Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här missförståndet dyker i upp i varenda tråd om iphone.

Det som är bestämt är att telefonerna ska kunna laddas via USB (vanlig USB-port). Något som Apple gjorde långt innan det bestämdes.
Även ipad laddar över USB till skillnad från de flesta android-plattorna.

Vad som finns i andra änden av usb-sladden är irrelevant.

Nej, det är inte bestämt att strömkällan ska vara en USB-port. Den primära anledningen till överenskommelsen var att alla skulle kunna använda samma laddare och jag vet inte hur du fått för dig att en USB-port i andra änden ska ha någon som helst påverkan på det. Den sekundära var att minska effekten på miljön genom att folk skulle spara sina laddare, och även där finns det ingen som helst poäng med att man ska kunna ladda från en USB-port.

Nej, självklart handlade det om att telefonerna skulle fungera med micro-USB så att alla laddare passar. Överenskommelsen tillåter dock att man använder sig av en adapter, men lyckligtvis för de som köper Iphone 5 så valde inte Apple den vägen.

Permalänk

Som många andra tycker jag att iphone 5 är ett stort lyft från 4/4s.

Men frågan är alla de nya fina funktionerna , kommer vi ens i sverige kunna använda dessa?

Några är:

  1. LTE, finns det stöd för det?

  2. Kartorna, kommer sverige finnas i 3D o kartprogrammet? Kommer turn by turn funktionen funka på sverige kartor?

  3. Siri har fåt en massa nytt, kommer ens siri att fungera i sverige, alltså med resturanger och allt annat?

  4. Passbook, fungerar det i sverige?

Hur roligt är det att betala för en massa funktioner man inte kan använda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Att surfa när man skiter är väl ändå huvudsyftet med en smartphone?

Näh, det har man sin iPad till. På toa så svarar man bara i sin smartphone när det ringer medan man sitter och skiter

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Jag är inte den som är den, men 4G på en telefon är onödigt. Du har snabbt internet hemma,

Telenors 16 mbit 3g räcker gott och väl att streama med om du ska leka runt på stan. 4G är bra, ja, men känns onödigt. Hej jag kan ladda ner saker i 50 mbit, men, hur ofta tankar du något stort på en telefon? oftast appar på 1-8 mb annars en hemsida på 700 kb...

Du tänker för entusiastinsnöat. Jag känner flera som har sin iPhone som enda internetkälla. Och kopplar den till macbooken när de är hemma. De använder den då för all möjlig videostreaming och nedladdning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Som många andra tycker jag att iphone 5 är ett stort lyft från 4/4s.

Men frågan är alla de nya fina funktionerna , kommer vi ens i sverige kunna använda dessa?

Några är:

  1. LTE, finns det stöd för det?

  2. Kartorna, kommer sverige finnas i 3D o kartprogrammet? Kommer turn by turn funktionen funka på sverige kartor?

  3. Siri har fåt en massa nytt, kommer ens siri att fungera i sverige, alltså med resturanger och allt annat?

  4. Passbook, fungerar det i sverige?

Hur roligt är det att betala för en massa funktioner man inte kan använda...

LTE= Ja så fort Telenor, Telia och Tele2 bygger vidare på sitt 4G även i 1800MHz bandet. Alltså någon gång nästa år. Dom får inte göra det förrän 1 januari 2013 ...

Kartorna. 3D vy har du idag och på svenska om du kör på betan samt har en 4S. Däremot så för tillfälllet har du inte 3d-hus osv. Så Globen är fortfrande platt

Vad Väller restauranger osv så vad jag har hört så fungerar det rätt bra med Siri och tipsa om matställen osv. däremot kan du inte reservera bord osv. Men fråga närmsta matställe ska fungera rätt bra men har dock inte kunnat testa själv.

Passbook. Nej inte idag iaf. Det är ju inte ens alla ställen i USA som kommer gå för den delen heller. Gäller ju att företagen fixar stöd för det helt enkelt.

