Permalänk
Medlem

kanske dags att uppdatera 'kickass computer'-n..

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake

Waaza ?

Dual Channel DDR ökar, eller rättare sagt dubblar, minnesbandbredden. Detta är bra för PIV eftersom den mår bättre av hög minnesbandbredd. RDRAM är redan Dual Channel så både PC1066 och DC DDR PC2700 ger lika mycket bandbredd (4.2MB/s). Fördelen med DC DDR är att det tydligen är lättare att överklocka vilket är bra eftersom man då får mer bandbredd och snabbare system. En annan fördel är att tekniken är nyare än RAMBUS motsvarighet så många av de nya funktionerna finns på moderkort med DC DDR.

Men, om man bara ser till prestanda (oklockat eller klockat, säg, upp till 150FSB) så är båda platformarna likvärdiga. RDRAM är nog snabbare i vissa fall.

DC DDR är inte släppt än, visst har alla de större moderkorttillverkarna "officiellt" släppt sina moderkort men det dröjjer ytterligare några veckor innan de når hyllorna (speciellt här i Sverige). Men ska man köpa idag kan det vara ett bättre alternativ att vänta till Jul och köpa DC DDR. Varför? Jo för att alla planerad moderkort från intel kommer att använda sig av DDR istället för RDRAM. Spingdale som kommer nästa år (Q2) använder sig av DDR t.ex.

Så om du planerar att uppgradera när något nytt kommer kan det vara ett klokare val att välja DDR. Men samtidigt vill man kanske ha en snabb dator idag. Och egentligen så är det väl bara prestanda i spel man bryr sig om så det diffar vilken platform man har.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är viktigt att inse att Granite Bay INTE är det prestandaklilvet de flesta väntat på. Fördelen är som sagt om man VET att man kan köra sin processor i 166+ eftersom det finns minnen att köpa som är specade för dessa höga hastigheter. Så är du ju inte ännu för RDRAM, tyvärr.
Spingdale verkar mer intressant men innan dess skall SIS göra entré på DC DDRAM-marknaden vilket verkar mer spännande just nu eftersom det tillåter en 4:5-divider. Därmed kan vi köra minnet asynkront med CPUn och nå DC333 (minnet) redan vid FSB 133 (mot CPUn) eller ännu bättre, kanske DC415 (((166/4)*5)*2). En annan fördel med GB är pckså det faktum att DDR SDRAM har lägre latency än RDRAM vilket vid samma frekvens kan innebära vissa fördelar.

Permalänk

Vad är det Springdale har som e så nytt och spännande?

Permalänk
Hedersmedlem

GB är som sagt ett kort man gärna hoppar över om man inte är i akut behov att ett nytt system ELLER bara helt enkelt MÅSTE prova just detta chipset. Särskilt eftersom de nästkommande förväntas redan Q2 2003. Många företag. bla Abit, planerar att hoppa över Granite Bay.
För mer info om Intels kommande kort (Springdale och CanterWood) se nedanstående klipp och länk:

Angående Springdale och CanterWood
[i]
Apparently Intel decided not to utilise 667MHz Quad Pumped Bus for the Pentium 4 processors at all, as a result, the chipset roadmap has also been changed. Intel’s Springdale PE and CanterWood chipsets will support 800MHz processor bus as well as dual-channel DDR400 memory that will probably be called as PC3200 then. The novelties will be equipped with ICH5 I/O controller. The CanterWood is targeted at workstations and entry-level servers, while Prescott family of chipset will cover the remaining segments of the market. The Springdale-P is a core-logic for not expensive computers with 400/533MHz PSB support, while the Springdale-G also incorporates a graphics core and supports 400/533MHz bus. In fact, Intel may eventually launch Celeron processors with 667MHz Quad Pumped Bus (probably after the Pentium 4s will get 1066MHz QPB), hence, the Springdale chipsets may live longer than their predecessors.
[/i]

Angående Granite Bay
[i]
I have spoken to 2 companies today about this product and they have just told me the same thing - they are not doing it. These companies are ABIT and EPOX. The Epox solution might not come as such a shock but the ABIT sure is interesting - they had shown pictures of there solution the GBX MAX range and we had been talking to them about solutions.

ABIT have left it for a few reasons, it isn't the latest technology - Dual Channel has been around for a while, and the performance doesn’t warrant the cost. ABIT and Intel discussed the product and they are going to aim for Springdale. Granite Bay is not featuring on many companiess Desktop or Workstation board but more of a server solution. It will be interesting if we even see Granite Bay on retail shelves. We know that MSI have been sampling solutions so has DFI - we have both in house. I am personally shocked over ABITs decision as we were depending on them in house to make an 'overclockers' board. There are other manufacturers whom are creating the boards - DFI, IWill, ASUS, FiC, Tyan, Gigabyte. We have not yet had confirmation from other manufacturers but we will keep you up to date.

The biggest talking point is that the chipset isn't being adopted by 2 of the big plays in the desktop arena - the server side (Tyan etc) should be another story. With the chipset only having a short time on the Intel line-up I wonder what the outcome will be? I have also heard Intel do not have high supply of the chipsets - thus slowing down the process.

[/i]

Länkar:
http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1035656883
http://digitimes.com/NewsShow/Article.asp?datePublish=2002/11...
http://www.anandtech.com/printarticle.html?i=1632

Håll till goda!

Permalänk
Medlem

En liten fråga på följande fenomen;

Om jag har en 2,4ghz P4 med 533 fsb och ändrar bussen till 155, då får jag en klockfrekvens på 2,8ghz (18x155). Men hur ändras klockfrekvensen på DDR-minnen vid sådan överklockning? Kör de på 155x2 = 310Mhz, eller är det någon speciell inställning som höjer bussen för minnet? Jag menar, annars skulle ju minnet köra på 266mhz i vanliga fall med 133fsb inställt för processorn.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad de körs i i utgångsläget. Kör du med 133 på CPU och 266(133*2) på minnet så kommer minnet gå i 310 precis som du säger. Kör du däremot minnet i 333(166*2) som du kan göra på 845PE korten t.ex kommer minnet gå i 188*2=376DDR
Minnesfrekvensen höjs alltså alltid i samma mhtz antal som fsb:n.
Sedan beror utgångsläget för minneshastigheten på vilka dividers du har på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa en bingolott kanske?

Visa signatur

Sug Min Toffel!
Abit KD7, Gainward GeForce FX 5600 256MB DDR 3,6ns (Prof.),
512 DDR PC3200 400mhz, XP2000+, Western Digital 120gb 8mb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Tjo jag har sett att priserna på PIV e billigast på www.itbutikken.dk (inom norden) så där kanske man ska lägga en order framöver. Jag kommer att köra på IT7 MAX2 vers.2 med mina XMS3200 minen vilket borde bli ett fett drag. Men nu till prollen, en 2.66GHz e ju värkligen attraktiv men priset e galet även nu efter prissänkningen, jag skulle kunna lägga ut 2500 men inte mer. 2.66 intreserar eftersom jag har bara sett bra överclocknings exemplar från denna sort. 2.53 e ju annars ett alternativ men då e frågan vad man ska ha 400/533 FSB eftersom jag vill klocka så mycket som möjligt så.
Som sagt C1 stepingen vill man ju ha.

Hur ska man göra???.

Mvh RAZ

Jag läser en hel del här om att man ska försöka få B chip... men tänk också på att det finn 1.8A chip, som motsvarar 2.4B i multiplier. Jag sitter med en sån nu (kuriosa: min 1.6A dog av 1.65 riktiga volt, så det stämmer det Psionicist säger.) och den gör gladeligen 2.9GHz luftkylning (MCX4000), men jag har valt att köra i 2.7GHz med maxat minne istället (3:4, 150:200MHz) och lugnare vcore/vdimm 1.55real/2.7bios
Dessa processorer är dessutom billigare än dom andra...

Visa signatur

Prometeia Cooled Intel P4 on Canterwood

Permalänk
Medlem

Tjo, behöver lite råd.

Ska köpa en P4 2.66GHz och kika då på ett 'EPoX EP-4PEAE i845PE' mobo.
Länk: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=EP4PEAE

Är det OK eller rekommenderar ni nåt annat? (inte ASUS eller Abit)

Och ja, tänkte köra DDR, blir väl 2700 eftersom det där moderkortet inte värkar stödja mer.

Det var 3år sen jag köpte en dator sist så jag hänger inte med så mycket.

Tacksam för alla tips & råd.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Re: Pentium 4-tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ett system med P4 kräver vanligtvis speciella nätaggregat med en liten fyrkantig 4-pinnars "P4-kontakt" utöver vanliga ATX-kontakten. Ibland krävs även en AUX-kontakt vilket är en liten avlång, platt och ful kontakt med 6 pinnar. Processorn får sin elektricitet från en 12V linje. Det är detta dessa extra kontakter används till, för att processorn ska få tillräcklig juice att arbeta på.
Vissa moderkort från Epox och Asus behöver ej dessa kontakter, utan de räcker med en vanlig 4-pinnars molex (alltså den typen av kontakt du kopplar till CD enheter och hårddiskar) utöver ATX-kontakten. Om du har ett sådant moderkort så ska du helst köra denna kabel separat UTAN andra enheter på den, för ökad stabilitet. Personligen litar jag ej på dessa "finurligheter" utan skulle hellre betala lite extra för en kabel som jag vet ej belastas av andra enheter.

vet ni om chieftec 340w's nätagg har dom kontakterna som krävs?

Permalänk
Medlem

Abit TH7 II

Jag skaffade för ett tag sen:

Abit TH7 II
2 x 256 Mb Samsung PC800 (40ns)
2,4B (533)

Grejen är den att det blir ostabilt när jag ställer till 400MHz (4x) på minnet. Och jag kommer inte upp i de prestanda jag tycker att jag borde. Har flashat bios till senaste.

Vet att Psionicist för ett ganska bra tag sen sade att detta inte var något system som var bra direkt ur asken. Frågan är hur jag skall confa det så att det fungerar drägligt.

exempel: borde komma högre än dryga 6k i 3dmark 2001 (har ti4200)

Tacksam för svar från någon av de många kloka som verkar finnas här

Visa signatur

Core 2 Duo E4300, 4 GB PC6400, Abit Fatal1ty F-I90HD, ASUS 8400GS 512 MB Silent

Permalänk
Medlem

Vad har du valt för bios till ditt TH7 Loveman? Jag måste nog åxå flasha mitt TH7 II, jag kan inte köra i 533bus som det är med nuvarande bios.
jag kan inte ens installera winxp med 400 bus, har mycket skumma problem... NT2000 funkar dock bra i 400 bus även med 4x på minnet. Har aldrig bytt bios, så jag behöver lite tips

För övrigt så kastade min ena seagate barracuda 80gb hårddisk in handduken så här kvällen innan DH kick off... life is a bitch!

Visa signatur

//Matte aka S.A.D

Permalänk
Medlem

Jag kör på bioset med id: BF.

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_conten...

Det står in manualen hur man flashar.

Visa signatur

Core 2 Duo E4300, 4 GB PC6400, Abit Fatal1ty F-I90HD, ASUS 8400GS 512 MB Silent

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pentium 4-tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohls

vet ni om chieftec 340w's nätagg har dom kontakterna som krävs?

Ja det har det.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knarken
Tjo, behöver lite råd.

Ska köpa en P4 2.66GHz och kika då på ett 'EPoX EP-4PEAE i845PE' mobo.
Länk: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=EP4PEAE

Är det OK eller rekommenderar ni nåt annat? (inte ASUS eller Abit)

Och ja, tänkte köra DDR, blir väl 2700 eftersom det där moderkortet inte värkar stödja mer.

Det var 3år sen jag köpte en dator sist så jag hänger inte med så mycket.

Tacksam för alla tips & råd.

Jag har hört att Epox inte gör lika heta moderkort till P4 som dom har gjort till AMD processorer...
Därför rekommenderar jag Abit om du ska köra DDR, främst
IT7, eller BE7.
Asus kort till RDRAM ska tydligen vara lite snabbare än Abit version. Jag vet inte vad det senaste kortet som Asus säljer heter men Abits heter TH7II.
Eftersom prisskillnaden inte är så stor mellan RDRAM och DDR i dagsläget, så tycker jag att du ska fundera på vilket du ska välja. RDRAM-systemen är stabbare standard...

Min personliga åsikt är också att du ska köpa en några snäpp billigare processor och trimma den istället.

Visa signatur

Prometeia Cooled Intel P4 on Canterwood

Permalänk
Medlem

Jag vill ha lite förklaringar om alla överklockningsfaktorer:
Vad ÄR multiple, vad ÄR FSB? Vad menar du med att skriva 533 Mhz bus när du redan snackat om FSB, är de skillda saker?
Gör en liten newbie-genomgång i den kommande överklockningsdelen.
Varför vill man klocka minnet? Vilken volt är proper för 0.13-tekniken?
Sådana skulle även jag uppskatta, så man kan kolla två gånger om man är lite nervis.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

FSB betyder Front Side Bus. Det är den hastigheten som minnet och processorn kommunicerar med.
Multipel (Multiplier på engelska) är hur många gånger snabbare en processor ska köra i förhållande till FSBn.
t.ex. Om FSB kör i 100MHz och processorn har en multipel på 18, så kör den i 1.8GHz. Det är alltså en 1.8GHz processor.
Alla Intels processesorer är multipel-låsta. Därför går det inte att trimma genom att ställa upp multipeln. Det man gör istället är att man ökar FSB:n.
Om vi ställer upp den till 133MHz och tar det gånger 18 (Processorn hade den multipeln) så får vi 2400MHz = 2.4GHz. Det är så man gör för att trimma Intels processorer.

Intel har en så kallad quad-bus. Det betyder att om FSB är 100MHz så är den effektiva FSBn 400MHz.
533MHz är således 4 x 133MHz.
Dom Intel-processorerna som har 533MHz bus har ett B efter sig.
t.ex. 2.4B
För att klura till allt så finns vissa modeller med både 400 och 533 bus.
De med 400MHz bus märks då med ett A efter hastigheten och 533MHz modellerna med ett B.

Om man då börjar räkna lite så ser man att en 2.4B har en multipel av 18.
Det har en 1.8A också. Om du då kör en 1.8A i 533MHz bus så har du en processor som exakt motsvarar en 2.4B, till ett mycket billigare pris.

Beroende på vad man har för system och hur mycket man ska klocka är olika processorer bra.

Visa signatur

Prometeia Cooled Intel P4 on Canterwood

Permalänk
Medlem

Loveman och andra som funderar på Abit TH7-II

TH7-II använder sig av i850 chipset som inte officiellt stöder 533FSB. Dock valde Abit att lägga till möjligheten att välja 533FSB.

Det som dock inte stöds i i850 chipsetet är att köra minnet på x4 = 533Mhz = PC1066 utan man måste i dom fall man kör med 533Mhz FSB välja x3 = 400MHz = PC800 minne. Orsaken till att att det ej går att köra med PC1066 minnen är att kretsen som styr minnebuss klockan inte klarar av mer än ca 112MHz.

Ovanstående är ett faktum för dom TH7-II kort som såldes slutet 2001 och början på 2002. Jag själv köpte ett TH7-II förra hösten och kan inte höja min minnesbuss hastighet till mer än 4x 112 MHz.

Dock verkar Abit i senare revisioner av TH7-II ha ersatt den komponent som styr minnesbusshastigheten till motsvarande som sitter i i850E som stöder högre FSB i x4 läget, men jag kan inte validera detta.

Loveman, jag tror att du har ett TH7-II kort med tidig revision som helt enkelt inte stöder FSB över 112MHz, eftersom du säger att ditt system är stabilt när du kör x3.

Om du är händig så finns det instruktioner på nätet hur du själv byter ut den komponent som styr minnesbuss hastigheten för att få ditt system PC1066 kompatibelt.

Abit TH7-II har varit och är ett av dom mest respekterade moderkorten för PIV speedfreaks och det är fler än jag som sörjer att Abit inte har släppt motsvarande moderkort med i850E chipset.

Baxman

Visa signatur

AMD 4800+ X2 - Asus A8N32-SLI - Corsair 2048 XMS3500LL - ATI X1900XT - WD Raptor 150GB - WD RE2 400GB - X-Fi Platinum - Zalman 9500LED - Lian-Li 6070 Scand - Seasonic S12 600W

Permalänk
Medlem

Då får ja klocka så gott det går på 3x multipliern

Visa signatur

Core 2 Duo E4300, 4 GB PC6400, Abit Fatal1ty F-I90HD, ASUS 8400GS 512 MB Silent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxman
Loveman och andra som funderar på Abit TH7-II

TH7-II använder sig av i850 chipset som inte officiellt stöder 533FSB. Dock valde Abit att lägga till möjligheten att välja 533FSB.

Det som dock inte stöds i i850 chipsetet är att köra minnet på x4 = 533Mhz = PC1066 utan man måste i dom fall man kör med 533Mhz FSB välja x3 = 400MHz = PC800 minne. Orsaken till att att det ej går att köra med PC1066 minnen är att kretsen som styr minnebuss klockan inte klarar av mer än ca 112MHz.

Ovanstående är ett faktum för dom TH7-II kort som såldes slutet 2001 och början på 2002. Jag själv köpte ett TH7-II förra hösten och kan inte höja min minnesbuss hastighet till mer än 4x 112 MHz.

Dock verkar Abit i senare revisioner av TH7-II ha ersatt den komponent som styr minnesbusshastigheten till motsvarande som sitter i i850E som stöder högre FSB i x4 läget, men jag kan inte validera detta.

Loveman, jag tror att du har ett TH7-II kort med tidig revision som helt enkelt inte stöder FSB över 112MHz, eftersom du säger att ditt system är stabilt när du kör x3.

Om du är händig så finns det instruktioner på nätet hur du själv byter ut den komponent som styr minnesbuss hastigheten för att få ditt system PC1066 kompatibelt.

Abit TH7-II har varit och är ett av dom mest respekterade moderkorten för PIV speedfreaks och det är fler än jag som sörjer att Abit inte har släppt motsvarande moderkort med i850E chipset.

Baxman

Jag hade tidigare ett Abit th7-2 raid kort av tidig rev. Kan säga att med samsung pc 800-45 ns så kunde jag köra 126 fsb på x4.
Jag böt sen ut minnena till samsung pc 800-40 ns och kunde då
köra 152 fsb på x4, dock inte helt stabilt.
150 fsb på x4 var dock inga problem.
Körde då med en p4 2,26b.

Mvh Mucke.

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag namnet på komponenten som styr minnesbuss hastigheten, den heter DRCG.

För att kolla om din DRCG stöder högre FSB kan du kolla vad som står på själva kapseln. Följande länk beskriver allt om TH7-II:

http://www.pchardwareforum.com/showthread.php?threadid=4734&h...

Killen som kallar sig clee2000 är kung på det kortet. Allt som jag kan om TH7-II har jag lärt mig från denna man.

Grattis Mucke, du måste troligtvis ändå fått ett kort med en "bra" DRCG på, kanske du kan kolla för att validera tesen om varför Loveman inte lyckas köra i x4

Hälsningar

Baxman

Visa signatur

AMD 4800+ X2 - Asus A8N32-SLI - Corsair 2048 XMS3500LL - ATI X1900XT - WD Raptor 150GB - WD RE2 400GB - X-Fi Platinum - Zalman 9500LED - Lian-Li 6070 Scand - Seasonic S12 600W

Permalänk
Medlem

Från th7 II manual:
"It is highly recommended not to set this option to 400MHz (4x) if you are using pc-800 RDRAM and setting the FSB frequency to over 125MHz."

Om man ändå läste lite nogrannare.

Tack för all hjälp, men skulle inte förvåna mig om jag frågar efter mer.

Visa signatur

Core 2 Duo E4300, 4 GB PC6400, Abit Fatal1ty F-I90HD, ASUS 8400GS 512 MB Silent

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man ökar spänningen till minnerna på th7II kortet?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

vad ska man välja nu då?
Processor:
Moderkort:
Ram:

Blir ju helt förvirrad när det står olika hela tiden.

Permalänk
Medlem

*BUUUUUUMP*
Vill också veta vad man ska välja för prolle, mobo och minne...

Edit: ok tråden är sticky och har ingen nytta av en bump, men endå. Vakna nu folket!

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni verkligen läst tråden och sökt igenom forumet. Det finns en massa "sanningar" om vad man ska köpa, inte en enda, utan flera. Några hävdar si och andra så. Min bestämda åsikt att är att man ska sin utgångspunkt i tre saker: 1) Hur mycket pengar man avser lägga ut. 2) Hur ofta man uppgraderar. 3) Vad det är man vill ha ut av sin dator.
När man har besvarat dessa tre frågor kan man sedan i lugn och ro läsa igenom befintliga trådar här på Swec och bilda sig en egen uppfattning om vad som passar Dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

4. Utan tvekan. 2.26b är "the" processor just nu. Den nya 1.6An eller Celeron 300.

Hmm... Nu var ju det ett tag sen.... Vilken ere som gäller nu ?

Rekommenderar Du fortfarande följande :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Kickass-computer
Processor: P4 NW 2.26B. under 3000 på komplett.
Moderkort: Abit TH7-II Raid. 1800 på specitek.
Minne: 2x 256mb Samsung PC800. 1100 styck på specitek.

Mycket tacksam för svar/hjälp !
//Danne

Edit: ibland måste man hejda sig och kolla in stafvningen

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk

dan@work
jag skulle rekommendera
p4 2.4 eller 2.26 beroende på pris/tillgång
ett bra DDR minne kolla review
ocz minnet finns att beställa för ca 1400kr (256mb)
moderkort finns det rätt många att välja på.. det beror på vad du är ute efter.
billigt o bra = abit BE7, inte så många vcores att välja mellan, mkt för pengarna dock pris 1300:-
dyrt o grymt = abit it7-max2-v2 <-- har allt man behöver o mkt till men kostar ca 2000:-

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

hm jag funderar åxå på att skaffa mej p4prolle å grejer.. har nästan bestämt mig för en 1.8nw (inte sååå dyra) och abit BD7II-raid.

behåller nog mina crucial pc2100minnen. för dyrt med nya..

vad tror ni om den lineupen p4-folk?

Visa signatur