Permalänk

SSD Råd - Hjälp Uppskattas!

Tjo!,har beställt en Toshiba Satellite L850-1FF och ja planerar att byta ut disken mot nån SSD.
Men ja vet inte riktigt va för SSD ja ska skaffa...
Finns så satans många likvärdiga SSD:s där ute så det är svårt att välja , så ja bestämde mig för att göra en tråd här å fråga vad folket rekommenderar

Mina krav på SSD:n är väl att den ska va stabil och ha 240-256GB , 500MBR/500MBW och att den funkar med laptoppen :b (Budget på 1-2k ungefär)

Mvh AlexK
P.S Laptoppen om ni behöver se:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Vänta på samsung 840 pro. Verkar komma strax och samsungs ssd är stabila. Bäst i dem flesta testen är den också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkyThread:

Vänta på samsung 840 pro. Verkar komma strax och samsungs ssd är stabila. Bäst i dem flesta testen är den också.

Jag rekommenderar detta också. Har dock 6 st Corsair Force 3 SSD's och ingen av dom har krånglat.
Vet dock, att det var många som hade problem med Corsair SSD's ett tag så det är nog värt att satsa på Samsung.
Och en sak, tänk inte ens tanken att köra på OCZ, har nästan enbart hört om problem med dessa.

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Vänta på samsung 840 pro. Verkar komma strax och samsungs ssd är stabila. Bäst i dem flesta testen är den också.

Mhm... När kommer den ut dårå :O?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Beelze666:

Jag rekommenderar detta också. Har dock 6 st Corsair Force 3 SSD's och ingen av dom har krånglat.
Vet dock, att det var många som hade problem med Corsair SSD's ett tag så det är nog värt att satsa på Samsung.
Och en sak, tänk inte ens tanken att köra på OCZ, har nästan enbart hört om problem med dessa.

Ok . har kollat lite på Corsair Force 3 : http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...
denna , men hur blir det när man stoppar in den?, behöver man göra nån bios update lr nåt ( hört nå sånt , har inte koll )

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

Ok . har kollat lite på Corsair Force 3 : http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...
denna , men hur blir det när man stoppar in den?, behöver man göra nån bios update lr nåt ( hört nå sånt , har inte koll )

Jag köpte en Samsung 830-series till min laptop efter att ha hört mycket gott om denna SSD från kompisar som har den. Ska precis slänga in den i datorn nu. Det du behöver tänka på är att ändra till AHCI i BIOS.

Tänk också på att din laptop kanske bara har SATA II. Så var det i min Toshiba jag beställde nyligen i alla fall. Hittar dock ingen info ang detta på din dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexandre94:

Ok . har kollat lite på Corsair Force 3 : http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...
denna , men hur blir det när man stoppar in den?, behöver man göra nån bios update lr nåt ( hört nå sånt , har inte koll )

Normalt sett ska man inte behöva göra någon bios update. Jag rekommenderar dock att alltid köra på senaste stabilaste Bios som finns att hämta ner till ditt moderkort. Det du bör göra när du fått din SSD är att gå in i Bios och ändra inställningen IDE till AHCI. Sedan ska det bara vara o köra på som vanligt med Windows installationen osv..

Permalänk
Skrivet av gigasaour:

Jag köpte en Samsung 830-series till min laptop efter att ha hört mycket gott om denna SSD från kompisar som har den. Ska precis slänga in den i datorn nu. Det du behöver tänka på är att ändra till AHCI i BIOS.

Tänk också på att din laptop kanske bara har SATA II. Så var det i min Toshiba jag beställde nyligen i alla fall. Hittar dock ingen info ang detta på din dator.

Ok tack, det dära med AHCI å SATA II behövde jag veta

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Beelze666:

Normalt sett ska man inte behöva göra någon bios update. Jag rekommenderar dock att alltid köra på senaste stabilaste Bios som finns att hämta ner till ditt moderkort. Det du bör göra när du fått din SSD är att gå in i Bios och ändra inställningen IDE till AHCI. Sedan ska det bara vara o köra på som vanligt med Windows installationen osv..

Okok . ty )

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Har en Corsair Force 3 och först nu ca två år efter inköp är den stabil, det krävdes fem uppdateringar av både bios och firmware.
Hade inte rekommenderat den då men nu känns det lugnt, Samsung disken som nämndes tidigare i tråden låter dock mer lovande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ha gay med ssd , hdd är mycke bättre på laptop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AngeL..:

ha gay med ssd , hdd är mycke bättre på laptop

Jag hoppas innerligt att du skämtar.. i så falla HAHAHA vad roligt.
Det är en rejäl förbättring med en SSD jämfört mot en mekanisk HDD.

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

Ok tack, det dära med AHCI å SATA II behövde jag veta

Du kan fortfarande använda en SSD med SATA III då det är bakåtkompatibelt, det är bara läs/skrivhastigheten som blir lidande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gigasaour:

Du kan fortfarande använda en SSD med SATA III då det är bakåtkompatibelt, det är bara läs/skrivhastigheten som blir lidande.

Det stämmer och det var bra att du tog upp det ifall trådskaparen ej visste om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngeL..:

ha gay med ssd , hdd är mycke bättre på laptop

Åååhhhh va ROLIGT....(Id..t)

Vänta på Samsungs nya som andra har sagt, eller köp en 830 istället för 840 om du har bråttom:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av gigasaour:

Du kan fortfarande använda en SSD med SATA III då det är bakåtkompatibelt, det är bara läs/skrivhastigheten som blir lidande.

Aah , ok , hur illa blir det med farten (ungefär) om det skulle visa sig vara SATA II? ist för 3 , men det borde ju va 3 på den dära laptoppen tkr man jue... lr xD?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexandre94:

Aah , ok , hur illa blir det med farten (ungefär) om det skulle visa sig vara SATA II? ist för 3 , men det borde ju va 3 på den dära laptoppen tkr man jue... lr xD?

Du, alexandre94

Jag rekommenderar att kolla upp detta innan du gör något köp. Om du nu inte redan vet med dig att din laptop har SATA II.

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Åååhhhh va ROLIGT....(Id..t)

Vänta på Samsungs nya som andra har sagt, eller köp en 830 istället för 840 om du har bråttom:)

ok , mjo kikat lite på dom , verkar najs... fast de e klart när 840 släpps kanske dessa blir billigare.. har inte så himla bråttom iafl :b så kan nog vänta å se om 840 skulle vara nåt

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Beelze666:

Du, alexandre94

Jag rekommenderar att kolla upp detta innan du gör något köp. Om du nu inte redan vet med dig att din laptop har SATA II.

jodå jag har mailat netonnet om det

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexandre94:

jodå jag har mailat netonnet om det

Kanon! har du några fler frågor är det bara o hojta till.

Permalänk
Skrivet av Beelze666:

Kanon! har du några fler frågor är det bara o hojta till.

ok ty för svar

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

Aah , ok , hur illa blir det med farten (ungefär) om det skulle visa sig vara SATA II? ist för 3 , men det borde ju va 3 på den dära laptoppen tkr man jue... lr xD?

Jag har slängt in min Samsung 830 nu och installerat Windows 7. Min har som sagt bara SATA II men den startar windows och laddar klart på ca 15 sekunder jämfört med 5+ minuter med tidigare mekaniska hårddisk. Dock så har jag inga program installerade än, framförallt inte de 20+ Toshibaprogram följer med datorn vid köp

Permalänk
Skrivet av gigasaour:

Jag har slängt in min Samsung 830 nu och installerat Windows 7. Min har som sagt bara SATA II men den startar windows och laddar klart på ca 15 sekunder jämfört med 5+ minuter med tidigare mekaniska hårddisk. Dock så har jag inga program installerade än, framförallt inte de 20+ Toshibaprogram följer med datorn vid köp

okok, bättre me 15 sek än 5 min iafl (^^,) , fast överdrev du kanske med 5 min?, lät nästan lite väl mycket.
Och BTW det är inte samma laptop som jag beställt eller?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

okok, bättre me 15 sek än 5 min iafl (^^,) , fast överdrev du kanske med 5 min?, lät nästan lite väl mycket.
Och BTW det är inte samma laptop som jag beställt eller?

Jag tog aldrig tiden exakt innan men windows startade ju upp på snabbare än fem minuter dock så låg det fruktansvärt många program i autostart så totalt tog det nog 5 min innan man kunde börja använda datorn normalt. Det är inte samma dator som den du beställt utan en Satellite P850-30Q som jag har.

Permalänk
Skrivet av gigasaour:

Jag tog aldrig tiden exakt innan men windows startade ju upp på snabbare än fem minuter dock så låg det fruktansvärt många program i autostart så totalt tog det nog 5 min innan man kunde börja använda datorn normalt. Det är inte samma dator som den du beställt utan en Satellite P850-30Q som jag har.

Okok , ty för svar

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Beelze666:

Du, alexandre94

Jag rekommenderar att kolla upp detta innan du gör något köp. Om du nu inte redan vet med dig att din laptop har SATA II.

Yesbox! ,har fått svar från netonnet.se och den är sata 3 kompatibel

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av gigasaour:

Jag har slängt in min Samsung 830 nu och installerat Windows 7. Min har som sagt bara SATA II men den startar windows och laddar klart på ca 15 sekunder jämfört med 5+ minuter med tidigare mekaniska hårddisk. Dock så har jag inga program installerade än, framförallt inte de 20+ Toshibaprogram följer med datorn vid köp

hej, Hmm ... Har fått hem laptopen nu (yay!) , å ja undrar hur du gjorde för att få tag på datans drivers , på stationära är det ju att om man inte har skiva till moderkortet när man installerar den så har man inge internet .. Hur gjorde du med det?

Edit:

Använde du samsungs överförnings slad som man får i samsung kittet å sedan använde nero (eller vad det heter) till att skapa en backup?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

hej, Hmm ... Har fått hem laptopen nu (yay!) , å ja undrar hur du gjorde för att få tag på datans drivers , på stationära är det ju att om man inte har skiva till moderkortet när man installerar den så har man inge internet .. Hur gjorde du med det?

Edit:

Använde du samsungs överförnings slad som man får i samsung kittet å sedan använde nero (eller vad det heter) till att skapa en backup?

Du har antagligen löst detta redan men om du inte har det (eller om någon annan har samma problem) så finns drivrutiner för din laptop att hämta här: http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/downloa...

Sen är det bara att slänga in dem på CD/USB och installera.

Jag skapade en restore med toshibas program direkt in på ett USB-minne, vilket du annars kan göra och installera denna på din nya disk. Dock så ville jag slippa alla förinstallerade program och hämtade därför enbart drivrutinerna som behövdes.