Vilka filter funkar bäst för höstbilder?

Permalänk

Vilka filter funkar bäst för höstbilder?

Hej!

Som rubriken säger, vilka filter funkar bäst när man vill ta vackra höstbilder?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag antar att det är för digitalt? I så fall ett polariserande filter om du ska använda nåt alls. Det tar bort en del reflektioner och gör himlen blåare

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Ja, det är digitalt vi pratar om här. Har du något tips på ett bra polariserande filter för under 1000 kr? Det ska vara 72 mm.

Jag hittade ett Kenko Digital Pro1 för 850 kr på Japan Photo. Är det ett bra filter? Det står att det har DMC - Digital Multi Coating vilket ska vara en extra fin antireflexbehandling. Brukar de generellt ha en hög kvalitet Kenko filtren? Spelar de i samma liga som B+W eller ligger de snäppet under?

Eftersom det är en digitalkamera så har jag inte köpt något UV filter till den. Jag har läst flera källor som säger att UV strålning inte har någon effekt på digitalkameror, om något så är det mest till för att skydda objektivet. Vad säger ni om det? Jag har ett motljusskydd som skydd. Jag köper nog ett polariserande filter som mitt första filter. Men jag vet ännu inte vilket, det finns många att välja på, speciellt i den här prisklassen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

UV-filter är som du säger bara för skydd på en digitalkamera. Om du använder ett är upp till dig helt enkelt men om du köper ett se till att det är ett bra för att det inte ska försämra dina bilder.

Kenko och Hoya är vad jag vet samma tillverkare numera och Hoya Digital Pro1 var enligt många ett väldigt vettigt filter, dock inte lika bra som B+W men bättre än det mesta annat. Dock är allt det här vad jag läst mig till när jag funderade på att köpa filter sist så jag kan inte ge dig nån ordentlig personlig jämförelse men google kan nog.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Kenko och Hoya är tillräckligt bra för normala systemkamrer med zoom objektiv, speciellt om det är kitobjektiven, blir liksom inte i filtren flaskhalsen sitter så att säga.

Går man upp till FX med många mpx och/eller riktigt bra objektiv, eller med fasta brännvidder blir filtren mer kritiska.

Polariserande filter verkar vettigast för vanliga färgbilder, dock på den tiden man fota mycket svartvitt med film var det ett gult eller kanske rött filer man använde när man ville öka kontrasterna och få livfulla bilder, går ju köra med det också, man kan få rätt läckra bilder i svartvitt om man kombinerar med HDR teknik också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Skulle tro att Kenko och Hoya är tillräckligt bra för normala systemkamrer med zoom objektiv, speciellt om det är kitobjektiven, blir liksom inte i filtren flaskhalsen sitter så att säga.

Går man upp till FX med många mpx och/eller riktigt bra objektiv, eller med fasta brännvidder blir filtren mer kritiska

72mm filtergänga tyder på ett vettigt objektiv

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Trodde först att det var någon som ville ha instagram tips:)
Lite bättre får man väll tro om SweC.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Motljusskydd har jag alltid som mekaniskt stötskydd, men för stänk som både kan kladda och repa är ju uv filter bra. Jag körde under en tid bara motljusskydd och linsskyddet. Men nu har jag skrotat linsskyddet och kör uv filter på alla objektiv som kostar mer än ett par tusenlappar iallafall, som skydd. (35 f/1.8g kör jag tex utan skydd, då sannolkheten att något ska hända * pris < kostnad för uv skydd)

Jag har uv fillter på två av mina objektiv ett
- Kenko Filter UV Pro1 digital 67mm
- Hoya Filter HMC UV(0) 72mm

Både tycker jag inte påverkar nämnvärt, i extrema motljussituationer kan det ge aningens aningens mer linsöverstrålning, men då är det i extremfall där man får det även utan filter, det är bara att det kanske blir aaningens mer = inget problem.

Fördelarna överväger klart, jag har sett att man ofta får diverse sprätt på uv skyddet och det är ju såklart enklare att torka av, smt byta om så skulle krävas.

Både ovanstående tycker jag verkar tillräckligt bra kvalitet för mina behov.

Permalänk
Medlem

om du ska köra med lång slutartid (halvsekund eller längre) på dagtid.. så tror jag det heter gråfilter eller avtonat gråfilter man ska ha.
inte testat det men kan vara bra, google vet mera

annars så uv-skydd på alla linser och polfilter är det jag använder.
såg att det vart ganska mycket ljusreflexer när jag fotade innomhus i större lokal med starka lampor.
sedan dess så har jag bytt ut dom flesta billigare uv-filtren mot dyrare B+W hoppas det gör skillnad

Permalänk
Medlem

Polarisationsfiler är bra för att förstärka färger. Effekten beror på utomhusljusets karraktär, dvs händer inte så mkt om man anv pol.filter då det är disigt. Vid strålande solsken är bästa tillfället att anv pol filter. Polfilter tar bort lite ljus också varmed det inte är så bra att ha på filtret vid mindre ljusa förhållanden.

Permalänk
Medlem

Visst märker man skillnad på med och utan polfilter när det är disigt. Det "tar bort" diset, eller rättare sagt det ljus som reflekteras av partiklarna (diset) i luften och man får då en bild som ser mindre disig ut och har bättre kontrast. Är det molnigt däremot är inte effekten så stor på färger och liknande, men man kan fortfarande använda det för att ta fort reflexer i fönster/vatten osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

om du ska köra med lång slutartid (halvsekund eller längre) på dagtid.. så tror jag det heter gråfilter eller avtonat gråfilter man ska ha.
inte testat det men kan vara bra, google vet mera

annars så uv-skydd på alla linser och polfilter är det jag använder.
såg att det vart ganska mycket ljusreflexer när jag fotade innomhus i större lokal med starka lampor.
sedan dess så har jag bytt ut dom flesta billigare uv-filtren mot dyrare B+W hoppas det gör skillnad

Gråfilter är det svenska namnet på ND-filter och jag har sett att de brukar säljas som just ND-filter även i Svenska butiker. ND står för övrigt för Neutral Density.

Så påpekats tidigare i tråden är det generellt bättre att köra utan UV-filter då de egentligen inte fyller någon funktion. Som stötskydd är det också tveksamt om det är värt det med tanke på att en kraftigare smäll kan deformera gängorna så filtret fastnar för evigt. Det är inte billigt att skicka in ett objektiv för att få bort ett trasigt filter. Så motljusskydd på alla objektiv alltid, för det skyddar både mot stötar, slag och motljus. Sedan kan man köra UV eller helt klara skyddsfilter om det är risk för kladd och stänk då de är lite smidigare att rengöra än en frontlins.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som stötskydd är det också tveksamt om det är värt det med tanke på att en kraftigare smäll kan deformera gängorna så filtret fastnar för evigt.

Det är inte så avancerat att få bort ett deformerat filter. Ringen är i antingen aluminium eller mässing, dvs rätt mjuka material, så då är ofta bara att ta en avbitare och klippa ringen och ofta har man då intakta gängor på objektivet, till skillnad mot om man inte hade haft filtret på. Då hade man definitivt fått skicka in objektivet för reparation, om man inte är pigg på att plocka isär det och byta delar själv (om man nu kan få tag på delarna, vill säga).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbo:

Det är inte så avancerat att få bort ett deformerat filter. Ringen är i antingen aluminium eller mässing, dvs rätt mjuka material, så då är ofta bara att ta en avbitare och klippa ringen och ofta har man då intakta gängor på objektivet, till skillnad mot om man inte hade haft filtret på. Då hade man definitivt fått skicka in objektivet för reparation, om man inte är pigg på att plocka isär det och byta delar själv (om man nu kan få tag på delarna, vill säga).

