Iphone 5 "LTE-4G" Problemet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Och detta gäller? Telefon eller data eller bägge?

Jag gissar på telefontrafik.

Det är ingen skillnad. Allt är data idag. Har du data-täckning så kan du ringa

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

santsant... men i fysikens värld har väl gamma strålning högre frekvens än alpha? det är väl det som gör att den går längre och förstör mer i kroppen osv?

Nej, alfa-partiklar har kortare våglängd än gammastrålning. Läs om "de Broglie-våglängd". Det är dock andra egenskaper hos de olika strålningstyperna än våglängd som har större betydelse för hur bra de tränger igenom materia.

Skrivet av XHI:

Nej, jag brukar tänka radio signaler som ljud - vilket det i praktiken skulle kunna vara.

Vad är det du hör av din grannes musik? Basen eller diskanten?

Det du pratar om är resonans och har inget med hur bra olika våglängder tar sig igenom materia att göra.

Skrivet av el_genius:

Nej, alfastrålning har ingen frekvens.
Alfa = heliumkärna
Beta = elektron
Gamma = våg i det elektromagnetiska spektrumet

Läs på om "de Broglie-våglängd" innan du uttalar dig om saker du uppenbarligen inte har någon aning om.

Nu känns det som att mitt inlägg inte tillför så mycket i ämnet LTE för iPhone 5 i Sverige, men jag kan iaf meddela att jag bor i Göteborgsregionen och jag som har Tele2 har oftast bättre täckning än vad min syster med 3 har. Har också märkt att Telenor (vilket en kompis har) har bättre täckning på vissa ställen, medan Tele2 har bättre på andra ställen (räcker att man förflyttar sig några hundra meter för att situationen ska ändras).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

SGS3 har max 21Mbit/s, däremot så ska det komma en LTE-version snart som klarar upp till 100Mbit/s. Men Oavsett vilken telefon du har så blir det ju inte snabbare än vad du betalar för i ditt abonnemang.

Aha.
Dock visste jag att nuvarande SGS3 inte är LTE.

Skrivet av x86:

Exakt, bandbredd!=latens.

4g är helt obeskrivligt mycket mer responsivt och stabilt än 3g. Dessutom så är t.ex. Tele2's och Telias 3gnät så överbelastade i Stockholm att det framstår som ett skämt.

Det låter förvisso bra att 4G är så överlägset 3G men måste man inte ha med sig extrabatterier när man är utanför huset? Ryktet säger att 4G surfande drar så mycket mer batteri. Sant/Falskt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

LTE borde rimligtvis dra lite mer energi. Apple påstår dock att det är samma batteritid på iphone 5 med LTE som med 3G.
Jag är skeptisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

LTE borde rimligtvis dra lite mer energi. Apple påstår dock att det är samma batteritid på iphone 5 med LTE som med 3G.
Jag är skeptisk.

I Sverige så stämmer det iaf att inte LTE drar mer än 3G då deras LTE inte ens fungerar här.
Blir väll samsung galaxy s3 LTE som blir första 4G telefonen för Sverige och många andra länder i europa.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aster:

I Sverige så stämmer det iaf att inte LTE drar mer än 3G då deras LTE inte ens fungerar här.
Blir väll samsung galaxy s3 LTE som blir första 4G telefonen för Sverige och många andra länder i europa.

Först? Nej, Samsung Galaxy S2 samt LG Optimus True HD finns båda i 4G versioner i Sverige

Permalänk
Medlem

tycker det känns som att Telia är väldigt oärliga när de skriver att det kanske kommer fungera med 4G, som om det skulle fungera när telefonen släpps. Samtidigt är andra (som har samma nät?) väldigt tydliga med att det inte kommer fungera

Permalänk
Medlem

LTE med ett frekvensband kommer bli kass ändå.

Permalänk
Medlem

Från Telias Twitter den 13 September:
"Vad gäller 1800-bandet så har vi möjligheten och planerar utbyggnad av vårt 4G-nät på det frekvensbandet under nästa år."

Jag skulle tro att det bara är en tidsfråga innan Net4Mobility (Tele2 och Telenors 4G-nät) gör det samma eftersom dom också har införskaffat en plats i 1800Mhz-bandet.

Det borde även innebära att den senaste iPaden kan koppla upp sig på 4G också efter utbyggnaden (versionen som kan koppla upp sig med 3G idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Från Telias Twitter den 13 September:
"Vad gäller 1800-bandet så har vi möjligheten och planerar utbyggnad av vårt 4G-nät på det frekvensbandet under nästa år."

fast på deras sida för iPhone 5 så skriver de:
"Kommer iPhone 5 ha stöd för 4G/LTE?
Nya iPhone 5 har stöd för 4G/LTE, vi väntar på mer information från Apple om den har stöd för de frekvensband vi på Telia använder i vårt svenska 4G-nät."

så att se 4G som en pluspoäng på iPhone 5 är i princip lönlöst, lika bra att vänta på nästa modell då om det var en av anledningarna.

Känns också som att Apple är väldigt ignoranta gentemot resten av världen (den utanför USA) när det gäller 4G.

Permalänk
Medlem

Apple prioriterar alltid USA. Allt annat kommer i andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

fast på deras sida för iPhone 5 så skriver de:
"Kommer iPhone 5 ha stöd för 4G/LTE?
Nya iPhone 5 har stöd för 4G/LTE, vi väntar på mer information från Apple om den har stöd för de frekvensband vi på Telia använder i vårt svenska 4G-nät."

så att se 4G som en pluspoäng på iPhone 5 är i princip lönlöst, lika bra att vänta på nästa modell då om det var en av anledningarna.

Känns också som att Apple är väldigt ignoranta gentemot resten av världen (den utanför USA) när det gäller 4G.

Det är iaf bra mycket bättre än "nya iPad"! Sverige var iofs först med 4g, men vi använder oxå en annan frekvens än i stort sätt hela världen... Tycker det är en helt okay kompromiss, sen låter det som vi får 4g under nästa år. Köper man en iPhone 5 idag, blir man nog inte besviken ändå. Dock tycker man att dom borde lyckas med det som andra mobiltillverkare lyckas med...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jepp Lumia 920 har stöd för de flesta frekvenserna tex. I samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp Lumia 920 har stöd för de flesta frekvenserna tex. I samma modell.

Om Nokia kan göra så varför kan då inte Apple?
Apple tillverkar 2 olika iPhone 5 modeller enbart för att kunna stöda dom olika LTE frekvensbanden i USA.

Permalänk
Medlem

Läste visst fel tyckte du skrev att Lumia 920 stöder alla frekvenserna i samma modell men så är det ju inte. Däremot borde den funka med LTE i dom flesta länder i Europa till skillnad från iPhone 5.

Permalänk
Medlem

För Nokia kan bygga telefoner (läs HW) det kan inte Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Läste visst fel tyckte du skrev att Lumia 920 stöder alla frekvenserna i samma modell men så är det ju inte. Däremot borde den funka med LTE i dom flesta länder i Europa till skillnad från iPhone 5.

Nej du läste rätt. Jag ändrade mitt inlägg

Iphone 5 stödjer 850, 1800, 2100 med den telefon som släpps i europa.
Lumia 920 stödjer 800, 900, 1800, 2100, 2600.

Våra operatörer stödjer 800 och 2600 idag.

Permalänk
Medlem

Om Telia nu ska börja bygga ut 1800Mhz-bandet för LTE nästa är och det innefattar handpåläggning på samtliga 4G basstationer så kan man ju fråga sig vilket år man kan koppla upp sig på 4G på sin iPhone 5 på hyffsat många ställen i tätorterna. Det kan ju säkert dröja till 2014 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Det är iaf bra mycket bättre än "nya iPad"! Sverige var iofs först med 4g, men vi använder oxå en annan frekvens än i stort sätt hela världen... Tycker det är en helt okay kompromiss, sen låter det som vi får 4g under nästa år. Köper man en iPhone 5 idag, blir man nog inte besviken ändå. Dock tycker man att dom borde lyckas med det som andra mobiltillverkare lyckas med...

Att kanske få LTE på ett frekvensband hos en operatör är väl inte så jäkla mycket bättre?
Nej köper man en iPhone 5 med tron att man ska få LTE är nog besvikelse oundvikligt. Är man dock medveten om att man troligen inte kommer kunna utnyttja 4G kan man säkert bli mycket nöjd.

Att vi använder andra frekvenser än övriga världen är inte sant. Däremot använder vi inte samma frekvenser som operatörerna i USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Såvitt jag vet finns det ingen anledning till varför Apple inte kan göra en version av iPhone 5 med stöd för de frekvenser som används i Sverige (och till stor del i Europa och Asien). Jag antar att de helt enkelt inte tycker att det är värt.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

iPhone 5

det är nu en stor svaghet iPhone 5 har mestadels andra och mer än förboka är

Permalänk
Medlem
Skrivet av sercso:

det är nu en stor svaghet iPhone 5 har mestadels andra och mer än förboka är

iPhone 5 mot 4S
Clearly faster downloads 100.0MBits/s vs 14.4MBits/s 6.9x faster downloads
Jo dom hastigheterna stämmer ju säkert bra med verkligheten. Så då kan man ju också räkna ut att det kommer gå exakt 6,9 gånger så snabbt att ladda ner med iPhone 5.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Dags att börja hålla sig till topic igen, innan tråden spårar ur (igen). Denna tråden är alltså inte till för att diskutera vilken telefon eller vilket företag som är bäst / mest eller minst prisvärt, så vänligen ta inte det här.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Är inte nån världsmästare på trådlöst men är det tekniskt möjligt för operatörerna att lägga till "De rätta Mhz frekvenserna" på deras 4g master runt i landet lr måste dom byta ut hela utrustningen?

Har man modern utrustning med rätt antenner så är det faktiskt precis så enkelt. Man säger bara vilka frekvenser man vill använda till vad (2G/3G/4G) och sen kör man (efter noga planering då). Som flera andra sagt här så blir 1800-bandet teknikneutralt efter årsskiftet och då är det bara att börja rulla ut LTE där. Hur bra det blir beror på hur mycket 2G-trafik operatören har kvar i bandet. LTE är så flexibelt att man kan i stort sett slänga på det de frekvenser man har tillgängligt jämfört med 3G (UMTS) som kräver 5MHz block.

LTE rullas ut på 900 och 2600 i Sverige idag, 800 kommer till lite längre fram (licenserna har redan auktionerats ut). Telia kör på 2600 och Tele2/Telenor på 900+2600, därför kan man se rätt stor skillnad på täckningskartorna.

När det gäller Tele2/Telia 3G så är täckningen exakt den samma. Licensen och radionätet tillhör SvenskaUMTS och de behandlar Tele2 och Telia precis lika. Det finns alltså ingen plats där en Teliakund har "fler 3G pluppar" än en Tele2kund om de använder samma handset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rool:

Har man modern utrustning med rätt antenner så är det faktiskt precis så enkelt. Man säger bara vilka frekvenser man vill använda till vad (2G/3G/4G) och sen kör man (efter noga planering då). Som flera andra sagt här så blir 1800-bandet teknikneutralt efter årsskiftet och då är det bara att börja rulla ut LTE där. Hur bra det blir beror på hur mycket 2G-trafik operatören har kvar i bandet. LTE är så flexibelt att man kan i stort sett slänga på det de frekvenser man har tillgängligt jämfört med 3G (UMTS) som kräver 5MHz block.

LTE rullas ut på 900 och 2600 i Sverige idag, 800 kommer till lite längre fram (licenserna har redan auktionerats ut). Telia kör på 2600 och Tele2/Telenor på 900+2600, därför kan man se rätt stor skillnad på täckningskartorna.

När det gäller Tele2/Telia 3G så är täckningen exakt den samma. Licensen och radionätet tillhör SvenskaUMTS och de behandlar Tele2 och Telia precis lika. Det finns alltså ingen plats där en Teliakund har "fler 3G pluppar" än en Tele2kund om de använder samma handset.

Bra information. Behövs det ingen handpåläggning på varje basstation för att få dom att börja kommunicera via LTE i 1800Mhz-bandet eller kan man göra en sån förändring centralt bara? Både Telia och Net4Mobility (Tele2 och Telenors 4G-nät) har ju köpt plats i 1800Mhz-bandet som dom kan använda för LTE så den nuvarande 2G trafiken i bandet borde väl inte störa?

