Permalänk
Medlem

Dator problem! Dör vid belastning..

Hej sweclockers! Som topic lyder har jag en dator som dör vid belastning, och även direkt efter uppstart utan någon hög temp. Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?
Settup kommer här!

Processor: AMD Phenom II X6 1090T 3.52 GHz
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6970
Moderkort: Asus Crosshair V Formula
Nätagg: XFX PRO 850W
RAM: 16Gig
Operativsystem: Windows 7 Ultimate, på en 60gig SSD disk
Kylning: Cooler Master V8 CPU Cooler, 3 st 200MM fläktar och en 180MM

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem

Nätagget?

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

överhättning eller för dåligt nätagg

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger att datorn dör även vid uppstart vid låg temperatur så tycker även jag att du ska kolla på din nätaggregat. Vilken nätaggregat har du? Vilken modell?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Såg att jag missat skriva va det är för nätagg det är ett XFX PRO 850W.

Och den dör inte automatiskt vid uppstart, utan bara när den måste jobba.
Den kan stå och idla utan problem och även surfa osv!

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem

Låter som Upphettning eller PSU rent spontant men du säger att du inte har höga temps kan då bero på mjukvaran dvs Windows installationen hade själv BSOD när jag skulle starta upp min dator och det fixa sig med ett ominstallation. Hade tydligen raderat en viktig system fil.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Som flera redan påstått så skulle jag också säga att det är nätagget. Har du något annat agg du kan byta med bara för att prova?

Permalänk
Medlem

Menar du dör eller startar om?
Jag frågar för att flera som bett om hjälp inte insåg att det var stor skillnad mellan felen. Dom blandade ihop felen och skrev inte tillräckligt detaljerat.

Permalänk
Medlem

dålig klock, även fast det är så lågt har du gjort nått fel(om det nu är dålig klock)

annars kan det vara disken, nätagget eller upphettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

dålig klock, även fast det är så lågt har du gjort nått fel(om det nu är dålig klock)

annars kan det vara disken, nätagget eller upphettning.

Tänkt på klockningen lite jag med! Men ska försöka förklara vad som händer lite nogrannare nu när jag är lite piggare.
Den går alltså helt ok när den idlar, men varje gång jag utsätter den för lite tyngre belastning så slocknar den. Det går då inte att få liv i den på någon minut.
Jag har använt windows rating systemet för att testa nu dom senaste gångerna. Och även fast datorn har bara varit igång någon minut utan att hunnit blivigt onormalt varm, så tvärdör den så fort testen startar.

Och när det gäller nätagget så är det ju ett 850W så det borde ju räcka, om det inte är så att det är skadat på något vis då.

PS. Jag skulle kunna veva igång datorn om en stund och fixa en screen shot på klockningen!

Tack för alla svar btw!

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Låter som Upphettning eller PSU rent spontant men du säger att du inte har höga temps kan då bero på mjukvaran dvs Windows installationen hade själv BSOD när jag skulle starta upp min dator och det fixa sig med ett ominstallation. Hade tydligen raderat en viktig system fil.

Datorn är omformaterad, och den är inte så pass mkt använd så jag råkat deleta något! Datorn är omformaterad 2 gr sedan den blev ihopsatt ihopp om förbättring men nej..

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abzi:

Tänkt på klockningen lite jag med! Men ska försöka förklara vad som händer lite nogrannare nu när jag är lite piggare.
Den går alltså helt ok när den idlar, men varje gång jag utsätter den för lite tyngre belastning så slocknar den. Det går då inte att få liv i den på någon minut.
Jag har använt windows rating systemet för att testa nu dom senaste gångerna. Och även fast datorn har bara varit igång någon minut utan att hunnit blivigt onormalt varm, så tvärdör den så fort testen startar.

Och när det gäller nätagget så är det ju ett 850W så det borde ju räcka, om det inte är så att det är skadat på något vis då.

PS. Jag skulle kunna veva igång datorn om en stund och fixa en screen shot på klockningen!

