Permalänk
Medlem

Vad anser ni är fusk?

Vad tycker ni här på Sweclockers är fusk?
Det har länge funnits möss med dubbelklick knappar och liknande. Idag finns det många möss som man kan göra egna macros till. Jag kör te.x. med ett uber klick macro som effektivt ger mig automat vapen i alla spel. Men är det fusk eller ej? Är det ok med dubbelklick knappar? Är det ok med möss macron?
Själv tycker jag delvis det är okej, samtidigt som det är lite billigt så att säga, men vad tycker ni andra här på forumet?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tycker gränsen går där speltillverkaren sätter den.
Tillåter de hårdvarumacron så är det ok

Men har aldrig hört någon som inte tillåter macron, skjuta på scrollen kom ju före macron

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Det är inte fusk det som du beskrev, men däremot så tycker jag att det är "noobigt" att man måste använda hjälpmedel för att vara bra.

Permalänk
Medlem

Vet att i ett antal spel så får man problem om man använder macron (eller de jag har allafall) tex. i blacklight retribution så kan man inte sikta (röra på musen) samtidigt som jag använder det.
Men i andra spel som CoD 4 (där jag tänkte på det nyss då jag lirat det mycket den senaste tiden) så skjuter en G3 lika som en ak-47 fast mer skada och mindre rekyl.
Oftast har jag den som en panik knapp med pistolen då jag känner att det är för OP.
Men är lite fundersam om folk tycker det är fusk eller inte. Då man kan få semi-auto vapen som oftast gör hög skada till full-auto.
I MW3 te.x. så finns det en inbyggt begränsning i mk14 allafall på 400 skott/min tror jag det är, så där är den inte lika hjälpsam.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Macron i sig är inte fusk. Fusk brukar definieras (I FPS spel) som program från en tredjepart som ger dig en oschyst fördel. Macron går inte in i denna beskrivning enligt mig eftersom den är precis som hårdvara.. Alla har tillgång till den. Till oschysta fördelar räknar jag in program som faktiskt kompenserar där du misslyckas tex. Aimbot och Wallhack.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är det inte fusk, däremot är det inte riktigt fair-play Enligt mig så beror det också mycket på om du spelar multiplayer eller singleplayer. Singleplayer är det väl inte så mycket "icke fair-play" för att ingen bryr sig så mycket, däremot i multiplayer så kan ju en och en annan bli lite smått förbannad... Det är min åsikt!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Vill du spela hemma på kammaren så fungerar väl macron men vill du börja tävla bör du undvika det eftersom det inte är tillåtet att med macron lan.
Tror du att du lättare tar dig till ett event med macron och väl där klarar dig utan lär du bli varse att så inte är fallet.

Bestäm inriktning på ditt spelade, casual och lite på skoj så kör det du vill.
Vill du bli bra och åka på events så hoppa över macron, det är en genväg som snabbt blir en senväg för ditt vidkommande.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Det är väll inte fusk i fall alla kan använda det. Dock kanske alla inte vet om det finns, så man får ju liten orättvis fördel över någon med samma vapen men den andra kör marco.

Men antar den större delen använder det (dock kör jag utan). Tycker det funkar bra (tills man möter någon som kör med just marco).

Sen är det väll lite upp till speltillverkare att vapnet inte skjuter mer än vissa kulor per minut (men är lika stort eget ansvar att inte utnyttja buggar i spel). Men kan ju nästa närkna detta som bugg för tillverkaren har inte ställt in hur många skott man får skjuta (tycker inte begränsningar bör finnas), men blir detta ett stort problem kanske det kommer räknas som fusk i framtiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vem fan är Macro och varför fuskar han?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Men kan ju nästa närkna detta som bugg för tillverkaren har inte ställt in hur många skott man får skjuta (tycker inte begränsningar bör finnas)

Om ett spel ska bli realistiskt måste det finnas begränsningar. Inget vapen kan skjuta ett oändligt antal kulor i sekunden, och i praktiken är begränsningen för en semiautomatisk pistol lägre än dess teoretiska maximala fire rate.

Skrivet av LinusNeuman:

Vem fan är Macro och varför fuskar han?

Ett makro är en inställning i musens hårdvara eller drivrutiner som gör att du t ex bara behöver klicka på en knapp (vissa möss har extraknappar förutom de fem standardknapparna) för att skjuta tre skott eller att du kan hålla inne en knapp för att skjuta helautomatiskt med ett semiautomatiskt vapen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Om ett spel ska bli realistiskt måste det finnas begränsningar. Inget vapen kan skjuta ett oändligt antal kulor i sekunden, och i praktiken är begränsningen för en semiautomatisk pistol lägre än dess teoretiska maximala fire rate.

jo, du tolkade det lite fel (och jag rättade texten och det blev lite fel). Det jag menar är att det inte ska finnas begränsningar som förstör spelupplevelsen (t.ex att man kan bara skjuta 10 skott med semi vapen i minuten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag macro är fusk, tänk t.ex Starcraft eller om man få ut den där perfekta sprejjen med någon bössa. Ja menar, datorn gör jobbet åt dig och du får snålskjuts, är det inte det fusk handlar om kan man säga?
Dock tycker jag macro är OK där många kommando ska upprepas och det handlar mer om att undvika slitage.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Det är väll inte fusk i fall alla kan använda det. Dock kanske alla inte vet om det finns, så man får ju liten orättvis fördel över någon med samma vapen men den andra kör marco.

Men antar den större delen använder det (dock kör jag utan). Tycker det funkar bra (tills man möter någon som kör med just marco).

Sen är det väll lite upp till speltillverkare att vapnet inte skjuter mer än vissa kulor per minut (men är lika stort eget ansvar att inte utnyttja buggar i spel). Men kan ju nästa närkna detta som bugg för tillverkaren har inte ställt in hur många skott man får skjuta (tycker inte begränsningar bör finnas), men blir detta ett stort problem kanske det kommer räknas som fusk i framtiden.

Fast att alla kan använda det är ju knappast en anledning till att det inte skulle klassas som fusk, det samma kan ju sägas om alla faktiska fusk också om man så vill. Jag kan tycka att all inblandning av tredjepartsprogram för att öka prestationen är om inte direkt fusk så åtminstone gränsfall. Om det var "regelmässigt" att utnyttja macron för att få vapen att bete sig på ett sätt som man inte kan få dem att göra utan så skulle det finnas med i spelet i sig. Om det till exempel hade varit en mjukvara som var gjord enbart för att förvandla din pistol till ett automat vapen så hade alla kallat det fusk, så jag ser inte varför det inte skulle vara det bara för att man har utnyttjat ett annat program för att uppnå exakt samma effekt.

Long story short, fusk. Tredjeparts mjukvara ska hållas utanför kompetativa spel.

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är fusk av den enkla anledningen att du använder en programvara för att göra något som du själv inte är kapabel till. Personligen så tycker jag att timers och liknande faller på samma argument, även om det är att läsa det finstilta.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem

Ja, macro är fusk. Kanske inte dubbel klick.. men mer än så, så anser jag att det är funk. Spelet är inte menat att spelas med macron.

Tex i bf3 så är de folk som har räknat ut recoilen med olika attachment och sedan gjort macros efter de och därmed få bort recoil. Finns bland annat för X7 möss. Skulle inte de vara fusk? ^^

Eller tex i GW2 är de folk som har på macros där de vet att ett event dyker upp för eller senare för att få XP. Då blir det som en "bot" allt som krävs är ett macro som spammar auto attack.

Eller i LoL, om macron hade funkat är det bara att köra olika kombinationer med 1 knapp då konsten är att använda dem normalt.

Det samma med "din" spam klickare. Om du inte klarar av att klicka så snabbt själv utan du behöver datorn som "spelar för dig" anser jag att de är fusk. Allt som kräver 3de party program. Om däremot det fanns i spel inställningarna så skulle jag säga att de var lungt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

hur är det om man har en mus som vill dubbelklicka på random kommando? (A)

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

jag tycker alla saker som gör något åt dig som du själv inte klarar av att göra lika effektivt/på samma tid själv är rent fusk, det gör ju dig som spelare bättre änn du själv kan prestera nästan precis på samma sätt som riktiga fusk

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fusk när man bryter mot de regler man gjort upp om i förhållande till sina medspelare, det finns regler o praxis i de flesta fysiska sporter och om någon hittar kryphål så accepterar man det eller ändrar reglerna, varför ska det vara principiellt annorlunda på datorspel ?

Har man inte gjort upp ett fungerande och accepterat regelverk så leder det förr eller senare till problem om det är flera personer inblandade, det handlar om att komma exakt till den punkten där man ligger på gränsen för det tillåtna men inte passerar den, var den punkten ligger kan ju variera, så det viktigaste är att man på förhand vet var den är och att någon form av kontroll finns, så macron eller hårdvaruhack är inte fusk om man inte definierat tex att man bara ska få använda en vissa programvara i nån specificerad version och att det inte får finnas nån hårdvarupryl som gör si eller så.

Fusk är alltså när man går förbi de regler man definierat och har inget att göra med exakt vad/hur man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag anser att det är fusk om man låter ett program eller hårdvara göra jobbet åt en.
Varför spela om man ändå ska sätta sig över sina motspelare direkt genom att inte spela enligt samma regler?

Permalänk
Medlem

sist jag kollade i CoD 4 så skjuter jag utan macron knappen 4 skott efter, dvs 20 ammo så har jag skjutit 16 när macrot är skjutit alla 20. Och då klickar jag ändå väldigt segt. Har ett par polare som kan klicka bra mycket snabbare än mig så dom borde ju inte ha något problem med det alls. När jag blir mer van kommer jag nog inte ha nå problem att klicka så snabbt men just nu är det bara lättare helt enkelt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är fusk när man bryter mot de regler man gjort upp om i förhållande till sina medspelare, det finns regler o praxis i de flesta fysiska sporter och om någon hittar kryphål så accepterar man det eller ändrar reglerna, varför ska det vara principiellt annorlunda på datorspel ?

Har man inte gjort upp ett fungerande och accepterat regelverk så leder det förr eller senare till problem om det är flera personer inblandade, det handlar om att komma exakt till den punkten där man ligger på gränsen för det tillåtna men inte passerar den, var den punkten ligger kan ju variera, så det viktigaste är att man på förhand vet var den är och att någon form av kontroll finns, så macron eller hårdvaruhack är inte fusk om man inte definierat tex att man bara ska få använda en vissa programvara i nån specificerad version och att det inte får finnas nån hårdvarupryl som gör si eller så.

Fusk är alltså när man går förbi de regler man definierat och har inget att göra med exakt vad/hur man gör.

Fast det finns väl inte direkt några tydligt definierade regler i de flesta spel, utöver det rent speltekniska. Är det i så fall tillåtet att använda ett wallhack eller aimbot förutsatt att den inte finns på listan av tidigare kände icke tillåtna hjälpmedel? Jag ser inte var gränsen går om man ska resonera på det viset. Jag ser det som tydligt att man inte ska använda tredjepartsmjukvara för att förbättra sin prestation. Att en mjukvara inte är specifikt utvecklad för att öka prestationen i ett spel har inget med saken att göra, låt säga att jag programerar ett program som läser av pixlarna och känner igen motståndares huvud och skjuter dem automatiskt, är det fortfarande ett acceptabelt hjälpmedel i spel?

Jag ser inte heller försvaret att den inte gör så stor skillnad, om skillnaden är så liten; vad är då poängen att använda det istället för att spela för egen maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

sist jag kollade i CoD 4 så skjuter jag utan macron knappen 4 skott efter, dvs 20 ammo så har jag skjutit 16 när macrot är skjutit alla 20. Och då klickar jag ändå väldigt segt. Har ett par polare som kan klicka bra mycket snabbare än mig så dom borde ju inte ha något problem med det alls. När jag blir mer van kommer jag nog inte ha nå problem att klicka så snabbt men just nu är det bara lättare helt enkelt.

kika lite videos om hur snabbt du kan skute med macro samt att man kan göra macron för att skuta snabbt medans man knappt får någon rekyl..

och det är ju rent fusk..

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tycker självfallet att det inte är fusk om man har bättre hårdvara än en del andra som klarar lite macros.
Isåfall skulle en bra uppkoppling, ett bra grafikkort, eller en bra mus eller tangentbord för den delen lika gärna kunna räknas som fusk.

Men visst kan det vara lite noobigt om man gör macros för något man inte klarar att göra utan macros. Rör det sig om saker man klarar manuellt så tycker jag dock att makros bara är en trevlig hjälp.
Dessutom, som någon annan skrev, fusk är det om man bryter mot några uppsatta regler. Och några sådana regler om hårdvara har jag aldrig hört om i några seriösa spelligor.
Att sätta upp regler överhuvudtaget för folks hårdvara skulle vara helt meningslöst. Ingen kan ju åka runt och knacka dörr för att kolla att de följs ändå.

Vill man ha de fördelar som bättre hårdvara medför så får man skaffa sig det själv istället för att klaga på att andra inte har lika sunkig utrustning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Använda macron för att få vapnen att skjuta i optimal takt osv är ju något man gör om man inte klarar av det själv, dvs är underlägsen.

Personligen är jag alltid stolt över att min prestation är "all me", inga hjälpmedel.
( utöver de som man blir påtvingad förstås )

Jag kommer alltid att kunna lira på den här nivån, till skillnad från somliga som kanske drunknar i sin egen avföring om vissa hjälpmedel plötsligt blir obrukbara.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det är en gråzon, är det egentligen någon skillnad på om ett program utanför spelet hjälper dig på ena eller andra sättet?
Dock står det alla fritt att köpa bästa hårdvaran.
(jag har hört mycket grinerier över t.ex x-fi genom åren så det är(var?) bättre än kretsarna på moderkorten)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds