Slött i Guild Wars 2. Vad ska uppgraderas?...

Permalänk

Slött i Guild Wars 2. Vad ska uppgraderas?...

Tjo!

Blev "lurad" att köpa GW2 lagom till release, vilket är första gången jag verkligen börjar känna av taket av kapaciteten på min gamla trotjänare. Framför allt när det blir en så kallad "zerg" i WvW där 20-40 pers (om inte fler) plöjer allt de ser. Har sällan krävt att köra på snyggaste grafik, men med detta spel så hackar det något vidrigt ibland vid sådana tillfällen, även på lägsta. (Har bara kollat FPS enstaka gånger, men då låg den kring 10 om inte lägre om jag minns rätt. OBS! Problemet gäller bara tillfällen när det finns många spelare på samma plats, annars funkar det önskvärt.) Vilken del av datorn är det som tar hand om alla de beräkningar från alla spelare, snarare CPU än GPU väl?

Och klart jag ska köpa helt ny dator i framtiden, men då vill jag välja komponenter med hjärtat och inte med plånboken, men det går inte nu. Så allra helst skulle jag vilja förhala ett komplett nyköp (om möjligt) så långt det går.

Så frågan lyder: Tror ni det går göra något åt mitt problem med mindre förändringar av följande rigg? Eller börjar det närma sig det oundvikliga och titta på en helt ny?

Intel Core 2 Duo E7400, 2.8 GHz
Gigabyte GA-EP45-DS3L (mobo)
6 GB DDR2 PC-6400***
Sapphire Radeon HD 4830
Corsair VX 450W PSU
Win7 64-bit

*** 333 MHz efter att jag från och med idag testar 2 olika par med olika timings, vilket sänkte hastigheten från 400 MHz. Detta för att testa 6 GB istället för 4 GB.

Ett förtydligande: Jag kräver inte underverk av datorn. För min del räcker det att det flyter, ögongodis är bara plus!

Permalänk

Du kan ju se efter om du kan hitta en begagnad Intel Core 2 Quad Q9650 som du överklockar
Guild Wars 2 gillar en stark processor allra bäst
Annars så har du en rätt så billig uppgradering här om du vill köpa nytt:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2186904&view=m

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

För visst tänker jag rätt när jag tror att det är CPUn som inte riktigt orkar med?

Dock vet jag inte hur sugen jag är på att klocka, och den prollen du nämner verkar inte jättelätt att få tag i heller. Är inte jättesugen att lägga ut tusenlappar på datorn, men att göra en mindre genomgående uppgradering, som den du föreslår, kanske är det mest prisvärda i alla fall.

Är det AMD som gäller just nu som är mest värde för pengarna?