Du får tänka på att Sverige är en piss i havet. Vårt lilla land är så litet där ute i världen. Det är bara vi Svenskar som tror att Sveriges marknad är värt något i världen. För Coca Cola stämmer det där är vi rätt stora. Men inte för Apple. Det finns idag 380 Apple Store butiker. först nu kommer den första till Sverige. Det säger en hel del om hur jävla litet vårt land är. Var glad för att du ens kan ha ett svensk iTunes-konto ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Det är antagligen jag som behöver lära mig något nytt så snälla, förklara för mig hur en skärm som är 640 pixlar hög kan visa 720p?

Ingen har väl sagt att den kan visa 720p? Däremot så kan kameran som sitter på framsidan filma i 720p.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med denna krönikören.
Apple har blivit lite mesig tycker jag.

http://www.bbc.com/news/technology-19557497

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Finns det verkligen iPhone/iPad med (Micro?) USB port? Har aldrig i mina 24 år sett en sådan förr.
Bara att Apples produkter har en egen port/kabel med lång kontakt i ena änden och USB Typ A i andra medans tabletter (tablets) och lurar har ju microsim som standard och haft ett tag.

Nej apple vill inte använda microusb primärt eftersom den är undermålig deras egna kontakter, men de har en microusb adapter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gender Bender:

Ingen har väl sagt att den kan visa 720p? Däremot så kan kameran som sitter på framsidan filma i 720p.

Genialt. Man kan alltså filma i 720p men inte titta på filmen utan nedskalning, men det är ju Apple så vem behöver det?

Skrivet av P-NILZ:

Nej apple vill inte använda microusb primärt eftersom den är undermålig deras egna kontakter, men de har en microusb adapter.

Hahahaha. Säger vem? Apple?

De sa på FOX News häromdagen att Iran har kemiska stridsmedel och kärnvapenmissiler. Måste vara sant, någon har ju påstått det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, visar vilken duktig PR maskin Apple är, spelar ingen roll vad dom släpper, folk köper ändå.

Permalänk

Ser helt klart bra ut. Allting är smidigare och kraftfullare. Men känns inte riktigt som en helt ny generation. Den skulle lika gärna kunna heta 4S(2), känns mer som en förbättring än en ny telefon. Hoppades på lite mer originalitet men jag kan helt klart förstå att det inte är det enklaste med mobiler.

Bra telefon men man blir helt klart besviken.

Permalänk
Medlem

Blir till att köpa så fort det bara går. Dags att uppgradera sin över fem år gamla SE W880i där batteriluckan är kass.
Bra att skalet även är gjort i aluminium och glas, hade de gjort den i plast så hade den varit totalt ointressant.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Genialt. Man kan alltså filma i 720p men inte titta på filmen utan nedskalning, men det är ju Apple så vem behöver det

Vad jag vet har det aldrig gått att ta kort med en mobiltelefon för att sedan se på bilden utan nedskalning på telefonen så vad är skillnaden egentligen? Ska vi installera 0.3 megapixel kameror igen?

Ja inte ens våra datorskärmar har möjlighet att se bilden från en modern smartphone utan nedskalning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

LTE= Ja så fort Telenor, Telia och Tele2 bygger vidare på sitt 4G även i 1800MHz bandet. Alltså någon gång nästa år. Dom får inte göra det förrän 1 januari 2013 ...

De får börja den 1 januari 2013 men frågan är vad de ska göra med trafiken som nu går på 1800MHz bandet. Det kommer ta tid att lösa och det kommer dröja ett antal år innan problemet är bortbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Genialt. Man kan alltså filma i 720p men inte titta på filmen utan nedskalning, men det är ju Apple så vem behöver det?

Ja, vem har sagt att andra med 720p skärmar inte ska få avnjuta högre upplösning när dom snackar med en över videosamtal? Sen säger jag bara lycka till med att finna en bra kamerasensor med upplösningen 1136x640.

Folk hittar ta mig fan saker att klaga på hela tiden när det kommer till Apple. Varför har Galaxy S3 3264x2448 på kameran på baksidan när skärmen bara stöder 720p? Hör du hur jävla dumt det låter? Hittar man så här löjliga saker att klaga över så kan det inte stå rätt till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hahahaha. Säger vem? Apple?

De sa på FOX News häromdagen att Iran har kemiska stridsmedel och kärnvapenmissiler. Måste vara sant, någon har ju påstått det.

Jag säger det bla. Microusb kontakter är alldeles för skör och har inte stöd för fjärrkontroller vilket är underbart när man har tex. en docka med högtalare eller en bil med rattkontroller.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Har inte läst in mig på den nya kontakten, men om den är helt digital, vad är då nyttan med att behålla en "egen" kontakt istället för micro usb?
anledningen för 30 pins kontakten var ju att man inte behövde en "dyr" processor att tolka om signalerna i recievern.

Flera av pinnarna i den gamla kontakten har inte använts på ett antal år. Firewire tex.
Problemet är inte att omvandla signalerna fram och tillbaka, utan att om du hade USB istället så hade alla tillbehör som tillverkas för Appleprodukter krävt antingen drivrutiner direkt integrerade i IOS eller att det krävts en installation varje gång du kopplar in en ny enhet.

http://www.cultofmac.com/178093/the-future-of-apples-dock-con...

Lägger till en länk.
Permalänk
Medlem

Det är både roande men samtidigt skrämmande hur besatta människor har blivit över alla dessa i(Phenomen)...?

Vad är det som lockar igentligen? För dessignen är ju brutalt FUL !
Det enda jag kan tänka mig som står sig något sånär mot alla dagens rivaler är Processorn (SoC:en) , i några veckor till ialla fall...
Runt hörnet lurar ju som sagt Qualcomm´s andra GEN Snapdragon S4, Samsungs Coretex A15 5250-version, osv...

8Mpixla, det var mycket o "kanske" bra för nått år sedan... (Jag vet, pixlarna är inte allt. Men bilder från en iPhone har ju aldrig varit något att skryta om)

Skärmen, 4" WOOOHOOOO !! Hmm, iP4 borde haft en 4" skärm, 4S en 4.5" osv... 4" är fjuttigt idag...

LTE/4G, IN YOUR DREAMS PALL !!! (Pssst, you buy it anyway because "ALL YOUR BRAIN BELONG TO US").

nfc ? Pffff, HaHa !!

1Gb RAM, SNÅLAR som vanligt...

FACETIME (videosamtal), YEAH ! Now over 3G, WoooOoHoooOoO !! Thanks to iOS6, are you impressed ? I´m NOT impressed...
Det klarade min Nokia N95 out of the box för 5 år sedan, snacka om att vara hopplöst efter.

Lycka till & grattis till ert nästa värdelösa köp !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Det måhända vara fel att begära ny "häftiga" (om man kan kalla Siri häftig..) hela tiden, men när man inte ens plockar in befintlig teknik som andra har så börjar det kännas märkligt, att börja ta genvägar lär till och med kosta Apple så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Äh... Det är iOS och alla appar man betalar för, plus en shysst kamera. Det är argument nog för de flesta. PR jippo eller ej, folk köper och få är missnöjda. Har man kört apple förr vet man ungefär vad man får. Slipper sitta och läsa recensioner dagarna i ända. Plug n play och sparad tid. För apple har det alltid handlat om mjukvara. Där snålas det ingenting. Sen får man ta att vissa saker bara inte går att göra för avancerade användare. Fast å andra sidan finns det fler saker som inte går att göra i androidvärlden. Som seriös musikinspelning mm. Är man musiker t.ex. som jag så är iPhone det givna valet. Jag kommer också köpa 5an. Äger dock ingen iPhone i dagsläget. Bara sneglat på flickvännens och bestämt mig för vad jag vill ha då jag jämfört med polarnas androider.

Jag uttalade mig inte alls om produkten utan om det meningslösa svammel som den andra postaren rapade upp.

Det är dock alltid bra att vara påläst. Även om Apple satsar på mjukvara så betyder de inte att de alltid lyckas bättre på varje punkt. Har man använt både iOS och Android någorlunda nyligen har man sett att Google lyckats göra en hel del smarta integreringar mellan både saker i systemet, samt till valfria tredjepartsappar, som helt enkelt inte går lika smidigt på iOS då Apple stått still i den utvecklingen. Det finns såklart saker som är lättare på iOS också, men den kunnige inser att man inte längre kan göra schablonuttalanden kring användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag säger det bla. Microusb kontakter är alldeles för skör och har inte stöd för fjärrkontroller vilket är underbart när man har tex. en docka med högtalare eller en bil med rattkontroller.

Du säger det ja P-Nilz...

Jag har en sketen android-telefon (ålder: 2 år+).
Med den här telefonen har jag kunnat koppla ihop via blåtand till t.ex min bilstereo och styrt med fjärr utan
problem i många år nu. Detta utan att ha ngn 9-pins kontakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Du säger det ja P-Nilz...

Jag har en sketen android-telefon (ålder: 2 år+).
Med den här telefonen har jag kunnat koppla ihop via blåtand till t.ex min bilstereo och styrt med fjärr utan
problem i många år nu. Detta utan att ha ngn 9-pins kontakt...

Det är ju trevligt, men var är argumentet för microusb?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

tycker iphone är en fin telefon, har en s3 själv och iphone är ganska mycket snyggare... men tråkigare. ios behöver nåt nytt. hade jag ägt aktier i apple så hade jag hoppat av nu. the only way is down...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Det är både roande men samtidigt skrämmande hur besatta människor har blivit över alla dessa i(Phenomen)...?

Vad är det som lockar igentligen? För dessignen är ju brutalt FUL !
Det enda jag kan tänka mig som står sig något sånär mot alla dagens rivaler är Processorn (SoC:en) , i några veckor till ialla fall...
Runt hörnet lurar ju som sagt Qualcomm´s andra GEN Snapdragon S4, Samsungs Coretex A15 5250-version, osv...

8Mpixla, det var mycket o "kanske" bra för nått år sedan... (Jag vet, pixlarna är inte allt. Men bilder från en iPhone har ju aldrig varit något att skryta om)

Skärmen, 4" WOOOHOOOO !! Hmm, iP4 borde haft en 4" skärm, 4S en 4.5" osv... 4" är fjuttigt idag...

LTE/4G, IN YOUR DREAMS PALL !!! (Pssst, you buy it anyway because "ALL YOUR BRAIN BELONG TO US").

nfc ? Pffff, HaHa !!

1Gb RAM, SNÅLAR som vanligt...

FACETIME (videosamtal), YEAH ! Now over 3G, WoooOoHoooOoO !! Thanks to iOS6, are you impressed ? I´m NOT impressed...
Det klarade min Nokia N95 out of the box för 5 år sedan, snacka om att vara hopplöst efter.

Lycka till & grattis till ert nästa värdelösa köp !

/Homer_S

Brutalt ful är väl ändå upp till var och en ? Personligen tycker jag till exempel att Samsungs telefon är rent ful likaså som jag tycker att folk som köper volvo är helt från vettet då det ser ut som en polerad container på hjul..

Pixlar hit och dit spelar föga roll det handlar om mer än så när det kommer till att ta bilder.

4" skärm. Dom vill inte göra den större deras tanke bakom det är att den skall vara smidig ligga bra i handen och inte behöva 2 hands fattning som en mindre surfplatta .

LTE 4G kommer även om nu S3 släpper lida av samma sympton i vårt land än så länge till operatörerna spenderar lite av det dom ockrat oss på .

NFC säkert bra i framtiden men tror inte på det nu eller i dagens samhälle som dräller av personer som rånar folk.

1gb ram inte mycket om du jämför med en dator men tar du din gamla nokia så är det mer och det är förmodligen mer än väl med 1gb till denna telefonen. Som sagt allt handlar om hur operativ och program arbetar.

Facetime ja kan väl anses mjäkigt och helt onödigt men vissa uppskattar det. Många som kanske är resande säljare och vill prata / titta på sina barn / sambo etc. Likaså så kan det faktiskt göra skillnad på så vis att till och med en Döv människa kan ha nytta av telefonen då man skulle kunna prata teckenspråk över facetime. Bara för att inte vissa använder vissa funktioner betyder det inte nödvändigt vis att det är skräp.

Värdelöst köp ja det är din och säkert många andras uppfattning men garanterat långt ifrån allas. Men för all del fortsätt du plippa på ditt finska symbian det rör inte mig lika lite som det rör dig om jag köper Iphone . Var och en är sin egen person med egen uppfattning och smak och ditt högst menlösa försök till att klanka ner på en produkt gör inte någon skillnad.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är ju trevligt, men var är argumentet för microusb?

Argumenten var ju det som togs upp i det där EU-dokumentet som det pratades om tidigare.

"Nokia, Sony Ericsson, Motorola, LG, NEC, Qualcomm, RIM, Samsung and Apple have all signed an agreement to make MicroUSB the standard charging/connectivity technology in Europe. This is awesome news for Euroconsumers who no longer have to worry about buying/matching proprietary cables from various manufacturers and it is surely an environmental victory as consumers frequently discard used cables that are in perfectly working condition simply because they aren’t compatible with their current phone."

"“People will not have to throw away their charger whenever they buy a new phone,” said EU Industry Commissioner Guenter Verheugen, estimating that unwanted phone accessories accounted for thousands of tons of waste in Europe each year."

Permalänk
Medlem

Femman är väl vad 4s borde ha varit..
Enda jag tycker var intressant var 720p på den främre kameran

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är ju trevligt, men var är argumentet för microusb?

Micro-usb är en standard som är satt av andra mobiltillverkare. Jag tänker inte ge mig in i någon fanboy-diksussion, jag bryr mig inte om det säljs flest mobiltelefoner med IOS eller Android. Men det finns inget du kan göra med Apples kontakt som inte går att göra med micro-usb. Därför tycker jag som konsument att det vore väldigt smidigt om alla kunde använda samma kontakt, vilket skulle betyda att i alla fall samma laddare skulle kunna fungera till alla mobiler.

Det behöver inte vara mer avancerat än så. Hur skulle det se ut om alla företag inte följde IP-standarden till exempel? Betyder det att IP är det bästa tänkbara protokollet i alla situationer? Nej, långt ifrån, men man följer standarden ändå. Det må vara ett överdrivet exempel, men standarder är bra.

Permalänk

En grej som ingen har tagit upp hittills; Vad tror ni om de nya lurarna till iPhone? De ser rätt lovande ut tycker jag. Att rikta elementet framåt (det är väl så det är gjort?) gör ju att man kan få till en rätt fläskig bas - vilket alla som haft en ipod vet; Vrider man lurarna i örat minskar burkigheten i ljudet. Vore trevligt med bra apple-lurar som omväxling...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

En grej som ingen har tagit upp hittills; Vad tror ni om de nya lurarna till iPhone? De ser rätt lovande ut tycker jag. Att rikta elementet framåt (det är väl så det är gjort?) gör ju att man kan få till en rätt fläskig bas - vilket alla som haft en ipod vet; Vrider man lurarna i örat minskar burkigheten i ljudet. Vore trevligt med bra apple-lurar som omväxling...

Det hade ju varit trevligt om original lurarna blev bättre dom gamla gick inte använda alls trilla ju bara ut hela tiden .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av P-NILZ:

Det är ju trevligt, men var är argumentet för microusb?

Mindre kontakt och man behöver inga jävla adaptrar med sig överallt?
Ren plug 'n play.