Permalänk
Medlem

Man kör 2G på 1800 av kapacitetskäl i dagsläget (900 för täckning, 1800 för kapacitet). Alla operatörerna "köpte" sina egna frekvenser i 900 och 1800-banden igen för något år sen, men släppte även in 3 som inte hade något där sen tidigare. De nya licenserna börjar gälla från årsskiftet därför får man inte rulla ut LTE där ännu.
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2010/PTS-fornyar-tillstand...

Det är mer eller mindre centralt man rullar ut ny teknik. LTE har rätt bra funktioner för autokonfiguration (http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organizing_network) men man kommer inte helt undan viss handpåläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag antar att de helt enkelt inte tycker att det är värt.

Det ligger nog mycket sanning i det.
Väldigt få konsumenter i sverige har egentligen användning av 4G i telefonen.
Jag får för det mesta ut 3-8Mbit med min 4S, vilket räcker väldigt långt tills man börjar använda den som hotspot till datorn och ska ladda ner stora saker.
Eftersom vi här till skillnad från USA har ett snabbt och stabilt (nåja, allt e relativt) 3G-nät är behovet av 4G inte lika stort.
Gissar att man med iphone5 kommer upp i 10-20Mbit över 3G (visserligen koncentrerat runt storstäderna), behovet av högre hastigheter är minimalt.
Svarstiderna från 4G hade förstås varit en stor vinst, men för den stora massan spelar det ingen roll.

Missförstå mig rätt nu dock, jag är besviken över att vi inte får 4G för jag hade velat ha det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det går trögt i 3G-nätet och jag har ändå en relativt ny mobil som klarar HSDPA+ och så vidare. Några 3-8Mbit/s har jag aldrig sett och hastigheterna uppströms är ofta långt under 1Mbit/s ibland 0,1Mbit/s. Svarstider mellan 140 och 200ms. Att väldigt få har användning av bättre hastigheter än dom man får i 3G-nätet håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Eftersom vi här till skillnad från USA har ett snabbt och stabilt (nåja, allt e relativt) 3G-nät är behovet av 4G inte lika stort.

ibland ska man vara glad om man överhuvudtaget få kontakt med internet i Stockholm, ännu gladare ska man vara om man kan ladda en websida på under 5 sekunder ibland (på 3g)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rool:

Man kör 2G på 1800 av kapacitetskäl i dagsläget (900 för täckning, 1800 för kapacitet). Alla operatörerna "köpte" sina egna frekvenser i 900 och 1800-banden igen för något år sen, men släppte även in 3 som inte hade något där sen tidigare. De nya licenserna börjar gälla från årsskiftet därför får man inte rulla ut LTE där ännu.
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2010/PTS-fornyar-tillstand...

Det är mer eller mindre centralt man rullar ut ny teknik. LTE har rätt bra funktioner för autokonfiguration (http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organizing_network) men man kommer inte helt undan viss handpåläggning.

Nu är det väl dock så att det enbart är Tre som kör LTE på 900Mhz, medans Telia och Telenor/Tele2 kör på 800/2600Mhz och nu även har licens för 1800Mhz till nästa år?

Edit: Finns en risk att jag missuppfattade vad du precis skrev. Skyller på att jag är trött ;]

Permalänk
Medlem

När det gäller det omtalade stödet för DC-HSDPA i iPhone 5. Telia säger att det stöds i delar av deras 3G-nät men inte hur stora delar av det. "Carrier aggregation in the downlink" säger Wikipedia vilket tyder på att det endast handlar om utökade hastigheter nedströms genom en parallell överföring via HSDPA . Jag har också svårt att tänka mig att det skulle göra något för dom dåliga svarstiderna.

"Kan du nöja sig med dessa 42 Mbit/s, cirka tre gånger snabbare än tidigare Iphonemodellers maxhastighet, så är det dessutom sannolikt att abonnemangen är prismässigt konkurrenskraftiga jämfört med 4g/lte." Skriver Computer Sweden
men det här ligger väl ändå rätt långt från verkligheten. Dom teoretiska maxhastigheterna ligger ju ofta långt ifrån den verkliga hastigheten och uppströms hastigheten är ju en helt annan sak.