Bahnhof kund, Måttligt besviken vid "felanmälan"

Permalänk
Medlem

Bahnhof kund, Måttligt besviken vid "felanmälan"

Ringer in för att felanmäla låg nerhastighet, bra upp. Har testat 2 olika datorer i lanuttaget med 2 olika tp-kablar och samma reslutat (1-2 Mbit ner, 70Mbits upp på en 100/100 tjänst). Får tillsvars att jag skall ta 3st bilder från vardera dator och maila in dom till kundservice då teknikerna behöver " tillförlitlig " information. Tackar för detta! Ringer in för hjälp och blir kallad lögnare? Får inget svar på åtgärdstider, maximalt 169kr i kompensation för felet oavsett avhjälpningstid, och idiotförklarad. Någon annan med samma erfarenheter av bahnhof eller var det bara jag?

Permalänk
Medlem

Följde du deras råd och skickade in de sammanlagt 9 bilderna?

Permalänk
Medlem

Lät bedrövligt, ring igen och hoppas på ett bättre bemötande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Följde du deras råd och skickade in de sammanlagt 9 bilderna?

Det var ju därför jag skapade detta inlägg, tycker inte att man som kund skall behöva först ringa in till dom och förklara problemet, för att sedan ska göra en enkel felanmälan med låg hastighet. Man skall sedan behöva ha bildbevis på att man har låg hastighet, är inte mitt ord bevis nog? Hade varit en annan sak om dom behövde mer specifik info som ENDAST en bild på en mätning kan ge, men om jag säger att jag har låg hastighet och har vidtagit åtgärderna jag gjort, testat utan routrar och med 2 datorer och andra tp-kablar, varför skall ja då behöva skicka in bildbevis? är jag inte tillförlitlig nog? Skulle jag ödsla tid i deras kö för att ringa in och ljuga över att ja har problem med min tjänst? Hela bemötandet och brist på informationen var skitkass! Varför har dom telefonsupport om man inte skall kunna ringa in och felanmäla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Ringer in för att felanmäla låg nerhastighet, bra upp. Har testat 2 olika datorer i lanuttaget med 2 olika tp-kablar och samma reslutat (1-2 Mbit ner, 70Mbits upp på en 100/100 tjänst). Får tillsvars att jag skall ta 3st bilder från vardera dator och maila in dom till kundservice då teknikerna behöver " tillförlitlig " information. Tackar för detta! Ringer in för hjälp och blir kallad lögnare? Får inget svar på åtgärdstider, maximalt 169kr i kompensation för felet oavsett avhjälpningstid, och idiotförklarad. Någon annan med samma erfarenheter av bahnhof eller var det bara jag?

Det är inte för att vara elak mot dig. Det kan jag lova dig. Det kan i många fall vara så att om det är fel på t.ex dator och tekniker inte får ett tp-test, då kan det sluta illa för dig. Du kan få en kostnad på dig om det faktiskt var din dator. Nu har du provat 2 datorer och det är bra gjort. Men du måste kanske tänka på att man kan inte alltid se från datorn (supporten) vad som händer utan ibland kräver tekniker... notera bahnhof har inga egna tekniker utan dessa är anställda från stadsnätet eller så är det en tredje part som åker ut för att kolla.

Finns inga tider på åtgärder eftersom det hänger på dig som kund att skicka in resultat på din uppkoppling, återigen för att skydda dig mot ytterligare kostnader.

Nu ska jag kanske inte säga mer för jag vet hur det går till där i supporten. Men om du känner dig idiotförklarad, ring till supportchefen och säg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Det är inte för att vara elak mot dig. Det kan jag lova dig. Det kan i många fall vara så att om det är fel på t.ex dator och tekniker inte får ett tp-test, då kan det sluta illa för dig. Du kan få en kostnad på dig om det faktiskt var din dator. Nu har du provat 2 datorer och det är bra gjort. Men du måste kanske tänka på att man kan inte alltid se från datorn (supporten) vad som händer utan ibland kräver tekniker... notera bahnhof har inga egna tekniker utan dessa är anställda från stadsnätet eller så är det en tredje part som åker ut för att kolla.

