Heta diskussioner om färgjustering för Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela pga dom dassiga färgerna.
True story.

Dock behöver man inte ställa upp färgerna så dom skriker och världen ser ut som en cirkus.

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven måste jag säga.. Om man ska börja tillåta filter (Som detta) vart går gränsen där det ger dig en fördel. Jag menar nu är detta inte så konstigt men säg att de ändrar lite på det så att man lättare kan se folk. Tror att DICE tänker att det är bättre att inte tillåta något som helst i form av mods än att behöva titta igenom alla och bara släppa dom som inte ger en fördel i något läge.

Permalänk

Är jag det enda som inte märkt det blåa filtret för ens nu? Kör då mest utomhusbanor. Diskussionen påminner mig om Carmacks senaste föreläsning. "om gammat hos slutanvändaren är fel med två enheter förstörs alla ljuseffekter."

Skrivet av Henkka:

Problemet är att EA/DICE inte lyssnar på betalande kunder.

Det hemska "blåfiltret" har varit omdiskuterat sedan dag 1 och problemet finns fortfarande kvar. T.ex. Wake Island är direkt jobbig för ögonen med sin grådassiga ljusstämning. Ögonen försöker fokusera/hitta mer ljus men det finns inget att fokusera bättre på då färgerna är vad de är... idiotiskt genomfört.

FXAA-injector för färgerna fungerar (och kan ställas in så att det inte blir överdrivet färgsatt heller). Istället för att fixa problemet så tar DICE upp det som ett potentiellt fusk.

En simpel, av/på inställning i menyn vore givetvis det lättaste för samtliga inblandade.. förutom DICE som istället ignorerar problemet.

Vi som konsumenter får helt enkelt agera med plånboken, precis som jag redan gjort då jag inte köpt varken premium eller de nya kartpaketen ( - the biggest maps in any Battlefield & -We will never charge för a dlc ...) . Nåt BF4 blir det inte tal om att köpa i framtiden.

Låt mig gissa. Premium-användare och haft spelet sedan dag ett. Ärkehycklare med andra ord.

Skrivet av kaya:

BF är dött, Dice är alldeles för peningkåta sen dom sålde sin själ till EA.
Hotar moddare med perm ban för att dom moddar spelet?
Vad vore BF serien utan Desert combat och forgotten hope?

Skit dåligt av Dice.

Samma storsäljande serie?

Permalänk
Skrivet av paltkoma:

Jag vet då inte många spel där man själv kan gå in och förändra färgerna i spelet. Varför ska DICE tillåta det i deras spel?

Om en konstnär eller fotograf har en utställning och människorna som kommer och tittar på verken börjar påpeka, njaaa jag vill ha den här tavlan i dom här färgerna. Nej håller inte med att man ska kunna gå in och ändra i spelet bara "så där". Kan förstå om man vill göra förändringar ifall man känner sig besvärad av det och får ont i ögonen. Men dice har gjort spelet så här och jag tycker att man få ta det som tillverkaren gjort spelet.

Precis detta som är det känsliga i det hela. Man kan förstå att utvecklarna ogärna vill tillåta några större ändringar på den vision/stil dom har eftersträvat, skapat och marknadsfört. Att kunna ändra färgtemat så drastiskt som i filmen i nyheten byter ju ut spelets unika dystra och kaotiska slagfält till lekparker. BF3 har en väldigt hård och speciell stil som jag knappast tror att Dice kommer ändra på. Möjligtvis ett lite mer neutralt tema, men räkna inte med några sunshinelollipop-färger som i filmen.

Jag kan iaf respektera att utvecklare vill att spelarna ska uppleva spelet så som det var menat från början. Dom har uppenbarligen tillräckligt många sålda ex och aktiva spelare för att kunna dissa allt vad gäller modding ändå. Tråkigt bara att man riskerar att bannas om man försöker, men jag antar att dom då även har strängare licens-vilkor som vi alla har godkänt vid installation. Då har vi ju faktiskt egentligen inget att gnälla om sålänge vi fortsätter köpa spelen som dom är.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte instinktivt, ja. Men ju mera av bilderna på videon jag såg så blev jag å tänka nej... Det får inte bli så mycket färg, tyckte det som alldeles för "cartoonigt ut". Kan inte säga att jag gillar filtret på vissa kartor, typ Wake. Som nån sa så blir det svårt att spela. Jag har på vissa kartor väldigt svårt att se spelare. Då de liksom bara försvinner om de är en bit bort. Dock så verkar de senare expasionerna inte vara lika filtrerade, tänkte på Bandar, å Alborz. Snön är ju vit? Men jag kanske bara blivigt så jävla van så ja tänker bort filtret. Ser hällre att de nerfar solen, Eller både och.

Permalänk

Smecka på Digital vibrance till max om ni vill ha mer färg...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av DrZalt:

Tänkte instinktivt, ja. Men ju mera av bilderna på videon jag såg så blev jag å tänka nej... Det får inte bli så mycket färg, tyckte det som alldeles för "cartoonigt ut". Kan inte säga att jag gillar filtret på vissa kartor, typ Wake. Som nån sa så blir det svårt att spela. Jag har på vissa kartor väldigt svårt att se spelare. Då de liksom bara försvinner om de är en bit bort. Dock så verkar de senare expasionerna inte vara lika filtrerade, tänkte på Bandar, å Alborz. Snön är ju vit? Men jag kanske bara blivigt så jävla van så ja tänker bort filtret. Ser hällre att de nerfar solen, Eller både och.

Står ju trotts allt att man ska kunna justera själv, inte att man antingen har som på bilderna eller standardfärger? Håller med om att det ser mycket bättre ut i expansionerna, framför allt i Armored kill, tycker de kunde fixa samma sak till de gamla banorna

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

http://pcper.com/images/reviews/877/Eee1201N-NVIDIA-CP.jpg

Smecka på Digital vibrance till max om ni vill ha mer färg...

Vilket bara gör allt ännu mera blått?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anton_Cimex:

Använder Flux i Windowsmiljö då det sticker i mina ögon ibland, fungerar bra att byta till varmare ton via det lite snabbt än att flippa med skärminställningarna eller modifikationer.

Jag testade lite snabbt på skoj och märkte av effekten på bara några sekunder! Tack så mycket!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Jag är ingen grafisk expert. Men jag anser att den varmare färgen får spelet att se tecknat ut, men att den matta färgen möjligtvis är FÖR matt, ser ut som att det är regn på g

Håller med, den varma färgen får det till at se mindre naturligt ut.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Nästa steg blir väl ett ramaskri om någon skulle ta fram en modd som gör att man INTE slår ihjäl sig om man snubblar på trottoarkanterna. "Bad Luck" som det så fint heter (och ibland undrar jag om det inte bara rör sig om en hjärtattack till och med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Precis detta som är det känsliga i det hela. Man kan förstå att utvecklarna ogärna vill tillåta några större ändringar på den vision/stil dom har eftersträvat, skapat och marknadsfört. Att kunna ändra färgtemat så drastiskt som i filmen i nyheten byter ju ut spelets unika dystra och kaotiska slagfält till lekparker. BF3 har en väldigt hård och speciell stil som jag knappast tror att Dice kommer ändra på. Möjligtvis ett lite mer neutralt tema, men räkna inte med några sunshinelollipop-färger som i filmen.

Jag kan iaf respektera att utvecklare vill att spelarna ska uppleva spelet så som det var menat från början. Dom har uppenbarligen tillräckligt många sålda ex och aktiva spelare för att kunna dissa allt vad gäller modding ändå. Tråkigt bara att man riskerar att bannas om man försöker, men jag antar att dom då även har strängare licens-vilkor som vi alla har godkänt vid installation. Då har vi ju faktiskt egentligen inget att gnälla om sålänge vi fortsätter köpa spelen som dom är.

Återigen, man kan justera färgerna efter eget tycke, så det är inget tvång att köra med "sunshinelollipop-färger" heller. Filmen visar bara hur stor skillnad det kan bli, inte vad det måste bli. På tal om marknadsföring - jag tycker personligen att spelets trailer är väldigt missvisande. Jag kan faktiskt inte se denna blåa färg på långa vägar så tydligt som det faktiskt är i spelet: http://youtu.be/9DM7NsxOS0Q

Då kommer vi till nästa punkt: om jag hade köpt spelet och fått reda på att det ser annorlunda än den uppfattningen jag fått av deras trailer, så kan jag inte på något sätt få mina pengar tillbaka. Om den där blå färgen får mig att må dåligt av någon anledning (kraftig huvudvärk tex) ska jag alltså vackert bara acceptera det rakt av? Eller kan jag kanske ändra färgerna så att det är spelbart även för mig så jag också får någon valuta för pengarna? Något annat vore ju helt galet. Det är fan inte deras ensak om jag fixar till något som annars förstör alla mina möjligheter till att spela. Då handlar det inte om personliga preferenser, utan är kanske min enda chans att kunna nyttja det jag har betalat för. Tror du att DiCE/EA bryr sig det minsta om detta dilemma? Knappast. Det gör förmodligen inte du eller de andra som både gillar och spelar spelet heller, men för mig (oss?) som inte kan spela det är det en helt annan femma.

Jag tycker inte att det är att gnälla om man framför sina klagomål på något så korkat som vilka färger som är accepterade av utvecklarna eller inte. Om de hade en vision om hur det skulle se ut men inte fungerar för vissa, ska vi då straffas dubbelt upp genom att först slängt flera hundra spänn i sjön och sedan bli permanent avstängda? Det är på ett sätt väldigt bra att de visar så tydligt att deras plånbok är viktigare än något annat (även deras s.k "goda rykte") för då blir det mycket lättare för mig (och andra med samma problematik) att avstå från deras produkter i framtiden. Men bara för det betyder det inte att jag måste hålla mina åsikter för mig själv, som en del individer anser att jag borde. (Jag menar inte dig.)

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goedarem:

Ingen mening med att bli spydig min bäste herre. Det är lätt att bli frustrerad på många av sakerna i bf3, då inte bara blåfiltret, utan även ex. hur sega dom gjort attackhelikoptrarna (och autolock noob gameplayet).

Permalänk
Avstängd

Har bett DICE gång på gång att låta oss spelare välja men som vanligt så vägrar de svara på dessa obekväma frågor. Det här var droppen. Avinstallerar spelet och bojkottar DICE tills dess att de börjar lyssna på communityt. Nämnde jag spectator mode och Battlerecorder?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

Alltså... Det är ju ganska uppenbart att det här räknas som fusk och inte ska tolereras. Kan man använda verktyget för att ändra rekyl och skada på vapen skulle man säkert kunna ändra färgerna på fordon och soldater till knallorange och neongult. Rätt uppenbart att det inte är okej.

Sen så kan vi ta filmer som 300 till exempel, om folk inte gillar färgsättningen ska vi låta dem ändra den eller låta regissören bestämma hur filmen ska se ut?
Det är lite samma problem som med hur felkalibrerade alla skärmar är från fabrik, som skapare av ett spel eller en film skulle jag bli besviken över hur förjävligt mitt verk ser ut på vissa skärmar.

Sen får folk tycka fel och att det ser fult ut, men skaparna har ju förmodligen haft en tanke...

Att det finns såna här program och att så många klagar i forumet visar ju att många hellre vill ha naturliga färger och inte torra blåa färger. Ändå vägrar DICE fixa en så enkel som som en inställning där man kan slå av det här filtret. Bevisar hur arroganta DICE är och att de ständigt struntar i communityt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag har tappat respekt för DICE, mest för att de lovar så mycket som de sedan inte håller. Det var ju en del svikna löften redan på BF2-tiden, buggar som ej fixades, features som ej kom med etc.

Det ska mycket till för att jag skall köpa BF4, det ska jag säga, och då har jag spelat vart enda battlefield-spel som kommit till PC, och jag äger alla förutom 2142.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patan77:

Tycker inte man ska ändra eftersom dom har spenderat väldigt mycket tid för att fixa färgerna när dom skapade spelet och det ser mycket bättre ut innan folk justerat färgerna. Dock tycker jag inte att man ska bli avstängd för en sådan sak.

Nej det har de inte, det är bara ett filter som de lagt ovanpå originalfärgerna som användes när spelet var i Alfa-stadiet under våren/tidig sommar. Filtret är pålagt i efterhand och kan slås av och på genom en enkel variabel.
Förresten, vem bryr sig om vad DICE tycker är snyggt, kunden har alltid rätt. Låt folk välja vad de vill spela med.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Det har stått klart under en lång tid att Dice har tappat kontakten med sina kunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patan77:

Tycker inte man ska ändra eftersom dom har spenderat väldigt mycket tid för att fixa färgerna när dom skapade spelet och det ser mycket bättre ut innan folk justerat färgerna. Dock tycker jag inte att man ska bli avstängd för en sådan sak.

Ja, dom har spenderat mkt tid till att fixa blåfiltret så allt ser grått o trist ut.

Vilken sida ser mest deprimerande ut?
http://www.youtube.com/watch?v=BI-Cjy9NHOg

Tänk dom varma färgerna med nya grafiken, hade vart sjukt nice. Men där kommer DICE in och sätter käppen i hjulet minsann.

Permalänk
Medlem

Svårt att se några färger då man har en sol i ögonen HELA tiden

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

En inställning på serversidan kanske?

Permalänk
Medlem

DICE är dumma i huvudet helt enkelt. Stör mig på färgen jag undviker dom flesta banorna med det problemet, vilket är många.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag den blåa tonen och grafiken bakom den är en del av hur BF3 ska se ut, det ger en allvarligare känsla. Krig är kallt, ger lite extra till realismen. bara till att se hur filmer görs, "saving private rayan" En filmatisering av en verklig händelse som visst är lite tillgjord men till min poäng, hela filmen är gjord i ett mörkare gråare skala och där av mycket blå ton i bakgrunden många gånger.

Vill jag ha en färgsprudlande bakgrund och livliga färger så drar jag igång battlefield heros lr team fortress 2, alltså mer cartoon liknande spel.

Får dock hålla med några av "kommenterarna" alternativet borde ligga hos dig som spelare.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Avstängd

"Krig är kallt"

Så om man slåss i tropisk miljö så blir det kallt helt plötsligt?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte detta som problem, utan de som klagar är nog de som försöker hitta tusen anledningar till att deras K/D är under 0.0. Jag är nykomplig till BF3 spelar ungefär en månad, och jag anser inte detta vara några problem. Ska man modifiera spelet eller använda verktyg som ger en övertag så ska man bannas anser jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Az1337:

Jag ser inte detta som problem, utan de som klagar är nog de som försöker hitta tusen anledningar till att deras K/D är under 0.0. Jag är nykomplig till BF3 spelar ungefär en månad, och jag anser inte detta vara några problem. Ska man modifiera spelet eller använda verktyg som ger en övertag så ska man bannas anser jag.

Vem har sagt att det är något problem som har att göra med K/D?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Sådär vill jag ha det, färgvalet i BF3 är anledningen till att jag inte spelar det. Blir irriterad och uttråkad utav det färgvalet som är nu.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Problemet känns ju uppenbart. När man utvecklar system för att upptäcka fusk så är det nästan omöjligt att urskilja på ett hack som gör något som ger dig fördel och något som inte ger dig fördel. Sedan är det ju också svårt att avgöra om det ger fördel eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

http://pcper.com/images/reviews/877/Eee1201N-NVIDIA-CP.jpg

Smecka på Digital vibrance till max om ni vill ha mer färg...

Fast om du gör så så blir det blåa bara mer blått. Du får ändra var kanal för sig istället. Sänka den blåa kanalen då givet vis, boosta rött och grön en smula.

Jag ändrar i Nvidias kontrollpanel, finns något liknande i Catalyst för AMD antar jag.

Den här bilden är bra att justera på:

Försök få kaklet på väggarna och pelarna så vitt som möjligt utan att övriga färger försvinner, sen boostar du det röda på bortre väggen lite, samt lägger till lite grönt.

Tog kort på min skärm, sorry för dålig kvalla men ni ser ju hur mycket bättre det kan bli om man pillar lite:

Orginal:

Tweak:

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Hmm... Tja. Kanske DICE borde lyssna lite mer på vad som efter frågas, men om de först blivit stort efter AK kanske de inte är så konstigt att de inte jobbas på än. Vi kan ju inte veta vad dom tänker om det nu.

Jag däremot har aldrig haft problem med färgåtergivningen i BF3. Tycker filtren är utmärkta. Visst att de inte tilltalar alla, men bit i sura äpplet, man kan inte göra alla nöjda.

Att dock DICE "bannar" denna mjukvara står jag helt bakom. De som gjort spelet. De som bestämmer och de som förmodligen vet bäst.
Och som tidigare nämnt, ÄNNU mer fuskare i BF3 är väll något ingen vill ha i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.