Asus lanserar Geforce GTX 670 DC2 med 4 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Geforce GTX 670 DC2 med 4 GB grafikminne

Komponentjätten Asus breddar sortimentet med ett nytt Geforce GTX 670. Specifikationerna avslöjar bland annat 4 GB grafikminne och företagets DirectCu II-kylare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt! Bästa nyheten på länge då jag ska köpa nytt grafikkort snart och har kollat efter just GTX 670 med 4 GB

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

undrar om man kan utnyttja så mycket

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Lite sent ute nu med AMDs nya kort runt hörnet

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Välbehövt. Släpp nu en 4GB-version av GTX680 med DC2-kylaren så blir jag nöjd!

Permalänk
Medlem

Fin fint, lite väl mycket pengar men väldigt intressant.
Nån gång i vinter får väll gtx460 kortet pensioneras.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Gtx 690 med 4gb hade varit fint.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vad händer om man försöker använda detta i 32-bitars operativsystem såsom Windows XP?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Vad händer om man försöker använda detta i 32-bitars operativsystem såsom Windows XP?

Om man fortfarande har 32-bit är det nog smart att skaffa 64-bit då RAM minnet kommer nog börja ta slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Om man fortfarande har 32-bit är det nog smart att skaffa 64-bit då RAM minnet kommer nog börja ta slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Nu blandar du ihop minnen med grafikkortets minne. Självklart kan man utnyttja hela grafikkortets vram i Windows XP.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Vad händer om man försöker använda detta i 32-bitars operativsystem såsom Windows XP?

Det fungerar även med 32 bitars, grafikkortet behöver inte 4GB av minnet eller adresserna, data skyfflas till grafkkortet via en en minnesarea i arbetsminnet.
Förenklat kan man säga att CPUn hämtar data från hårddisken till arean som sedan läses in av grafikkortet.
Denna area behöver inte alls vara så stor som grafikminnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad händer om man försöker använda detta i 32-bitars operativsystem såsom Windows XP?

Borde inte vara något problem egentligen, RAM och VRAM fungerar inte riktigt på samma vis. Men det är nog en bra ide att uppgradera ändå eftersom det blir lite snålt med mindre än 4GB internminne.

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att de kommer ta ut ~1000 kr för 2 gb minne extra :/

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett Asus 670 DC2T som ju är ett överklockat 670. Jag har en 30" skärm och behöver minst det jag beställt. Detta nya på 4Gb är väl lite långsammare men kan det på något vis kompernseras av den större minnesmängden vis spel på 2560x1600?

Tacksam för hjälp

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Lite sent ute nu med AMDs nya kort runt hörnet

Jaså? När kommer de?
Mvh

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Problemet är bara att de kommer ta ut ~1000 kr för 2 gb minne extra :/

Close, but no cigar^^. Enligt prisjakt skiljer det ungefär 400kr på standard 670 och cirka 200kr på den överklockade mot 670 med 4Gb minne.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Va? Nu blandar du ihop minnen med grafikkortets minne. Självklart kan man utnyttja hela grafikkortets vram i Windows XP.

Nu var det inte det jag menade.
Om man spelar tex bf3 så är det mog bättre att skaffa mer RAM och då behöver man 64-bit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant med tanke på att Asus tidigare, när folk började höja på ögonbrynen över minnesmängden på gtx 680, menade att det inte behövs mer än 2 gb minne

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Vore fint om de satsade på att få ut 670 Top istället. Väntat sedan i mitten av juli på ett ersättningskort till mitt som small.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Vore fint om de satsade på att få ut 670 Top istället. Väntat sedan i mitten av juli på ett ersättningskort till mitt som small.

Ja, vad händer med dem? Jag beställde ett för en månad sen. Inte sett skymten av dem...

