Cubieboard är nytt alternativ till Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

"Den där nageln"

Vanligt i vissa delar att visa "jag jobbar med ett västerländskt jobb, jag gräver inte i jorden som ni andra bönder."

Varför just en nagel?
"Även en bondläpp kan klä sig i kostym."
Medans en 1cm manikyrnagel, är svårare.

Det är en tolkning i det hela, vilket jag tror är den största anledningen men fortfarande löjligt äckligt.

Den andra anledningen varför vissa har sådär är att man använder den lilla skålen som formas under nageln för att snorta koks/kokain.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av silaslenz:

Har kört med den här usbstickan för typ 50kr i min raspberry pi. Funkar fint

http://www.ebay.co.uk/itm/180887771838?ssPageName=STRK:MEWNX:...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vore ju ingen dum idé alls

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

hur mycket watt drar denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Diggar cola-nageln.

Skrivet av Forbidden:

Vilken jävla koksnagel killen stoltserar med! euw.

Skrivet av tOPO:

Det absolut första jag tänkte när jag såg bilden.

Skrivet av Waste:

Någon gillar det vita pulvret ser jag, en typisk cola nagel

Den långa nageln markerar - som någon nyss (fast det har inget med västerländskt jobb att göra) skrev i tråden - att innehavaren är en "fin" karl, som inte behöver utföra kroppsarbete. Traditionen finns i Spanien, Italien, Sydfrankrike, Mellanöstern och delar av Sydostasien. Den förekommer således inom såväl den katolska som den muslimska och den buddistiska kultursfären.

Ontopic/ Gillar specen och uttagen som sitter på kortet jättemycket. Projekten börjar genast rulla i skallen vad man ska göra
Ska ha minst 2, men kanske fler!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Den långa nageln markerar - som någon nyss (fast det har inget med västerländskt jobb att göra) skrev i tråden - att innehavaren är en "fin" karl, som inte behöver utföra kroppsarbete.

Eller så gör han som många andra killar och klipper naglarna så tjejen hans inte klagar när han pillar i musen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Eller så gör han som många andra killar och klipper naglarna så tjejen hans inte klagar när han pillar i musen.

Eller i gumpalallan

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lite synd att dom inte valt en lite kraftigare cpu. Har en Ainol Aurora med det där soc:et och det funkar rätt hyffsat men det är precis på gränsen så man blir lite irriterad ibland på att det är segt.
Men med JB på den funkar den mycket bättre än innan.

Men nu verkar Ouya bli verklighet till ett överkomligt pris. Det kommer bli en rolig underhållning/media maskin som man nog kan ha mycket roligt med.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Hade den haft trådlöst internet hade det varit ett givet köp omedelbums!

http://www.ebay.com/itm/150M-150Mbps-Mini-USB-WiFi-Wireless-L...

Inte så dyrt

Permalänk
Medlem

hoppas detta är bättre änn raspberry, raspberry gick fan inte ens beställa ju

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Men alltså, detta är väl lika nytt som att Kepler eller Ivy bridge finns att köpa. Dessa datorer med Allwinner CPU+Mali 400 finns massor av i kina-shoppar som DX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silaslenz:

Har kört med den här usbstickan för typ 50kr i min raspberry pi. Funkar fint

http://www.ebay.co.uk/itm/180887771838?ssPageName=STRK:MEWNX:...

Skickades från m.sweclockers.com

Har ni kört den direkt i eran raspberry pi eller behövs det en usb-hubb med extern strömförsörjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

hoppas detta är bättre änn raspberry, raspberry gick fan inte ens beställa ju

Inte? Jag lyckades, dock bytte jag betalkort i samma veva så betalningen gick inte igenom, dock fick jag möjligheten att betala igen och den skulle skickas direkt. Dock var gratis t-shirtarna slut så jag sket i det.

Permalänk

Tycker denna ser riktigt intressant ut! Kommer förmodligen bli ett köp inom kort. Tycker den verkar ännu mera kompetent än Raspberry Pi. Har påbörjat ett forum med denna lilla maskin i fokus (signatur), så får vi se hur stort intresset blir

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

A10 chippet är betydligt snabbare än det som sitter på Pi kortet, önskar dock de kunde gå efter Dual core A10 chippet, samt enda nackdel med denna CPU är att den kan bli ganska så varm. Men aja inget problem då man troligtvis inte håller i den medan den är på

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Men aja inget problem då man troligtvis inte håller i den medan den är på

Nej jag skulle gissa på att de flesta inte sitter och håller i den vid användning Hehe. Men så länge man inte har 40+ grader i rummet så borde det väl inte vara några större problem?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Oftast så fungerar PayPal bra. Jag personligen har aldrig haft några problem med dom. Men min sambo och även några vänner har åkt på allvarliga problem med dom, och när du väl får problem med dom så är det körd. Min sambo har efter drygt 1år fortfarande runt 1000kr på sitt PayPal-konto som hon inte kommer åt pga deras orimliga säkerhetskrav. Dom hade en punktlista på säkert 10 saker som man skulle uppfölja för att säkerhetsställa att du är rätt person, och när allt var uppfyllt så kom dom bara med nya krav eller påstod att det vi hade försett dom med inte var tillräckligt med garanti.

Oj det lät kanske inte så bra :/
Jag har mitt kort kopplat direkt till paypal . Så det ligger aldrig några pengar på själva paypal-kontot utan dessa överförs direkt vid köp.

Permalänk
Medlem

Sjysst bild i artikeln med kokain-nageln på lillfingret. Respekt på den som orkat spara ut nageln för sniff-hobbyn sådär.

Mer åt ämnet är att det kan omöjligen vara för många alternativ till RPI när dom har så sanslöst risig tillgång på korten. Dessutom lämnar raspberryn en hel del att önska.

Permalänk
Medlem

En storebrorsmodell med gigabit-NIC och en sata-port extra så man kan köra RAID... det vore något det!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Hade den haft trådlöst internet hade det varit ett givet köp omedelbums!

Samma här.

Fast jag hade nog föredragit en lite kraftigare GPU..

För tillfället blir det nog en RaspPi för mig.

När det finns en enkelkorts dator med mått som är ungefär samma som denna, med Wi-Fi, GPU som klarar 1080p filmer i software decoding, intern lagring på >8GB för en prislapp på under tusenlappen så kommer jag köpa det direkt.
Displayport är å föredra över HDMI dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Nätverksstyrd kaffebryggare*? Genialt!

Jånä då behöver man bara en kärring o lägga i kaffet och vattnet sen trycka på on knappen via datorn som är 3 meter bort och allt är komplett.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av '[Qvist:

;12661618']Har ni kört den direkt i eran raspberry pi eller behövs det en usb-hubb med extern strömförsörjning?

Jag har kört direkt, utan hubb, och det har funkat fint.
Kan dock tänka mig att räckvidden begränsas. Men för mina 10-20 meter räckte det gott och väl.

Permalänk

Men hur kopplar man in en ssd disk i den då? Det finns en sata utgång men man behöver ju ström också.... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.wijk:

Men hur kopplar man in en ssd disk i den då? Det finns en sata utgång men man behöver ju ström också.... :/

Om du kollar bredvid porten finns en liten vit kontakt som det står "SATA 5V" på, så länge det är en 2,5" hårddisk/SSD så behöver den bara 5V. 3,5" diskar kräver dock 5V och 12V. Så det följer kanske med en liten adapter för att få ström till en 2,5" enhet, annars är det nog ganska enkelt och göra en själv med lösa kontakter.

En 2,5" HDD drar ca 1-1,5W (beror på om den idlar/arbetar, men ungefär i snitt), en SSD drar nog ännu mindre. Kortet är speccat för 5V@2A, som det står på kortet vid elkontakten, vilket borde ge kortet 10W, och jag tror säkert det finns mellanrum där för t.ex. en 2,5" hårddisk + USB.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Hymer:

XBMC 1080p DTS möjligt på en sådan här?

Tyvärr så kissar Allwinner på XBMC's utveklare, så framtiden för XBMC på A10 ser väldigt mörk ut.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Oftast så fungerar PayPal bra. Jag personligen har aldrig haft några problem med dom. Men min sambo och även några vänner har åkt på allvarliga problem med dom, och när du väl får problem med dom så är det körd. Min sambo har efter drygt 1år fortfarande runt 1000kr på sitt PayPal-konto som hon inte kommer åt pga deras orimliga säkerhetskrav. Dom hade en punktlista på säkert 10 saker som man skulle uppfölja för att säkerhetsställa att du är rätt person, och när allt var uppfyllt så kom dom bara med nya krav eller påstod att det vi hade försett dom med inte var tillräckligt med garanti.

