Permalänk
Medlem

Datorn laggar när jag rör musen :=)

EDIT: REWRITE: Mössen hänger sig (har prövat 3 olika) när jag sitter i Raidcall, Ventrilo, Skype ETC allt som har att göra med när jag ska prata i mikrofonen. Det verkar som att det går bra att lyssna på andra när dom snackar, men när jag ska börja säga något så kan det ta 5-20 minuter så hänger sig musen och jag måste restarta datorn (går inte att dra ut och in mus sladden), förut hade jag muslagg problem nu hänger den sig alltså helt. Detta händer bara under spel, aldrig på windows. Och BARA när jag sitter i RC,V eller Skype.

Har provat nya drivrutiner, formatera, flashat bios och dylikt. Har en Steelseries Sensie mus och en stativ mikrofon för 90:-.

FELMEDDELANDE:
BCP1:0000000000000003
BCP2:FFFFFA8008E0C060
BCP3:FFFFF800040983D8
BCP4:FFFFFA800A541430

om det är någon som känner igen?

EDIT: En film om mitt problem jag slängde ihop lite snabbt http://www.youtube.com/watch?v=lIAB4p6DGN8&feature=plcp
Händer alltså på alla spel och inte bara CS. Även i windows händer det. Tillf. lösning restarta datorn, permanent lösning = "?"

Permalänk
Medlem

Du kan inte felsöka genom att avinstallera drivarna till musen och se om det funkar igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imonoz:

I förrgår fick jag hem min nya dator, den gick på 9,100 och har bland annat ett 660 TI grafik kort. Jag kunde spela helt klockrent den första dagen. Den andra dagen bröt helvetet löst, laddade ner Steelseries drivers till min Sensei mus och började mixtra med inställningar i den -> startade sedan CS1.6 för att lira lite, till min förvåning upptäcker jag att det går ner från 100 fps till 10 när jag rör musen och ENDAST när jag rör den, har jag den still ligger fpsen stabilt.

Alltså, om jag t.ex speccar någon på CS och rör musen lite så laggar det, även fast det inte är jag som kontrollerar bilden, rör jag inte musen laggar det inte.

Detta händer inte bara på CS utan alla spel och en tillfällig lösning är att restarta datorn och så funkar det kanske felfritt i 15 minuter, sen så.. ja.

Vad jag vet är att det inte har något att göra med: Counter Strike (config), internet, drivers till grafikkort, min dator prestanda för allt sånt funkar som det ska. Jag tror inte heller datorn är överhettat (känner ingen varmluft).

Vad jag tror det är: Mina USB portar som är konstiga, när jag sänder signaler från musen till datorn, som att datorn inte riktigt orkar ta imot dem och bestämmer sig istället för att lagga. Jag kan verkligen ingenting om datorer, men detta går mig på nerverna!

Mainline är iallafall (vad jag tror): USB portarna av något slag, har ett P8z77-v LE, moderkort kan tilläggas. Drivrutiner och sånt är installerade från skivan.

Så vad kan det vara? Defekt i mina USB portar eller Steelseries Engine som knasat upp allt? All, och verkligen ALLA råd o hjälp skulle förgylla mitt hjärta i min hopplösa situation.

Några länkar om liknande problem:
http://www.fixadindator.se/f16 /datorn-laggar-2457 /
http://www.webforum.nu/showthr ead.php?t=173898 /

mvh/

EDIT: En film om mitt problem jag slängde ihop lite snabbt http://www.youtube.com/watch?v=lIAB4p6DGN8&feature=plcp
Händer alltså på alla spel och inte bara CS. Även i windows händer det. Tillf. lösning restarta datorn, permanent lösning = "?"

Skit i drivrutinerna från skivan och ladda hem nyaste från tillverkaren (det gäller all hårdvara även moderkort, ljudkort, grafikkort, mus osv.)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Detta kan ske om man överklockar base clock på en sandy bridge, vilket vissa moderkorts auto-överklockningsfunktioner gör ibland.

Testa även att ändra polling rate.

