Permalänk
Medlem

120hz skärm

Hej jag har bara en snabb fråga. Just nu har jag en skärm på 60hz men den är väldigt gammal och ska då fixa en ny med 120hz. Min fråga då är om det funkar bra med 120hz med min dator då. http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-overkill-gtx-580-i7.... Eller är det onödigt med den datorn? Ursäkta om det blir lite konstigt skriver från mobilen eftersom jag inte är hemma.

Permalänk

den kommer klara 120 Hz i vanliga windows men som du ska maxa bf3 eller vissa andra krävande spel så är det inte "värt" det men är så extremt skönt i både windows som i de spelen som man kan ligga på +60 Hz. Bilden blir så mycket mjukare än med en 60 Hz men du kommer bli för van med 120 och inte kunna använda 60 Hz mer hehe nej då men du kommer se extrem skillnad efter ett tag iaf

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zzimme:

Hej jag har bara en snabb fråga. Just nu har jag en skärm på 60hz men den är väldigt gammal och ska då fixa en ny med 120hz. Min fråga då är om det funkar bra med 120hz med min dator då. http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-overkill-gtx-580-i7.... Eller är det onödigt med den datorn? Ursäkta om det blir lite konstigt skriver från mobilen eftersom jag inte är hemma.

120hz ska fungera alldeles utmärkt med din dator. Personligen tycker jag aldrig 120hz är onödigt men det finns folk med andra åsikter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

Hej jag har bara en snabb fråga. Just nu har jag en skärm på 60hz men den är väldigt gammal och ska då fixa en ny med 120hz. Min fråga då är om det funkar bra med 120hz med min dator då. http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-overkill-gtx-580-i7.... Eller är det onödigt med den datorn? Ursäkta om det blir lite konstigt skriver från mobilen eftersom jag inte är hemma.

De kommer funka fint.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av Zzimme:

Hej jag har bara en snabb fråga. Just nu har jag en skärm på 60hz men den är väldigt gammal och ska då fixa en ny med 120hz. Min fråga då är om det funkar bra med 120hz med min dator då. http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-overkill-gtx-580-i7.... Eller är det onödigt med den datorn? Ursäkta om det blir lite konstigt skriver från mobilen eftersom jag inte är hemma.

Ja det kommer funka..

Permalänk
Medlem

För jag läste på ett forum att du var tvungen att ha rätt bra dator för att lira med 120hz i tex bf3 och cod men med min dator funkar det bra eller kommer det lagga?

Permalänk
Skrivet av Zzimme:

För jag läste på ett forum att du var tvungen att ha rätt bra dator för att lira med 120hz i tex bf3 och cod men med min dator funkar det bra eller kommer det lagga?

det kommer lagga lika mycket som det gör just nu, skärmen påverkar inte lagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

För jag läste på ett forum att du var tvungen att ha rätt bra dator för att lira med 120hz i tex bf3 och cod men med min dator funkar det bra eller kommer det lagga?

Absolut allas datorer klarar COD i 120 fps.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av edberg24:

Absolut allas datorer klarar COD i 120 fps.

Vissa spel i serien kanske (efter lite pill i vissa fall), men flera stycken av dem är låsta till ~90 FPS.
Helt gratis får man inte prestanden i COD heller, allas datorer är inte lika kraftfulla, men i hans fall ja.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Zzimme:

Kommer funka perfekt

Permalänk
Skrivet av Zzimme:

Har precis köpt en sån och är grymt nöjd !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

För jag läste på ett forum att du var tvungen att ha rätt bra dator för att lira med 120hz i tex bf3 och cod men med min dator funkar det bra eller kommer det lagga?

Antalet spel du inte kan spela i 120hz med absolut maxad grafik på en 580 går att räkna på en hand. Om de inte är låsta som COD.

Sänker du grafiken ett snäpp så kan du få 120 fps även på BF3.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Zzimme:

Har också precis en sådan skärm riktigt bra flow i bilden, bra färger efter lite ändringar riktigt prisvärd skärm

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

jag kör high på bf3 och det går fint, vad är cod låst på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

jag kör high på bf3 och det går fint, vad är cod låst på?

På Mw3 har jag för mig att den är låst på 91 och inte går att ändra. Så är det för mig iallafall.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Har också precis en sådan skärm riktigt bra flow i bilden, bra färger efter lite ändringar riktigt prisvärd skärm

Hörde också att folk klagade på färgerna, är det drygt att ändra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Har också precis en sådan skärm riktigt bra flow i bilden, bra färger efter lite ändringar riktigt prisvärd skärm

Skrivet av Mikkey:

På Mw3 har jag för mig att den är låst på 91 och inte går att ändra. Så är det för mig iallafall.

Men då är väl 120hz bättre än 60hz?

Permalänk
Medlem

Kör du på en 120hz men inte BenQ XL2420T, den har fått ett riktigt ruttet betyg när det kommer till färgerna (även efter kalibrering).
Bättre alternativ runt samma prisklass ->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930883

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Kör du på en 120hz men inte BenQ XL2420T, den har fått ett riktigt ruttet betyg när det kommer till färgerna (även efter kalibrering).
Bättre alternativ runt samma prisklass ->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930883

Den ena hade bara hdmi och då kan jag inte få 120hz

Permalänk
Skrivet av Zzimme:

Hörde också att folk klagade på färgerna, är det drygt att ändra eller?

det är superlätt att ändra jag hade dock problem då jag först inte visste men det du ska göra är att gå in på picture mode och sedan scrolla hela vägen upp till standard, gå sedan in på menyn-picture-brightness=36-contrast=50-sharpness=5-Gamma=4-Color temperature-user mode-R=96-G=97-B=100. Färgerna är kanske inte världens bästa men för mig så funkar det bra då jag mest spelar eller bara surfar på internet, kanske inte är bästa skärmen för redigering av bilder eller film. är också riktigt bra om man flyttar runt den då den har ett handtag och skydd till sen ser den grym ut också

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

det är superlätt att ändra jag hade dock problem då jag först inte visste men det du ska göra är att gå in på picture mode och sedan scrolla hela vägen upp till standard, gå sedan in på menyn-picture-brightness=36-contrast=50-sharpness=5-Gamma=4-Color temperature-user mode-R=96-G=97-B=100. Färgerna är kanske inte världens bästa men för mig så funkar det bra då jag mest spelar eller bara surfar på internet, kanske inte är bästa skärmen för redigering av bilder eller film. är också riktigt bra om man flyttar runt den då den har ett handtag och skydd till sen ser den grym ut också

Är det dem inställningarna du har på skärmen? För jag tycker det är skit svårt att ställa in sånt själv och om du har haft den länge så kanske du vet lite mer om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

Den ena hade bara hdmi och då kan jag inte få 120hz

Båda har DVI.. Hade varit ett rätt kraftigt stolpskott att inte ha DVI/Displayport på en skärm som stödjer 120Hz

Hade iaf varit intressant att veta vilken 120Hz skärm man ska satsa på, skall köpa en i nästa vecka och har inte bestämt mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Båda har DVI.. Hade varit ett rätt kraftigt stolpskott att inte ha DVI/Displayport på en skärm som stödjer 120Hz

Hade iaf varit intressant att veta vilken 120Hz skärm man ska satsa på, skall köpa en i nästa vecka och har inte bestämt mig..

Vilken är bäst då? Hur är det med bilden måste man också ställa in den eller den är bra som man får den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

Vilken är bäst då? Hur är det med bilden måste man också ställa in den eller den är bra som man får den?

Ingen aning, generellt sätt så har ju TN paneler inte lika bra bild som tex IPS.
Är inne på att köpa 27" Samsungen men den är rätt dyr och den har 1920 x 1080 på 27", vet inte hur det ser ut.

Men BenQ verkar vara en bra skärm, och man kan som sagt fixa till så att den ser bättre ut. Allt beror väl på hur kräsen du är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

Vilken är bäst då? Hur är det med bilden måste man också ställa in den eller den är bra som man får den?

950D och 750D är några av dom bättre (bästa?) TN skärmarna du kan få idag, 750D har dock bara HDMI och DP uttag och många har haft strul med detta, dom tappar signalen osv.
På 950D behöver du bara ändra till gamma mode 3 och justera kontrast och brightness efter din smak.
Bilden är alltså mer eller mindre kanon direkt ur lådan.
Och båda har HDMI, det andra alternativet köpte min sambos mor för inte så länge sedan så har sett DVI uttaget med egna ögon.
Även på denna är bilden kanon och man behöver inte justera mycket.

Skrivet av Shkipan:

den har 1920 x 1080 på 27", vet inte hur det ser ut.

Men BenQ verkar vara en bra skärm, och man kan som sagt fixa till så att den ser bättre ut. Allt beror väl på hur kräsen du är

Var själv orolig för 1920x1080 på 27" innan mitt köp, jag var orolig i onödan.
Och nej, jämfört med samsungs, asus och alienwares senare 120hz skärmar så är BenQ'n inget vidare.

Permalänk
Skrivet av Zzimme:

Är det dem inställningarna du har på skärmen? För jag tycker det är skit svårt att ställa in sånt själv och om du har haft den länge så kanske du vet lite mer om det

yes är precis så jag har mina inställningar på min skärm

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

950D och 750D är några av dom bättre (bästa?) TN skärmarna du kan få idag, 750D har dock bara HDMI och DP uttag och många har haft strul med detta, dom tappar signalen osv.
På 950D behöver du bara ändra till gamma mode 3 och justera kontrast och brightness efter din smak.
Bilden är alltså mer eller mindre kanon direkt ur lådan.
Och båda har HDMI, det andra alternativet köpte min sambos mor för inte så länge sedan så har sett DVI uttaget med egna ögon.
Även på denna är bilden kanon och man behöver inte justera mycket.

Har man ingen kunskap om vad bra och korrekta färger är kanske man ska hålla sig ifrån uttalanden om färger?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zzimme:

Vilken är bäst då? Hur är det med bilden måste man också ställa in den eller den är bra som man får den?

Köp Benq skärmen du kommer inte ångra dig.

Jag har haft mina XL10 skärmar i snart 1.5 år och jag har alldrig klagat på färgerna när jag spelar för när jag spelar så kollar jag inte i hörnen när jag spelar.

Men i films å kan det bli lite skuggor men om du vill ha en bra 120hz så är det den du ska ha.

benq xl2420t !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köp Benq skärmen du kommer inte ångra dig.

Jag har haft mina XL10 skärmar i snart 1.5 år och jag har alldrig klagat på färgerna när jag spelar för när jag spelar så kollar jag inte i hörnen när jag spelar.

Men i films å kan det bli lite skuggor men om du vill ha en bra 120hz så är det den du ska ha.

benq xl2420t !

Njae, färgerna är inge vidare på XL2410 och 20 verkar sämre: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/benq-xl2420t-p12151/...

tftcentral har en recension av 2410, LGs 23a fick fortsatta rekommendationer.

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/lg-flatron-w2363d-p7... - Slår 2410.