Permalänk
Medlem

klart intressant.
Kanske till och med priserna på 2gb korten sjunker lite med annars lär väl inga köpa dom då denna släpps

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Nu var det inte det jag menade.
Om man spelar tex bf3 så är det mog bättre att skaffa mer RAM och då behöver man 64-bit

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det var ju inte riktigt det han frågade + att alla spelar inte BF3 och det framgick inte ens i hans fråga att han gjorde det, så varför drar du genast parallellen till att han gör det? Det finns fler spel på marknaden, tro det eller ej

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

2GB är i min mening för lite om man vill vara "framtidssäker" (jo jag vet att vi pratar grafikkort men ändå) då toppspel som BF3 redan idag kan dra uppemot 1.5GB VRAM eller mer
Synd att man ska behöva beta 800 kr för det bara. (detta kort jämfört med Gigabyte 670 2GB på butiker jag litar på).
Tror jag väntar lite till ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Intressant med tanke på att Asus tidigare, när folk började höja på ögonbrynen över minnesmängden på gtx 680, menade att det inte behövs mer än 2 gb minne

Sedan hade det något med bandbredden att göra också, tillsammans med tillgängliga moduler blev det "ojämnt" och alla moduler fick inte samma bandbredd, minns inte exakt ord för ord förklaringen, men i grova drag var det så.
(detta rörde GTX 580 åtminstone)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Vore fint om de satsade på att få ut 670 Top istället. Väntat sedan i mitten av juli på ett ersättningskort till mitt som small.

Ja, undrar vart de har tagit vägen, har väntat månader på att köpa ett. Kanske skall satsa på ett sånt här kort istället?

Visa signatur

Frakk!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Sedan hade det något med bandbredden att göra också, tillsammans med tillgängliga moduler blev det "ojämnt" och alla moduler fick inte samma bandbredd, minns inte exakt ord för ord förklaringen, men i grova drag var det så.
(detta rörde GTX 580 åtminstone)

Ja just det, så med andra ord var Asus uttalande om minnesämngden förmodligen helt och hållet grundat i detta snarare än att de faktiskt ansåg att 2 gb räcker.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineker:

Ja, undrar vart de har tagit vägen, har väntat månader på att köpa ett. Kanske skall satsa på ett sånt här kort istället?

Köp ett 680 annars, lite mer kraft är bättre än minne imo

Funderar på att helt enkelt köra singelkort hädanefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Ja, vad händer med dem? Jag beställde ett för en månad sen. Inte sett skymten av dem...

Snackade med Asus sverige för typ 1.5 månad sedan eller så och de sa att de är populära och har hög efterfrågan. Dock är de slut precis överallt förutom på Proshop som fular sig och säger att de har under helgerna och sen på måndagar är de helt plötsligt slut.

Permalänk
Medlem

När ASUS släppte sitt 680 klagade många här på att det inte kom med 4 GB, ASUS svarade:

"Vi har testat 4GB och det testarna visar är två klara anledningar för oss att inte hoppa på 4GB-tåget.

- 2 minnesmoduler per kanal kräver clock skew (för synkning), det innebär mer fördröjning och således något lägre generell minnesbanbredd vid samma klockfrekvens.
- Det mycket extrema scenariot (7680x1440/1600 eller 3060x1920) där den extra minnesmängden ger ett par procent extra prestanda, är det inte spelbara fps det handlar om."

Verkar som de ångrat sig, och detta är inte ens ett 680...

Edit: Det måste vara fler än jag som tycker detta är lite lustigt... Och ta inte allt så jävla allvarligt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Borde inte vara något problem egentligen, RAM och VRAM fungerar inte riktigt på samma vis. Men det är nog en bra ide att uppgradera ändå eftersom det blir lite snålt med mindre än 4GB internminne.

Nu har jag i och för sig bytt till Linux helt och hållet och kör 64-bit så det var en hypotetisk fråga. Men jag minns tydligt att tillgängligt RAM-minne i Windows XP minskade ungefär lika mycket som grafikminnet. Hade man grafikkort med 1 GB RAM och 4 GB RAM i datorn så visade XP endast 3 GB tillgängligt RAM-minne. Då funderade jag om minnet helt skulle ta slut med 4 GB grafikminne.