Tack för alla svar btw!

just att det inte går att starta den på ett tag tycker jag tyder på värme problem. kollat att cpu-kylaren verkligen sitter som den ska?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

just att det inte går att starta den på ett tag tycker jag tyder på värme problem. kollat att cpu-kylaren verkligen sitter som den ska?

Ska riva nu direkt efter att jag stoppat i mig lite frukost och se hur den sitter och lägga ny kylpasta! Återkommer om en stund med resultat!

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk

Jag tror det är ditt PSU. Råkade själv ut för liknande en gång när jag skull plocka ihop en burk. Visade sig att fläkten till PSUn var blockerad, startade datorn och sedan skyddsstängde den ned sig ganska omgående. Kolla om kylfläkten till ditt PSU snurrar, finns det något som blockerar luftflödet.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag tror det är ditt PSU. Råkade själv ut för liknande en gång när jag skull plocka ihop en burk. Visade sig att fläkten till PSUn var blockerad, startade datorn och sedan skyddsstängde den ned sig ganska omgående. Kolla om kylfläkten till ditt PSU snurrar, finns det något som blockerar luftflödet.

PSU fläkten snurrar!

Edit: Har datorn igång nu och den ligger på 34 grader i idle, med ett overheat protection på 90 grader.
Har svårt att se den gå från 34 till 90 grader på runt 5 sec, men det kanske är möjligt?

Kör även på en "normal" preset profil nu i klockningen och blir ingen skillnad från överklockningen.

Och med tanke på att CPU ligger på 34 grader, så känns det som att CPU fläkten sitter riktigt, annars hade den väll gått långt över om den inte har full kontakt?

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem

Liten sammanfattning av vad jag kollat/gjort denna förmiddag.

PSU fläkten snurrar.
CPU temp, 34 grader.
CPU Overheat protection på 90 grader.
Har tagit lös och lagt ny pasta mellan CPU och kylen.
Har testat lite olika clocknings presets, bla power saver och normal. Även kört med min överklocknings profil.
Såg också att datorn tror att det är 2gb's minnen, vet inte om det kan ha nån verkan på just mitt problem.

Har fortfarande inte fått någon förbättring.

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem

Riva isär ALLT. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Lättare att hitta felet med färre delar och kablar kopplade så ta bort allt onödigt.

Du kan inte lita blint på sensorer och logiskt tänkande. Här är det erfarenhets och en ordentlig felsökning som gäller. Tex att chassi fläktar, SATA/IDE/USB/ chassi kablar, fläktkontroller, kringutrustning, mus, tangentbord kan blockera så att datorn är helt död, olika startfel och frysningar är inte heller något man logiskt kommer fram till. Ändå finns det tråd efter tråd där såna saker faktiskt har orsakat såna allvarliga fel tills de togs bort.

Testa att få datorn att död igen så hårt att den inte startar som du skrev.
Skynda dig då att ta bort ALLT utom de 4 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Startar den fortfarande inte så då så vet du att felet är bland delarna, kablarna, chassit som du fortfarande har kvar.

Chassit kan man lätt utesluta genom att ta ut alla delar och kasta chassit i förrådet tills man fixat felet. Moderkortet läggs på en kartong eller annat som inte leder ström. Startar datorn gör man med en skruvmejsel som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Nollställa bios kan fixa konstiga fel.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet.

Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Har du redan nollställt så nollställer du igen efter att du tagit bort det som inte behövs för att få liv i datorn. Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar så att datorn inte stanna och tjatar varje gång datorn startar mm.

Edit:
Sen så har du väll ännu inte uteslutit Windows fel?
Vissa Windows fel kan få datorn att död. Andra Windows fel kan göra så att datorn fastnar i nått slags viol läge och vägrar att starta. Tillslut har vi själva hårddisken och partitionerna som kan ställa till det.

Permalänk
Medlem

Testa CoreTemp/HWMonitor samtidigt som Prime95, bättre att vara säker än att anta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abzi:

Liten sammanfattning av vad jag kollat/gjort denna förmiddag.

PSU fläkten snurrar.
CPU temp, 34 grader.
CPU Overheat protection på 90 grader.
Har tagit lös och lagt ny pasta mellan CPU och kylen.
Har testat lite olika clocknings presets, bla power saver och normal. Även kört med min överklocknings profil.
Såg också att datorn tror att det är 2gb's minnen, vet inte om det kan ha nån verkan på just mitt problem.

Har fortfarande inte fått någon förbättring.

Surt :/ Har inte så mycket att tillägga än det som sagts i tråden redan, men önskar dig lycka till i ditt sökande på problemet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och support!

Men börjar tro att det har med bios att göra endå, det var inte jag som gjorde original klocken utan den var herrarna på Great-tech.. Såg att den var inställd på 1333 mhz på minnena, men dom ligger på 1600. Och i Windows står det att dom ligger på 2gb / sticka. Och det är 4 gb. Taskigt inställt. Har mixtrat runt lite i bios innan jag åkte hemifrån och fått den att dö i lite olika tillfällen! Så ser ut att vara det

Grotta ner sig rejält i klockningen i veckan och se hur det går!

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd ist för att göra ny! (Rör sig om samma dator)

I bios står den inställd på 1333 MHz, men jag har 1600 minnen. Men när jag ändrar till 1600 MHz så får jag aldrig upp någon bild på skärmen efter rebot? Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att bara ändra frekvensen.

Först måste du kolla vad moderkortet klarar av på moderkortets hemsida. Oftast står det * eller OC på vissa hastigheter. Sen kollar du upp vilken volt och latens (timing) som minnena måste vara inställda på minnenas hemsida. Kan ibland även stå på vissa butikers hemsidor.

Det är inte alltid säkert att det funkar att även om du gör rätt och du lär inte märka någon skillnad på 1333 och 1600 så du kan egentligen låta det vara på 1333 om du inte tänker överklocka processorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

just att det inte går att starta den på ett tag tycker jag tyder på värme problem. kollat att cpu-kylaren verkligen sitter som den ska?

Kan likväl vara nätagget, skulle gissa mer på det. Enkelt sätt att testa är att känna på kylaren, är den sval/kall men tempsensorerna visar 50-60 grader, då har man dålig kontakt, är den däremot varm ja då sitter den som den ska.

Skrivet av Abzi:

Bumpar denna tråd ist för att göra ny! (Rör sig om samma dator)

I bios står den inställd på 1333 MHz, men jag har 1600 minnen. Men när jag ändrar till 1600 MHz så får jag aldrig upp någon bild på skärmen efter rebot? Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Med tanke på dom problem du har så bör du köra en default load av bios om du inte har gjort det, du skrev nämligen inte något om det.

Hur ser det ut med ditt bios, kanske bör uppdatera till senaste versionen, kan hjälpa med minnesproblemet (och resten också?!).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det räcker inte att bara ändra frekvensen.

Först måste du kolla vad moderkortet klarar av på moderkortets hemsida. Oftast står det * eller OC på vissa hastigheter. Sen kollar du upp vilken volt och latens (timing) som minnena måste vara inställda på minnenas hemsida. Kan ibland även stå på vissa butikers hemsidor.

Det är inte alltid säkert att det funkar att även om du gör rätt och du lär inte märka någon skillnad på 1333 och 1600 så du kan egentligen låta det vara på 1333 om du inte tänker överklocka processorn också.

Det är ett Asus Crosshair V Formula kort, så det klarar 1600 MHz!

Skrivet av Tarasus:

Kan likväl vara nätagget, skulle gissa mer på det. Enkelt sätt att testa är att känna på kylaren, är den sval/kall men tempsensorerna visar 50-60 grader, då har man dålig kontakt, är den däremot varm ja då sitter den som den ska.

Med tanke på dom problem du har så bör du köra en default load av bios om du inte har gjort det, du skrev nämligen inte något om det.

Hur ser det ut med ditt bios, kanske bör uppdatera till senaste versionen, kan hjälpa med minnesproblemet (och resten också?!).

Det där med nätagget ska jag kolla!

Och jag har provat default load, och resetat bios säkert 50 gr vid det här laget!
Har även instalerat senaste bios!

Visa signatur

Hydramist.tv | World of Warcraft PVP Streams and Guides