Permalänk
Medlem

Problem med internet under en tid

Hej, har under en lite längre tid haft problem med internet.

Har en telia 8mb/s uppkoppling och ett dlink modem + dlinks router DIR-815.

Får ofta problem med hög ping (upp mot 2 tusen ping enligt ts3 client) , packet loss, ostabil uppkoppling mm.
Sen idag tänkte jag kolla runt lite på routern och hittade fliken "internet sessions" där jag såg följande:

http://imgur.com/1XPCn

3 okända ip adresser och mina TCP och UDP sessions ligger ovanligt högt fasten ingen använder internet.
Har scannat efter virus med nod och efter spyware med spywarenuker men inte hittat något.

Vad kan orsaken vara? Är desperat så himla trött på alla problem jag har med internet

Permalänk
Medlem

Har du provat att resetta din router? Brukade lösa de flesta problemen jag och mina rumskamrater hade när vi körde ADSL med wifi i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Har du provat att resetta din router? Brukade lösa de flesta problemen jag och mina rumskamrater hade när vi körde ADSL med wifi i huset.

Har startat om router + modem flera gånger även gjort fabriksåterställning

Permalänk
Medlem

tänkte jag skulle uppdatera tråden, då jag nu har så mycket lagg att jag inte kan ladda hemsidor

Permalänk
Rekordmedlem

Vad händer om du kopplar datorn direkt på modemet i stället, har du provat det så du vet om det är routern som jäklas?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad händer om du kopplar datorn direkt på modemet i stället, har du provat det så du vet om det är routern som jäklas?

Skrivet av draceus:

tänkte jag skulle uppdatera tråden, då jag nu har så mycket lagg att jag inte kan ladda hemsidor

1. Koppla bort routern

2. Prova annan kabel

3. Prova rensa datorn så du inte har massa program i bakgrunden som använder uppkopplingen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

om du får package loss så är det bara att snacka med din isp då problemet brukar oftast ligga i trasigt kablage någonstans

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

ok kopplade nu bort min router och fick bra ping och alla problem försvan.

Så routern i fråga : dlink dir-815 är defekt då eller? Var under ett år sedan jag köpte den kan man få pengarna tillbaka eller iallafall en ny router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

ok kopplade nu bort min router och fick bra ping och alla problem försvan.

Så routern i fråga : dlink dir-815 är defekt då eller? Var under ett år sedan jag köpte den kan man få pengarna tillbaka eller iallafall en ny router?

Routern är inte nödvändigtvis defekt. Kolla kablar samt konfigurationen av routern. Prova reseta den och bygg upp den på nytt.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Routern är inte nödvändigtvis defekt. Kolla kablar samt konfigurationen av routern. Prova reseta den och bygg upp den på nytt.

som jag tidigare sa "Har startat om router + modem flera gånger även gjort fabriksåterställning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

som jag tidigare sa "Har startat om router + modem flera gånger även gjort fabriksåterställning"

Kolla i så fall kablar så det inte är glapp där, annars är det routern.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Kolla i så fall kablar så det inte är glapp där, annars är det routern.

ok kollade alla kablar osv och bytte till andra, samma problem. Kan man få pengarna tillbaka eller ny router för fel som detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

ok kollade alla kablar osv och bytte till andra, samma problem. Kan man få pengarna tillbaka eller ny router för fel som detta?

Ingen som direkt kan svara på det. Dock kan du ha som tumregel, mer än 30 dagar sedan du köpte routern så kommer du mest troligt inte få pengarna tillbaka.

Prata med den som du köpte routern av och se va ni kan göra och hur ni kan lösa det.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Jag var glad och trode att lagget var borta nu när jag kopplat ur routern men just nu kom det tillbaks precis samma som innan och jag är bara på modemet, telia säger inget är fel vafan ska jag göra?