Hjälp ytterligare en rookie med HTPC/NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp ytterligare en rookie med HTPC/NAS

Hej, jag började redan för 3-4 månader sen att leta info för en HTPC som ska snurra 24/7 mer eller mindre och kunna agera filserver för resterande datorer i hemmet.

Det jag kräver är:
Chassi med "förstärkare/reciever formfaktor", detta skall alltså in i stereobänken.
Minst 4 st 3,5 tums platser för HDD
Bluerayläsare som är så tyst som möjligt vid läsning ( för film ).
Klara full HD via HDMI på windows 7 som plattform med XBMC.

Det där är allt den måste klara vilket inte är något problem att hitta, men sen kommer problemet...

Det jag vill ha:
Tyst och landningsbana fritt! Alltså helst inte 100 blåa dioder som jag måste tejpa över, för eltejp är fult.
Tyst, sa jag tyst redan? Ja men det kan inte nog påpekas hur viktigt detta är för en HTPC som dessutom skall agera nätverkslagring/utdelning.
Strömsnål, Den behöver klara att driva "sig själv" + maximalt antal HDD man kan stoppa i den, dock behövs ej mer än så! Och ju mindre watt den drar för detta desto gladare blir frugan när elräkningen kommer.

Jag vet att när det kommer till chassi så blir det mycket en smaksak, men i övrigt är jag chockad över hur svårt det ska vara att få fram de "optimala" komponenterna för mina ändamål.

Jag kan tänka mig att lägga runt 6.000:- exlusive diskar och OS på detta, skulle det vara så att det går billigare utan att offra ljudnivå eller dylikt blir ingen gladare än jag.

Skulle det vara så att det krävs mer pengar så motivera värdet på det ni plockar ihop bara så kan jag skramla mer i spargrisen.

Snälla hjälp mig innan jag blir flintskallig från att slita mitt hår över denna uppsjö av HTPC komponenter som finns ute idag utan att lyckas komma fram till vad som är bra.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk

Mitt förslag:

Kastade även in ett ljudkort då det blir så mycket bättre ljud. Moderkortet har ju HDMI ut och i3 har integrerad grafik. La även in en tyst CPU kylare för att det är så mycket tystare än boxed kylaren. Och ner till 7.9dBa är skapligt lågt... Även ett kitt med dämpmattor om fokus ligger tystnad! Chassiet verkar inte ha någon diod alls samt att du kan ju skita i att koppla in dem om det är så. Bolla gärna tankar tillbaka om du vill!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2270331/htpc

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Mitt förslag:

Kastade även in ett ljudkort då det blir så mycket bättre ljud. Moderkortet har ju HDMI ut och i3 har integrerad grafik. La även in en tyst CPU kylare för att det är så mycket tystare än boxed kylaren. Och ner till 7.9dBa är skapligt lågt... Även ett kitt med dämpmattor om fokus ligger tystnad! Chassiet verkar inte ha någon diod alls samt att du kan ju skita i att koppla in dem om det är så. Bolla gärna tankar tillbaka om du vill!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2270331/htpc

Kan bli på håret där med den kylaren. Står visserligen 125mm vilket kylaren är, men jag personligen skulle inte våga chansa.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ljudnivån är absolut viktig, frågan är ju om det är rimligt med tanke på att cpu kylaren redan enligt andra svaret är på det berömda håret att gå in.

Sen har jag en riktigt dum fråga kanske, men om jag lägger till det ljudkortet blir det någon skillnad i ljudkvalitet om man tar in ljudet via HDMI kabeln?
Jag är inte så insatt i hur den tekniken fungerar men vill helst slippa ha en sepparat ljudkabel till recievern.

Vad tror vi om kylaren där, dumt att chansa kanske?

Sen undrar jag OM PSUn är ett bra val? Blandade recensioner på ljudnivån på det och jag kan lätt gissa att det kommer vara den mest högljuda komponenten i detta bygge?
Har någon erfarenhet om detta?

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en htpc byggd i detta chassi: http://www.inet.se/produkt/6900458/silverstone-grandia-gd05b-...

Mycket trevlig liten låda, notera det återhållsamma djupet. Det är lite klent med hdd-platser i, men det går lätt lösa. Jag har själv tänkt bygga en egen hdd-vagga som jag tänkte ställa på tvären vid den vänstra fläkten. Jag kör min e450 planka passivt med datorn ståendes i en tv-bänk utan några problem.

Permalänk
Medlem

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=313880

Jag använder det chassit med noctuakylaren "Swedish chef" föreslog, funkar klockrent.

Sedan skaffade jag ett;
http://www.inet.se/produkt/6901506/silverstone-st50nf-500w-pa...

De 2 medföljande chassifläktarna samt cpufläkten styr jag med en liten fläktkontroller.
Så när jag använder datorn för film (xmbc) och surf har jag fläktarna på lägsta möjliga varvtal, det är tyst och med ok temperaturer.