Finns inga tider på åtgärder eftersom det hänger på dig som kund att skicka in resultat på din uppkoppling, återigen för att skydda dig mot ytterligare kostnader.

Nu ska jag kanske inte säga mer för jag vet hur det går till där i supporten. Men om du känner dig idiotförklarad, ring till supportchefen och säg detta.

Som jag nämnde tidigare, tptestet visar endast hastigheten, inga ev crc-fel, fec-fel, länktapp eller likande, utan MS och hastighet. Denna information kan jag lika gärna ge muntligt och det är ingenting som behövs bildligt. Jag är fullt medveten om att ifall felet sitter i min utrustning så är det jag som får stå för ev teknikerkostnader, men detta har jag eliminerat när jag testade 2st datorer med olika tpkablar direkt i jacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Som jag nämnde tidigare, tptestet visar endast hastigheten, inga ev crc-fel, fec-fel, länktapp eller likande, utan MS och hastighet. Denna information kan jag lika gärna ge muntligt och det är ingenting som behövs bildligt. Jag är fullt medveten om att ifall felet sitter i min utrustning så är det jag som får stå för ev teknikerkostnader, men detta har jag eliminerat när jag testade 2st datorer med olika tpkablar direkt i jacket.

Ja, det är ju bra. Ja, och eftersom det är hastigheten du har fel på. Då MÅSTE du skicka in dessa tp-test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Ja, det är ju bra. Ja, och eftersom det är hastigheten du har fel på. Då MÅSTE du skicka in dessa tp-test.

Jag har då aldrig någonsin tidigare hörtalas om någon som behövt skicka in bildbevis på låg hastighet. Andra operatörer litar på sina kunder, genomför felanmälan via telefon och ger kund en beräknad klartid och informerar så mycket det bara går. Det är iaf den erfarenhet jag haft med andra operatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Jag har då aldrig någonsin tidigare hörtalas om någon som behövt skicka in bildbevis på låg hastighet. Andra operatörer litar på sina kunder, genomför felanmälan via telefon och ger kund en beräknad klartid och informerar så mycket det bara går. Det är iaf den erfarenhet jag haft med andra operatörer.

har själv jobbat som både 2:nd och 3rd line support och måste få kommentera.

Man behöver TPTest bevis just för att VÄLDIGT många ljuger om sin hårdvara hemma bara för att dom inte är varken kunniga eller har tid eller ork utan vill bara ha dit en tekniker som löser ett simpelt problem som inte ens ligger i stadsnätets hårdvara.

Olika fel kräver också olika åtgärder det ska man alltid ha i åtanke.

Ett annat problem är att via stadsnät (Antar att du har stadsnät i sundsvall aka ServaNet) så äger inte ISP:n hårdvaran utan lämnar av i till Ägaren och dom i sin tur måste ha en komplett felanmälan oavsett fel för att kunna skicka tekniker (Det är alltså inte ISP:n som skickar tekniker utan stadsnätet då dom ansvarar för nätet hemma hos dig).

Hoppas du förstår att det inte bara är att felanmäla med ord utan att en 2:a part (stadsnätet) i sin tur har regler som måste följas i form av bevis och åtgärder tagna från kundens sida då en tekniker inte är speciellt billig i slutändan samt att detta händer alltför ofta pga lata och ovilliga kunder.

När jag felanmäler till min nuvarande ISP (viilket bara har behövts göras 1 gång på 4 år) så ser jag alltid till att ha gjort ALLT dom vill och tillgodoser dom med information dom behöver, det är trots allt Dom som ska lösa mitt problem inte jag och desto snabbare går det om dom har all information dom behöver!

Ha det gott och hoppas dom löser ditt problem snabbt!

Mvh.
Christian

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Jag har då aldrig någonsin tidigare hörtalas om någon som behövt skicka in bildbevis på låg hastighet. Andra operatörer litar på sina kunder, genomför felanmälan via telefon och ger kund en beräknad klartid och informerar så mycket det bara går. Det är iaf den erfarenhet jag haft med andra operatörer.

Kan du beskriva exakt vad som bad dig göra när dom bad dig skicka in NIO bilder? Det känns som att de tre olika bilderna på datorn är bilder på något specifikt som man kan tänkas behöva. Tracerts? Olika tidpunkter? Bredbandskollen mot olika städer?
Känns snarare som att de gör en grundlig felsökning eftersom de ser att de inte är några uppenbara fel, och bara vill ha in en stor hög information för att kunna hjälpa dig. Vad har de att vinna på att jävlas med dig för sakens skull? Speciellt med tanke på vad alla tidigare sagt, det är inte din ISP som får pynta om det inte är något fel..

Och jag har jobbat på en telefonsupport och kan säga som så: Skulle man lita blinda på vad folk sade till en i det yrket skulle man aldrig någonsin lösa några problem. Folk kanske inte ljuger, men 95% av alla som ringer är inga tekniker, utan har bara hört från brorsans kompis nästkusin att det garanterat är ditten och datten som är fel. Man 'motbevisar' de som ringer för att hjälpa dom, inte för att vara en röv även om det säkert uppfattas som det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Det var ju därför jag skapade detta inlägg, tycker inte att man som kund skall behöva först ringa in till dom och förklara problemet, för att sedan ska göra en enkel felanmälan med låg hastighet. Man skall sedan behöva ha bildbevis på att man har låg hastighet, är inte mitt ord bevis nog? Hade varit en annan sak om dom behövde mer specifik info som ENDAST en bild på en mätning kan ge, men om jag säger att jag har låg hastighet och har vidtagit åtgärderna jag gjort, testat utan routrar och med 2 datorer och andra tp-kablar, varför skall ja då behöva skicka in bildbevis? är jag inte tillförlitlig nog? Skulle jag ödsla tid i deras kö för att ringa in och ljuga över att ja har problem med min tjänst? Hela bemötandet och brist på informationen var skitkass! Varför har dom telefonsupport om man inte skall kunna ringa in och felanmäla?

I ditt första inlägg nämnde du aldrig att du skickade in bildbevis, det stod bara att du "tackade för detta" och sedan ringde dem för att bli kallad lögnare. Hur skall jag tolka det... Sedan i ditt citat (ovanför) säger du att du skapade denna tråd för att du skickade in 9 bilder, men i slutet säger du "varför skall ja då behöva skicka in bildbevis". Nu börjar jag bli förvirrad, hur ligger det till egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kan du beskriva exakt vad som bad dig göra när dom bad dig skicka in NIO bilder? Det känns som att de tre olika bilderna på datorn är bilder på något specifikt som man kan tänkas behöva. Tracerts? Olika tidpunkter? Bredbandskollen mot olika städer?
Känns snarare som att de gör en grundlig felsökning eftersom de ser att de inte är några uppenbara fel, och bara vill ha in en stor hög information för att kunna hjälpa dig. Vad har de att vinna på att jävlas med dig för sakens skull? Speciellt med tanke på vad alla tidigare sagt, det är inte din ISP som får pynta om det inte är något fel..

Och jag har jobbat på en telefonsupport och kan säga som så: Skulle man lita blinda på vad folk sade till en i det yrket skulle man aldrig någonsin lösa några problem. Folk kanske inte ljuger, men 95% av alla som ringer är inga tekniker, utan har bara hört från brorsans kompis nästkusin att det garanterat är ditten och datten som är fel. Man 'motbevisar' de som ringer för att hjälpa dom, inte för att vara en röv även om det säkert uppfattas som det ibland.

Vet inte hur jag ska kunna formulera mig så folk förstår vad jag vill komma fram till.....
JAG ringer in till supporten på bahnhof för att felanmäla att jag har låg hastighet. Dom behöver bildbevis på detta, alltså att jag sparar ner bilden från tptest som visar si och så många Mbits upp/ner. Det är just vad den mätningen visar och dom vill ha bildbevis på, hur många Mbits ner/upp jag hade vid mätningstillfället, INGET mer. Jag tycker att den informationen skall kunna ges muntligt förutsatt att jag som privatperson vidtagit åtgärder för att utesluta fel i kundutrustning. Detta är jag missnöjd över, att dom inte kan "lita" på att jag ringer och säger " testat detta o detta, har fortfarande bara 1-2 Mbits ner, och 70-75Mbits upp. "OK" säger dom, Vi behöver bildbevis på detta. Då tar jag frågeställningen varför. Får svaret: för att teknikerna skall ha tillförlitlig information, dvs dom kan inte lita på att jag kan läsa av bilden rätt, eller att jag ev ljuger. Detta tycker jag inte va sjysst. När man senare frågar ev avhjälpningstider får man inget svar, och väldigt monotomt och stelt samtal i övrigt, DÅLIG SERVICE, DÅLIGT KUNDBEMÖTANDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Vet inte hur jag ska kunna formulera mig så folk förstår vad jag vill komma fram till.....
JAG ringer in till supporten på bahnhof för att felanmäla att jag har låg hastighet. Dom behöver bildbevis på detta, alltså att jag sparar ner bilden från tptest som visar si och så många Mbits upp/ner. Det är just vad den mätningen visar och dom vill ha bildbevis på, hur många Mbits ner/upp jag hade vid mätningstillfället, INGET mer. Jag tycker att den informationen skall kunna ges muntligt förutsatt att jag som privatperson vidtagit åtgärder för att utesluta fel i kundutrustning.

Det är ju precis det vi säger till dig? Supporten kan Inte lita på alla utan konkreta bevis, då skulle man skicka tekniker till höger och vänster och förlora massor av pengar för att felet egentligen är i kundens utrustning.

Jag förstår verkligen inte kunder som inte kan ta en enkel screenshot och skicka per mail till supporten?

Hur svårt är det?

Det jag inte heller förstår är kunder som blir sura när dom inte gör som supporten ber dom om och som i sin tur går och gnäller på forum och liknande över hur dåligt kundbemötande dom får för att "supporten" inte litar på det dom säger muntligt.

Väl mött.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att höra det här samtalet från supportens sida. Känns som att du måste vara bland de värsta kunderna som finns.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Vet inte hur jag ska kunna formulera mig så folk förstår vad jag vill komma fram till.....
JAG ringer in till supporten på bahnhof för att felanmäla att jag har låg hastighet. Dom behöver bildbevis på detta, alltså att jag sparar ner bilden från tptest som visar si och så många Mbits upp/ner. Det är just vad den mätningen visar och dom vill ha bildbevis på, hur många Mbits ner/upp jag hade vid mätningstillfället, INGET mer. Jag tycker att den informationen skall kunna ges muntligt förutsatt att jag som privatperson vidtagit åtgärder för att utesluta fel i kundutrustning. Detta är jag missnöjd över, att dom inte kan "lita" på att jag ringer och säger " testat detta o detta, har fortfarande bara 1-2 Mbits ner, och 70-75Mbits upp. "OK" säger dom, Vi behöver bildbevis på detta. Då tar jag frågeställningen varför. Får svaret: för att teknikerna skall ha tillförlitlig information, dvs dom kan inte lita på att jag kan läsa av bilden rätt, eller att jag ev ljuger. Detta tycker jag inte va sjysst. När man senare frågar ev avhjälpningstider får man inget svar, och väldigt monotomt och stelt samtal i övrigt, DÅLIG SERVICE, DÅLIGT KUNDBEMÖTANDE.

Supporten kan inte anta att du faktiskt har gjort det du säger samt att du angivet rätt siffror, dom kan heller inte utgå ifrån att du vet vad du gör samt är kunnig i det hela, och när det är så stora skillnader mellan vad du säger och vad du ska ha för hastighet vill supporten säkerställa att det inte är du som kund har läst av fel på nått sett, tolkat fel, blandat olika enheter hejvilt osv.

Sen har du terrax inlägg, Stadsnätet är ju ett öppet nät där det kan vara många olika ISP, ungefär som med elnätet och ISP måste antagligen ha på fötterna si och så tex mätningsbevis från några olika tillfällen och olika datorer innan dom kan gå vidare med det till stadsnätet, och av samma anledning kan dom nog heller inte ge exakta besked när nån kan kolla på problemet då det inte är dom själva som gör det, eller kan göra.

Hade det tex varit BBB som har eget nät hade det nog varit skillnad då dom också driver sitt nät själva.

Förresten har du gjort det som dom har bett om? om inte kommer det nog inte hända ett skavt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan då någon vänlig själv förklara för mig hur dom säkerställer att kundutrustning är kontrollerad genom en bild där det står en hastighet på? informationen på bilden dom vill ha är: tar emot filer (hastighet) skicka filer (hastighet) svarstid: (svarstid) och leverantör (leverantör). Med den informationen vet dom varken om jag sitter bakom router,har testat andra kablar eller andra datorer, dvs inga bevis på att jag vidtagit de åtgärderna dom efterfrågar skall finnas på bildbeviset. Därför jag inte förstår nödvändigheten med bilden iom att den endast säger det jag säger till dom muntligt via telefon. Tror ni mig inte, gör testat själv. tptest.se sen finns knappen " ladda hem reslutatbild ". Och ja, världens värsta kund, kunden har alltid rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver hjälp pga dåliga hastigheter. De ber om några bilder för att kunna gå vidare på ett säkert sätt. Du vill av någon anledning inte vara behjälplig. Då kan du inte begära att de ska försöka lösa ditt problem heller. It goes both ways. Kunden har inte alltid rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har haft Bahnhof i flera år, aldrig haft problem med dåligt bemötande av supporten. Snarare tvärtom.
Som någon nämnde innan, många ljuger om att de gjort allt som går att göra och de vill ha en "quickfix" som i många fall är svår att genomföra.

Nämnas bör att jag råkade ut för ett liknande problem som ditt innan, efter ett inköp av en ny router.
Efter att ha gjort det som Bahnhof supporten bett mig om att göra, nämligen att ta bilder på TP-test och loggar från diverse felsökningar och maila in till dem så löste sig problemet.

Det hela tog ca 2 dagar innan felet var avhjälpt, så jag är en väldigt nöjd kund och kommer att behålla dem som leverantör länge till.

Som sagt, om du inte gör det som deras support ber dig om så kommer du tyvärr ingenstans tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekkan:

Kan då någon vänlig själv förklara för mig hur dom säkerställer att kundutrustning är kontrollerad genom en bild där det står en hastighet på? informationen på bilden dom vill ha är: tar emot filer (hastighet) skicka filer (hastighet) svarstid: (svarstid) och leverantör (leverantör). Med den informationen vet dom varken om jag sitter bakom router,har testat andra kablar eller andra datorer, dvs inga bevis på att jag vidtagit de åtgärderna dom efterfrågar skall finnas på bildbeviset. Därför jag inte förstår nödvändigheten med bilden iom att den endast säger det jag säger till dom muntligt via telefon. Tror ni mig inte, gör testat själv. tptest.se sen finns knappen " ladda hem reslutatbild ". Och ja, världens värsta kund, kunden har alltid rätt.

Vem vet? Dom kanske har med många aktörer att göra och dom i sin tur inte är överens med varandra eller vad som helst... Dom behöver kanske bevis när dom tar kontakt med dessa aktörer därför att dom kanske begär ersättning från dom?

Blir nog lite väl lätt att genomföra ett bedrägeri om alla sinsemellan skall tro på allas ord hit och dit.

Eller så finns där kanske en annan god förklaring...Eller så var det bara du som var extra krånglig? jag vet inte men jag själv har med kunder att göra inom bygg. Ojj ojj oj vad ni kunder vill krångla i bland, kom ihåg att det är ni kunder som formar oss och gör att vi beter oss på det ena eller andra sättet. problem senast med att komma in därför att kunden inte ville lämna ifrån sig nycklar. Skulle ligga på samma ställe på måndagen som på fredagen... Nä kunden hade gömt dom på ett annat ställe för att han inte ville gömma nyckeln på samma ställe men talade inte om det för oss.

Vipps så hamnade den kunden på sista prioritet och kan även vänta sig extra debitering på två timmar a 475:- inklusive moms. bara i ren restid för mig. trist men vad skall jag göra. jag kan ju inte lägga de två timmarna på nästa kund.

Sen ville tydligen fuktteknikern från Anticimex ochså in samma morgon fick jag reda på lite senare. jag vet inte vad försäkringsbolaget tycker om detta men det är upp till dom.

Det ända jag kan tipsa dig om är att sluta krångla och hjälp till i stället med det du kan göra. om du undrar varför dom vill
Eller vad är problemet? Dom vill ha en bild! ge dom en bild. Om du undrar varför dom vill ha den där bilden så kan du ju faktiskt ringa dit och fråga varför dom vill ha den.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

För ganska länge sedan när jag fick fiber så var det Win 98 i min dator o hur mycket jag än fipplade så kom jag inte upp i mer än typ 2Mbit o hade en 30/30 lina. SÅ jag var ju självklart på supporten o deras tekniker lade ner en del tid på det utan framgång, han släppte på full hastighet utan resultat.

Sen efter några veckor så visade det sig vara Win 98 som bromsade o efter uppdatering av vissa filer så fick jag 100/100 o hade så säkerligen ett år framåt innan jag själv påtalade att problemet var löst. Kostade inte mig ett skit men felet låg hos mig.

Fast något år innan det så hade jag fel på ADSL o killen på supporten körde sina tester o hittade inget fel, det var ju tvunget o sitta hos mig. Men jag gav mig inte utan de fick skicka ut en tekniker. Dagen efter så ringer teknikern o frågade om blixten hade slagit ner.... Kortet hade brunnit i telestationen.

Med andra ord, man kan aldrig veta säkert. Nog därför de vill ha bekräftat att felet ligger hos dom.

Jag hade tidigare Bahnhof i många år o var helnöjd. Har flyttat idag o är begränsad till sunkigt adsl.

Permalänk

Har haft Telia, BBB, AllTele och nu Bahnhof. Kan meddela att Bahnhof är den i särklass bästa ISP:n av dessa.
Vill dom ha en bild, ge dem en bild. De vill ju hjälpa dig, och behöver detta som underlag.

Permalänk
Entusiast

Tycker det är absolut idioti att man ska behöva skicka in bild-bevis på att man inte får den hastigheten man är utlovad. Om Bahnhof mot all förmodan skulle få för sig att göra detta när jag själv får problem med deras fiber så skulle jag byta ISP direkt. Det handlar inte om att det är jobbigt att ta bilder och maila(för det är det inte) utan att de ska inte anta att jag som kund ringer in och ljuger.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du behöver hjälp pga dåliga hastigheter. De ber om några bilder för att kunna gå vidare på ett säkert sätt. Du vill av någon anledning inte vara behjälplig. Då kan du inte begära att de ska försöka lösa ditt problem heller. It goes both ways. Kunden har inte alltid rätt.

Varför ska man behöva skicka in bildbevis? De borde lita på sina egna kunder. Jag har aldrig själv behövt skicka in någon sorts bevis när jag felanmält saker med mitt internet.

Permalänk
Medlem

Klart de vill ha en bild. Men det är inte för att de inte tror på dig, snarare så att tekniker eller stadsnätet man felanmäler till vill har underlag för problemet. "Det går segt" är inte tillräckligt med information helt enkelt, men även om du säger siffrorna så vill man ha en bild, då man vill göra samma sak för alla kunder som har problem.

När det gäller hastighetsproblem så är det nästan aldrig en enda kund som har det, är det bara en så är det troligen fel på hans utrustning.

Skrivet av meastro:

Det är inte för att vara elak mot dig. Det kan jag lova dig. Det kan i många fall vara så att om det är fel på t.ex dator och tekniker inte får ett tp-test, då kan det sluta illa för dig. Du kan få en kostnad på dig om det faktiskt var din dator. Nu har du provat 2 datorer och det är bra gjort. Men du måste kanske tänka på att man kan inte alltid se från datorn (supporten) vad som händer utan ibland kräver tekniker... notera bahnhof har inga egna tekniker utan dessa är anställda från stadsnätet eller så är det en tredje part som åker ut för att kolla.

Finns inga tider på åtgärder eftersom det hänger på dig som kund att skicka in resultat på din uppkoppling, återigen för att skydda dig mot ytterligare kostnader.

Nu ska jag kanske inte säga mer för jag vet hur det går till där i supporten. Men om du känner dig idiotförklarad, ring till supportchefen och säg detta.

Självklart har Bahnhof tekniker. Däremot kan de inte felsöka inom stadsnätet, men de kan driva det hela med stadsnätet när problemet eskalerats nog.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Många med internet har ingen koll på hur saker funkar. 3 bilder är en liten möda att fixa för att visa att problemet faktiskt exsisterar
Finns ju ohyggligt mycket som kan vara fel, och många ställen där felet kan ligga. Med bilderna utesluts din dator och riktig felsökan kan ske.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Varför ska man behöva skicka in bildbevis? De borde lita på sina egna kunder. Jag har aldrig själv behövt skicka in någon sorts bevis när jag felanmält saker med mitt internet.

Det kanske är för kundens egens skull. Visar det sig att kunden ljuger eller inte vet vad han pratar om (vilket säkert är ganska vanligt) kanske han blir debiterad felsökningsavgift, om det visar sig vara fel i kundens utrustning trots allt. Precis som att vi som jobbar i butik kollar mobiltelefoner innan vi skickar dem till verkstad för att säkerställa att den inte är fuktskadad, även om kunden påstår motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Klart de vill ha en bild. Men det är inte för att de inte tror på dig, snarare så att tekniker eller stadsnätet man felanmäler till vill har underlag för problemet. "Det går segt" är inte tillräckligt med information helt enkelt, men även om du säger siffrorna så vill man ha en bild, då man vill göra samma sak för alla kunder som har problem.

När det gäller hastighetsproblem så är det nästan aldrig en enda kund som har det, är det bara en så är det troligen fel på hans utrustning.

Självklart har Bahnhof tekniker. Däremot kan de inte felsöka inom stadsnätet, men de kan driva det hela med stadsnätet när problemet eskalerats nog.

Nu var det inte sådana tekniker jag menade, utan jag menar såklart fält-tekniker.

Permalänk
Medlem

Jag har en del erfarenhet av telefonsupport på bredbandstjänster och kan säga att ni skulle bli förvånade över hur sällan det faktiskt är hastighetsproblem som beror på något annat än fel i kundens utrustning.

Detta är också anledningen till att supporten vill ha lite mer på fötterna än bara en muntlig siffra då det väldigt ofta är en härlig router eller något annat roligt inkopplat som sabbar.

Supporten försöker bara hjälpa dig you know.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Nu var det inte sådana tekniker jag menade, utan jag menar såklart fält-tekniker.

Fält-tekniker finns också, men de åker såklart inte ut på stadsnätsärenden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Tycker det är absolut idioti att man ska behöva skicka in bild-bevis på att man inte får den hastigheten man är utlovad. Om Bahnhof mot all förmodan skulle få för sig att göra detta när jag själv får problem med deras fiber så skulle jag byta ISP direkt. Det handlar inte om att det är jobbigt att ta bilder och maila(för det är det inte) utan att de ska inte anta att jag som kund ringer in och ljuger.

De går säkerligen på statistik som visat att en viss procent av kunderna ljuger eller missupfattar i den här frågan. Det är inte du som ljuger, det är 20% av kunderna (fingerat).

Anledningen att butiker har stöldlarm är inte för att de tror du har stulit utan för att det finn ett antal personer som gör detta. Vaför skulle någon känna sig förnedrad av det?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold