.

Permalänk
Medlem

Tja, det lär vi märka!
Får testa imorrn!

Tack för svar.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB