Heta diskussioner om färgjustering för Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att den blåa tonen i BF3 gör att BF3 ser bra ut? Håller fullständigt med designern, det var för färgglatt...
Håller dock med andra här i tråden att det borde finnas en inställning där du själv får justera all sånt där, hur mycket nyans, mättnad och vad för färgton det ska vara på det hela

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte vilja ha detta? Finns ju ingen logik med att det ska se annorlunda ut bara för att det är krig. Blommor och blad skiftar sist jag kollade inte färg pga av en stark vapennärvaro xD

Kolla mattorna vid 4:30-4:40 dayum Håller förövrigt med om att det blå-gråa filtret är tröttsamt att se på när man spelar.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

bara jag som gillar det blåa?
det blir mera krigskänsla i spelet då, lite dystert, vilket det borde vara.

Problemet är inte att de filtrerar färgerna för att göra BF3 mer dystert och ha mer krigskänsla över sig. Problemet är att de drar detta på tok för långt så att det blir onaturligt till den grad att det sticker i ögonen. Banorna är ju i princip svartvita med lite blått stick här och var.

Korrekt använt så är color grading inget man tänker på. Att jag och många andra fortfarande efter 1 år irriteras av denna color grading är ett väldigt starkt tecken på att de implementerat det fel.

Permalänk
Medlem

Har under mina 250+ speltimmar aldrig störts av blå-tonen i vissa kartor. kul att ett icke-problem kan vålla sådan debatt.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ska vara kvar ett filter, men betydligt svagare. Nåt mellanting. För färgerna blev ibland för äckliga utan filtret.

Permalänk
Medlem

Dice tappar bara mer och mer respekt från mig, snart är dom i samma nivå som deras utgivare EA för dom har verkligen tagit över och skiter totalt i vad Dice stod för en gång i tiden. Blir nog mycket Kickstarter spel i framtiden så man slipper dessa utgivare som kör utvecklare i botten och kommer inte med något nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Problemet är att EA/DICE inte lyssnar på betalande kunder.

Det hemska "blåfiltret" har varit omdiskuterat sedan dag 1 och problemet finns fortfarande kvar. T.ex. Wake Island är direkt jobbig för ögonen med sin grådassiga ljusstämning. Ögonen försöker fokusera/hitta mer ljus men det finns inget att fokusera bättre på då färgerna är vad de är... idiotiskt genomfört.

FXAA-injector för färgerna fungerar (och kan ställas in så att det inte blir överdrivet färgsatt heller). Istället för att fixa problemet så tar DICE upp det som ett potentiellt fusk.

En simpel, av/på inställning i menyn vore givetvis det lättaste för samtliga inblandade.. förutom DICE som istället ignorerar problemet.

Vi som konsumenter får helt enkelt agera med plånboken, precis som jag redan gjort då jag inte köpt varken premium eller de nya kartpaketen ( - the biggest maps in any Battlefield & -We will never charge för a dlc ...) . Nåt BF4 blir det inte tal om att köpa i framtiden.

...som en gråmulen dag när du bara sträcker upp händera i skyn och ändrar inställningarna på verkligheten så att du får sol...förstår inte problemet, har det varit dåligt från dag 1 så begriper jag inte varför alla har tjattrat om hur bra och överlägsen allt grafiken är i detta spel när det uppenbarligen inte är så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Förstår att DICE varnar, man kan även med samma filer ändra skada och rekyl på vapen, samt att man ser genom smoke eller helt ta bort den.

Tänk er en m16 men högre skada och ingen rekyl. GG på den.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Dice tappar bara mer och mer respekt från mig, snart är dom i samma nivå som deras utgivare EA för dom har verkligen tagit över och skiter totalt i vad Dice stod för en gång i tiden. Blir nog mycket Kickstarter spel i framtiden så man slipper dessa utgivare som kör utvecklare i botten och kommer inte med något nytt.

Ingen spelutvecklare är ett fan av såkallade mods som förändrar spelet på ett sätt som utvecklaren kanske inte alls tycker är ok jag förstår inte varför folk ens gnäller på dice.. skulle mods osv tillåtas att köra online på rankade servrar så skulle det bli kaos till slut bara.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen på problemet borde vara att tillåta de som vill köra med ett färggladare/mera realistiskt (?) filter göra det genom en inställning i huvudmenyn. Personligen är jag väldigt kluven i frågan, blåtonen tycker jag fångar känslan av krig bra - det ska inte vara färgglatt och kännas hemtrevligt, det ska vara kallt, blött och jävligt.

Dock kan man ju diskutera om man bör fokusera på det, eller ge en så realistisk känsla som möjligt - filtret, speciellt på Wake Island ger betydligt mera relistiska färger än originalinställningarna gör. Medan det på Strike At Karkand nästan, tycker jag i alla fall, gav ett för starkt intryck och såg lite för "tecknat" ut.

On/off inställning i huvudmenyn helt enkelt så kan folk bestämma själva om de vill ha det den litet tyngre känslan av krig, eller den färggladare FarCry liknande känslan.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk

Bara jag som tycker att det i många fall ser bättre ut utan modden? Det blir lite för färgglatt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fraze86:

Har under mina 250+ speltimmar aldrig störts av blå-tonen i vissa kartor. kul att ett icke-problem kan vålla sådan debatt.

Har du aldrig störts av det så är det såklart ett icke-problem för dig. Duh. ^^

Permalänk
Medlem

Nånstans mittemellan det blå och det ibland lite för färgglada skulle passat bäst.

Fast det kan man ju fixa utan mjukvara och tillägg.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan man skapa nån sorts färgprofil man lätt kan byta till i Windows 7 på nåt enkelt sätt då? Så man kan dra ned på blått lite utan att ändra spelfilerna.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla klagar över för mycket blått. Stolarna är ju faktiskt långt ifrån blåa.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av fraze86:

Har under mina 250+ speltimmar aldrig störts av blå-tonen i vissa kartor. kul att ett icke-problem kan vålla sådan debatt.

Jag kan inte annat än hålla med, självklart så måste DICE ta ställning mot 3:e parts program som ändrar hur spelet ter sig, en ändring i färgsättning kan mycket väl medföra orättvisa fördelar. Sen kan jag också hålla med om att vissa banor kanske har lite för grå/blå-färgton.

Permalänk
Inaktiv

Spelet behöver betydligt mycket mer färg!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de säger nej, om de skall göra något sånt här så skall ju DICE göra det, så att alla kan få samma förutsättningar, alltså att det blir en standard för alla. Tänk dem som inte orkar eller kan mixtra med spelet då, skall de behöva dras med rök och kalla färger och sen så ska en grupp människor slippa det och se en hur lätt som helst och få övertag den vägen.

Men är detta låst till servrar och inte person då kan jag gå med på det, men annars nej.

Permalänk
Medlem

Håller med överstående kommentarer, låt folk välja i Options men själv gillar jag det inte för det ser för tecknat ut

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk

Dice som är så känt för att de lyssnar på sina kunder, att de bryr sig om sin community.

Där ska inte jag jobba när jag blir examinerad spelutvecklare, dra åt helvete med EA.

Permalänk
Medlem

Integrera detta i spelet, ser kanske inte realistiskt ut, men mycket trevligare då man spelar ett DATORSPEL och inte är ute på krigståg.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Nu har nog BF3s designers sett på lite väl mycket svartvita filmer från andra världskriget och börjat tro att miljön blir kall och grå så fort det blir krig.

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem

Ett verktyg som kan ge vissa spelare fördelar (ingen rök, annan kontrast som gör att motspelare upptäcks fortare) är såklart en anledning till att banna spelare, allt annat vore verkligen ett hån mot de som spelar.

Ska det ske en färgjustering ska det göras för alla, via en officiell patch så att alla har samma förutsättningar. Detta har jag inget problem med trots att jag en ganska medelmåttig spelare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom nuvarande färgerna är bättre faktiskt.
Det ser för "cartoonigt" ut med modden.
Hade kunnat tycka det var ok dock om folk hellre ville köra med en modd som ändrar färgerna till så det ser ut så där.
MEN det är INTE ok att en modd kan ta bort rök osv. Vilket jag anser är ger en fördel och med andra ord är ett fusk.

Det bästa hade varit om DICE lagt in funktionen som tex funktionen för colorblind.
Men jag antar att dom vill att spelet ska se ut på ett sätt, och därför så kommer dom inte göra något sådant.

Men jag tycker DICE inställning att banna för denna modd är helt rätt. En perm ban är kanske att ta i. Men en kortare ban så folk ändrar tillbaka är inte fel. För att ta bort saker som rök osv är fusk och ska motverkas.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tog frihet att göra en bild.

Permalänk
Medlem

Bäst skulle det vara om de i en patch införde ändring av färgton i grafikinställningarna. Jag tycker det är alltför tråkiga färger i BF3.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, spelet ska spelas som det är. Såklart det blir fördelar för dem som väljer att lägga in modds. Tycker inte DICE gör något fel alls och tycker att det kan klassas som fusk då du ser en fiende bättre än han ser dig om du har ett färgmodd. Tycker det blåaktiga filtret ger en bättre känsla av krig. Tex i krigsfilmer så är det inte superfärgglatt utan det är mörkt, kallt, grått (blått) för att få den där känslan. Men visst kanske det kunde funnits en inställning i spelet där dem som vill köra i "färg" kan ställa in det sedan köra på banor med andra som kör i "färg" och så kör alla andra det vanliga spelet så som det var tänkt att spelas...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robeliboban:

haha dagens bästa!

Permalänk
Medlem

Nvidias kontrollpanel > Display > Adjust desktop color settings > Digital Vibrance +100%

har aldrig spelat BF3 men kör alla spel jag spelar med denna "ökning" och tycker det ger mer liv i allt man spelar/ser på trots att jag har en IPS skärm.

visst färgerna blir kanske inte verklighetstrogna men det ser mkt livligare ut även om det är en vanesak, kör jag på standard 50% så tycker jag det ser ut som svartvitt haha men det är för att jag använt 100% så länge jag kan minnas.

är man total anti mot detta börja med 60-70% och testa olika speltitlar.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Okej, nu när jag sett filmen så kan jag ju säga att jag bara satt och väntade på att figurer från Battlefield Heroes skulle springa in i bilden... Väldigt överdrivna färger i stort sett alla exempel.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster