Vilket programmeringsspråk ska jag fortsätta med?

Permalänk
Medlem

Vilket programmeringsspråk ska jag fortsätta med?

Hej!
Jag kan grunderna för:
PHP
Javascript
Java
C++
Python

Samt så kan jag HTML och CSS fullt ut, men nu till frågan, vilket språk kommer jag ha mest nytta utav? Vilket ska jag fortsätta med?
MVH FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra? Jobb eller fritid?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du vill göra, men om du vill jobba med programmering det så går det aldrig fel med C++.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lära dig lite funktionell programmering, typ Erlang eller Haskell, Det är väldigt lärorikt att testa på olika paradigmer.

Annars är lite C och grundläggande kommunikation med operativsystemet roligt att kunna :). Typ pipelines, trådning, buffers, minneshantering osv

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Hej!
Jag kan grunderna för:
PHP
Javascript
Java
C++
Python

Samt så kan jag HTML och CSS fullt ut, men nu till frågan, vilket språk kommer jag ha mest nytta utav? Vilket ska jag fortsätta med?
MVH FobbanN

Beror ju helt på vad du vill göra. Är ju lite som att fråga "Jag kan hammaren, skruvmejseln och städet nu. Vad ska jag lära mig här näst?"

Ett programeringsspråk är ju bara ett verktyg för att uttrycka en semantik, sen finns det givetvis saker som är (mycket) lättare i vissa språk än andra.

Bästa om du vill lära dig ngt ordentligt är att göra ngt "vettigt" med det. Hoppa på ngt opensource projekt och börja fixa buggar. Då kommer du få läsa mängder med kod, vilket ger en insikt i hur andra programmerare har gjort saker, är man osäker på vad som är "bra" respektive "dåligt" så får man konsultera google eller andra programmerare. Brukar inte vara svårt att få svar om man ställer korrekta och informerade frågor:=)

Har i detta fall utgått ifrån att det är fritidssysselsättning.

Vill du lära dig för att kunna söka jobb i Sverige idag så är det väl Java och C#/ASP.NET som är det stora, C++ finns med ibland. Men framför allt Java EE och sen .Net plattan är hett idag. Kompisen som jobbar i Singapore kör på Python och Ruby. Så det beror mycket på vart på denna boll vi kallar planet du har tänkt sätta fötterna som kodare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mafo:

Vad vill du göra? Jobb eller fritid?

Skrivet av Lemmitbh:

Det beror på vad du vill göra, men om du vill jobba med programmering det så går det aldrig fel med C++.

Har ingen aning vad jag vill göra, därav tänkte jag fråga vad ni tycker.

Skrivet av Xenonn:

Du skulle kunna lära dig lite funktionell programmering, typ Erlang eller Haskell, Det är väldigt lärorikt att testa på olika paradigmer.
Annars är lite C och grundläggande kommunikation med operativsystemet roligt att kunna :). Typ pipelines, trådning, buffers, minneshantering osv

Hmm, får se.

Skrivet av TorrentKatten:

Vill du lära dig för att kunna söka jobb i Sverige idag så är det väl Java och C#/ASP.NET som är det stora, C++ finns med ibland. Men framför allt Java EE och sen .Net plattan är hett idag. Kompisen som jobbar i Singapore kör på Python och Ruby. Så det beror mycket på vart på denna boll vi kallar planet du har tänkt sätta fötterna som kodare:)

Okej, så jag bör alltså gå vidare i C# och börja lära mig .net alltså.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem

Hitta en uppgift du vill göra, använd det språk som är passande för uppgiften. Det kommer ge dig mest.

Vad för uppgift? Tja, det är ju det som du själv måste komma på, annars är det ju inte "din" uppgift . Spel? Mailnotifier? RSS-läsare? Backupscript? Plugin till något program? Etc.

Här får du ett konkret exempel: gör ett program som blinkar en egen trayikon när det körs, och stängs av och kör ett externt kommando efter tre snabba blinkningar när man klickar på det. Välj språk själv. Go!

Tycker du den uppgiften är trivial så kan du säkert hitta på något eget projekt, och då hade du nog inte frågat här. Så resonerar jag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska fortsätta på C++.
Kanske försöka göra nåt litet spel?
Finns enormt mycket tutorials och annat, ta en titt på SDL, ganska lätt att komma igång med.
http://www.libsdl.org/

Sen kan man alltid köra OpenGl, DirectX och annat framöver.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Om du vill göra spel, men inte riktigt är bekväm med att göra större program i C++ så kan du ju alltid prova att gå C# rutten tillsammans med XNA. Där finns JÄTTEMÅNGA jättebra guides för XNA, speciellt på microsofts egna sida, och du kan göra "AAA" spel med det, med. (T.ex. Magicka och Terraria är gjorda i C#/XNA).

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Samt så kan jag HTML och CSS fullt ut, men nu till frågan, vilket språk kommer jag ha mest nytta utav? Vilket ska jag fortsätta med?

Javascript. Passar som hand i handske till dina kunskaper i HTML och CSS.

Edit: nodejs har ju gjort javascript intressant för annat än frontend webb.

Permalänk
Avstängd

Mitt råd är att hålla sig borta ifrån C# och .net om det är jobb du är ute efter.

Vi söker konstant C programmerare och det är vi inte ensamma om. Vi får varje månad in ett stort antal personer som söker jobb som har så väl utbildning och erfarenhet av C# och .net. September har vi fått in över 2000 ansökningar av personer med C# utbildning/erfarenhet, dock så är september en extrem månad när det kommer till ansökningar. Normal månad kanske det är 100-500 per totalt (totalt = C/C++/Java/C#, etc etc).

På sistone har vi till och med plockat upp flera personer direkt ifrån åk 9 som har visat sig vara hyggliga på C och sedan ger vi dem utbildning internt.

Lite kuriosa: Lite smått roligt ibland och se hur en del blir tvingande till att söka jobb som de inte har kvalifikationer för. Utbildad veterinär utan annan erfarenhet sökte jobb som assemblerprogrammerare för PIC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Lite kuriosa: Lite smått roligt ibland och se hur en del blir tvingande till att söka jobb som de inte har kvalifikationer för. Utbildad veterinär utan annan erfarenhet sökte jobb som assemblerprogrammerare för PIC

Haha, man skulle anställa veterinären bara på kul... Vilken panik killen skulle få när han insett vad han gett sig in på!

Men till TS, kör på C++ vetja. Den nya standarden (C++11) innehåller en hel del godsaker som gör livet lite lättare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Haha, man skulle anställa veterinären bara på kul... Vilken panik killen skulle få när han insett vad han gett sig in på!

Men till TS, kör på C++ vetja. Den nya standarden (C++11) innehåller en hel del godsaker som gör livet lite lättare!

Tycker snarast synd om personen ifråga som lagt ner 5 års universitetsstudier och inte kan fått ett jobb inom sitt yrke.

C++ är en bra medelväg skulle jag vila säga, men det är viktigt att man bår en bild av vad ens kod verkligen utför på lite mer grundläggande nivå också för det ökar ens förståelse om hur saker och ting hänger ihop.

Permalänk
Medlem

.net/java söker väl de flesta efter just nu, så det är ett säkert kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vajjan:

.net/java söker väl de flesta efter just nu, så det är ett säkert kort.

Att gå rent på jobbannonser är riktigt riskfyllt och tyvärr något som många gör. Som jag skrev tidigare så är det extremt många sökande per .net annons så det är direkt att avråda till.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Vi söker konstant C programmerare och det är vi inte ensamma om.

Även där jag jobbar söker vi just nu folk med erfarenhet av C programmering + Linux och/eller RTOS + erfarenhet av att optimera programvara för att effektivt köra på många CPU-kärnor. Det är allt annat än lätt att hitta sådana personer i Sverige, så lönen är rätt bra... Och enligt Tiobe index är åter C världens populäraste språk, både Java och C# är på dekis.

Men Java är ändå ett totalt säkert kort då det är vår tids Cobol, skulle nog säga att även C# är mer eller mindre totalt säkert då det används väldigt mycket på svenska företag, som sett ur ett internationellt perspektiv är väldigt Windows/MS centrerade.

Vår erfarenhet av att plocka in folk som bara har erfarenhet av "moderna" språk som C# och Java är inte bra då dessa personer totalt verkar sakna insikt i hur en dator fungerar och hur man skriver kod som skalar väl över många CPU-kärnor, vilket kräver en hel del förståelse för hur CPU-cache fungerar och interagerar mellan CPU-kärnorna.

För folk som jobbar med Java/C# verkar ord som "effektiv kod" vara rena skällsord. Det är helt sant att man inte ska optimera saker i onödan, men det är skillnad på att göra onödig mikro-optimering och faktiskt skriva kod som man kan skalas till extremt stora data-set och skalas till många CPU-kärnor. Min erfarenhet är att man definitivt kan skriva extremt effektiv kod i C som ändå är relativt lätt att sätta sig in i för andra personer och därmed även rätt lätt att modifiera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Hej!
Jag kan grunderna för:
PHP
Javascript
Java
C++
Python

Samt så kan jag HTML och CSS fullt ut, men nu till frågan, vilket språk kommer jag ha mest nytta utav? Vilket ska jag fortsätta med?
MVH FobbanN

Det är bra med självförtroende, inget fel i det.

Men jag vill nog påstå att man aldrig är full lärd och definitivt inte "Fullt ut" som du påstår.
Det finns alltid något mer man kan lära sig.

Och jag skulle väl säga att det kan verkar mer genuint att koncentrera sig på några få språk och bli riktigt duktig på dessa.

Personligen tror jag att JavaScript och Webbteknologier som HTML5 och CSS3 med mera är det som kommer dominera framöver.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Det är bra med självförtroende, inget fel i det.

Men jag vill nog påstå att man aldrig är full lärd och definitivt inte "Fullt ut" som du påstår.
Det finns alltid något mer man kan lära sig.

Och jag skulle väl säga att det kan verkar mer genuint att koncentrera sig på några få språk och bli riktigt duktig på dessa.

Personligen tror jag att JavaScript och Webbteknologier som HTML5 och CSS3 med mera är det som kommer dominera framöver.

Jag menade inte riktigt att jag kan varenda lilla hörn i HTML5 och CSS3, menade mer att jag kan det flytande och så.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Jag menade inte riktigt att jag kan varenda lilla hörn i HTML5 och CSS3, menade mer att jag kan det flytande och så.

Då förstår jag.

Men eftersom jag inte kan utläsa kropp språk eller subtila signaler via ett forum så får jag ta dig på dina ord och då tolkade jag det som att du var fulllärd.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Mitt råd är att hålla sig borta ifrån C# och .net om det är jobb du är ute efter.

Beror ganska mycket på vilket område du bor på, här i Göteborg finns det en riktig stor brist på just .net utvecklare och finns väldigt mycket jobb att få tag på ( om man är kunnig dvs ) krävs ju viss kunskap.

Själv för jag ca 3-5 jobb erbjudanden i månaden just nu, och jag har aldrig ens skrivit upp mig som sökande, hade jobb dagen efter min utbildning, vart tvungen att tacka nej till flertal ställen då jag enbart kan välja ett. Bara denna månad, som är nu i dag 3 har jag redan tackat nej till två.

Skrivet av FobbanN:

Hej!
Jag kan grunderna för:
PHP
Javascript
Java
C++
Python

Samt så kan jag HTML och CSS fullt ut, men nu till frågan, vilket språk kommer jag ha mest nytta utav? Vilket ska jag fortsätta med?
MVH FobbanN

Är det Web du vill jobba med, som jag förstår från det du skrev ovan så är det C# (MVC3/4) du bör börja lära dig, PHP går utmärkt också men lite svårare att hitta jobb, speciellt om du ska jobba med PHP så är det bra ifall du visar att du klarar skriva OOP i PHP samt att du har en portfolio med dig, annars kan du glömma att hitta ett jobb. Sedan saknar du dessutom utbildning så krävs det en portfolio för alla språk oavsett vad.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Mitt råd är att hålla sig borta ifrån C# och .net om det är jobb du är ute efter.

Vi söker konstant C programmerare och det är vi inte ensamma om. Vi får varje månad in ett stort antal personer som söker jobb som har så väl utbildning och erfarenhet av C# och .net. September har vi fått in över 2000 ansökningar av personer med C# utbildning/erfarenhet, dock så är september en extrem månad när det kommer till ansökningar. Normal månad kanske det är 100-500 per totalt (totalt = C/C++/Java/C#, etc etc).

På sistone har vi till och med plockat upp flera personer direkt ifrån åk 9 som har visat sig vara hyggliga på C och sedan ger vi dem utbildning internt.

Lite kuriosa: Lite smått roligt ibland och se hur en del blir tvingande till att söka jobb som de inte har kvalifikationer för. Utbildad veterinär utan annan erfarenhet sökte jobb som assemblerprogrammerare för PIC

Inte vad jag fått erfara, .net har gjort att jag fått massvid med erbjudanden.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

V a d v i l l d u j o b b a m e d???

Allt annat är ointressant. Om du är så pass ung att du har möjlighet att välja en inriktning välj något som verkar så kul att det kittlar i magen och kör på det.
Tycker man om det man gör blir man bra, blir man bra får man jobb, tycker man om jobbet mår man bra, mår man bra presterar man bättre, presterar man bra får man högre lön och mår ännu bättre. Motsatsen är också sann!
Du har bara en chans egentligen. Att byta "fack" är ganska svårt och kräver en enorm ansträngning. Se om det finns något område där du
kan kombinera fritidsintressen med programmering (om det nu inte är ditt fritidsintresse). Eller fundera över vad du vill vara med att göra.
Produktionsteknik? Robotar? Spel? Firmware? Web-appar? Mobil-appar?
Tänk! är poängen här. Skit i resten av världen.

*Ovanstående är erfarenhetsbaserat*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Beror ganska mycket på vilket område du bor på, här i Göteborg finns det en riktig stor brist på just .net utvecklare och finns väldigt mycket jobb att få tag på ( om man är kunnig dvs ) krävs ju viss kunskap.

Själv för jag ca 3-5 jobb erbjudanden i månaden just nu, och jag har aldrig ens skrivit upp mig som sökande, hade jobb dagen efter min utbildning, vart tvungen att tacka nej till flertal ställen då jag enbart kan välja ett. Bara denna månad, som är nu i dag 3 har jag redan tackat nej till två.

Själklart kan det var så att det finns regionskillnader.

Skrivet av sebbeharry:

Inte vad jag fått erfara, .net har gjort att jag fått massvid med erbjudanden.

Se svaret ovan.

Det jag sade tidigare gäller Mälardalen plus Malmö regionen.

Just nu så examineras det allt mer .net utvecklare, enorma massor i regionerna som jag har pratat om tidigare samtidigt som antalet projekt som utvecklar i .net minskar, precis som virtual void påpekade. Sverige har under en tid haft, sätt ut Europa perspektiv, extremt stor andel .net projekt. Nu när .net projekten minskar ganska stort sätt på hela Europa så minskar de än snabbare i Sverige. Det är i alla fall så som jag upplever situationen.

Ska man sedan se till TS redan existerade kompetens så skulle jag fortfarande rekommendera denna att fördjupa sig i C++ eller läsa mera C!