Eller så har man ett motljusskydd som tar den värsta smällen så slipper man klippa i aluminium och hoppas att filtret lossnar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Motljusskydd är såklart det allra bästa, för DEN typen av skador. Jag använder det nästan alltid, men inte så ofta inomhus dock.

Edit:
Sen finns det ju motljusskydd som man gängar i filtergängan och då får man ju samma problem där åxå, förstås.

Permalänk
Medlem

I alla fall är det bra att köpa ett "bättre filter än objektiv", d.v.s. att inte köpa
filter som är av sämre konsumentkvalitét & sedan sätta detta på riktigt bra gluggar.
(Om det inte råkar vara det enda man har & man MÅSTE få närbilder på tårtkalaset.)

Hellre då att filtret är av proffskvalitét på en billigare glugg för att minimera
bildkvalitétdegradering från filtret i onödan. Dyra & tunna filter orsakar dessutom mindre
problem med vinjettering, särskilt om man "stackar", använder fler filter samtidigt.

Personligen har jag bara ett filter, ett B+W 010 XS Pro Digital MRC Nano blablabla 77mm.
Det passar både på 24-70 & 70-200 & jag flyttar det mellan gluggarna hela tiden = billigt IMO.

Beroende på situation; folksamlingar med mat i händerna, saltvattenstänk, speedway o.s.v.
tycker jag att ett filter är ett absolut måste. Dock inte ISTÄLLET för linsskydd.
Det kan man - och bör man IMO - använda utanpå sitt dyra filter för att skydda det ..

Till mina tidigare gluggar; 16-85VR & 18-200VR1, hade jag Hoya HD,
men de följde gluggarna vid försäljning av dessa eftersom jag ändå inte skulle
ha fått användning för dom på .. väldigt länge. (Fel filtergänga för mig)

Edit/ Här är en lite skojsig video om ett par användbara filter för landskap:
http://www.youtube.com/watch?v=a_DncAla0vg

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Dock inte ISTÄLLET för linsskydd.
Det kan man - och bör man IMO - använda utanpå sitt dyra filter för att skydda det ..

Jag kanske är löjlig men det är ingen hemlighet att jag är bekväm av mig och jag gillar inte småfippel som på och av med linskydd. Det är sånt smått jag stör mig på. Det jobbigaste momentet när man tar i och ur kameran ur väskan var tidigare att det förbannade linsskyddet ska av/på och man kan ge sig fasen på att man tappar det där det är som minst lämpligt, typ i dyngan på Eskilstuna djurpark utanför getterna! - hände mig i somras :-/ Då lessnade jag och tänkte jag att nu kan du stanna där i dyngan din förbaskade plastbit!

Jag har helt skrotat linsskydden på de objektiv jag har filter, då tar hag hellre risken att få köpa nytt filter vartannat år mot bekvämligheten att slippa det. Hittils har det gått fint.

Permalänk
Medlem

Fast det kan man ju inte råda folk att göra.

Jag har oftare min kamera med en glugg med filter, utan linsskydd liggande i baksätet
än i kameraväskan, med eller utan linsskydd, när jag ska någonstans. I am a speedfreak.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Fast det kan man ju inte råda folk att göra.

Nä det är klart, vet inte vad som hände när getterna tuggade i sig mitt linsskydd. Det kom väl ut där bak misstänker jag. Om någon hittar en linsskydd 72mm hos getterna på eskilstuna djurpark så kan det vara mitt gamla alltså.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Nä det är klart, vet inte vad som hände när getterna tuggade i sig mitt linsskydd. Det kom väl ut där bak misstänker jag. Om någon hittar en linsskydd 72mm hos getterna på eskilstuna djurpark så kan det vara mitt gamla alltså.

Getterna har nog ätit upp det.

En inte särskilt vetenskaplig undersökning om UV filter eller inte:

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Hammar:

I alla fall är det bra att köpa ett "bättre filter än objektiv", d.v.s. att inte köpa
filter som är av sämre konsumentkvalitét & sedan sätta detta på riktigt bra gluggar.
(Om det inte råkar vara det enda man har & man MÅSTE få närbilder på tårtkalaset.)

Hellre då att filtret är av proffskvalitét på en billigare glugg för att minimera
bildkvalitétdegradering från filtret i onödan. Dyra & tunna filter orsakar dessutom mindre
problem med vinjettering, särskilt om man "stackar", använder fler filter samtidigt.

Vart går egentligen gränsen för bra/bättre filter?
Det verkar vara ett rätt svårt ämne att hitta information om. Jag har stoppat Hoya's clearfilter på dom objektiven jag bryr mig om, mest för att dom känns som en bra combo av inte billigast och inte svindyra.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vart går egentligen gränsen för bra/bättre filter?

https://www.youtube.com/watch?v=K_1CpHja26k&list=PL755A5A20CE...

Intressant från ~2min in i första klippet.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Bra teori. lite väl ospecifikt när det kommer till faktiska modeller dock, vissa av deras omtyckta märken ha filter för en hundring, vissa av deras ogillade märken har sådant som nästan kostar 10ggr så mycket. Och något lite samband mellan pris och funktion borde det väl finnas?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hmm, jag resonerar iaf såhär att:

Till t.ex. ett 18-200VR tycker jag att ett ~600-700krs filter borde vara lagom,
medan till ett 70-200VR duger endast det bästa som finns att köpa, typ.
Jag har ett http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12400752/bw-filter-uv...
till mina gluggar med den filtergängan. Tunt & hårt, har nanocoating & gänga på båda sidor.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Hmm, jag resonerar iaf såhär att:

Till t.ex. ett 18-200VR tycker jag att ett ~600-700krs filter borde vara lagom,
medan till ett 70-200VR duger endast det bästa som finns att köpa, typ.
Jag har ett http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12400752/bw-filter-uv...
till mina gluggar med den filtergängan. Tunt & hårt, har nanocoating & gänga på båda sidor.

Hm, jag insåg att det ju är lite löjligt att basera filterval på vad som fungerar för andra personer, på andra personers utrustning. Jag ifrågasätter inte ditt omdöme, men tja, det är ju inte dina objektiv jag fotar med.
Plockade helt enkelt fram stativet, körde diverse manuella testbilder med och mina budgetfilter. Vid 100% crop var skillnaden helt obefintlig.
Men men, antar att inomhusbilder med kontrollerad fokus inte är dom mest lämpade testerna för att provocera fram oskärpa.

Däremot är dom ganska hemska när et kommer till rengörning. Och vattenstänk ska vi inte tala om, inte det minsta vattenavvisande

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Plockade helt enkelt fram stativet, körde diverse manuella testbilder med och mina budgetfilter. Vid 100% crop var skillnaden helt obefintlig.

Det är framför allt vid motljussituationer som skillnaderna brukar bli ganska påtagliga, det är framför allt antireflexbehandlingen som skiljer. Hur skärpan påverkas kan variera ganska mycket beroende på vad det är för objektiv. Teleobjektiv är känsligare än vidvinklar, tex. Skulle det vara så att filtret inte är helt plant, tex, så kan påverkan på skärpan bli ganska stor, särskilt med teleobjektiv. För att minimera de problemen bör man använda filter som är svarvade och inte formpressade. Hoya och B+W har svarvat glas i sina filter. Hoyas billigaste serier har en ganska enkel antireflexbehandling, men oftast inte nån nämnvärd påverkan på skärpan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Som rubriken säger, vilka filter funkar bäst när man vill ta vackra höstbilder?

Åter till frågan. I stort sett är det bara polfilter som ger effekt som man inte lätt kan göra i datorn (ta bort blått blänk från löven=djupare färger). Gråfilter kan hjälpa till att korta ned skärpedjup eller ge långa slutartider. Gemensamt är att det krävs mycket ljus för dessa filter, vilket det ju är ont om på hösten. Kräma på med färgmättnad i LR eller PSE och tweaka lite med färgbalansen så får man mustiga höstfärger.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.