Nej det är inte kört, vet flera stycken som fått tillbaka konton. Det är väl en självklarhet att de måste ha hög säkerhet, annars kan nästan vem som helst komma åt pengarna. Om de nu anser att svaren hen svarat på så är det nog så.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara bitter, men precis som i fallet Raspberry Pi uppvisar allmänheten stor brist på fantasi för dessa små System-on-a-chip, vilket är rejält störigt för de som faktiskt har mer originella idéer än HTPC och dessvärre får vänta längre än de behöver för att börja innovera.

Jag väntar själv på en Raspberry Pi sedan maj och kommer att beställa även den här, men förväntar mig att det blir samma sak igen: innan jag får mitt exemplar ska femtioelva tusen som ska ha den till HTPC få den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Inte för att vara bitter, men precis som i fallet Raspberry Pi uppvisar allmänheten stor brist på fantasi för dessa små System-on-a-chip, vilket är rejält störigt för de som faktiskt har mer originella idéer än HTPC och dessvärre får vänta längre än de behöver för att börja innovera.

Jag väntar själv på en Raspberry Pi sedan maj och kommer att beställa även den här, men förväntar mig att det blir samma sak igen: innan jag får mitt exemplar ska femtioelva tusen som ska ha den till HTPC få den först.

Känns som det är något du saknar på korten, antar du refererar till kontakter och anslutningsmöjligheter?

Jag inväntar mitt andra kort från RPI nu, beställde både från Farnell och RS, Farnell var absolut snabbast, RS har skjutit upp tiden nu Den första jag har nu använder jag som HTPC, helt klockrent för det. Den andra är tanken att leka lite och lära mig, är speciellt intresserad av GPIO pinnarna. Dessutom kan det vara skönt och ha en dedikerad plattform där jag även vill utveckla mina python-kunskaper (som annars är som bortblåsta just nu :/ )

Förstår din frustation, men först till kvarn är det som gäller tyvärr. Om du vill kanske jag kan erbjuda någon typ av SSH koppling till mitt RPI till dig? Som ett litet plåster på såret? :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Inte för att vara bitter, men precis som i fallet Raspberry Pi uppvisar allmänheten stor brist på fantasi för dessa små System-on-a-chip, vilket är rejält störigt för de som faktiskt har mer originella idéer än HTPC och dessvärre får vänta längre än de behöver för att börja innovera.

Jag väntar själv på en Raspberry Pi sedan maj och kommer att beställa även den här, men förväntar mig att det blir samma sak igen: innan jag får mitt exemplar ska femtioelva tusen som ska ha den till HTPC få den först.

Upplys oss?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Mars:

Inte för att vara bitter, men precis som i fallet Raspberry Pi uppvisar allmänheten stor brist på fantasi för dessa små System-on-a-chip, vilket är rejält störigt för de som faktiskt har mer originella idéer än HTPC och dessvärre får vänta längre än de behöver för att börja innovera.

Jag väntar själv på en Raspberry Pi sedan maj och kommer att beställa även den här, men förväntar mig att det blir samma sak igen: innan jag får mitt exemplar ska femtioelva tusen som ska ha den till HTPC få den först.

Beställde förra veckan från farnell och dom har redan skickat den... Kan dock sälja den om nån är sugen? Avbeställde nämligen samma dag, men nötterna skickade den ändå.

Permalänk
Skrivet av Mars:

Inte för att vara bitter, men precis som i fallet Raspberry Pi uppvisar allmänheten stor brist på fantasi för dessa små System-on-a-chip, vilket är rejält störigt för de som faktiskt har mer originella idéer än HTPC och dessvärre får vänta längre än de behöver för att börja innovera.

Jag väntar själv på en Raspberry Pi sedan maj och kommer att beställa även den här, men förväntar mig att det blir samma sak igen: innan jag får mitt exemplar ska femtioelva tusen som ska ha den till HTPC få den först.

Låt bara bli att beställa från RS så blir det nog bra. jag tröttnade på min eviga väntan, beställde en ny från annat håll i måndgas, och hämtade den idag efter en utdragen postkarusell (det tog 2 extradagar att konstatera att den var för stor för att gå ner i brevlådan. Vilket den egentligen inte var)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*