Sedan satte jag in ett msi gtx580 twin frozr graffikort för att spela lite också.
Men då får man offra en hdd-bur.
Justerar man upp fläkthastigheten så funkar det utmärkt att spela på datorn också.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Silverstone GD08 som bas, om du har plats för det. i det kan du ha 5st 120mm fläktar så det har förutsättningar för bra kylning vilket är ett måste om det ska bli tyst. Dessutom har du plats för massor av diskar, vilket gör det hela framtidssäkert ur lagringshänseende.

Jag har ett sådant med ett passivt nätagg och passivt graffe, dock så kör jag med stockkylaren till min i3 2120 men då jag har den inslängd i mitt TV-skåp så är det fläktarna till skåpets ventilation man hör om man lyssnar efter ljud...

Såhär skulle det kunna se ut...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Mitt förslag:

Kastade även in ett ljudkort då det blir så mycket bättre ljud

hur tänker du nu?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt alternativ som jag undrar om du har funderat över.

Varför skaffa en enda dator som ska agera både som HTPC och som NAS? Varför inte en mindre separat (och tyst) HTPC placerad i närheten av TVn, samt en egen NAS som du ställer någon annanstans där det inte behöver vara lika tyst.

Det finns en uppsjö av färdiga NASar på marknaden som kan ta allt från 1 till 4 diskar eller fler.

Själv har jag en Acer Revo RL70 som HTPC, placerad i TV-bänken, och en Synology NAS som står i en helt annan del av lägenheten. Körde trådlöst förut (och det fungerade utmärkt), även om jag har dragit fram nätverkskabel till TV-bänken nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det får bli ett Silverstone GD08
Med ett Silverstone ST50NF PSU som bas.

Sen om jag tar ett AsRock Z77 som MB med en i3 3240 3,4Ghz
Så bör jag klara mig utan grafikkort till en början va? Blir det stor bildskillnad med ett HD7750 som rekomenderades så det är värt att köra på ett sådant direkt? Jag skall i princip enbart kolla på HD-film på denna.

Det sticker iväg lite om jag både ska ha ett fläktlöst nätagg samt ett dedikerat GFX, dock kanske det är sniket att spara in på GFX när man ändå är i farten. Bild och ljud är trots allt det viktigaste i slutänden.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Umm, du har ingen nytta av ljudkortet om du plockar ut ljudet via HDMI från grafikkortet, bara så du vet - och vad jag vet så är det bara AMD/ATI grafikkort som levererar ut ljudet via HDMI (kan finnas på nvidia/intel integrerade nuförtiden dock, har inte 100% koll på det). För att kolla på HD-material räcker ett passivt kylt (utan fläktar) Amd HD5450 utmärkt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Sen om jag tar ett AsRock Z77 som MB med en i3 3240 3,4Ghz
Så bör jag klara mig utan grafikkort till en början va? Blir det stor bildskillnad med ett HD7750 som rekomenderades så det är värt att köra på ett sådant direkt? Jag skall i princip enbart kolla på HD-film på denna.

Frågan är inte så enkel att besvara. Det beror också på vilket operativsystem och vilket mediacenterprogram som du tänker använda.

Den allmänna uppfattningen i många HTPC-forum är att Intels integrerade grafik, åtminstone innan HD 4000, är av mindre bra kvalitet. Sök t.ex. på "24 fps-buggen" som tydligtvis gör att det hoppas över en bildruta då och då på filmer som använder 24 fps.

Jag kan rekommendera dig att göra lite mer research i forumen för respektive mediacenterprogram, t.ex. XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Umm, du har ingen nytta av ljudkortet om du plockar ut ljudet via HDMI från grafikkortet, bara så du vet - och vad jag vet så är det bara AMD/ATI grafikkort som levererar ut ljudet via HDMI (kan finnas på nvidia/intel integrerade nuförtiden dock, har inte 100% koll på det). För att kolla på HD-material räcker ett passivt kylt (utan fläktar) Amd HD5450 utmärkt.

På min gamla HTPC med Atom 330/ION gick ljudet också ut via HDMI.

Permalänk
Medlem

Varför 3440 med Intel HD Graphics 2500 när du kan få 3225 med Intel HD Graphics 4000 för samma peng och dom sista 100Mhz 3240 har på CPU:n inte gör tillräcklig skillnad att nedgradering på grafiken är motiverad?
Enda anledningen jag ser till separat GFX är 4k upplösning men när det är relevant är jag säker på att man ändå byter CPU som fixar detta med sitt intergrerade grafik eller en magisk BIOS fixar det beroende på vad som behövs.

Permalänk
Medlem

Intels grafikdelar har tidigare haft problem med att spotta ut 24b/s korrekt (något med decimaler och sånt) och därför har t ex AMDs grafikkort passat bättre, t ex ett ganska enkelt passivt kylt borde räcka kalas. Jag använder PowerDVD Ultra och den frågar om jag vill ställa om uppdateringsfrekvensen när jag kör BD med 24b/s, sen ställer den tillbaka uppdateringsfrekvensen igen eftersom det inte blir så snyggt när man t ex surfar på 24b/s.

Vidare skulle jag köra ut ljudet via HDMI om du nu har en hemmabioreciever i andra änden. Färre kablar, mindre risk för syncproblem mellan ljud och bild samt digitalt hela vägen fram = mindre risk för störningar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX