Megnetisk bitsskruvmejsel, kan det skada?

Permalänk

Megnetisk bitsskruvmejsel, kan det skada?

Hejsan,

Senast när jag skruvade ihop en dator så började jag fundera lite…
Jag använder en bitsskruvmejsel (som är magnetisk), tycker det är smidigt att skruvarna hålls fast vid monteringen.
Men nu undrar jag kan magnetismen skada komponenterna? Typ som ESD.
Vad tror/vet ni om det?

Med vänlig hälsning

Dennis

Permalänk
Medlem

Då det inte handlar om starka magneter ska det inte vara något problem, de innehåller ingen ström eller statisk elektricitet

Permalänk
Medlem

Du kan känna dig lugn.

Lägg dock inte bitsen på disketter om du är rädd om innehållet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tackar för era svar, det var skönt att höra!
Ska dock hålla skruvmejseln borta från disketterna, det borde inte vara så svårt nu för tiden

Hårddiskar då? Är magnetismen för svag även för dom?

MVH

Dennis

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag hört så är hårddiskar skyddade ganska bra från magnetism; jag vet dock inte om det är bara internt. De har ju två kraftiga neodym-magneter för att flytta läsarmarna, och de orsakar ju inte direkt dataförlust.
Hur som helst, en liten skruvmejsel på utsidan av disken har jag aldrig haft problem med, och jag har svårt att tänka mig att magnetfältet ska tränga igenom nog för att orsaka skada.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Tackar för era svar, då är jag övertygad

MVH

Dennis

Permalänk
Medlem

Ja, hårddiskar har riktigt starka magneter i sig för att hålla allt på plars

Permalänk
Antielefant

***Tråd flyttad***

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync