Vilket värde på ny vara vid garanti?

Permalänk
Medlem

Vilket värde på ny vara vid garanti?

Jag har nu letat runt lite både på google och konsumentverket, men inte hittat något direkt svar.

Jag har precis lämnat in mitt grafikkort eftersom fläkten gav upp. Kortet i fråga finns ej längre kvar hos leverantören, vet dock inte heller om dom kommer att få tag i några reservdelar.

Men om det kommer till den punkten att dom ska skicka ett nytt kort till mig, finns det några regler för vad den nya varan ska kosta?
Är det priset jag betalde för ett år sedan, eller minskas det med X%?

Eftersom jag valde ett kort, specifikt, med 2gb i minne, måste jag väl ändå ha rätt till att få ett kort med samma minnesmängd?

Många frågor som någon kanske har svar på.

Mvh X

Permalänk

är lite olika. vissa ger i garantiärenden där produkten utgått en likvärdig produkt prestandamässigt så gått de går oftast lite över.
medans andra ger dig en produkt som motsvarar prismässigt. det är upp till den som ger garantin vad de gör.

t.ex finns exempel här hos swec på folk som haft kort som pajat efter 1-2 år och fått kort som är mycket nyare och bättre än den produkt de lämnade in på garanti.

men samtidigt finns det dem som fått ett nyare kort med liknande prestanda trots att det bara kostar en bråkdel av nypriset på det kort de lämnade in som köptes 1-2 år tidigare.

finns väll igentligen ingen regel för hur de ska göra igentligenvad jag vet utan det är upp till den som tar emot garantiärendet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för ett utförligt svar.
Det gäller ju då bara att leverantören är godhjärtad om det skulle komma fram till att dom ska skicka ett nytt kort.
Jag får avvakta och se.
Tack igen för svaret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeroxx:

Tack för ett utförligt svar.
Det gäller ju då bara att leverantören är godhjärtad om det skulle komma fram till att dom ska skicka ett nytt kort.
Jag får avvakta och se.
Tack igen för svaret.

Kan även vara en bra ide att fråga återförsäljaren ifall det går att byta upp sig, kan ju vara värt några hundralappar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan även vara en bra ide att fråga återförsäljaren ifall det går att byta upp sig, kan ju vara värt några hundralappar.

Absolut ett bra tips, tackar

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i branschen och såvitt jag vet är det "motsvarande eller bättre" som gäller, spec-mässigt. Pris har ingen betydelse. Däremot har du rätt till likvärdig eller bättre produkt och det är inte helt ovanligt att man byter ut produkterna mot ersättarna. Jag har hittills inte stött på någon butik som utgår ifrån vad produkten kostade vid köp, exempel på sådana butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Jag jobbar i branschen och såvitt jag vet är det "motsvarande eller bättre" som gäller, spec-mässigt. Pris har ingen betydelse. Däremot har du rätt till likvärdig eller bättre produkt och det är inte helt ovanligt att man byter ut produkterna mot ersättarna. Jag har hittills inte stött på någon butik som utgår ifrån vad produkten kostade vid köp, exempel på sådana butiker?

"motsvarande eller bättre" använde sig inte komplett utav när dom körde över mig för några år sedan med ett asus maximus II formula 775 som gick i sönder och dom hade inga på lager.
Fick ett sketet Gigabyte 775 minns inte modellen just nu, den åkte ut på blocket direkt. Kvinnan i telefonen körde med "vadå det är en 775socket, sli, samma busshastighet" Den var dessutom så långt ifrån samma prisklass, skiljde runt 1500:- minns jag. Kvittar hur mycket jag än försökte förklara för henne men det gick inte, hon hade rätt inte kunden. Jag blev fruktansvärt irriterad och la på.

Jag har nu förlåtit komplett och handlar av dom igen. Har dock aldrig blivit så äcklad av ett företag som då

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av matlo:

"motsvarande eller bättre" använde sig inte komplett utav när dom körde över mig för några år sedan med ett asus maximus II formula 775 som gick i sönder och dom hade inga på lager.
Fick ett sketet Gigabyte 775 minns inte modellen just nu, den åkte ut på blocket direkt. Kvinnan i telefonen körde med "vadå det är en 775socket, sli, samma busshastighet" Den var dessutom så långt ifrån samma prisklass, skiljde runt 1500:- minns jag. Kvittar hur mycket jag än försökte förklara för henne men det gick inte, hon hade rätt inte kunden. Jag blev fruktansvärt irriterad och la på.

Jag har nu förlåtit komplett och handlar av dom igen. Har dock aldrig blivit så äcklad av ett företag som då

Dold text

Som att lämna in sin Volvo S60, och få en gammal 240.. "Vadå, det är ju volvo, fyra hjul och lika stor tank"

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag får hoppas att "motsvarande eller bättre" gäller

Permalänk
Medlem

När jag skickade in ett msi gtx 460 till komplett fick jag pengar istället för ett nytt kort och jag fick mer pengar än vad ett nytt 460 hade kostat. Jag vet dock inte om det berodde på att jag skrev att jag planerade att köpa ett nytt bättre kort och därför helst ville få rabatt på nästa köp.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hjälpsam

Motsvarande eller bättre i prestanda/funktion är mycket riktigt det som gäller. Att kräva något som har tex samma eller högre MHz på GPU Core är helt meningslöst om det är olika arkitekturer etc. Minnesmängd likaså, det är i grunden ointressant om prestandan är likvärid eller bättre.

Däremot om du har köpt produkten (och kan påvisa) att det varit för en särskild funktion, tex att du har drivit 3st skärmar med det grafikkortet bör du påpeka det innan det byts mot ett nytt.

I de allra flesta fall får du ett kort som är bättre än det du hade, det fina med lång garantitid på grafikkort

Hetaste tipset som nämnts är att be att få uppgradera, om det är OK med leverantören bedöms en modell som rimlig ersättare och du lägger till pengar utgående från den produkten. Tex om tilltänkt ersättningskort har ett dagspris på 1500kr, och kortet du vill ha kostar 2000, så behöver du bara lägga mellan 500kr.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

"motsvarande eller bättre" använde sig inte komplett utav när dom körde över mig för några år sedan med ett asus maximus II formula 775 som gick i sönder och dom hade inga på lager.
Fick ett sketet Gigabyte 775 minns inte modellen just nu, den åkte ut på blocket direkt. Kvinnan i telefonen körde med "vadå det är en 775socket, sli, samma busshastighet" Den var dessutom så långt ifrån samma prisklass, skiljde runt 1500:- minns jag. Kvittar hur mycket jag än försökte förklara för henne men det gick inte, hon hade rätt inte kunden. Jag blev fruktansvärt irriterad och la på.

Jag har nu förlåtit komplett och handlar av dom igen. Har dock aldrig blivit så äcklad av ett företag som då

Dold text

De kan föreslå ett "sketet" kort men du behöver inte acceptera det om kortet saknade viss funktionalitet som du hade på det andra kortet. Det kan ju förekomma att all personal på respektive butik inte alltid har koll på alla prylar och kan råka föreslå något som är motsvarande i deras ögon, men du har i alla fall alltid rätt att kräva samma funktion.

Med andra ord - du har inte rätt att kräva en ny produkt för samma belopp, men funktionaliteten kan du kräva på ersättaren. Och ofta är det ju så att dyrare kort har vissa funktioner eller egenskaper som man kan hänvisa till i sitt krav. Kan de inte leverera något moderkort som har samma funktionalitet så kan du istället be om en kredit och ordna kortet själv på annat håll. Men de kan inte tvinga på dig en sämre produkt.

När ARN bedömer sådana tvister tar de ingen hänsyn till priset (eller utseendet på produkten, förutsatt att det inte handlar om möbler/motsvarande), men hävdar du att din produkt hade en viss betydande funktionalitet som inte återfinns på ersättaren är oddsen stora att du tar hem det. Men det är ju alltid en bedömningsfråga.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Komplett i det här fallet var mycket trevliga och hjälpsamma.
Dom kommer att skicka ett nytt kort till mig. Mycket nöjd med hur dom hanterade mitt ärende.

/X