Permalänk
Medlem

ladda ner mouse rate checker och se vad du har för HZ..
Default är 125 eller 250

Visa signatur

Chassi: Thermaltake Level 10 GT || CPU: Intel® Core™ i7-4770K @ 4.5 GHz || GPU: ASUS GeForce GTX 770 DirectCU II OC || MB: ASUS Z87-Deluxe || SSD: Samsung SSD 840 Basic 250GB || RAM: Crucial Ballistix Elite 2x8GB 1866mhz || PSU: be quiet! Dark Power Pro 10 - 650W || Cooler: Prolimatech Genesis Black @ 2x Prolimatech Ultra Sleek Vortex - 140mm || Monitor: MSI Optix MAG251RX IPS 240 Hz ||

Permalänk
Medlem

Uppdatera drv's samt sätt rate till 125hz.
Koppla ur andra usb enheter och testa.
Byta usb platts till en usb3 eller en annan usb2 som ligger på annan kanal. se manual till MB
Fungerar det höj raten till 1000hz och testa igen. Det är ändå det du vill köra på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

*kaptejn, hade inte du ett liknande problem? Jag har för mig att jag såg ditt namn någonstans när jag googlade efter en lösning! Jag tog faktiskt bort steelseries drivrutinerna från datorn, slängde dem i papperskorgen. Nu när jag skulle ladda ner nya så står det att dom fortfarande är inkopplade i datorn, även fast allting från dem är slängt. Dock, får jag upp om jag klickar på "customize" på notiferingsgrejerna som kommer upp när man startar windows nere till höger, att Steelseries.exe fortfarande ligger där, men jag vet inte hur jag ska ta bort den. Och det funkar inte o klicka på den för då står det att dom inte kunde hittas. har du något tips till att rensa den lilla genvägen därifrån? Jag är hsh oerhört tacksam för det svar!

*screamin-daemon, Det ska jag testa! Har lite svårigheter att hitta drivers till allt men det ska nog gå. Vad jag vet är att jag laddat ner nya 600- series grafik drivers som dök upp på Sweclocket för några timmar sedan. Jag återkommer med svar och ser om det hjälper tack så mycket uppskattar verkligen all hjälp just nu!

*DimitrisT, vad jag vet så är ingenting klockat i min hårdvara. Jag ska testa att ändra polling rate på musen, dock kan det ta från 15-2h från när jag startat ett spel tills lagget kommer, så jag vet inte om det är löst fören om någon dag eller så, men tack så mycket för hjälpen!

*NoTeBo0K, det ska jag göra, återkommer med svar, tack så mycket!

*hACmAn, det ska testas, jag kör just nu på 1000 rate på musen, ska pröva att ändra till 125 som du skrev. Ska även prova ändra USP portar. Jag provade f.ö en annan mus som jag stoppade in efter att lagget uppstått, men det var samma problem där. Tack för tipsen.

Återkommer med svar imorgon och ser hur det löser sig, är oerhört glad för supporten! mvh

Permalänk
Medlem

660 TI Windows 7 64 Bitars Drivrutiner : http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-64bit-306.23-...
660 TI Windows 7 32 Bitars Drivrutiner : http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-32bit-306.23-...

Steelseries Sensei Engine : http://cdn-co.steelseries.com/downloads/drivers/engine/SteelS...
Steelseries Sensei Firmware : http://cdn-co.steelseries.com/downloads/drivers/engine/SSEFix...

Testa att installera dessa.

//Hano

Visa signatur

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. - T.S. Eliot

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av imonoz:

*kaptejn, hade inte du ett liknande problem? Jag har för mig att jag såg ditt namn någonstans när jag googlade efter en lösning! Jag tog faktiskt bort steelseries drivrutinerna från datorn, slängde dem i papperskorgen. Nu när jag skulle ladda ner nya så står det att dom fortfarande är inkopplade i datorn, även fast allting från dem är slängt. Dock, får jag upp om jag klickar på "customize" på notiferingsgrejerna som kommer upp när man startar windows nere till höger, att Steelseries.exe fortfarande ligger där, men jag vet inte hur jag ska ta bort den. Och det funkar inte o klicka på den för då står det att dom inte kunde hittas. har du något tips till att rensa den lilla genvägen därifrån? Jag är hsh oerhört tacksam för det svar!

Nja, mitt problem är att USB-portarna slutar svara

Permalänk
Medlem

Testa att flasha dit bios så ska vi nog se att det händer nåt
För känner igen symptomen ^^

Testa och återkom

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Testa att flasha dit bios så ska vi nog se att det händer nåt
För känner igen symptomen ^^

Testa och återkom

Hur gör jag det? Har börjat känna lite lag nu igen så nu ska jag testa allt ni skrivit! Återkommer.

EDIT: Snabb edit efter 5 minuter. Startade upp Counter Strike och rörde runt musen, fick fps drop från 100 (stabil muspekare) till 70-79 när jag rörde den, alltså inte lika farligt som det brukar vara (från 100 till 5-10). Kom ihåg att jag ändrade "Polling rate" på musen från 1000hz till 125 igår så jag prövade ändra upp den nu till 1000hz igen, då satan laggade de på från 100fps till 10 som var min första upplevelse. Som ni skrev är det alltså något med "Polling rate" som knasar, dock ska lägga märke till att det inte hände på min förra dator med samma mus. Nu står jag då inför nästa steg, ladda ner drivrutinerna till musen igen, grejen här är dock att det helt enkelt inte går efter att jag raderade dem (slängde allt i papperskorgen innehållande steelseries) så när jag försöker ladda ner det på nytt står det "The Steelseries engine version is already installed. Do you want to uninstall it?" så klickar jag "Yes" fast då händer ingenting och samma text kommer upp nästa gång jag försöker.

Jag ser att en Steelseries Drivers Genväg finns att tillgå på listan av program som automatiskt laddar upp vid uppstartning av datorn (de längst ner till höger) den lilla genvägen som egentligen inte leder någon vart, tror jag kan va problemet till vaför jag inte kan installera drivrutinerna på nytt. Jag kan heller inte radera från den listan "Costumize". Jag måste alltså ta bort den från datorn och inte bara från listan fast det vet jag ju itne hur man gör.

Men hur som helst så har era råd hjälpt väldigt mycket och jag vet nu att "Polling rates" är det som knasar, ska försöka ta bort den lilla genvägen till Steelseries så jag kan ladda ner drivrutinerna på nytt. Återkommer.

EDIT2: *NoTeBo0K, Jag testade detta test under tiden då datorn laggade och då fick jag på 125hz på musen = 125 avarage. På 1000hz på musen fick jag 380-550 avarage. Detta när jag rörde musen ganska fort, ju slöare jag rörde den ju mindre avarage fick jag 50-100.

Sedan testade jag samma sak när datorn inte laggade (efter att jag restartade den) och då fick jag på 125hz inställt = 130-140 avarage. På 1000hz fick jag 1000 avarage. Detta när jag rörde musen ganska fort, ju slöare jag rörde den ju mindre avarage fick jag 50-100.

Så det är någonting med "Polling rates", vad det är som orsakar detta vet jag inte ännu. Det konstigaste är att är jag spelar CS i public (utan några program i windows) så har den aldrig hängt sig, spelar jag istället på t.ex playnation där jag behöver "EAC" och så använder "Raidcall" för att snacka med vännerna så hänger den sig efter bara några minuter. hur ser jag hur mycket kraft som bearbetas på windows när jag kör spel? Kan det vara att det inte finns någon förbrukning för windows som inte klarar av dessa program?

Permalänk
Medlem

Har nu testat att Formatera om och flashat BIOS, bytt mus, laddat ner alla nya drivrutiner till precis allt (inkl. mössen). Still the problem remains.. Vad finns det mer att göra? Enligt mina beräkningar så måste det vara en defekt i moderkortet, i USB portarna eller något. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

LÖSNING: Jag bytte till USB portarna där fram på datorn. Alltså måste de bak vara defekt? Detta måste väl gå på garanti? Märkte också hur tangentbordet började lagga efter att jag först satt musen i USB portarna där fram, så var tvungen att flytta tangentbordssladden till där fram med.

En fråga? Vad är det för skillnad på USB uttagen där fram gentemot de där bak? Är hastigheten och allt densamma? Lämpar de där fram lika bra som spel som dom där bak?

Permalänk
Medlem

Och sedan igår så har mössen börjat hänga sig även i USB uttagen där fram som där bak. Never ending story.. Om det här inte går på garanti vad det nu är så bjuder jag in er alla till min datorhängning där jag ska binda ett rep runt min dators hals (vart nu den sitter) och sedan blodigt släppa denne från balkongen.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara när jag ska prata i mikrofonen till mina vänner genom (Raidcall, Ventrilo, Skype ETC) som musen hänger sig. Verkar vara någon kollaps inuti datorn mellan mikutgångsläge och musen. Någon som har haft liknande?

Permalänk
Medlem

Hmm. Det kan inte vara pooling rateen som är problemet. Något chipp i kedjan fungerar inte som det ska eller är sönder. Och chippet räknare förmodelrigen fel då det blir belastat. Och då tar "cpu tid" samtidigt som den försöker kolla sig själv.
För att kolla om du har det problemet. stäng av datoirn. Koppla bara in ström musen och nätverk. inge ljud eller så. bara ström mus och nätverk. INGET TANGENTBORD: Starta spelet och kolla om du fortfarande har problem. om inte koppla in ett tangentbord. resta en stund. och om det är ok. stäng av dator och starta den igen. om du inte har priblem då börja koppla in en sak i taget. börja med ljud. sen allt annat
Hoppas det hjälper lite i alla fall.=)

edit:
jsg kanske har någa kompsar som haft liknende prolem med usb hedsets och drivrutiner. Passar inte just nu, men då klockan är lite anorlunde så kan du ju logga in på dP's vent och kolla. Men jag tänker ute skriva dns och pass i ett forum. Det tar vi via pm om det är intresant.

edit2:
har du frågat de du pratar med om det börjar hacka ljudmässigt samtidigt?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

vad är det för moderkort ?
asrock's z68 vet jag hade problem med felande usb'kontroller på usb portarna

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

#hACmAn, menar du att jag ska koppla ut hörlurarna, stativ-micken och tangentbordet? Grejen är den att allt funkar bra så länge jag inte använder micken, använder jag den så löper jag kanske 1/2 risk för hängning på en timma.

Jag har dock provat att byta mick, och mus, men felet ligger inte i någon kringutrustning, utan inuti själva datorn. Jag har provat alla uttag på chassit med samma resultat. Jag har pratat med dem jag köpte delarna ifrån och de säger att jag måste ta reda på VILKEN del det är som strular.

#Mini-z1994, jag har ett ASUS, P8 Z77-V LE moderkort, någonting.

Men om vi säger såhär, att jag är inte ute efter att fixa problemet utan bara att ta reda på i vilken del det är som strular. Vad tror ni? Moderkort eller?

Men detta måste väl vara moderkortet som strular? Grafikkort eller ram, processor kan det väl inte vara då det endast kommer när jag snackar i micken. Snackar jag inte kan jag spela hur länge som helst utan att musen hänger sig.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera en snabbis!

Har bytt moderkort, fick skicka in det gamla och vänta i 3 veckor på det nya, när jag väl fick det = samma resultat som innan, datorn börjar lagga efter ett tag när jag rör musen, mest då jag pratar i mick med vänner.

Har provat byta grafikkort = samma resultat.

Minnen = samma resultat.

Rör jag musen så kan min processor jobba upp till 100%!! har jag den stilla ligger den på 1-3.. Detta kan inte vara normalt? Samma med grafikkortet jobbar mycket mer när jag rör musen.

USB konflikter mellan mus och mick är det möjligt? Processorn är trasig? eller kanske hårddisken?

Finns det ingen som har någonstans mött detta underliga problem, eller som bara kan mycket om mjukvara och hårdvara i datorn? Börjar bli riktigt desperat på hjälp.. hur kan jag gå vidare för att utesluta andra delar (grafik kort o minnen har jag redan provat byta) kan jag byta processor, hårddisk och chassi?

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande problem med Steelseries engine och en Kana när jag starta datorn ida om jag har Steelseries engine igång går cpu´n upp i 90-95% ungefär varannan sekund, stänger jag Engine så funkar det. nåt varningsljud låter också.

Så ominstallation, ny FW, testat alla usbportar, omstarter m.m.

så fort jag startar "den där förbannade stålserie motorn" kommer det tillbaks.
Musen verkar funka ok annars, men papperskorgen är bara typ 30cm under den

Visa signatur

nörd