Hitachi evighetslagrar data i glas

Permalänk
Melding Plague

Hitachi evighetslagrar data i glas

Att bevara data för framtida generationer är ingen lätt uppgift, men nu hävdar Hitachi att de kan vara en lösning på spåret. Inuti en genomskinlig skiva av kvartsglas kan data lagras praktiskt taget för evigt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som Stargate SG-1 ?

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem

Började genast tänka lite grand på Google Project Glass!
Fatta om typ 5-10 år, så sitter vi med drickglas och tar åt oss massa information från facebook medan vi dricker mjölk ;d

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! kul!

Permalänk
Medlem

kul att det händer något på lagringsfronten, känns som det stått rätt still ett tag nu(förutom lägre priser på ssder)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Toppen om vi förbiser lagringskapaciteten...

Men sjukt snyggt och futuristiskt med glas, för tankarna till bra många filmer:P

Edit: Men.. Det är ju bara att limma ihop det om det går sönder, väldigt praktiskt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

ni kanske borde vart tydligare att det inte är vanligt fönsterglas som används folk verkar missuppfattat detdär..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Finns ju förstås även Millenniata M-Disc, en redan färdig alternativ lösning som dock inte verkar ha slagit igenom riktigt. LG har ett antal BD-brännare som kan bränna M-Disc, men det är inte så lätt att hitta dem, och så är ju M-Disc inte alltför enkelt att få tag på heller...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"We believe data will survive unless this hard glass is broken."

There's your problem!

Permalänk
Medlem

Undrar vad folk tänker när de ser våra semesterbilder om 500år?

Permalänk
Medlem

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Framtida kryptering för lagringar köps på Biltema i form av Solfilm till bilrutor..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Fräsigt. Blir att byta ut fönstrena i mitt kök, så kan jag lagra film i mina köksfönster!

Permalänk
Rekordmedlem

Det här låter som en variant på den teknik som ibm tog fram för 15-20 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, titta bara på gamla speglar och typ fönster i Gamla stan. Undrar hur det påverkar datan när orden rinner iväg

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av luddev:

Precis, titta bara på gamla speglar och typ fönster i Gamla stan. Undrar hur det påverkar datan när orden rinner iväg

Dedär är en gammal semi-myt.

"Beräkningar visar att det skulle ta miljoner år, innan man överhuvudtaget skulle kunna mäta en utflytning av glaset.
Det är därför en myt att glas flyter ut långsamt så att det med tiden blir tjockast nedtill. Att glaset i kyrkofönster och andra gamla fönster är tjockast nedtill beror på att tillverkningen av fönsterglas i gamla dagar var ett hantverk. Först gjöt man glaset i en form, varpå man valsade och polerade det. Resultatet blev varierande, och en del rutor var väldigt ojämna i tjocklek. När en glasmästare skulle sätta i rutan, valde han att placera den tjocka delen av glaset nedåt för att göra rutan så stark som möjligt."

http://illvet.se/fraga-oss/ar-glas-egentligen-en-vatska

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Roligt att det händer nått på lagringssidan, snurrdiskarna börjar bli väldigt gamla.
En okrossbar glasskiva på en 100TB vore något det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Började genast tänka lite grand på Google Project Glass!
Fatta om typ 5-10 år, så sitter vi med drickglas och tar åt oss massa information från facebook medan vi dricker mjölk ;d

om 10 år ær nog facebook ganska så døtt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Började genast tänka lite grand på Google Project Glass!
Fatta om typ 5-10 år, så sitter vi med drickglas och tar åt oss massa information från facebook medan vi dricker mjölk ;d

Från facebook? Tack, men jag klarar mig utan duckface och bilder med hipsterfilter till frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är en myt som otroligt många fortfarande tror på.

Skrivet av luddev:

Precis, titta bara på gamla speglar och typ fönster i Gamla stan. Undrar hur det påverkar datan när orden rinner iväg

Jaha, hur många miljoner år är glaset som du hittar i gamla stan? http://illvet.se/fraga-oss/ar-glas-egentligen-en-vatska

Permalänk
Medlem

Hur ska folk om 100 år få ut datan från glaset då? Ska de läsa av det i mikroskop och manuellt skriva ettor och nollor på ett papper. Kommer ju ta 100 år till i så fall.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av luddev:

Precis, titta bara på gamla speglar och typ fönster i Gamla stan. Undrar hur det påverkar datan när orden rinner iväg

Kanske därför dom tog kvartsglas?

Vad hände med att lagra data i levande vävnad, vet dom lyckades spara någon bit i en fläsk-bit som underhölls med ström.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Från facebook? Tack, men jag klarar mig utan duckface och bilder med hipsterfilter till frukost.

Med sådanna vänner förstår jag att du inte vill ha facebook.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte, detta är en myt.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med sådanna vänner förstår jag att du inte vill ha facebook.

Bara tanken på hur mycket fb vet om en ær skræmmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det här är en myt som otroligt många fortfarande tror på.

Det är inte en myt, dock är graden av hur flytande glas är en myt:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Äh, förr högg man i sten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Någon annan som tänker minneskristaller eller liknande nu?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Glas är ju trögflytande materia så för evigt är inte en möjlighet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Åh nej, nu får Hitatchi sparka hela sin forskardivision, när de inte tänkte på en sådan trivial sak...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder